Gå til innhold

Norske epler oppskrytt.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en liten norgespatriot i meg, og skulle ønske at norske epler var best. 

Men desverre, skal jeg være ÆRLIG, de er sure og lite gode etter min smak. Kjøpte norske, polske og italienske epler (er glad i epler) siste uken, og både polske og italienske banker de norske langt ned i støvlene, søte og gode. Selvfølgelig, min subjektive mening. Men likevel.. 

Anonymkode: 49b7e...db9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De beste norsk eplene får du ikke på butikken…..

Anonymkode: d2c9b...4f4

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes de norske eplene er de beste. Jeg synes det er et tankekors at utenlandske epler tar lang tid å bli brun når man skjærer i det. Det er ikke naturlig. Sier noe om hvor mye sprøytemidler det brukes i forhold til i de norske tenker jeg.

Anonymkode: 71114...ec1

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes de norske eplene er de beste. Jeg synes det er et tankekors at utenlandske epler tar lang tid å bli brun når man skjærer i det. Det er ikke naturlig. Sier noe om hvor mye sprøytemidler det brukes i forhold til i de norske tenker jeg.

For meg er smak absolutt viktigst. Og jeg regner med at EU kravene til sprøytemidler er innfridd både i Polen og Italia, så er ikke bekymret for dette. Men for all del, vi har forskjell smak 🙂

Anonymkode: 49b7e...db9

• Liker 2
Skrevet (endret)

Skjønner ikke hva som skjer med eplene som havner i butikken. Om man får plukke fra et lokalt tre er de jo søte og gode.

Endret av Maia70
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

De beste norsk eplene får du ikke på butikken…..

Åh? Hvilke norske trær henger disse på da? 

• Nyttig 1
Skrevet
Maia70 skrev (7 minutter siden):

Skjønnr ikke hva som skjer med eplene som havner i butikken. Om man får plukke fra et lokalt tre er de jo søte og gode.

Frukt og grønt plukkes før de er helt mode så de holder seg lengere, de modnes likevel men de som modnes på kvist eller stilk blir alltid bedre.

Anonymkode: 8a3df...88e

• Liker 2
Skrevet
Abra skrev (3 minutter siden):

Åh? Hvilke norske trær henger disse på da? 

Det er veldig mange eplebønder som ikke har leveringsavtaler, men som heller selger eplene selv og/eller bruker dem i produkter. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Frukt og grønt plukkes før de er helt mode så de holder seg lengere, de modnes likevel men de som modnes på kvist eller stilk blir alltid bedre.

Anonymkode: 8a3df...88e

Jeg vet, men de utenlandske er jo ofte søtere uansett.

Man må i alle fall ikke spise dem grønne. Jeg pleier å se etter at de faktisk er iferd med å modnne i butikken, om ikke kan det være at de er plukket for tidlig og aldri modner.

Endret av Maia70
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Enig!

Jeg har måttet slutte å spise utenlandske epler. Utenlandske økologiske epler går som regel bra. Får blemmer i munnen av dem, så reagerer tydeligvis på sprøytemidler som brukes på epler i andre land.

Norske epler tåler jeg.

Norske epler er minimalt sprøytet, sammenlignet med de land vi importerer epler fra.

Så jeg spiser mye norske epler på høsten, tørker epler, lager eplemos m.m. Og så er det et år til neste gang. Tror jeg kan drøye sesongen litt lenger for egen del, hvis jeg setter meg inn i hvilke norske epletyper som er bedre til lagring, for da kan jeg kjøpe inn så mye jeg kan av disse (begrenset lagringsplass) før norske butikker slutter å selge norske epler. 

Det er også helt på trynet at norske butikker slutter å selge norske epler lenge før norske epler blir dårlige!

Anonymkode: b251e...233

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Theres something rotten in the norske dagligvarebransjen… 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig!

Jeg har måttet slutte å spise utenlandske epler. Utenlandske økologiske epler går som regel bra. Får blemmer i munnen av dem, så reagerer tydeligvis på sprøytemidler som brukes på epler i andre land.

Norske epler tåler jeg.

Norske epler er minimalt sprøytet, sammenlignet med de land vi importerer epler fra.

Så jeg spiser mye norske epler på høsten, tørker epler, lager eplemos m.m. Og så er det et år til neste gang. Tror jeg kan drøye sesongen litt lenger for egen del, hvis jeg setter meg inn i hvilke norske epletyper som er bedre til lagring, for da kan jeg kjøpe inn så mye jeg kan av disse (begrenset lagringsplass) før norske butikker slutter å selge norske epler. 

Det er også helt på trynet at norske butikker slutter å selge norske epler lenge før norske epler blir dårlige!

Jeg vasker og skreller alt om det ikke er øko.

Skrevet

Glassepler er gode men fås ikke kjøpt.

Så er det noen røde som ser nesten ut som er blodårer i eplene, de er og søte og gode, fås ikke i butikk

Husker og vi hadde noen epler som måtte lagres de ble søte ved juletider.

Så fins norske epler som er gode, men de er ikke i butikk

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Elsker norske epler, plommer og bær. Men dette året har eplene vært dårlige synes jeg, eller så har jeg vært over gjennomsnittet uheldig. Jeg kjøper kun de grønne i butikk året rundt men når de norske kommer så går jeg over til torghandel. Men har ikke vært fornøyd dette året. 

Anonymkode: 37a93...053

• Liker 1
Skrevet
Maia70 skrev (3 minutter siden):

Jeg vasker og skreller alt om det ikke er øko.

Jeg skrelte utenlandske epler før, men så var det heller ikke nok med dem, så jeg antar at nyere sprøytemidler trekker lenger inn i eplene enn sprøytemidlene som de brukte før.

Ellers godt tips å skrelle dem.

Men det er jo synd å måtte skrelle dem, da det meste av antioksydanter ligger i skallet. Derfor jeg setter pris på å fremdeles kunne spise norske epler fra butikken. Ellers har jeg neste år tenkt å spørre en nabo om å få plukke eplene deres, for nå var det tredje året jeg har sett at de ikke spiser eplene sine. 

Ønsker meg et hus med stor hage - da blir det frukttrær også! :)

Skrevet (endret)

Epler rett fra treet er ikke som i butikken,  prøv og du vil få en åpenbaring 🥰 er det samme med norske plommer,  bare helt nydelig. 

Endret av Phoenix Heart
  • Liker 2
Skrevet

De har sluttet å selge de gode norske sortene her jeg bor. Etter at Bama introduserte egne sorter de har patent på så gikk eple kvaliteten ned. 

Jeg er stadig på utkikk etter de klassiske gode eplesortene i butikker i mitt området. For noen år tilbake luktet hele butikken eple på høsten men nå er det noen år siden.

Anonymkode: 57d35...00d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er veldig mange eplebønder som ikke har leveringsavtaler, men som heller selger eplene selv og/eller bruker dem i produkter. 

Ja, og da lurer jeg på hva slags magiske epletrær disse bøndene har. Som de som leverer ut til butikker tydeligvis ikke har?

• Liker 1
Skrevet

Synes norske epler er så fryktelig sur! Får hodepine innen jeg har fått de ned. Men eplene jeg plukker i min egen hage fra trær jeg gjør null og niks med, de er helt ok. Plommene er kjempegod. 

Anonymkode: 92e0d...6af

Skrevet

Elsker norske bær og frukter, epler inkludert! I butikken kjøper jeg alltid Aroma og Discovery, de er søte og gode. I hagen har jeg flere andre typer, og de er både kjempegode og helt fri for sprøytemidler.

Anonymkode: 0ef7e...177

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...