Gå til innhold

Hva tenker du om folk med formue som flytter til Sveits eller andre land med skattelette?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har kjøpt huset - for lønn som allerede er beskattet, og sparepenger som allerede er beskattet som formue. 

Jeg må så betale skatt for den samme eiendommen år, etter år, etter år.

Og i tillegg til det så må jeg betale formuesskatt på den samme eiendommen år, etter år, etter år. 

Anonymkode: 1bdb2...e1a

Men disse pengene går til barna i gata, til de eldre pensjonistnaboene dine som får hjemmehjelp, til fritidsklubber og veldig mye fint.

Dessverre går det til veldig mye piss også, så selv om jeg betaler eiendomsskatt med glede så blir jeg mektig irritert når pengene går til vindmøller og havvind og sølt bort på kulturtull. Sånn sett skulle jeg gjerne betalt en annen skatt. Kanskje vi kunne hatt firtvillig skattesystem, hvor man må betale skatt men kan bestemme selv hva skatten skal gå til. Som et slags direkte demokrati. Ikke at det hadde fungert, men da tror jeg Norge hadde sett annerledes ut, mulig til det bedre.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De har betalt mange ganger mer skatt en den gjennomsnittlige nordmann gjør igjennomet liv, så jeg skjønner godt de kan flytte til Sveits med god samvittighet.

Anonymkode: 98878...365

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan forstå dem, min mann tenkte på det en stund, men han tenkte at det ville være best å være her i Norge etter litt tenketid. Han sier at det generelt er bra å gjøre business her så jeg stoler på han at ikke Norge skatter oss konkurs! Jeg trives her i Norge, men jeg synes også Sveits er fint. Vi reiser ca. annen hvert år dit for å gå på ski, og å se naturen bla. annet. Sveits er generelt blitt et bedre land å bo i nå, men så har mannen min alt av familie her i Norge :) 

AnonymBruker
Skrevet

De får gjøre som de selv ønsker, akkurat som oss som ikke er milliardærer. 

Anonymkode: 718ca...68b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er de feige eller forstår du dem?

Anonymkode: 14646...463

Jeg tenker at nivået på statlige tjenester/ytelser er alt for høyt i forhold til hva det er mulig å forsvare gjennom alle skattene. En er nødt til å redusere offentlige ytelser/tjenester, og redusere mange skatter. Borgere, særlig de uten godt betalt jobb, blir nødt til å leve med noe lavere levestandard, for alternativet er at vi ikke får noen bedrifter/verdiskapning i Norge for vilkårene for bedrifter/skapere er for dårlig.

Samtidig bør sløseri, som 50 milliarder til uhjelp i utlandet, og hundrevis av milliarder til uhjelp i Norge gjennom flyktninger hit som skal finansieres, samt hundrevis av milliarder i økte kostnader per år for klimatiltak for å redde kloden, stanses, slik veldedighet må bli private borgeres valg, så om du selv føler for å bruke 1% eller 30% av lønnen din til uhjelp eller andre ting, flott, hvis du ikke vil, slipper du. Problemet med at dette gjøres gjennom staten er at alle tvinges til å betale for slikt, inkludert de uten råd til det, og bedrifter som taper konkurransen mot konkurrenter i utlandet.

Norge har gått i kommunist fella, vi har vedtatt uendelig med "fine" ting, men "fine ting" finansierer ikke seg selv magisk, en må fokusere på at det private næringslivet kan blomstre så skattene øker, deretter kan en finansiere "fine ting" eventuelt. Hvis du finansiere "fine ting" først, og forventer at skattene skal følge etter, vil det aldri gå.

Anonymkode: e1392...c82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste var dem har vel fått utnytte fellesskapets ressurser, slik som sjø og fjord, ødelagt det, tjent milliarder og nå mener at man hverken kan  bo i Norge eller Storbritania. 

Jeg tenker helt ærlig: Føkk  dem. 

Rikingene ødelegger verden, men det er de som kommer til å sitte igjen som vinnerne. Fordi de er så sykt rike. Alle vi andre vil slite med klimautfordringer og et kapitalistisk system ute av kontroll. 

Anonymkode: 5be55...c89

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er de feige eller forstår du dem?

Anonymkode: 14646...463

M66: Jeg bor der jeg vil og reiser dit jeg vil.
De som velger å flytte på grunn av et skattesystem eller på grunn av kalde vintre, eller på grunn av bomringer eller på grunn av dårlig veistandard - vel fint - gjør gjerne det samme om jeg kommer til at jeg har lyst. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vet du hva arbeidende kapital er? 

Det er et spinndoktorord som er laget for å kamuflere det det egentlig er:

Aksjer.

Anonymkode: d6b0f...1fd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Poenget er jo at jeg ikke ser hvorfor man skal bli straffet for å velge å stå på, sett mot å "slutt å jobbe og heve trygd". 

Jeg tror det er nettopp derfor flere gjør det - ikke gidder mer. Eller flytter ut. 

Det er jo ikke lavtlønnede som betaler formueskatt? Du slipper jo heller ikke formueskatt om du blir trygdet? Tenker du at renholdsmedarbeidere har lavere sannsynlighet for å bli trygdet om vi fjerner formuesskatten? Eller at de 14% i Norge  som faktisk betaler formueskatt ville være tjent med å slutte å jobbe og heller bli trygdet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tenker at nivået på statlige tjenester/ytelser er alt for høyt i forhold til hva det er mulig å forsvare gjennom alle skattene. En er nødt til å redusere offentlige ytelser/tjenester, og redusere mange skatter. Borgere, særlig de uten godt betalt jobb, blir nødt til å leve med noe lavere levestandard, for alternativet er at vi ikke får noen bedrifter/verdiskapning i Norge for vilkårene for bedrifter/skapere er for dårlig.

Samtidig bør sløseri, som 50 milliarder til uhjelp i utlandet, og hundrevis av milliarder til uhjelp i Norge gjennom flyktninger hit som skal finansieres, samt hundrevis av milliarder i økte kostnader per år for klimatiltak for å redde kloden, stanses, slik veldedighet må bli private borgeres valg, så om du selv føler for å bruke 1% eller 30% av lønnen din til uhjelp eller andre ting, flott, hvis du ikke vil, slipper du. Problemet med at dette gjøres gjennom staten er at alle tvinges til å betale for slikt, inkludert de uten råd til det, og bedrifter som taper konkurransen mot konkurrenter i utlandet.

Norge har gått i kommunist fella, vi har vedtatt uendelig med "fine" ting, men "fine ting" finansierer ikke seg selv magisk, en må fokusere på at det private næringslivet kan blomstre så skattene øker, deretter kan en finansiere "fine ting" eventuelt. Hvis du finansiere "fine ting" først, og forventer at skattene skal følge etter, vil det aldri gå.

Anonymkode: e1392...c82

Det kalles et demokrati, så alle privatpersoner er med å bestemme. Norge i dag er et direkte resultat av at alle er med og bestemmer, ikke bare de rikeste slik det var før.

Det er ingen kommunisme i Norge, vi har privat eiendomsrett, privat næringsliv, demokrati og rettssikkerhet. Vi har sosialdemokrati med en sterk stat som sikrer våre rettigheter og fordeler ressurser  Om du ønsker å bo et sted med mindre demokrati finnes det veldig mye å velge mellom.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nøytral til dem - jeg tror ikke det gjelder så mange. Vi vet jo ikke mer nøyaktige tall enn at det er et par titalls som flyttet og at det er noen som har allerede returnert. De som returnerer, klager på at det var dyrere å bo i Sveits enn de trodde 😅

Men også, realistisk sett, norske milliardærer er jo som andre norske familier, de har kanskje barn på skolen eller universitet (som er gratis i Norge), de har gamle foreldre som trenger medisinsk hjelp (som er igjen gratis i Norge), de eier hus og hytter som de kan bruke hele året, som de arvet av familien, ikke sant? De eier ingenting i Sveits fra før av, både hus og hytter må kjøpes, pusses opp, møbleres. Tenk alt det arbeidet med å flytte pluss at du må hele tiden fly tilbake til Norge for å besøke familien og venner, osv.

Så realistisk sett, alt dette «åh nei, norske milliardærer flytter til Sveits» er bare en PR kampanje, betalt av de rike, for å skremme politikerne til å senke skatten for dem. Det er ingen reell fare med masseutflyttelse. Det er egentlig litt sunt at mange av milliardærene får oppleve og tenke seg om, hvor mye får de gratis i Norge.

I realiteten betaler de for lite skatt I prosent. Husk, mennesker, at dere må tenke prosent og ikke bare summer!! Gang på gang de som kommer ut og sier at de måtte betale formuesskatt på f.eks. 30 tusen, viser det seg at mannen tok 4 millioner ut i utbytte samme år. 4 millioner! Bare penger rett ut, inntekt. Det er jo 5-6 ganger årslønn til alle oss som sitter her og diskuterer de. Og det er i tillegg til lønna som er heller ikke lav.

Anonymkode: 2eba1...558

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Norge er godt nok å tjene penger i, men ikke å bidra til felleskapet. Det fellesskapet som gjorde at de faktisk ble mangemillionærer og vell så det… Jeg tenker de er utrolig egoistiske. Har null respekt for dem. 

Anonymkode: 2ba26...d41

Rammevilkårene er helt forandret de siste år med dobling av eierbeskatningen. 

I tillegg gjorde Stoltenberg noen store endringer når han var statsminister. Skatteavtalen med Sveits ble veldig gunstig og det teller mye.

Mange av milliardærene hadde nok valgt annerledes om de ikke ble jaget ut av landet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...