Grønnsaksvaffel Skrevet 11. oktober 2025 #21 Skrevet 11. oktober 2025 Abra skrev (2 timer siden): Ja, og da lurer jeg på hva slags magiske epletrær disse bøndene har. Som de som leverer ut til butikker tydeligvis ikke har? Som regel har norske epler som selges i butikken hatt en lenger rundreise før de havner i butikken. 1
Hensatt Skrevet 11. oktober 2025 #22 Skrevet 11. oktober 2025 Samme med norske jordbær. I år har de vært langt mer vassne og smakløse enn jeg er vant med, så har holdt meg til de nederlandske. Har trolig med masseprodusjon og profitt å gjøre at de ikke lenger holder den høye kvaliteten de har hatt før. 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 11. oktober 2025 #23 Skrevet 11. oktober 2025 Hensatt skrev (5 minutter siden): Samme med norske jordbær. I år har de vært langt mer vassne og smakløse enn jeg er vant med, så har holdt meg til de nederlandske. Har trolig med masseprodusjon og profitt å gjøre at de ikke lenger holder den høye kvaliteten de har hatt før. Mer av norske jordbær dyrkes i tunnel og de får ikke like mye sol som dem som dyrkes på friland. 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #24 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Elsker norske epler, plommer og bær. Men dette året har eplene vært dårlige synes jeg, eller så har jeg vært over gjennomsnittet uheldig. Jeg kjøper kun de grønne i butikk året rundt men når de norske kommer så går jeg over til torghandel. Men har ikke vært fornøyd dette året. Anonymkode: 37a93...053 Ja, de norske eplene er spesielt dårlige i år. Mye mark/dårlig vekst, som igjen skyldes at det er lite rognebær. Så det eneste positive er at det blir forhåpentligvis bedre til neste år. Anonymkode: 84ace...075
minienthe Skrevet 11. oktober 2025 #25 Skrevet 11. oktober 2025 Grønnsaksvaffel skrev (28 minutter siden): Mer av norske jordbær dyrkes i tunnel og de får ikke like mye sol som dem som dyrkes på friland. Tipper mye ligger i at Koronavarianten forsvinner mer og mer. Har merket det selv de siste årene og så nå har jeg plantet et par jordbærplanter med Korona til eget forbruk. Jeg liker jordbær men de smaksløse typene som selges i butik nå er jeg ikke særlig fan av. Når det gjelder epler så er jeg faktisk litt enig med TS. De norske eplene i butikk er både små og sure i forhold til f.ex Fuji, Royal Gala og Pink Lady. Mye mulig det har med for tidlig innhøsting og lagring før butikk å gjøre men personlig så kjøper jeg ikke epler når det kun er de norske å se i butikk. Drømmen hadde vært å få tak i et tre med Fuji men det har jeg ikke klart å finne enda (Forundrer meg ikke om de er importblokkerte av diverse årsaker) 2 1
Jodaneida Skrevet 11. oktober 2025 #26 Skrevet 11. oktober 2025 Syns det nesten bare er melne norske å få ta i i butikken. Ellers er de syre mend med lite smak. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #27 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Theres something rotten in the norske dagligvarebransjen… Anonymkode: d2c9b...4f4 yes very råtten Anonymkode: 478be...5ee 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #28 Skrevet 12. oktober 2025 Abra skrev (10 timer siden): Ja, og da lurer jeg på hva slags magiske epletrær disse bøndene har. Som de som leverer ut til butikker tydeligvis ikke har? Det er ingen magi. Men eplene som leveres til butikk plukkes gjerne aaakkurat for tidlig, de skal plukkes, sorteres, sendes, distributeres, sorteres igjen, fraktes til butikkene, ligge på lager, legges ut til kunden. De plukkes tidligere, oppbevares lengre, behandles annerledes. Og så kommer du til butikken - og så til kunden. Eplebønder utrn leveringsavtale selger ofte direkte til forbruker(evt med ett mellomledd), eventuelt bruker eplene til egne produkter. Da er eplebøndene også friere til å bruke andre sorter og selvbestemme i større grad. Det er mye strenge regler og avtaler for de som leverer til distribusjon. Ingen magi ute og går (men mye dårlig kunnskap, skjønner jeg, om du tror det er magiske trær for de uten leveringsavtale ) Anonymkode: d2c9b...4f4 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #29 Skrevet 12. oktober 2025 Kjøpte nettopp epler i en butikk i Sverige, og de hadde gamle eplesorter med navn. Jeg har en viss ....eplekompetanse etter å ha vokst opp på landet, så husket navnet på noen av de sortene, og de var kjempegode. De billigste polske sortene de har på Rema og Kiwi er ikke gode. Anonymkode: 6ff39...826 2 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 12. oktober 2025 #30 Skrevet 12. oktober 2025 minienthe skrev (7 timer siden): Tipper mye ligger i at Koronavarianten forsvinner mer og mer. Har merket det selv de siste årene og så nå har jeg plantet et par jordbærplanter med Korona til eget forbruk. Jeg liker jordbær men de smaksløse typene som selges i butik nå er jeg ikke særlig fan av. Når det gjelder epler så er jeg faktisk litt enig med TS. De norske eplene i butikk er både små og sure i forhold til f.ex Fuji, Royal Gala og Pink Lady. Mye mulig det har med for tidlig innhøsting og lagring før butikk å gjøre men personlig så kjøper jeg ikke epler når det kun er de norske å se i butikk. Drømmen hadde vært å få tak i et tre med Fuji men det har jeg ikke klart å finne enda (Forundrer meg ikke om de er importblokkerte av diverse årsaker) Her jeg bor får butikkene epler rett fra produsentene og de er kjempegode. De er hverken små eller sure. Min mor har noen nye jordbærplanter med bær som smaker mer som markjordbær, de er nydelige. 1
Abra Skrevet 12. oktober 2025 #31 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det er ingen magi. Men eplene som leveres til butikk plukkes gjerne aaakkurat for tidlig, de skal plukkes, sorteres, sendes, distributeres, sorteres igjen, fraktes til butikkene, ligge på lager, legges ut til kunden. De plukkes tidligere, oppbevares lengre, behandles annerledes. Og så kommer du til butikken - og så til kunden. Eplebønder utrn leveringsavtale selger ofte direkte til forbruker(evt med ett mellomledd), eventuelt bruker eplene til egne produkter. Da er eplebøndene også friere til å bruke andre sorter og selvbestemme i større grad. Det er mye strenge regler og avtaler for de som leverer til distribusjon. Ingen magi ute og går (men mye dårlig kunnskap, skjønner jeg, om du tror det er magiske trær for de uten leveringsavtale ) Anonymkode: d2c9b...4f4 Her jeg bor blir eplene kjørt ut til butikkene av bønder selv. Da unngår de alle leddene du nevner. Har jobbet på lageret til asko, så kunnskap mangles ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #32 Skrevet 12. oktober 2025 Jeg klarer ikke Rød Prins av de norske eplesortene, herre jesus for et tørt og fruktkjøtt og vassent skall. Men de andre sortene er jeg veldig glad. Anonymkode: cccd0...8b8
Johan uten land Skrevet 13. oktober 2025 #33 Skrevet 13. oktober 2025 Fråtser i norske epler, jeg! Begynte med Discovery - flotte epler. Så har jeg fått tak i kjempestore og flotte Gravenstein, hadde masse inne på lokal Extra. Har også smakt på Aroma. Jeg pleier å gå for de største eplene. Billigige er de også ! 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #34 Skrevet 13. oktober 2025 Jeg syns norske grønnsaker og frukt smaker godt fordi det er norsk. Det smaker godt samvittighet! Og enda bedre smaker lokaldyrket eller selvdyrket 😀 Anonymkode: b54fc...7c4 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #35 Skrevet 13. oktober 2025 De plukkes for tidlig, og blir sure. Veldig synd. Anonymkode: fc11b...455 1
K.B. Skrevet 13. oktober 2025 #36 Skrevet 13. oktober 2025 I vårt klima så er det utrolig store svingninger fra år til år, noen år er rett og slett ikke eple år. generelt så synes jeg Norske epler du finner i butikken ser triste og stygge ut og de er som mange andre har nevnt, alt for sure til annet enn matlagning. Har selv et par epletrær og vi fikk penere og mer velsmakende epler enn hva jeg fant på butikken, vi fikk dog ikke mye i år. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #37 Skrevet 13. oktober 2025 K.B. skrev (28 minutter siden): I vårt klima så er det utrolig store svingninger fra år til år, noen år er rett og slett ikke eple år. generelt så synes jeg Norske epler du finner i butikken ser triste og stygge ut og de er som mange andre har nevnt, alt for sure til annet enn matlagning. Har selv et par epletrær og vi fikk penere og mer velsmakende epler enn hva jeg fant på butikken, vi fikk dog ikke mye i år. Gravenstein kunne vært nydelige i år! Men de som er i butikk er plukket for tidlig. Stenene inni er helt hvite. Frukt modnes noe når det lagres, men det finnes grenser. Anonymkode: fc11b...455 1
K.B. Skrevet 13. oktober 2025 #38 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gravenstein kunne vært nydelige i år! Men de som er i butikk er plukket for tidlig. Stenene inni er helt hvite. Frukt modnes noe når det lagres, men det finnes grenser. Anonymkode: fc11b...455 Absolutt! Noen varer bør være utrolig kortreiste. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #39 Skrevet 13. oktober 2025 Utenlandske epler smaker jo høgg sammenlignet med norske! Favoritten er Aroma, men jeg liker også den nye sorten Fryd veldig godt. Anonymkode: 82587...910 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 13. oktober 2025 #40 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Gravenstein kunne vært nydelige i år! Men de som er i butikk er plukket for tidlig. Stenene inni er helt hvite. Frukt modnes noe når det lagres, men det finnes grenser. Anonymkode: fc11b...455 Mine foreldre kjøper kasser med epler rett fra produsent og lagrer dem i kjeller. De har gode epler hele vinteren. Men det er ulikt hvor lenge de holder seg. Summer Red er tidlig-eple og holder ikke så lenge. Tror også Discovery er tidlig-eple. Aroma, Gravenstein, Fryd er lagringsepler og holder seg godt ved riktig lagring. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå