Gå til innhold

Å ha katt om man bor nær en vei med 50-sone

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det veldig stor sjans for påkjørsel da? 

Anonymkode: a0e74...ede

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En bil er nok til at dyr kan bli påkjørt. Det gjelder ikke bare katter. 

Anonymkode: bde43...607

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange katter i gata her jeg bor. Det som er at de reagerer ikke når jeg kommer med elbilen min. Så jeg må være ekstra oppmerksom .

Anonymkode: 7bd58...80a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2025 den 22.57):

Er det veldig stor sjans for påkjørsel da? 

Anonymkode: a0e74...ede

Ja.

Anonymkode: 74937...7ce

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor ved en 60 sone på bygda de fleste kjører i 80-90 forbi, lang bratt bakke, kattene her har stort sett dødd av alderdom men en nabo mistet en ku til påkjørsel så en vet aldri. 

Anonymkode: 22b86...25f

Skrevet

Det er minst 3 katter i gata her, det ble nylig 30-sone, men kattene har bodd her i mange år med 50-sone også.  De går over gata titt og ofte. Den ene er morsom, sitter på fortauet og håper på kos fra forbipasserende, og det får den ofte også. 

Anonymkode: 11d13...f3b

Skrevet

Kommer an på katten er min erfaring. Bodde først i 4 år rett ved en svingete vei med null sikt, 30-sone men folk kjørte i 50, også bussene. Så bodde jeg med samme katten i 4 år til et annet sted, rett ved en 50-sone veI som senere ble til 40 og 30-sone. Katten min ble aldri påkjørt, men han var heller ikke dum ute, han skydde fremmede folk og biler selv om han var verdens mest vennlige katt mot folk han kjente og stolte på. Vi hadde en katt i oppveksten som var dummere, ble ikke påkjørt men utsatte seg selv for så mye risiko at hun til slutt døde av at hun falt nedi et oljefat, sleiket i seg masse olje og fikk kreft bare et-to år etter på. Ble bare 5 år. Så igjen, tenker katter er forskjellige selvom uhell selvsagt kan skje alle. 

Anonymkode: bc339...091

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommer an på katten er min erfaring. Bodde først i 4 år rett ved en svingete vei med null sikt, 30-sone men folk kjørte i 50, også bussene. Så bodde jeg med samme katten i 4 år til et annet sted, rett ved en 50-sone veI som senere ble til 40 og 30-sone. Katten min ble aldri påkjørt, men han var heller ikke dum ute, han skydde fremmede folk og biler selv om han var verdens mest vennlige katt mot folk han kjente og stolte på. Vi hadde en katt i oppveksten som var dummere, ble ikke påkjørt men utsatte seg selv for så mye risiko at hun til slutt døde av at hun falt nedi et oljefat, sleiket i seg masse olje og fikk kreft bare et-to år etter på. Ble bare 5 år. Så igjen, tenker katter er forskjellige selvom uhell selvsagt kan skje alle. 

Sorry skriveleifer i natten

Skrevet

Vi har 50 sone her, og bor veldig mange katter her. Og har gått bra med kattene. Bortsett fra en. Men den katten elsket å ligge midt i veien, og flyttet seg ikke da biler kom. De andre kattene er jo redd for bilene.

Anonymkode: bb93f...9c9

Skrevet

Her i bygda blir mange katter påkjørt i 40-, 50-, og 60-sonene, vil påstå at en katt blir påkjørt ca. hver 14-dag. Om jeg var deg ville jeg hatt innekatt.

Anonymkode: 5a65f...498

Skrevet (endret)

Hvor nært er veien? Vi har 60 sone vei ca 100-150 meter fra huset, katten er 4 år og hun går aldri dit. Har på GPS og følger nøye med, uten GPS hadde jeg aldri latt henne gå ut alene. Om katten er kastrert har den ikke behov for å vandre så langt fra huset. 

Endret av Selkie
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her i bygda blir mange katter påkjørt i 40-, 50-, og 60-sonene, vil påstå at en katt blir påkjørt ca. hver 14-dag. Om jeg var deg ville jeg hatt innekatt.

Hvis det er gårder med store kolonier der hvor kattene ikke får skikkelig helsehjelp, så er det noe annet. De kattene vil aldri være like oppmerksomme som friske, velholdte katter som ikke er desperate etter mat. Ikke minst blir statistikken høyere dess flere katter det er snakk om. Kan ikke sammenlignes med vanlige familiekatter i nabolag i tettsteder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her og. Eller, de blir borte. Synes det ukentlig er poster i den lokale facebookgruppa hvor folk enten etterlyser katten sin eller noen har kommet over en død katt og etterlyser eier. 

Anonymkode: 472dc...2a8

Skrevet

Bor rett ved 40-sone.

Mistet en katt. Har en på snart 10 som har klart seg og en på 2 som og har klart seg.

Begge har GPS. 

Anonymkode: c7d8c...be9

Skrevet

50-sone her. Mista en katt selv. Senest i dag ble to andre katter påkjørt. Så risikoen er til stede. 

Anonymkode: 94131...512

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har to hokatter som er flinke til å passe seg. Ser ut til at hankattene er mer utsatt..

Anonymkode: ac8b3...777

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...