Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var sykemeldt noen uker i sommer og 3 uker nå, kan sjefen forlange et dialogmøte med NAV og fastlege?  Møte forstår jeg kanskje er obligatorisk nå men må virkelig fastlege delta? ( fastlegen min er en fin å grei lege han men han er sikkert travel nok med andre ting… er sykemeldt pga sjefen som prøver å skvise meg ut på usaklig grunnlag og finner på masse tull( som han har gjort med alle damer det tidligere) når han blir lei av dem, lite firma…han som er problemet.  han er rett og slett ikke frisk i hodet.  
Jeg har vært ærlig om jobbsituasjonen til min fastlege.

Anonymkode: 86a26...b15

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjefen kan absolutt be om det, ja. Konflikter på arbeidsplassen kvalifiserer ikke til sykepenger, så ville vært litt forsiktig med hvordan du ordlegger deg foran arbeidsgiver og NAV på møte. Lykke til!

Anonymkode: 1e0c6...2c2

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet

Ja, leder kan be om dialogmøte, og fastlegen må ofte stille, selv om det ofte kan være dårlig bruk av deres tid. Heldigvis kan de som regel bli med via telefon eller Teams.

Ikke bruk arbeidskonflikt som sykmeldingsgrunn, nei. Overfor fastlegen fokuserer du utelukkende på de fysiske og psykiske symptomene du har. På dialogmøtet skal det handle om din restarbeidsevne og behov for tilrettelegging. Vær samarbeidsvillig og positiv.

Anonymkode: bfe68...704

• Liker 1
Skrevet

Du må jo satse alt på å komme 100% tilbake til jobb og si ja til alle tiltak som kan bidra til det. 

Anonymkode: b32b2...9e4

Skrevet

Trodde ikke at det var etter så lite som 6 uker da. Her i bedriften er det dialogmøte etter 7 uker, men da uten lege og nav, og så kommer disse inn i bildet senere

Anonymkode: 57ee0...814

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Trodde ikke at det var etter så lite som 6 uker da. Her i bedriften er det dialogmøte etter 7 uker, men da uten lege og nav, og så kommer disse inn i bildet senere

Anonymkode: 57ee0...814

I prinsippet kan arbeidsgiver be om dialogmøte på dag 1. Loven krever at det skal gjøres innen uke 8. Det er ingen grunn til å vente. For hver dag noen er borte fra arbeid, øker sjansen for at personen aldri kommer tilbake. Derfor er det viktig med arbeidsgivere som er proaktive og sørger for å forebygge videre skade. Så hurra for arbeidsgiveren her som ser sitt ansvar. Arbeidstaker plikter også å medvirke i slike møter for å forebygge videre fravær og minimere behovet for sykemelding. Kan du jobbe 1 time i uka, så skal du det. 

Anonymkode: 2fca8...2e0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du kan ikke være sykemeldt pga arbeidskonflikt, men konsekvensene av det. Feks psykisk.

Husk på det, og smør på.

Endret av Eplejuice123
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Var sykemeldt noen uker i sommer og 3 uker nå, kan sjefen forlange et dialogmøte med NAV og fastlege?  Møte forstår jeg kanskje er obligatorisk nå men må virkelig fastlege delta? ( fastlegen min er en fin å grei lege han men han er sikkert travel nok med andre ting… er sykemeldt pga sjefen som prøver å skvise meg ut på usaklig grunnlag og finner på masse tull( som han har gjort med alle damer det tidligere) når han blir lei av dem, lite firma…han som er problemet.  han er rett og slett ikke frisk i hodet.  
Jeg har vært ærlig om jobbsituasjonen til min fastlege.

Anonymkode: 86a26...b15

Hvis du er sykmeldt pga arbeidsforhold har du haket av det på sykmeldingen?

Ja, leder kan kreve møtet, siden du har vært sykmeldt i lengre perioder tidligere og det er uklart for arbeidsgiver hvor lenge du potensielt blir sykmeldt denne gangen også, så er det naturlig for arbeidsgiver å ønske ett møte. 

Eplejuice123 skrev (5 minutter siden):

Du kan ikke være sykemeldt pga arbeidskonflikt, men konsekvensene av det. Feks psykisk.

Husk på det, og smør på.

«Smør på»..? Okey? Hvorfor det egentlig? Bør ikke TS være interessert i å komme seg tilbake i arbeid? 

Anonymkode: 7f496...113

• Liker 1
Skrevet

Selvom man kan si det er arbeidskonflikt, skyldes det kanskje også et ekstremt dårlig arbeidsmiljø. Som arbeidsgiver igjen er lovpålagt å sørge for er forsvarlig. Så å bli sykemeldt for dårlig arbeidsmiljø, som har ført til psykiske plager er grunn til sykemelding. 

Anonymkode: 51ca4...a82

• Nyttig 1
Skrevet

Ville forresten også tatt kontakt med bedrifthelsetjeneste i ditt tilfelle. 

Anonymkode: 51ca4...a82

Skrevet

Ja det kan de kreve.  Og legen er pålagt å møtte

Anonymkode: 5869e...851

Skrevet

Det er fint med dialogmøte. Du har jo fastlegen der, du kan ogaå høre med fagforeningen din om de kan være behjelpelig 🙂

Anonymkode: f7978...e8b

• Liker 1
Skrevet

Det kan og skal arbeidsgiver kreve, ja. Det som skal diskuteres er arbeidsevne og muligheter for tilrettelegging, ikke diagnoser. Men du må jo faktisk være syk og ikke hate jobben for å få sykemelding. 

Anonymkode: 1f158...f97

Skrevet

Arbeidskonflikt som reell sykemeldingsgrunn kan føre til at man mister rett til sykepenger, tilbakebetalingskrav og oppsigelse fra stilling, avhengig av forholdene. 

Ts, dersom du blir syk av jobben din må du finne deg ny jobb. Ikke sløs energi på å vente på bedring.

Anonymkode: 71f41...319

• Nyttig 2
Skrevet
Eplejuice123 skrev (42 minutter siden):

Husk på det, og smør på.

Hva legger du i "smør på"?

Mener du at ts ikke skal være redelig i sin opplevelser?

Anonymkode: 12359...a53

Skrevet

Vær forsiktig med hva du sier på Dialogmøte - det kan slå tilbake til deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...