AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:28 #1 Skrevet lørdag kl. 12:28 Vær så snill, ikke vær slem med meg nå. Jeg er ærlig, så vær snill. Etterhvert fikk jeg diagnosen adhd. Fra jeg drakk første gang i tenårene har jeg vært opptatt av rus. Jeg var singel og barnløs lenge, det var mye festing. Etterhvert sentralstimulerende stoffer, dere vet. Da jeg ble eldre ble det mann, hus og barn. Så kom diagnosen og medisiner. Medisinene ga meg et nytt liv og jeg kan ikke leve uten. Med medisinene kom også et voldsomt russug. Jeg begynte å festsigge ( hva faen!). Og jeg begynte å drikke. Jeg holder trolig på å bli alkoholiker, det er helt krise. Jeg er bekymret. Dette er svært vanskelig og jeg skammer meg sånn at jeg sier det ikke til noen. Jeg har ikke noe liv uten medisinene, men de holder på å ødelegge livet mitt. Er det noen av dere som har opplevd lignende? Hva gjorde du? Fant du en løsning? Kan medisinbytte hjelpe? Håper noen har råd og tips. Ps ungene er store og jeg er ikke gift lengere. Ikke at det gjør krisen mindre at barnas mor er alkis. Anonymkode: b35cd...37d 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:45 #2 Skrevet lørdag kl. 14:45 Kan det være at medisinene aktiverer deg så du får behov for å bruke rus til å roe deg ned? Anonymkode: 58517...525
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:53 #3 Skrevet lørdag kl. 14:53 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vær så snill, ikke vær slem med meg nå. Jeg er ærlig, så vær snill. Etterhvert fikk jeg diagnosen adhd. Fra jeg drakk første gang i tenårene har jeg vært opptatt av rus. Jeg var singel og barnløs lenge, det var mye festing. Etterhvert sentralstimulerende stoffer, dere vet. Da jeg ble eldre ble det mann, hus og barn. Så kom diagnosen og medisiner. Medisinene ga meg et nytt liv og jeg kan ikke leve uten. Med medisinene kom også et voldsomt russug. Jeg begynte å festsigge ( hva faen!). Og jeg begynte å drikke. Jeg holder trolig på å bli alkoholiker, det er helt krise. Jeg er bekymret. Dette er svært vanskelig og jeg skammer meg sånn at jeg sier det ikke til noen. Jeg har ikke noe liv uten medisinene, men de holder på å ødelegge livet mitt. Er det noen av dere som har opplevd lignende? Hva gjorde du? Fant du en løsning? Kan medisinbytte hjelpe? Håper noen har råd og tips. Ps ungene er store og jeg er ikke gift lengere. Ikke at det gjør krisen mindre at barnas mor er alkis. Anonymkode: b35cd...37d Hei ts! Jeg har også adhd, går på høy dose medisiner, har familie, fast jobb og tre barn. Først av alt.. det du beskriver er ingenting du trenger å føle noe som helst skam for! Senk skuldrene, pust rolig og vit at du har gjort det bra og du skal være stolt av alt du har oppnådd! Heier på deg ts! 💪🏻👏 Det høres ut som medisinen trigger noen gamle minner om rus og at det gjør at du søker tilbake til det. Jeg ville absolutt snakket med lege om det og kanskje byttet medisin. Dette kommer til å gå bra! Ta det helt med ro. Anonymkode: ab418...54e 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:07 #4 Skrevet lørdag kl. 15:07 Du sier ikke hvilken medisin du bruker? Men både ritalin og aduvanz har bivirkninger med russug. Strattera er ikke sentralstimulerende, og mer anbefalt med tidligere rushistorikk. Fortalte du om tidligere rusbruk da du ble utredet? Anonymkode: 1ec33...127 1 1
BobbySocks Skrevet lørdag kl. 15:11 #5 Skrevet lørdag kl. 15:11 Ta kontakt med legen og forsøk medisinbytte, og be om hjelp til avrusning av alkohol. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:44 #6 Skrevet lørdag kl. 16:44 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan det være at medisinene aktiverer deg så du får behov for å bruke rus til å roe deg ned? Anonymkode: 58517...525 Ja Ts Anonymkode: b35cd...37d
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:01 #7 Skrevet lørdag kl. 17:01 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei ts! Jeg har også adhd, går på høy dose medisiner, har familie, fast jobb og tre barn. Først av alt.. det du beskriver er ingenting du trenger å føle noe som helst skam for! Senk skuldrene, pust rolig og vit at du har gjort det bra og du skal være stolt av alt du har oppnådd! Heier på deg ts! 💪🏻👏 Det høres ut som medisinen trigger noen gamle minner om rus og at det gjør at du søker tilbake til det. Jeg ville absolutt snakket med lege om det og kanskje byttet medisin. Dette kommer til å gå bra! Ta det helt med ro. Anonymkode: ab418...54e Takk, gode ord! Jeg blir absolutt trigget av medisinen. Jeg blir trigget av ALT som får meg til å føle meg bra. Jeg har vært så syk og utmattet så lenge alt av gode følelser trigger meg. Litt energi, en god dag, en latter, trening, en mestring har hele livet blitt belønnet med en fest. Dager hvor jeg ikke har vært knekt og utslitt har blitt feiret, brukt, benyttet. Så mønsteret i livet har blitt: jeg føler meg bra: ut, drikk, lev! På adhd-medisin føler jeg meg ofte bra, sykt mye bedre. Jeg er glad, har energi, har et liv, og mønsteret har blitt DRIKK DRIKK DRIKK, jeg er glad, jeg vil leve. Ts Anonymkode: b35cd...37d
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:20 #8 Skrevet lørdag kl. 17:20 BobbySocks skrev (1 time siden): Ta kontakt med legen og forsøk medisinbytte, og be om hjelp til avrusning av alkohol. Takk, er ikke helt på avrusningsnivå enda, heldigvis. Jeg gikk gjennom alle medisinene, alle doser omtrent på utprøving, hele lista fra ritalin til attentin. Ikke strattera. Endte på den mest vanlige medisindoseringen. Pga kræsh til lunsjtider kan jeg etterfylle med attentin 5 mg. Det får jeg sjelden noe ut av, tror ikke det er det som trigger. Rusbruket mitt var foreldet, ingenting jeg snakket om de siste årene, så jeg holdt kjeft om det. Reglene rundt preparater på narkotikalisen er strenge. Jeg er redd jeg mister medisinen min om jeg forteller om mitt problem til legen. Jeg tar ikke sjansen. Anonymkode: b35cd...37d
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:22 #9 Skrevet lørdag kl. 17:22 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk, er ikke helt på avrusningsnivå enda, heldigvis. Jeg gikk gjennom alle medisinene, alle doser omtrent på utprøving, hele lista fra ritalin til attentin. Ikke strattera. Endte på den mest vanlige medisindoseringen. Pga kræsh til lunsjtider kan jeg etterfylle med attentin 5 mg. Det får jeg sjelden noe ut av, tror ikke det er det som trigger. Rusbruket mitt var foreldet, ingenting jeg snakket om de siste årene, så jeg holdt kjeft om det. Reglene rundt preparater på narkotikalisen er strenge. Jeg er redd jeg mister medisinen min om jeg forteller om mitt problem til legen. Jeg tar ikke sjansen. Anonymkode: b35cd...37d Ja, jeg trigget på preparatene som er kjent som triggere. Det fortalte jeg ikke til legen. Ts Anonymkode: b35cd...37d
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:33 #10 Skrevet lørdag kl. 17:33 Jeg slutta å drikke, og etterhvert også med Aduvanz. Føler meg bedre enn på lenge. Er du sikker på at du trenger ADHD-medisin, selvom du har ADHD? Anonymkode: 5d45e...4f5 1
Elle Melle Skrevet i går, 10:11 #11 Skrevet i går, 10:11 Du har problemer med sug etter rus. Du går bevisst på medisiner som har dette som bivirkning. Disse har du fått fordi du ikke har vært ærlig med legen din om rushistorikk. Du vil ikke snakke om problemene du har med denne bivirkningen med legen, siden du da frykter at du ikke lenger skal få disse medisinene som gir deg russug. Som er et stort problem for deg. Du planlegger å selvmedisinere i stedet, med å eksperimentere med dosering. Er du virkelig helt sikker på at du tar best mulig avgjørelse for deg selv nå? 2
AnonymBruker Skrevet i går, 16:11 #12 Skrevet i går, 16:11 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Takk, gode ord! Jeg blir absolutt trigget av medisinen. Jeg blir trigget av ALT som får meg til å føle meg bra. Jeg har vært så syk og utmattet så lenge alt av gode følelser trigger meg. Litt energi, en god dag, en latter, trening, en mestring har hele livet blitt belønnet med en fest. Dager hvor jeg ikke har vært knekt og utslitt har blitt feiret, brukt, benyttet. Så mønsteret i livet har blitt: jeg føler meg bra: ut, drikk, lev! På adhd-medisin føler jeg meg ofte bra, sykt mye bedre. Jeg er glad, har energi, har et liv, og mønsteret har blitt DRIKK DRIKK DRIKK, jeg er glad, jeg vil leve. Ts Anonymkode: b35cd...37d Forstår det godt ts! Høres ikke lett ut. Men husk å ikke straffe deg selv for fortiden din. Du har gjort det bra og jeg syns du høres helt rå ut! 💪🏻💪🏻💪🏻 stå på videre og ta en dag om gangen. 🤩🥳 Anonymkode: ab418...54e 1
veronica<3 Skrevet i går, 17:46 #13 Skrevet i går, 17:46 Tråden er ryddet for innlegg angående dosering. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet i går, 18:04 #14 Skrevet i går, 18:04 Elle Melle skrev (7 timer siden): Du har problemer med sug etter rus. Du går bevisst på medisiner som har dette som bivirkning. Disse har du fått fordi du ikke har vært ærlig med legen din om rushistorikk. Du vil ikke snakke om problemene du har med denne bivirkningen med legen, siden du da frykter at du ikke lenger skal få disse medisinene som gir deg russug. Som er et stort problem for deg. Du planlegger å selvmedisinere i stedet, med å eksperimentere med dosering. Er du virkelig helt sikker på at du tar best mulig avgjørelse for deg selv nå? Neinei, jeg og legen har snakket masse om dosering. Jeg står ikke på en fast dose, men kan variere i forhold til hva jeg skal. Nå har jeg vurdert å ta lavere dose for å unngå russug. Det var smålig av det å prøve så hardt å gjøre det til dritt. Anonymkode: b35cd...37d 1
Elle Melle Skrevet 23 timer siden #15 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Neinei, jeg og legen har snakket masse om dosering. Jeg står ikke på en fast dose, men kan variere i forhold til hva jeg skal. Nå har jeg vurdert å ta lavere dose for å unngå russug. Det var smålig av det å prøve så hardt å gjøre det til dritt. Anonymkode: b35cd...37d Fint at det med dosering er avklart med legen, da er jo den biten ikke noe problem. Men jeg synes uansett det høres bekymringsfullt ut at du står på medisiner som kanskje gir deg kjipe problemer uten at legen din vet det. Hvordan skal du få best mulig hjelp da? Og jeg forsøker absolutt ikke å gjøre det til dritt, jeg oppsummerte det du selv har skrevet i innlegget ditt. Sånn som det høres ut fra utsiden når du forklarer. Det høres ikke ut som en bra situasjon å være i, og det er kjipt at du står alene i det Det aller beste i hele verden ville være at du kunne finne medisin du tåler, som gir deg virkning uten kjipe bivirkninger. Og jeg skjønner godt at det er vanskelig når det kan virke som om man må velge mellom to onder og det ikke finnes en bra løsning. Og det er urettferdig og ikke din feil i det hele tatt. Jeg håper du finner en god løsning, som gir deg et liv du trives i, for det fortjener du.
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #16 Skrevet 22 timer siden Man kan brenne seg hardt på å være for ærlig i helsevesenet. Legen min er fullstendig klar over at jeg hadde en Mette-Marit periode på nittitallet og at det ble litt testing. Hen var heldigvis klok nok til ikke å la det ødelegge livet mitt mange år senere. Russuget mitt må jeg håndtere selv og ser ingen grunn til å belemre legen om det. Da må hen forholde seg til det. Jeg har fått gode ord og klapp på skuldra her inne, samt lettet på hjertet. Mye hjelp i det takk! Dere vet hvem dere er❤️ Anonymkode: b35cd...37d
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #17 Skrevet 21 timer siden Kan det være at du bør ta en kikk på det underliggende behovet du har for å ruse deg? Medisinene funker jo ikke godt hvis du går med russug. Det virker som det da fremdeles finnes en uro der. Hva med å be om å få justert ned dosen din? Opplevde effekten av mine ADHD-medisiner som bedre etter å ha fått justert ned til riktig dose i samråd med lege. Anonymkode: d1435...403
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå