Gå til innhold

Hva tenker du om folk med formue som flytter til Sveits eller andre land med skattelette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner godt at de vil beholde penger de har jobbet hardt for. Spesielt ikke når man ser på alt sløseriet som foregår i det norske stats- og kommunebyråkratiet.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er jo mennesker de og, og de tjener sine penger, de har rett til å flytte om de vil det. Synes det er noe forskjell på dem. De som tjener på norske folk bør skatte så det bidrar tilbake. Om man tjener fra utlandet stiller litt annerledes.

Vil ikke kalle dem landssvikere, det blir voldsomt.

Anonymkode: a1017...d6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det jeg ikke forstår med alle disse som flytter er om de ikke har familie i Norge, har de ikke gamle foreldre, barn og barnebarn? Vi er selv helt på grensen til at det vil lønne seg økonomisk for oss å flytte, men vi ville jo aldri drømt om å flytte vekk fra barn og barnebarn, eller stukket av fra ansvaret for aldrende slektninger?  Det er endel ting her i livet som betyr mer enn skatt, for oss i hvert fall.

Anonymkode: 5d493...ee8

Jeg bor i Norge.

Men flyturen hjem til eldre foreldre er ca 40 minutter, mot at det ville tatt 2 timer fra Sveits. Utgjør i praksis ingen forskjell. Med besteforeldre var det enda verre, langt oppe i Nord. 

Opplevde at eldre forelder falt om langt sør i Europa. Jeg var jo der på få timer. 

Anonymkode: 1bdb2...e1a

• Liker 1
Skrevet
Hareena skrev (28 minutter siden):

Jeg siterer igjen: Stakkars folk som er så rike at de ikke har råd til å bo i Norge.

Vet du hva arbeidende kapital er? 

• Nyttig 4
Skrevet
Blåttvann skrev (59 minutter siden):

Kommer an på, om det er for å redde bedriften så OK, vi beholder jo arbeidsplassene og dermed arbeid og skatteinntekter den veien.

Om det er for å bli rikere, slik vår nasjonalhelt Bjørn Dæhlie som aldri hadde vært der han er hvis det ikke var for nordmenn så kunne han heller dratt til helvete enn Sveits spør du meg.

Jeg kan forklare enkelt hvorfor det også frister for oss andre;

Jeg har jobbet hardt hele livet. Studier, karriere. Kom inn på boligmarkedet tidlig. Er nå så heldig at jeg har nedbetalt enebolig, utleieleiighet og fritidsbolig. 

Jeg har ingenting i mot at jeg betaler toppskatt. Omfordeling av midler er en fin ting i dette landet. 

Men... eiendomsskatt og formuesskatt. Huset er nedbetalt, med mine midler, og hvert år må jeg betale 25 000 i skatt på det - verdier jeg allerede har blitt skattet for flere ganger. Og ikke bare det. Jeg må betale formuesskatt for samme boligen. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Adrenalina1 skrev (1 time siden):

Har ingen respekt for grådige rikinger. 

Og det etter flere års studier på Livets harde skole? 

Norsk skattepolitikk dreper all form av ambisjon, motivasjon og skaper et  samfunn der middelmådighet er idealet. Altså full forståelse for de som flytter.

Anonymkode: b83a3...044

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde gjort det samme. Det er noe feil en plass når en bedrift må selge eller ta opp lån for å betale skatt 

• Liker 4
Skrevet
Hareena skrev (55 minutter siden):

Jeg siterer igjen: Stakkars folk som er så rike at de ikke har råd til å bo i Norge.

Enig.

Det er først og fremst milliardærene som flytter ut, ikke millionærene. 

Veldig mange av Norges rikeste er arvinger. 

Det har blitt rekordmange milliardærer i Norge, også etter at Støre tok over.

«Forskjellen på en milliard og en million?

• En million sekunder er ca. 11.6 dager.

• En milliard sekunder er ca. 31.7 år»

⤴️ Synes det illustrerer hvilke enorme verdier det er snakk om.

Kontroversiell mening:

Har man en formue på over 10 milliarder så burde man ha evne å betale formuesskatt.

Eier man et hus til 95 millioner kroner så burde man ha råd til å betale eiendomsskatt. 

Når det er sagt så håper jeg at AP, Høyre og FrP klarer å samarbeide om et godt skatteforlik, som gir en større forutsigbarhet i fremtiden.

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker at hele vitsen med penger forsvinner, hvis man ikke kan bo der man vil. For meg er penger et middel som skal gi meg livet jeg har lyst på, ikke skape bekymringer og uro. 

Anonymkode: 43d5c...8b3

• Liker 2
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 minutt siden):

Enig.

Det er først og fremst milliardærene som flytter ut, ikke millionærene. 

Veldig mange av Norges rikeste er arvinger. 

Det har blitt rekordmange milliardærer i Norge, også etter at Støre tok over.

«Forskjellen på en milliard og en million?

• En million sekunder er ca. 11.6 dager.

• En milliard sekunder er ca. 31.7 år»

⤴️ Synes det illustrerer hvilke enorme verdier det er snakk om.

Kontroversiell mening:

Har man en formue på over 10 milliarder så burde man ha evne å betale formuesskatt.

Eier man et hus til 95 millioner kroner så burde man ha råd til å betale eiendomsskatt. 

Når det er sagt så håper jeg at AP, Høyre og FrP klarer å samarbeide om et godt skatteforlik, som gir en større forutsigbarhet i fremtiden.

Hva om milliardene er bundet opp i arbeidende kapital? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg kan forklare enkelt hvorfor det også frister for oss andre;

Jeg har jobbet hardt hele livet. Studier, karriere. Kom inn på boligmarkedet tidlig. Er nå så heldig at jeg har nedbetalt enebolig, utleieleiighet og fritidsbolig. 

Jeg har ingenting i mot at jeg betaler toppskatt. Omfordeling av midler er en fin ting i dette landet. 

Men... eiendomsskatt og formuesskatt. Huset er nedbetalt, med mine midler, og hvert år må jeg betale 25 000 i skatt på det - verdier jeg allerede har blitt skattet for flere ganger. Og ikke bare det. Jeg må betale formuesskatt for samme boligen. 

Jeg lurer på hva det betyr at du betaler 25000 pr år i skatt med verdier du har blitt skattet for flere ganger? 

Det er ikke som for annet enn at jeg ikke vet hva det betyr da jeg aldri har eid noe og eneste skatt jeg betaler er lønnsskatt. 

Anonymkode: 6152e...957

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer på hva det betyr at du betaler 25000 pr år i skatt med verdier du har blitt skattet for flere ganger? 

Det er ikke som for annet enn at jeg ikke vet hva det betyr da jeg aldri har eid noe og eneste skatt jeg betaler er lønnsskatt. 

Anonymkode: 6152e...957

Jeg har kjøpt huset - for lønn som allerede er beskattet, og sparepenger som allerede er beskattet som formue. 

Jeg må så betale skatt for den samme eiendommen år, etter år, etter år.

Og i tillegg til det så må jeg betale formuesskatt på den samme eiendommen år, etter år, etter år. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår dem godt. Jeg er økonom, og har jo sett hvor mye som tappes av arbeidende kapital for å betale skatter. 

Og jeg kunne nesten gjort det selv, kjenner jeg, men andre kostnader blir for høye. Det er helt latterlig at penger besteforeldre og foreldre, så jeg, har jobbet hardt for, beskattes igjen og igjen og igjen. Det er nesten slik at du føler det lønner seg å sluntre unna hardt arbeid, sløse mengder med penger, og leve fra hand til munn. 

Hvilke kostnader blir for høye?

Kan du ikke bare slutte å jobbe og heve trygd da? Leve luksuslivet med all fritid i verden? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva om milliardene er bundet opp i arbeidende kapital? 

De betaler vel ca 15.000 - 20.000,- kroner i timen til advokater for skatteplanlegging. 

Da antar jeg at de vil klare å planlegge godt nok til å sette av tilstrekkelig skatt. 

Ellers får de se på det personlige forbruket sitt. 

Kan de selge unna et privatfly, et slott, en bygård, en vinsamling eller noen Munch-malerier?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er de feige eller forstår du dem?

Anonymkode: 14646...463

Jeg tenker at de skattesvikere. Jeg tenker også hvor triste liv de må ha, som faktisk gidder å flytte til Sveits - et nitrist land - for å spare noen millioner av alle milliardene sine.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Hengebuksvinet skrev (1 time siden):

Det bekymrer meg at mange har så lite forståelse for økonomi.

Jeg er ikke noen ekspert, men reagerer på at det er gunstigere for utenlandske selskaper å etablere seg i  Norge enn for lokale. Og sånn jeg har forstått det er det ingen sammenlignbare land som har tilsvarende skatter. Merkelig at ikke alle forstår at det er et stort tap for lokalsamfunn og Norge generelt, når store verdiskapere flytter ut. 

Sveits har formuesskatt, ser ut til å funke greit der?
Tror du folk i Norge ikke vil starte bedrifter fordi de er så redde for at selskapet de starter skal bli verdt 100millioner at de må betale en million i året i skatt? 

• Liker 2
Skrevet
Bokormsen skrev (2 timer siden):

Hvilke kostnader blir for høye?

Kan du ikke bare slutte å jobbe og heve trygd da? Leve luksuslivet med all fritid i verden? 

Poenget er jo at jeg ikke ser hvorfor man skal bli straffet for å velge å stå på, sett mot å "slutt å jobbe og heve trygd". 

Jeg tror det er nettopp derfor flere gjør det - ikke gidder mer. Eller flytter ut. 

• Liker 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (2 timer siden):

De betaler vel ca 15.000 - 20.000,- kroner i timen til advokater for skatteplanlegging. 

Da antar jeg at de vil klare å planlegge godt nok til å sette av tilstrekkelig skatt. 

Ellers får de se på det personlige forbruket sitt. 

Kan de selge unna et privatfly, et slott, en bygård, en vinsamling eller noen Munch-malerier?

Nei. En jurist ligger på ca 5000. Og behøves for å gjøre ting riktig, gitt komplekst regelverk. 

Jeg spør igjen; vet du  i det hele tatt hva arbeidende kapital er? Om ikke blir debatten ganske meningsløs. 

• Liker 2
Skrevet

Hva er det å tenke om dem? Dette er folk som hadde flyttet ut av Norge uansett med mindre Norge ble et skatteparadis med hovedhensikt å konkurrere med andre skatteparadis. Dem som flytter hadde ikke blitt værende selv om formueskatten ble fjernet, da hadde de bare funnet en annen unnskyldning. De ønsker ikke å betale skatt fordi de kjenner x som er statsborger i land y som ikke betaler skatt overhodet. 

Verden har blitt mer egosentrisk og folk har blitt grådigere

Anonymkode: 2e9fc...d44

• Liker 2
Skrevet

Ved at Røkke flytter til Sveits, så vil han fremover slippe å tappe Aker for utbytte. Røkke beskytter dermed Aker fra å bli belemret med å ha en stor norsk eier.

Neste år måtte Røkke, ifølge beregninger fra Finansavisen, ta ut rundt 600 millioner i utbytte fra Aker for å dekke formuesskatten på aksjeposten på Røkkes eierskap på rundt 68 prosent av Aker. Siden alle aksjonærer må likebehandles, må de få tilsvarende utbytte.

Aker må altså, kun for å dekke skatten til Røkke, utbetale utbytte på grovt sett en milliard årlig.

Det som er spesielt, er at dette kun rammer norske bosatte private eiere av industribedrifter. Og eierne må betale denne skatten selv om bedriften går med over- eller underskudd. Det betyr at om Aker en gang i fremtiden skulle begynne å gå dårlig, så vil utbyttepolitikken fortsatt bestemmes av eierens behov for utbytte ene og alene for å dekke en særnorsk skatt.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/rokke-beskytter-aker-fra-a-bli-belemret-med-en-norsk-eier/o/5-95-649971

Anonymkode: 9f667...32c

• Liker 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...