Gå til innhold

Korte turer i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

hvor mange lange fjellturer i uka går du selv med ungene i uka? 

Anonymkode: d31ce...b5e

En eller to.

Anonymkode: 2c59a...125

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det handler mer om turens destinasjon enn lengden… sånn opplevde hvertfall vi det. Vi bodde rett ved markagrensa (på Bøler).  Ikke en eneste tur gikk innenfor skogen, men de gikk til lekeplasser, idrettsplassen osv..ikke en eneste gang gikk de inn i skogen som lå rett ved siden av disse stedene..  det var nok fordi personalet ikke hadde kultur for å gå tur i skogen og var utrygge på det. De var knapt ute hvis det var kuldegrader eller surt vær. Flyttet til en helt annen kommune, og her er det fjellturer, skogsturer, og de største barna får være ute hver dag så lenge det er varmere enn -15 grader.

Anonymkode: 443a3...f47

• Liker 4
Skrevet
Sandie skrev (7 minutter siden):

Dette hadde jeg latt være opp til de barnehageansatte å vurdere. Om du vil gi barnet mulighet for lengre turer kan dere jo ta en fjelltur i helgene kanskje? 

Det gjør vi jo selvsagt. Men jeg synes det er noe eget å få gå med barnehagen, gjerne med egen liten tursekk. Ser som sagt andre barnehager gjør det, mens vår bare rusler til lekeplasser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det handler mer om turens destinasjon enn lengden… sånn opplevde hvertfall vi det. Vi bodde rett ved markagrensa (på Bøler).  Ikke en eneste tur gikk innenfor skogen, men de gikk til lekeplasser, idrettsplassen osv..ikke en eneste gang gikk de inn i skogen som lå rett ved siden av disse stedene..  det var nok fordi personalet ikke hadde kultur for å gå tur i skogen og var utrygge på det. De var knapt ute hvis det var kuldegrader eller surt vær. Flyttet til en helt annen kommune, og her er det fjellturer, skogsturer, og de største barna får være ute hver dag så lenge det er varmere enn -15 grader.

Anonymkode: 443a3...f47

Takk, ja, det er egentlig det som er hovedproblemet her. Det trenger jo selvfølgelig ikke være en skikkelig langtur på mangfoldige kilometer. Men en tur i ulendt terreng, oppleve litt natur og skog.

Skrevet

Husk at de skal ta hensyn til alle barna i barnegruppen da, ikke bare din unge. Noen barn hyler og skriker når de må gå 100 meter ut fra barnehageporten. Noen barn takler ikke skogen og alt som er der. Osv osv. 

De må prøve å ta hensyn til alle, og noen må kanskje ha lang tid for å venne seg til å gå tur i det hele tatt. 

Anonymkode: 8e7e3...ad5

• Liker 3
Skrevet

Jeg har jobbet mange år på 3-6-årsavdeling.

Hvilke forutsetninger og erfaringer barna har med turgåing varierer fra år til år. Det er også stor forskjell på noen som ikke en gang har rukket å fylle tre år, og de barna som allerede nærmer seg 7 år.

Det ene året hadde jeg mange turvante barn som var robuste nok til å gå et stykke og som mestret ulendt terreng og natur.

I fjor hadde jeg en gruppe hvor halvparten hadde vanskeligheter med å gå langt. De hadde nettopp slutta med bleie og hadde uhell hver time. Noen av dem hadde motoriske vansker og nedsatt muskulatur i bein, så kunne ikke gå langt og ble fort slitne. Andre hadde blitt trillet i vogn hele livet og aldri trådd i gress en gang, og trengte forsiktige tilnærminger til å være i naturen. Vi hadde til og med noen som måtte tidlig tilbake til barnehagen for å sove dupp.

Bare eksempler på hva som kan ligge bak at noen barnehager går lengre enn andre, du vet ikke noe om hvilke forutsetninger barna i gruppa har.

Anonymkode: df548...759

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er pedleder i bhg på avdeling med 24 3-6 åringer på. 
vi har fast turdag i uka avdelingsvis (førskolebarna har en egen i tillegg). Nå i starten er våre turer også så korte. Det er det mange grunner til. 
1. barnegruppa er ny, og det er ikke bare å legge ut på langtur med ei gruppe som ikke er satt skikkelig enda. Både voksne og barn skal bli godt kjent med hverandre først. 
2. de barna som kommer fra småbarn er ofte ikke vant til lange turer. Og ofte ikke turer hvor de går på beina hele veien selv. Så vi jobber oss frem til lengre og lengre turer etterhvert når vi ser hva barna klarer. 
3. ofte er det flere barn fra småbarn som fortsatt sover en hvil i starten av et nytt barnehageår. Da er det godt å være tilbake til barnehagen til denne tida. 
4. bleiebarn

5. innholdet i turene er viktigere enn HVOR vi går. Det er ofte de voksne som henger seg opp i hvor en går, mens barna kan ha de kjekkeste turene innholdsmessig rett over gjerdet også. 

et annet punkt som ikke gjelder alle er også hvor glade de ansatte på avdelingen er i å gå tur. Det er ikke alle voksne som klarer å lære barna å spikke feks. En avdeling blir ofte best på det de voksne som jobber der er best på. 

Anonymkode: 8232a...460

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Våre barn gikk lett 6-7 km da de var fire. Men barnehagen må legge opp turen etter barnet som går kortest/saktest, så klart. 

Men jeg er enig med TS, 3 km er IKKE langtur! 

Anonymkode: 70a0f...ac0

Nå skal jo slike turer være en positiv opplevelse for alle barn. Og de som ikke er vant til å gå, er faktisk viktig å prioritere i slike tilfeller for går de for langt og det er et slit for dem, er det nok enda mer vanskelig å gi dem gode opplevelser. 

Og kvalitet overfor kvantitet. 1 km eller 6 som dine flinke unger, har ingenting å si så lenge turen er fin for barna :)

Et varierende terreng hadde nok vært enda bedre. 

Anonymkode: 6b4ad...1b6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Takk, ja, det er egentlig det som er hovedproblemet her. Det trenger jo selvfølgelig ikke være en skikkelig langtur på mangfoldige kilometer. Men en tur i ulendt terreng, oppleve litt natur og skog.

Jeg tenker at kanskje du skulle hatt barnet i naturbarnehage siden du ønsker dette? Vi har vært klar på at vi ønsket dette og søkte derfor inn i naturbarnehage. Er en ganske god omvei fra jobbene våre, men det synes vi er verdt. 

Anonymkode: 92b26...eca

• Liker 2
Skrevet

Hvordan forventer du at barnehagen skal få til å koordinere en hel gjeng på langtur mellom lunsj, hviletid, enkeltes bleieskift etc? 3 kilometer er en lang tur for en hel skokk med ulike behov og tempo, med litt for få voksne.

Høres ut som du bare har én unge, TS

Anonymkode: 341e8...981

• Liker 3
Skrevet

Ser ikke helt problemet jeg. Hvorfor er det viktig at små barn skal gå lange turer med barnehagen?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser jo alle andre barnehager i området gå på fjellet. 

Nå er ikke min førskolebarn før neste år, men synes det er trasig at de ikke får lengre turer når de er såpass store. Hører andre som er med på masse spennende turer med barnehagen sin siste året.

Men tur til lekeplass er spennende for barna , bhg skal da ikke tilfredsstille dere foreldre ! 

Anonymkode: 57c4c...0ba

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En eller to.

Gud bedre , for å tilfredsstille deg da?

Anonymkode: 57c4c...0ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor lange turer går deres barnehager på? Vår har fast turdag en dag i uken hvor de ofte går til en lekeplass 500 meter unna. Noen ganger slår de til med en tur bort til en park 900 meter unna. Alle disse turene er på fortau av asfalt.

De skulle ut på langtur, og da jeg hentet var de så stolte for de hadde gått hele 3 km. Det vil si, de gikk 1,5 km på fortau til en ny lekeplass, for deretter å gå tilbake. Snakket masse om denne langturen de hadde hatt, og hvor mange slitne barn det var.

Barna er i alderen 3-6 år 

Varierer, alt i fra 500 meter til 1 km til at de må kjøre buss 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ser jo alle andre barnehager i området gå på fjellet. 

Nå er ikke min førskolebarn før neste år, men synes det er trasig at de ikke får lengre turer når de er såpass store. Hører andre som er med på masse spennende turer med barnehagen sin siste året.

Så ta dem med selv da. Problem løst. 

Anonymkode: 45a87...c05

• Liker 2
Skrevet

I barnehagen til mitt barn går småbarnsavdeligen tur i gågata rett utenfor, og i parken hundre meter unna og jeg synes det er supert. Ser ut som de koser seg max. Det er engasjementet til de ansatte som gjør turene magiske, tenker jeg, ikke hvor eller hvor langt man går. Jeg gikk i barnehage midt i en by selv, og husker at vi gikk tur til steder vi kunne se fra lekeplassen, uten at vi syntes det var noe mindre stas. 

Anonymkode: 3de7d...684

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen konkurranse om å gå lengst… kange fjellturer og mange mil på en dag må man lære barna selv om man ønsker det.

Anonymkode: d7cca...bd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...