AnonymBruker Skrevet 12. oktober #21 Skrevet 12. oktober exictence skrev (4 minutter siden): Det høres jo da store forskjeller ut. Kan det være en annen grunn til at hun da vil spare å mye i skatt? Ja, søndag og ensomhet, og drøm om kjæreste og formue. Anonymkode: 0070f...892 3
A new man Skrevet 12. oktober #22 Skrevet 12. oktober Sakset fra smarte penger: Formuesskatt I 2025 har alle et fribeløp på 1,76 millioner kroner. Ektefeller har til sammen 3,52 millioner kroner, dette har ikke samboere. Har da den ene ektefellen 3,52 millioner kroner i formue, den andre null, vil de ikke betale noe i formuesskatt. Som samboer må det betales formuesskatt av 3,52 millioner minus 1,76 millioner. Satsen på formuesskatt er 1,00 prosent, slik at dette gir en formuesskatt på 17.600 kroner. Dette er den maksimale forskjellen mellom det å være gift eller å være sam boer. Se mer her: https://www.smartepenger.no/128-samliv/1207-forskjeller-ekteskap-og-samboerskap#google_vignette 2 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 12. oktober #23 Skrevet 12. oktober Kan du legge ut regnestykket ditt som viser hvordan dere sparer 200 000,- i formuesskatt ved å gifte dere? 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #24 Skrevet 12. oktober Dette her må jo bare være tull....... du må jo tilhører de veldig rike her i Norge, om du betaler 200 000 kr i formueskatt nå. Har familie medlemmer som er gjeldsfrie, med hus, hytte, biler osv, og de betaler ett lite beløp bare. Så gi oss regnestykket ditt, som de andre over her sier. Anonymkode: 56767...cae 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #25 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så gi oss regnestykket ditt, som de andre over her sier. Du har vel fattet det for lenge siden. TS bare troller. Regnestykket er levert av en annen. Så TS har en formue på ca25mill. Mens partneren har gjeld på ca 25 mill. TS er nok en person som stemmer FRP eller INP som er skuffet over å ha "tapt" valget. Så TS tjener nok under median og vil aldri få nok formue for å betale formueskatt. Men som de fleste FRP/INP velgere er dem unge gutter som tror dem skal bli rike før fylte 30 men som aldri kommer til å bli rike nok til formueskatt. Anonymkode: 4c14b...bc7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #26 Skrevet 12. oktober Jeg er veldig fan av ekteskap, men kjøper ikke helt premisset? Dere kan spare like mye formue på å omfordele deres formue dere imellom hvis det er ønskelig. Har du gått grundig gjennom jussen i dette? Anonymkode: 1de6b...52c
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #27 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har vel fattet det for lenge siden. TS bare troller. Regnestykket er levert av en annen. Så TS har en formue på ca25mill. Mens partneren har gjeld på ca 25 mill. TS er nok en person som stemmer FRP eller INP som er skuffet over å ha "tapt" valget. Så TS tjener nok under median og vil aldri få nok formue for å betale formueskatt. Men som de fleste FRP/INP velgere er dem unge gutter som tror dem skal bli rike før fylte 30 men som aldri kommer til å bli rike nok til formueskatt. Anonymkode: 4c14b...bc7 Jeg ville nok uansett ikke giftet meg med noen som har 25mill i gjeld, det kan fort bli dyrere enn den sparte skatten. Hele greia er rimelig usannsynlig. Anonymkode: c4e86...599 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #28 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er veldig fan av ekteskap, men kjøper ikke helt premisset? Dere kan spare like mye formue på å omfordele deres formue dere imellom hvis det er ønskelig. Har du gått grundig gjennom jussen i dette? Anonymkode: 1de6b...52c Nei nei nei, ikke gjør dette. Ikke overfør verdier til samboer sånn!!! Ektefeller liknes likt, samboere gjør ikke det. Anonymkode: d35f9...2f2
Grønnsaksvaffel Skrevet 12. oktober #29 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei nei nei, ikke gjør dette. Ikke overfør verdier til samboer sånn!!! Ektefeller liknes likt, samboere gjør ikke det. Anonymkode: d35f9...2f2 Ektefeller lignes felles for formue, ikke likt.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #30 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vi har vært samboere i 20 år. To barn. Aldri vært et tema å gifte oss. Problemet nå er formuesskatt. Er vi gift så sparer jeg masse i formueskatt. Hvordan legge dette frem for min samboer. Jeg har null til overs for ekteskap utenom at vi kan spare oss rundt 2 hundre tusen i formuesskatt i året. Anonymkode: cc109...551 Du lyver. Jeg tror enten du er et troll, eller så er du kjæresten til en mann med stor formue og vil at han skal gifte seg med deg. For at da kan han liksom spare masse penger. 200 000 kr i formueskatt, har du et eksempel på hvordan du skal spare dette? Et kjapt regnestykke eller oppsett? Anonymkode: f9cd8...5e5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #31 Skrevet 12. oktober Grønnsaksvaffel skrev (26 minutter siden): Ektefeller lignes felles for formue, ikke likt. Ja, det var det jeg mente - takk for presisering 😂 Anonymkode: d35f9...2f2
Rødvinsfilosofen Skrevet 12. oktober #32 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vi har vært samboere i 20 år. To barn. Aldri vært et tema å gifte oss. Problemet nå er formuesskatt. Er vi gift så sparer jeg masse i formueskatt. Hvordan legge dette frem for min samboer. Jeg har null til overs for ekteskap utenom at vi kan spare oss rundt 2 hundre tusen i formuesskatt i året. Anonymkode: cc109...551 Hadde droppet skatte-argumentet og heller gått for arveretten ved ektefelles død. Så kan dere spytte noen titalls millioner inn i en ny bolig.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #33 Skrevet 12. oktober TS har ikke greie på det Her er det Max ca 17k i spart formue skatt Anonymkode: 4fccb...e08 2
Grønnsaksvaffel Skrevet 12. oktober #34 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS har ikke greie på det Her er det Max ca 17k i spart formue skatt Anonymkode: 4fccb...e08 Hvis samboer har mye gjeld er det mer enn ca. 17k å spare i formuesskatt.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #35 Skrevet 12. oktober A new man skrev (2 timer siden): Sakset fra smarte penger: Formuesskatt I 2025 har alle et fribeløp på 1,76 millioner kroner. Ektefeller har til sammen 3,52 millioner kroner, dette har ikke samboere. Har da den ene ektefellen 3,52 millioner kroner i formue, den andre null, vil de ikke betale noe i formuesskatt. Som samboer må det betales formuesskatt av 3,52 millioner minus 1,76 millioner. Satsen på formuesskatt er 1,00 prosent, slik at dette gir en formuesskatt på 17.600 kroner. Dette er den maksimale forskjellen mellom det å være gift eller å være sam boer. Se mer her: https://www.smartepenger.no/128-samliv/1207-forskjeller-ekteskap-og-samboerskap#google_vignette AnonymBruker skrev (11 minutter siden): TS har ikke greie på det Her er det Max ca 17k i spart formue skatt Anonymkode: 4fccb...e08 Dere bommer. Jeg ga det riktige eksempelet i innlegg 18. Menn, altså.. Anonymkode: 0070f...892 2
A new man Skrevet 12. oktober #36 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere bommer. Jeg ga det riktige eksempelet i innlegg 18. Menn, altså.. Anonymkode: 0070f...892 Null grunn til å gjøre dette til en kjønnsgreie. Jeg gav lenken som en folkeopplysning. Nettsiden har en grei gjennomgang av dette med skatt, samboere og ekteskap. Skatteetatens egne sider er ikke like gode. Mye rør rundt dette. 2/3 av all formuesskatt betales av de 1% rikeste. Altså folk som etter alle solemerker har råd til det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå