Gå til innhold

Jeg fryser og er blå konstant, uten om når..

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Les deg opp på nevroplastisitet, hør f.eks podcastene til doktor Five.

Anonymkode: d7ad0...975

Takk for tips! Skal høre den. 

Ts

Anonymkode: fe5b8...431

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet det fordi jeg er såpass aktiv at jeg må få i meg nok for å klare å prestere og bygge muskler. Jeg trener 1-2 ganger daglig i 5 dager. Crossfit, løping og ren styrke. 

Jeg spiser bare varmmat til alle måltider (6 måltider) Prepper med mat til jobben som jeg varmer i microen. Alt fra kylling, fisk, kjøttdeig, gryteretter, poteter, søtpoteter, ris, masse grønnsaker. Bruker mye kokosmelk, karri, soya/sesam, brunsaus. Fyller på med skyr naturell og proteinpulver om jeg trenger mer proteiner. Spiser aldri brød for det liker jeg ikke. 

Jeg drikker bare lunket vann eller varm kaffe/te. Hvis jeg drikker noe kaldt så blir jeg så kald! 

Ts

Da står jeg igjen med at du trener altfor mye.

Du har en fysisk jobb i helsevesenet hvor du går 20 000 - 25 000 skritt daglig. 

I tillegg trener 1-2 ganger daglig, 5 dager i uken, med crossfit, løping og ren styrke.

Du skrev et sted at du veier 63 kg og er 163 høy. I utgangspunktet høres jo det ut som "normal" vekt. Men når du trener så mye, så antar jeg at du har lav fettprosent og dessto mer muskler. Vet du fettprosenten din også?

Høres ut som om du er på full fart mot å gå på en ordentlig smell.

Anonymkode: 5a264...ecc

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig, vin er medisin for deg, drikk for helsa.

Du nevner vekt og mat og gram og....noe sier meg at du har lav fettprosent og at du trenger litt mer mat. 

Jeg har som regel vært tynn og kald. Kald fra oktober til mai. 

Anonymkode: 80138...422

Jeg har ikke målt fettprosent, men kan klype godt i fettet og ingen synlige magemuskler, så regner med den ligger rundt 23-25. Jeg er rett og slett helt normal, verken tynn eller tykk. 

Jeg teller karb, fett og protein, men ikke kalorier. Men helt grovregnet nå ut i fra en vanlig dag, så ligger jeg rundt 2500 kalorier ish. 

Chilli inneholder capsaicin som øker kroppstemperaturen, kanskje spise noe med mye chilli som siste måltid før du legger deg?

Anonymkode: dd9a7...00f

Takk for tips! Skal prøve å spise chili til kvelds! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for tips! Skal høre den. 

Ts

Jeg vet at noen av dem som har lavt stoffskifte har det som kalles indre frost, de fryser alltid , slik som du . Mulig du blir nødt til å hjelpe deg selv i denne situasjonen , for legene hører tydeligvis ikke på deg. 
Du må rett og slett begynne å google på engelsk for det finnes nesten ikke noe informansjon på norsk om vanskelige tilfeller. 

Begynn med å lese denne boken, den skal finnes på nett, er ikke lang så tar ikke lang tid . Dette er viktig !

https://www.cappelendamm.no/boker/og-sa-ma-du-ikke-stille-sporsmal-per-egil-hegge-978820220451 

Begynn å hjelpe deg selv , det er IKKE  vanlig å gå rundt slik som du har det nå. 

Anonymkode: 7c851...441

Skrevet

Hva med te med ingefær eller kanel. Eller chili, som en annen foreslo? Jeg bruker å drikke en stor kopp te med ingefær og honning før jeg legger meg, og blir varmere av det. Jeg brukte å drikke en te som det var chili i for mange år siden, også da fordi jeg opplevde den som varmende. 

Jeg sliter også med at jeg alltid fryser, men det er nok ikke fullt så ille som hos deg. Jeg er som oftest varm nok i sommermånedene. Lav fettprosent er nok noe av årsaken for min del, jeg har alltid vært liten og tynn. Jeg trener en del, og blir ikke noe varmere av det sånn generelt.

Men akkurat når det gjelder at det er kaldt å legge seg, jogget jeg noen ganger rolig på tredemølla rett før jeg la meg i fjor vinter, for å få en indre varme. Det kan jo virke mot sin hensikt, trening rett før sengetid er gjerne ikke smart. Men for meg hjalp det å legge meg under dyna varm, så godt at jeg fikk sove og våknet ikke av at jeg frøs senere på natten heller.  

Anonymkode: 8bf92...b9b

Skrevet

Jeg vet at noen av dem som har lavt stoffskifte har det som kalles indre frost, de fryser alltid , slik som du . Mulig du blir nødt til å hjelpe deg selv i denne situasjonen , for legene hører tydeligvis ikke på deg. 
Du må rett og slett begynne å google på engelsk for det finnes nesten ikke noe informansjon på norsk om vanskelige tilfeller. 

Begynn med å lese denne boken, den skal finnes på nett, er ikke lang så tar ikke lang tid . Dette er viktig !

https://www.cappelendamm.no/boker/og-sa-ma-du-ikke-stille-sporsmal-per-egil-hegge-978820220451 

Begynn å hjelpe deg selv , det er IKKE  vanlig å gå rundt slik som du har det nå. 

Tusen takk for tips! Skal lese meg opp! 

I følge legen viste ikke blodprøvene noe om verken høyt eller lavt stoffskifte. Men det er kanskje det jeg selv har tenkt, men siden legen legen avkreftet det så slo jeg det bort. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det går kanskje an å få sjekket stoffskiftet og ev. andre mulige årsaker privat? Hadde gladelig brukt noen tusenlapper om nødvendig. Start med å be fastlegen om henvisning, kanskje er han villig til å gjøre det.

Anonymkode: dd9a7...00f

Skrevet

I følge legen viste ikke blodprøvene noe om verken høyt eller lavt stoffskifte. Men det er kanskje det jeg selv har tenkt, men siden legen legen avkreftet det så slo jeg det bort. 

Det er akkurat derfor den lille boken er så lærerik og interessant,  for den viser hvor lite leger egentlig vet om stoffskifte, og jeg tror du kan bedre snakke for deg selv og kreve handling fra lege etter å ha lese den  ❤️

Skrevet

Her fant den på nett  :

https://www.kreftfri.no/wp-content/uploads/2013/11/OG SÅ MÅ DU IKKE STILLE SPØRSMÅL.pdf

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Da står jeg igjen med at du trener altfor mye.

Du har en fysisk jobb i helsevesenet hvor du går 20 000 - 25 000 skritt daglig. 

I tillegg trener 1-2 ganger daglig, 5 dager i uken, med crossfit, løping og ren styrke.

Du skrev et sted at du veier 63 kg og er 163 høy. I utgangspunktet høres jo det ut som "normal" vekt. Men når du trener så mye, så antar jeg at du har lav fettprosent og dessto mer muskler. Vet du fettprosenten din også?

Høres ut som om du er på full fart mot å gå på en ordentlig smell.

Tja, jeg har alltid trent mye og vert veldig aktiv helt fra jeg kunne gå. Alltid drevet mye med idrett. Hele familien er slik.. 

Det er søvnmangelen som er den største faren for å gå på en smell. Ja og selvfølgelig søvnmangel kombinert med mye fysisk aktivitet. Dårlig kombo.

Men det som virkelig sliter meg ut er å spenne kroppen konstant. Høye skuldre,armer trukket sammen over magen, litt sånn stående fosterstilling for å prøve å bli minst mulig kald. 

Jeg er også redd for å gå på en smell snart. Jeg begynner å bli ganske desperat etter mulige løsninger. Derfor jeg skriver her i håp om at noen kan gi et tips som kan  fungere! 

Skrevet

Tja, jeg har alltid trent mye og vert veldig aktiv helt fra jeg kunne gå. Alltid drevet mye med idrett. Hele familien er slik.. 

Det er søvnmangelen som er den største faren for å gå på en smell. Ja og selvfølgelig søvnmangel kombinert med mye fysisk aktivitet. Dårlig kombo.

Men det som virkelig sliter meg ut er å spenne kroppen konstant. Høye skuldre,armer trukket sammen over magen, litt sånn stående fosterstilling for å prøve å bli minst mulig kald. 

Jeg er også redd for å gå på en smell snart. Jeg begynner å bli ganske desperat etter mulige løsninger. Derfor jeg skriver her i håp om at noen kan gi et tips som kan  fungere! 

Det mest åpenbare er at du er i ferd med å trene deg selv i senk.

Du sier at du inntar ca 2500 kalorier på en dag. 

Og at du går 20 000 - 25 000 skritt om dagen i fysisk krevende jobb + trener 1-2 ganger fem ganger i uken.

Da sier det seg selv at du ikke får i deg nok energi! 

Begynn på yinyoga, begynn å gå rolige turer. Jobb med stressmestring. 

Når du selv er redd for å gå på en smell, så sier det seg selv at du må kutte ned på den voldsomme treningen din! 

Når du i tillegg sover dårlig er du jo konstant overtrent. Og det er bare et tidsspørsmål før din store smell kommer. Da får du håpe at du ikke får alvorlig ME eller langvarig CFS, for du er på vei i den retningen om du ikke stopper opp og tar egen helse på alvor!

Du trener altfor mye med tanke på tung jobb, for lite energi og dårlig søvn. Ikke rart du fryser!

Men, ut fra hvordan du forteller om det du gjør, så tviler jeg dessverre på at du kommer til å lytte til kroppen din. Jeg håper inderlig for din del at jeg tar feil!

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg drikker vin. 

Jeg er så lei av å fryse. Kler meg i ull, går ute i vinterdress, sover med vinterdyne på sommeren, har temperaturen i huset og i bilen på maks. Jeg sover ekstremt dårlig for jeg ligger å skjelver og fryser. Jeg har kronisk nakkeproblener, for jeg går konstant i en sånn anspent frysestilling.  Mer klær hjelper ikke, for huden/kroppen er så kald at den genererer ikke varme som klærne kan reflektere tilbake for å varme meg opp. 

Legen sier at alle blodprøver er fine. Ingenting er galt. Jeg har vært slik hele livet. 

Men det er ett unntak. Når jeg drikker vin (sikkert all alkohol, men drikker bare vin). Da kjenner jeg varmen i hele kroppen og jeg kan faktisk ta av meg et plagg og to av de mange genserne jeg har på. 

Men, det resulterer i at jeg ubevisst har startet å drikke vin litt for ofte. Nå kan det bli et glass flere kvelder i uken. Da sover jeg godt, føler meg varm, kan faktisk sove i bare tynneste ullskjorten og ikke ullgenseren under vinterdynen (eller boblejakke på vinteren). Jeg slapper av i kroppen og senker skuldrene. 

Men alkohol såpass ofte er jo ikke bra, og er redd dette er en form for selvmedisinering. 

Noen som  et om et sunnere alternativ til å finne varmen, når klær ikke hjelper? 

Begynte frysningen når du fikk nakkeplagene ?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trener hver dag, både styrke og kondisjon, men er iskald da også. Folk får helt sjokk om ja kommer borti dem på trening når de er godt svette og varme, jeg kjennes ut som et kaldt gjenferd sammenlignet med dem.. 

Ts

Hvorfor trener du hver dag? Muskulaturen trengere restitusjon og for å bygge muskelmasse.

Er du undervektig? Har du spisevegring?

Anonymkode: 5504e...9df

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Begynte frysningen når du fikk nakkeplagene ?

Hvorfor trener du hver dag? Muskulaturen trengere restitusjon og for å bygge muskelmasse.

Er du undervektig? Har du spisevegring?

Anonymkode: 5504e...9df

Herregud. Man kan trene hver dag så lenge det ikke er samme muskelgruppe hver gang. Det er helt normalt 

Anonymkode: c48b8...f2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Herregud. Man kan trene hver dag så lenge det ikke er samme muskelgruppe hver gang. Det er helt normalt 

Anonymkode: c48b8...f2c

Det er ikke normalt å spise så lite hver dag, som det Ts gjør, når hun har en så aktiv jobb og i tillegg trener 1-2 ganger om dagen, 5 dager i uken.

Det Ts gjør er IKKE normalt - og IKKE i nærheten av å være sunt! - når hun ikke gir kroppen hverken nok næring, nok restituering. I tillegg tilpasser hun heller ikke treningsmengde til søvn. 

Med andre ord, hun overtrener voldsomt i forhold til den formen hun nå har, og kroppen hennes sier kraftig fra ved å fryste og ikke sove. 

Ts kommer til å gå på en svært alvorlig smell om hun ikke snur helt om og setter sin helse først! Nå trenger kroppen hennes nok hvile, avstressing, nok næring OG søvn.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er også frysepinn og sleit med å få sove fordi jeg er kald. Hjalp ikke å bruke pysj f.eks. men etter at jeg begynte med varmeflaske sovner jeg i løpet av 20 minutter. Bruker det nesten hele året. Test det ut hvis du ikke har gjort det. Fashy flasker er bra, helst en med riller og trekk på. Ikke kok opp vann, da må du i tilfelle blande det litt ut ellers vil du brenne deg.

Anonymkode: d25d7...01d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke målt fettprosent, men kan klype godt i fettet og ingen synlige magemuskler, så regner med den ligger rundt 23-25. Jeg er rett og slett helt normal, verken tynn eller tykk. 

Jeg teller karb, fett og protein, men ikke kalorier. Men helt grovregnet nå ut i fra en vanlig dag, så ligger jeg rundt 2500 kalorier ish. 

Takk for tips! Skal prøve å spise chili til kvelds! 

Jeg er like høy som deg, har synlige magemuskler, og er 7-8 kg lettere. Jeg har fettprosent på 24. Men jeg tenker at så lenge du spiser jevnt, og holder jevn vekt, så får du i deg nok energi i forhold til treningen. Jeg måler ikke hva jeg spiser, jeg ser på hvordan vekten endrer seg. Går jeg ned i vekt, så øker jeg inntaket. Jeg trener nesten hver dag. 

Har du alltid vært like kald? Hvor gammel er du? Hvordan er blodtrykket og pulsen din? 

Jeg blir iskald i timesvis hvis jeg løper før jobb... Det er som om blodsirkulasjonen stopper til hender og føtter, og det igjen påvirker resten av kroppen. 

Anonymkode: 124b7...4ad

Skrevet

Har du sjekket stoffskiftet i det siste, TS? Kan være lavt. 

Sliter med det samme, og har funnet mye hjelp i varm urtete. Virker som at det er selve urtene som hjelper, for jallateen på butikken gir merkelig nok ikke samme nytten, tross at det er varm drikke. Ellers har jeg egentlig godtatt at jeg er en person som må dusje i varmt vann ofte, kle meg med ull, ha varm dyne, ullsokker, boblejakke, varmeflaske, pledd osv. 

Anonymkode: 13290...52d

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Trener mye, så spiser ca 140 g proteiner, 150 gr karbo, 40-50 g fett. 

Dette er ca 1600 kcal.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er helt normalvektig. 63 kg og 163 cm. Er veldig aktiv. Har jobb i helsevesenet og går glatt mellom 20000-25000 skritt hver dag. 

Jeg har også tenkt at bevegelse for å holde varmen er viktig. Nesten til det nivået at jeg blir manisk. Men jeg er fortsatt kald. 

Jeg har hatt samme vekt mer eller mindre i 25 år (utenom svangerskap). 

Ts

Du er normalvektig, trener mye, har en aktiv jobb, og spiser 1600 kcal om dagen?

Det virker som om kroppen din er i "sparebluss", der det endokrine systemet ditt har satt ned temperaturen for å spare energi.

Anonymkode: cdce4...e66

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Mannlig lege? Ikke alltid de er så inne i stoffskifte eller kvinnehelse, sa min kvinnelige lege som var god på dette.

Be om å få tatt stoffskifteprøver.

Anonymkode: 80138...422

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...