Gå til innhold

Norske epler oppskrytt.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Enig i at norske butikker er sure og kjipe. Og så synes jeg at eplene fra vårt eget tre i hagen er verdens beste! Gammelt tre, usikker på sort.

Anonymkode: 94b8c...15d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig i at norske butikker er sure og kjipe. Og så synes jeg at eplene fra vårt eget tre i hagen er verdens beste! Gammelt tre, usikker på sort.

Norske butikkEPLER.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2025 den 20.34):

Jeg har en liten norgespatriot i meg, og skulle ønske at norske epler var best. 

Men desverre, skal jeg være ÆRLIG, de er sure og lite gode etter min smak. Kjøpte norske, polske og italienske epler (er glad i epler) siste uken, og både polske og italienske banker de norske langt ned i støvlene, søte og gode. Selvfølgelig, min subjektive mening. Men likevel.. 

Anonymkode: 49b7e...db9

Helt uenig. Kjøpt fantastiske norske epler på Rema 1000 tidligere i år. Gravenstein er helt utrolig. Frisk og søt på samme tid, med egenart.

Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (43 minutter siden):

Mine foreldre kjøper kasser med epler rett fra produsent og lagrer dem i kjeller. De har gode epler hele vinteren. Men det er ulikt hvor lenge de holder seg. Summer Red er tidlig-eple og holder ikke så lenge. Tror også Discovery er tidlig-eple. Aroma, Gravenstein, Fryd er lagringsepler og holder seg godt ved riktig lagring.

Ja, de må bare ikke plukkes for tidlig.

Anonymkode: fc11b...455

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, de må bare ikke plukkes for tidlig.

Anonymkode: fc11b...455

De modner mens de lagres og kan ikke plukkes for sent heller.

• Liker 1
Skrevet

Ingen epler slår de norske😍hele butikken dufter helt nydelig når de norske eplene er inne. Få ting slår norske epler og norske jordbær🤤

Anonymkode: a5374...e89

• Liker 1
Skrevet

Syrlige epler er jo bedre enn søte da 😄 

Extra og Coop pleier å ha flest forskjellige sorter her jeg bor, men jeg husker aldri hvilke jeg liker å ikke...

Anonymkode: 1f9c9...faa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingen epler slår de norske😍hele butikken dufter helt nydelig når de norske eplene er inne. Få ting slår norske epler og norske jordbær🤤

Anonymkode: a5374...e89

TS

Flott at du liker dem, men skulle ikke tro vi snakket om samme eplene. Nå nevnte jeg ikke jordbær, men desverre, fra å være veldig gode for noen år siden, er de blitt vassne og smakløse. Heller ikke de Nederlandske er like gode som de norske var, men er bedre enn de norske er nå. Synes jeg da. 

Skrevet

Så langt i år har jeg kjøpt et gult norsk eple jeg ikke husker navnet på, men kan ha vært aagoteple, navnet begynte på a i hvert fall. Videre har jeg kjøpt aroma, åkerø og både gravenstein og rød gravenstein.

Alle, uten unntak har vært veldig fine og gode. 

Anonymkode: b251e...233

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2025 den 20.34):

Jeg har en liten norgespatriot i meg, og skulle ønske at norske epler var best. 

Men desverre, skal jeg være ÆRLIG, de er sure og lite gode etter min smak. Kjøpte norske, polske og italienske epler (er glad i epler) siste uken, og både polske og italienske banker de norske langt ned i støvlene, søte og gode. Selvfølgelig, min subjektive mening. Men likevel.. 

Norske epler er ikke særlig gode. De beste er de søte store importerte fra blant Spania ☺️

Anonymkode: 01c4b...2a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så langt i år har jeg kjøpt et gult norsk eple jeg ikke husker navnet på, men kan ha vært aagoteple, navnet begynte på a i hvert fall. Videre har jeg kjøpt aroma, åkerø og både gravenstein og rød gravenstein.

Alle, uten unntak har vært veldig fine og gode. 

Anonymkode: b251e...233

Åkerø har jeg ikke funnet på mange år! Det er mitt absolutte favoritteple. Den økologiske dagligvaren der jeg handler har mange norske eplesorter i sesongen, men ikke Åkerø.

Importerte butikkepler som feks Pink Lady rører jeg ikke - liker hverken smak eller konsistens. Enkelte franske eplesorter med mye syrlighet kan gå. Det verste er melne og søte epler som det gamle merket Red Delicious - fæle greier. Vet ikke om det finnes i salg lenger? Jeg har ikke handlet frukt og grønt i vanlige butikker på åresvis.

Anonymkode: 0ebee...b38

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er spesielt viktig at norske epler er modne har jeg nettopp funnet ut. Med de utenlandske kan man "slippe unna" med at det er litt grønt på dem, men ikke med de norske. Ser at nå har de mye gravenstein, og de er dritsure om de er umodne. Her er umodne Gravenstein:

image.png.18f841d84eba3ab1b2ddbbfff2454a21.png

Her er modne:  

image.png.cb3c32fde565995cddde607c90d47632.png

image.png.c44af95892047de919c9261e9e939184.png

Så la dem ligge på kjøkkenbenken i en plastpose til de er gule og røde, da er de gode. Om du plukker de i butikken som er begynt å bli gule, så blir det grønne garantert gult etter hvert. Noen kan dessverre være plukket for tidlig, og da blir de aldri gule. De har liksom et sånt "tippe-punkt", så om man plukker dem etter det så blir de modne. De fleste som plukker epler har lært når dette er.

Endret av Maia70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...