AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:00 #1 Skrevet lørdag kl. 19:00 Hei, Samboer har 2 voksne barn (starten og slutten av 20-åra). Vi er gift og har 2 felles barn på 2 og 4 år. Han er en del eldre enn meg og jeg har begynt å tenke litt på dette med arv/ testamente, og evnt livsforsikring. Vi eier en enebolig sammen, men jeg har gått inn med all EK (900 000). Hvordan ville dere gjort det med tanke på hans barn og å sikre at vi fortsatt kan bo i huset hvis noe skulle skjedd med han? Anonymkode: c4f9f...44c
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:01 #2 Skrevet lørdag kl. 19:01 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei, Samboer har 2 voksne barn (starten og slutten av 20-åra). Vi er gift og har 2 felles barn på 2 og 4 år. Han er en del eldre enn meg og jeg har begynt å tenke litt på dette med arv/ testamente, og evnt livsforsikring. Vi eier en enebolig sammen, men jeg har gått inn med all EK (900 000). Hvordan ville dere gjort det med tanke på hans barn og å sikre at vi fortsatt kan bo i huset hvis noe skulle skjedd med han? Anonymkode: c4f9f...44c Livsforsikring som begunstiger deg. Testamente som testamenterer det det som er mulig til deg (ikke veldig mye), og at du har dette med egenkapitalen skriftlig. Anonymkode: 64654...f7c 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:07 #3 Skrevet lørdag kl. 19:07 Hvis du tenker uventet dødsfall(ikke pga alderdom) så er livsforsikring som begunstiger deg det beste valget. Vi har det da vi hag både særkullsbarn og felles barn. Vi er riktignok ikke gift. Men vi har livsforsikring på 3MNOK. Dette dekker resterende gjeld, og slik at vi kan kjøpe ut hverandres særkullsbarn. Dere har det skriftlig at du gikk inn med EK? Anonymkode: f1870...90a 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:08 #4 Skrevet lørdag kl. 19:08 Du har vel rett til å bli boende i huset, liksom uskiftet bo eller noe sånt. At oppgjøret med eiendommen ikke blir gjort så lenge du lever. Anonymkode: cb6c7...cd3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:12 #5 Skrevet lørdag kl. 19:12 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har vel rett til å bli boende i huset, liksom uskiftet bo eller noe sånt. At oppgjøret med eiendommen ikke blir gjort så lenge du lever. Anonymkode: cb6c7...cd3 Jeg er ikke TS, men jeg har bonusbarn. Hun kan ikke sitte i uskifte med mindre hans særkullsbarn godkjenner det. Anonymkode: 734d1...5e2 3 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:58 #7 Skrevet søndag kl. 06:58 Du kan ikke kreve å bli sittende i uskifte hvis ikke barna hans synes det er ok. Med særkullsbarn hadde jeg ikke ønsket å sitte i uskifte heller, like greit å bli ferdig med oppgjør og bygge videre på det som er bare mitt eget. Jeg vil helst ikke ha et arveoppgjør hengende over hodet mitt. Er han velstående, og har store verdier? Han bør da skrive testamente, der han er tydelig på hvem som skal ha hva. Dere er nødt til å dokumentere hva som er din EK i boligen, og beregne eierbrøk ut fra denne. Hva er boligen verdt? Hvor mye EK gikk han inn med? Gikk han inn med mer, mener han da at han skal eie mer? Hos oss gikk samboeren min inn med 300K mer enn meg i EK. Jeg har derimot både en snekker og en elektriker i familien min, så de gikk sammen om å bygge på og trekke om all elektrisitet i huset. Dermed brukte vi det som min EK, og vi valgte da å ha 50-50 eierbrøk likevel. Anonymkode: a37d9...1b3 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:47 #8 Skrevet søndag kl. 07:47 Hans særkullsbarn vil tape på å la deg sitte i uskifte, fordi du da kan bruke opp alle verdiene uten at de får sin arv. Gir de deg lov vil det uansett bli dyrere å fordele arven lenger frem, så du kan ikke påregne uskifte etter mannens død. Dvs at dersom du skal ha råd til å bli boende i huset må du har råd til å kjøpe ut særkullbarna fra arven, og deretter sitte med alle utgifter på huset alene. Du bør også være klar over at dersom mannen dør mens barna er mindreårige, kan du også måtte kjøpe ut dine egne barn fra boet, og avhengig av sum kan det være overformynderiet som kontrollerer disse pengene. Jeg har nemlig et par i omgangskretsen som opplevde det, de var jevngamle men han døde i en ulykke og hun måtte betale ut farsarven til egne barn i oppgjøret etter han. Det er jo heller ingen garanti at han dør først fordi han er eldst, du kan også bli syk eller skadet og dø først. Ville sjekket muligheten for livsforsikring, og også testamente. Anonymkode: d6bb0...0e3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:08 #9 Skrevet søndag kl. 08:08 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvordan ville dere gjort det med tanke på hans barn og å sikre at vi fortsatt kan bo i huset hvis noe skulle skjedd med han? Anonymkode: c4f9f...44c Sørg for at du har mulighet til å kjøpe ut barna. Ikke sett de en i umulig situasjon der de må ta stilling til uskifte. Det er heller ikke så dumt å kjøpe noe nytt når livet forandrer seg totalt. Anonymkode: deb5d...52c 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:13 #10 Skrevet søndag kl. 08:13 Høres ut som fyren er 60+? Hvorfor har du fått barn med en gammel mann? Anonymkode: c591c...1db
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 04:17 #11 Skrevet mandag kl. 04:17 Se svar i denne tråden Anonymkode: dd3b1...2c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå