Gå til innhold

Hva tenker du om folk med formue som flytter til Sveits eller andre land med skattelette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må være tøft å være så rik, blitt så rik i dette grusomme landet, men ikke ha råd til skatten. 
Livet som rik må være noe av det tøffeste. 
Rent komisk å sko seg på Norsk velferd, utdanning, samferdsel, naturressurser.
Når lommeboka er feit da skal det flyktes og de skal ikke bidra så bruker man begrunnelsen at de må tappe selskapet for den 1% de må betale i skatt. 
Likevel råd til hus i 50/100 millionerklassen, fly frem og tilbake til Sveits, ekstremt dyre klær, noen av de har også privatfly de lever et liv mange av oss bare kan drømme om. 
Skatt det er vanskelig å betale, men betalingsvilje for livet de vil leve er ikke stress. 
Og ja vet hva arbeidende kapital er, og det er nettopp pga slike nullskattytere som de ønsker å være at vi må ha skatt slik som dette. 
Jeg er ikke misunnelig på de, jeg mener vi lever i et godt land når noen har slike muligheter for å bli så rike. 

Anonymkode: e3c07...28e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei. En jurist ligger på ca 5000. Og behøves for å gjøre ting riktig, gitt komplekst regelverk. 

Jeg spør igjen; vet du  i det hele tatt hva arbeidende kapital er? Om ikke blir debatten ganske meningsløs. 

Anonymkode: 1bdb2...e1a

« Hva om milliardene er bundet opp i arbeidende kapital? » 

og 

« Vet du i det hele tatt hva arbeidende kapital er? »

er to forskjellige spørsmål.

Skrevet

Tullete og ensidig diskusjon. "Alle" vet at vi vanlige lønnsmottakere betaler en mye større andel av vår inntekt og eiendeler hvert år. Skat vi regne som disse folka så betaler vi 45% skatt og 25% mva for å overleve. 

Det er spissformulert, men rimelig klart at 2000 kr utgjør mye for en lavlønnet, men ingenting for Røkke og gjengen. Den lavtlønnede vil også bruke hver krone og det vil gavne økonomien. Røkke og gjengen vil bare kjøpe flere aksjer for å tjene mer penger. 

"Arbeidende kapital" bør begrenses til maskiner, eiendom mv. Ikke aksjeposter. 

Jeg imøteser en skattekommisjon som gjør at alle betaler skatt og at vanlige folk får litt lettere byrde. 

Anonymkode: 2a5f7...d06

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (12 minutter siden):

« Hva om milliardene er bundet opp i arbeidende kapital? » 

og 

« Vet du i det hele tatt hva arbeidende kapital er? »

er to forskjellige spørsmål.

Og hva svarer du på spørsmålet? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tullete og ensidig diskusjon. "Alle" vet at vi vanlige lønnsmottakere betaler en mye større andel av vår inntekt og eiendeler hvert år. Skat vi regne som disse folka så betaler vi 45% skatt og 25% mva for å overleve. 

Det er spissformulert, men rimelig klart at 2000 kr utgjør mye for en lavlønnet, men ingenting for Røkke og gjengen. Den lavtlønnede vil også bruke hver krone og det vil gavne økonomien. Røkke og gjengen vil bare kjøpe flere aksjer for å tjene mer penger. 

"Arbeidende kapital" bør begrenses til maskiner, eiendom mv. Ikke aksjeposter. 

Jeg imøteser en skattekommisjon som gjør at alle betaler skatt og at vanlige folk får litt lettere byrde. 

Anonymkode: 2a5f7...d06

Forstår du sammenhengen mellom private aksjeposter, og arbeidende kapital i et selskap? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Må være tøft å være så rik, blitt så rik i dette grusomme landet, men ikke ha råd til skatten. 
Livet som rik må være noe av det tøffeste. 
Rent komisk å sko seg på Norsk velferd, utdanning, samferdsel, naturressurser.
Når lommeboka er feit da skal det flyktes og de skal ikke bidra så bruker man begrunnelsen at de må tappe selskapet for den 1% de må betale i skatt. 
Likevel råd til hus i 50/100 millionerklassen, fly frem og tilbake til Sveits, ekstremt dyre klær, noen av de har også privatfly de lever et liv mange av oss bare kan drømme om. 
Skatt det er vanskelig å betale, men betalingsvilje for livet de vil leve er ikke stress. 
Og ja vet hva arbeidende kapital er, og det er nettopp pga slike nullskattytere som de ønsker å være at vi må ha skatt slik som dette. 
Jeg er ikke misunnelig på de, jeg mener vi lever i et godt land når noen har slike muligheter for å bli så rike. 

Hvorfor tror du at noen frivillig skor seg på det? Har man innsikt, mulighet og økonomi til å slippe offentlig helsevesen og skole gjør man selvfølgelig det, veinettverk av middelmådige veier må man dessverre benytte men det burde bomavgifter dekke opp noe for. Disse utgjør en lav belastning på systemet du glorifierer og som i beste fall er greit nok.

Anonymkode: b83a3...044

Skrevet

Det er tydeligvis sånn folket og myndighetene ønsker vi skal ha det her i landet: at utledninger og staten er de som skal eie norske bedrifter.

Anonymkode: 1d27b...e5d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hva svarer du på spørsmålet? 

Skal spare deg TED-talk’en. 
Byr heller på definisjonen fra SNL:

«Arbeidende kapital er kapital som bidrar til verdiskapning og er med på å skape arbeidsplasser. 

I prinsippet kan alle kapitalplasseringer på en eller annen måte sies å bidra til verdiskapning og arbeidsplasser. 

Arbeidende kapital er derfor en upresis betegnelse som hovedsakelig brukes i det politiske ordskiftet, særlig i debatten om formuesskatt, der enkelte tar til orde for at arbeidende kapital ikke skal beregnes i skattegrunnlaget.

Arbeidende kapital må ikke forveksles med arbeidskapital, som er kapital en bedrift trenger til løpende utgifter.»

Kilde

• Nyttig 1
Skrevet

Forstår dem ikke. 

Anonymkode: 9eca1...92b

Skrevet

De burde vært fratatt statsborgerskapet sitt

Anonymkode: ce1ac...998

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (9 minutter siden):

Skal spare deg TED-talk’en. 
Byr heller på definisjonen fra SNL:

«Arbeidende kapital er kapital som bidrar til verdiskapning og er med på å skape arbeidsplasser. 

I prinsippet kan alle kapitalplasseringer på en eller annen måte sies å bidra til verdiskapning og arbeidsplasser. 

Arbeidende kapital er derfor en upresis betegnelse som hovedsakelig brukes i det politiske ordskiftet, særlig i debatten om formuesskatt, der enkelte tar til orde for at arbeidende kapital ikke skal beregnes i skattegrunnlaget.

Arbeidende kapital må ikke forveksles med arbeidskapital, som er kapital en bedrift trenger til løpende utgifter.»

Kilde

Jeg mente dine refleksjoner. Ikke et tilfeldig google søk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor tror du at noen frivillig skor seg på det? Har man innsikt, mulighet og økonomi til å slippe offentlig helsevesen og skole gjør man selvfølgelig det, veinettverk av middelmådige veier må man dessverre benytte men det burde bomavgifter dekke opp noe for. Disse utgjør en lav belastning på systemet du glorifierer og som i beste fall er greit nok.

Ja, helt forferdelig dette landet alt er galt. 
Leste faktisk om en milliardær som ville flytte, men syntes det var tragisk da at han mistet trygderettighetene. Så det holdt han litt igjen. Så alle er ikke så misfornøyd som du :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg mente dine refleksjoner. Ikke et tilfeldig google søk. 

Sånn at du kan fortelle meg at jeg ikke vet, ikke forstår og ikke kan nok? 

Tror jeg bare skal ønske deg en fortsatt fin kveld! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er de feige eller forstår du dem?

Anonymkode: 14646...463

Om det er slik at de savner Norge og velger å være mest mulig i Norge(så mye som er lovlig) så tenker jeg at valget de har gjort er feigt. Særlig om de også ønsker alle godene som velferdsstaten Norge har. Å engasjere seg politisk er nok mer rett i dette tilfelle. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg forstår dem godt. Jeg er økonom, og har jo sett hvor mye som tappes av arbeidende kapital for å betale skatter. 

Og jeg kunne nesten gjort det selv, kjenner jeg, men andre kostnader blir for høye. Det er helt latterlig at penger besteforeldre og foreldre, så jeg, har jobbet hardt for, beskattes igjen og igjen og igjen. Det er nesten slik at du føler det lønner seg å sluntre unna hardt arbeid, sløse mengder med penger, og leve fra hand til munn. 

Helt enig! Fikk ny jobb og lønnsøkning nå på ganske mye i bedriften, men betaler 50% i skatt pga formue. Så egentlig ikke vits å si ja til mer stress for får veldig lite igjen for det finansielt. 

Anonymkode: 73fc1...03e

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det er helt innafor. Er medeier selv i et lite firma. Må skatte av inntekten, som er uføre, og får formuesskatt. Som jeg og må betale av min uføretrygd. Jeg tror ikke det vanlige mennesket skjønner skattereglene. Skjønner folk som protesterer. 

• Liker 3
Skrevet
Blåttvann skrev (5 timer siden):

Kommer an på, om det er for å redde bedriften så OK, vi beholder jo arbeidsplassene og dermed arbeid og skatteinntekter den veien.

Om det er for å bli rikere, slik vår nasjonalhelt Bjørn Dæhlie som aldri hadde vært der han er hvis det ikke var for nordmenn så kunne han heller dratt til helvete enn Sveits spør du meg.

Så det er vår fortjeneste at Bjørn Dæhlie ble god på ski? Hvis det er så enkelt bør vi jo alle bli verdensmestere på ski. Han hadde et talent og trent mer enn de fleste. Så har han tjent penger og investert. Vi har da ikke noe krav på disse pengene selv om noen har kjørt opp skiløyper som han fikk trene i. Snakk om misunnelse. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ja, helt forferdelig dette landet alt er galt. 
Leste faktisk om en milliardær som ville flytte, men syntes det var tragisk da at han mistet trygderettighetene. Så det holdt han litt igjen. Så alle er ikke så misfornøyd som du :) 

Sier ikke at landet er forferdelig, for en usjarmerende måte å diskutere på. At du leste om én milliardær som var opprørt over å miste noe han hadde betalt i dyre dommer for er knappest signifikant, det er få som kan velge private helsetjenester i utlandet og skoler som bedriver mer undervisning og mindre tur og Kvikk lunsj.

Norge er et fint land det, spesielt om man er fornøyd med å være fornøyd med seg selv og bare bittelitt bedre enn naboen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Så det er vår fortjeneste at Bjørn Dæhlie ble god på ski? Hvis det er så enkelt bør vi jo alle bli verdensmestere på ski. Han hadde et talent og trent mer enn de fleste. Så har han tjent penger og investert. Vi har da ikke noe krav på disse pengene selv om noen har kjørt opp skiløyper som han fikk trene i. Snakk om misunnelse. 

This. 

Anonymkode: 4f4e4...d2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg kan forklare enkelt hvorfor det også frister for oss andre;

Jeg har jobbet hardt hele livet. Studier, karriere. Kom inn på boligmarkedet tidlig. Er nå så heldig at jeg har nedbetalt enebolig, utleieleiighet og fritidsbolig. 

Jeg har ingenting i mot at jeg betaler toppskatt. Omfordeling av midler er en fin ting i dette landet. 

Men... eiendomsskatt og formuesskatt. Huset er nedbetalt, med mine midler, og hvert år må jeg betale 25 000 i skatt på det - verdier jeg allerede har blitt skattet for flere ganger. Og ikke bare det. Jeg må betale formuesskatt for samme boligen. 

Hva har eiendomsskatt for en normal privatperson å gjøre med å være milliardær og skatteflyktning til Sveits? Jeg betaler selv eiendomsskatt, med glede. Hvis jeg ikke vil betale kan jeg bo mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...