Gå til innhold

Langtidssykemeldte og de som er sykemeldte hele tiden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (På 11.10.2025 den 10.20):

Og du er ikke best på sarkasme, er du? 

Hva ER det med folk som skal blande seg i og styre andres liv, egentlig? 

Det kanskje er folk som betaler skatt og står i jobb og liv som også er strevsomme? De som indirekte finansierer en del av disse som behøver lang tid på innse at de må bytte jobb, senke levestandard eller flytte dit det finnes jobb.  

Kanskje de som hadde vært mindre skjøre i de fleste samfunn i resten av verden uten samme velferdsordninger oppleves provoserende en del?
Tror ikke det handler om empatiløse mennesker som ikke unner andre hjelp ved sykdom i alle fall.

Anonymkode: b0e74...5fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kanskje er folk som betaler skatt og står i jobb og liv som også er strevsomme? De som indirekte finansierer en del av disse som behøver lang tid på innse at de må bytte jobb, senke levestandard eller flytte dit det finnes jobb.  

Kanskje de som hadde vært mindre skjøre i de fleste samfunn i resten av verden uten samme velferdsordninger oppleves provoserende en del?
Tror ikke det handler om empatiløse mennesker som ikke unner andre hjelp ved sykdom i alle fall.

Folk velger jo sjelden å bli syke (og de aller fleste har jo da jobbet og betalt skatt i forkant). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er langtidssykemeldt nå, og ser ikke helt hvorfor du mener jeg bør finne meg noe annet å gjøre?

Anonymkode: a4b9a...2b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som at du forøker å si at syke og sykemeldte mennesker bare lever strevsomme liv, og egentlig ikke er syke?

Anonymkode: 00514...504

• Liker 1
Skrevet

For et familiemedlem handlet det om økonomi. Nå er barna store og hen har funnet en mindre betalt jobb hen klarer å stå fult i. Under oppveksten til barna var hen veldig mye sykemeldt. Velge noe annet var dog ikke aktuelt basert på at det ville gått voldsomt utover barna. De måtte f.eks. flyttet ut av skolekrets og betydelig begrenset hobbyene sine. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Neida, bare en realitetsorientering til disse "hva-skal-de-gjøre-da" folkene.

Folk er ikke så lamme i hodet at de trenger forslag til hva de skal gjøre. Dette har de nok rimelig god kontroll på selv.

Anonymkode: e21f6...ad7

Nei du tok fortsatt ikke poenget.

Anonymkode: 92957...80f

AnonymBruker
Skrevet

Har vært en del sykemeldt og er det i skrivende stund. For min del er det fordi medisiner slutter å virke. Jeg får medisiner tar mellom 3-6 måneder før de virker om de virker, og har ikke enda på 10 år funnet en stabil medisin. Så kommer nye retningslinjer, da må jeg plutselig slutte på de medisinene. Dette året tvang sykehuset meg til å slutte på medisinene mine, så måtte gå uten i 3 måneder. Jeg ble da veldig syk, før de igjen fant en medisin. Jeg jobbet meg gradvis opp i full stilling. Var i full stilling i juli, når jeg kom til oppfølgingstime på sykehuset i august tok de igjen fra meg medisinene mine. Ekstremt dårlig i både september og oktober, når går jeg til privatlege som lover meg stabil behandling så håper jeg i fremtiden kan slippe mye av dette. Det er beinhardt å stå i, når jeg endelig er bedre så blir jeg liksom dyttet ut fra stupet igjen. Helsevesenet har kjørt ber og dalbane med livet mitt. Dette er en fysisk sykdom. Jeg kan fint jobbe med medisiner, tenker du ts at jeg skal si opp jobb pga jeg blir elendig behandlet? 

Anonymkode: d98ff...a84

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vis meg det menneske som ikke har dratt nytte av noen av velferdsordningene som vi har her i landet. Og har du egentlig vært i noen av de landene som ikke har de samme velferdsordningene som vi har her til oss? Der hvor mennesker er tvunget til å bo på gata fordi de for eksempel var for sykt til å stå i jobb,men fordi de ikke har noen velferdsordninger var dem ikke stand til å betale regningene sine som for eksempel husleie eller nedbetaling av lån noe som resulterte i at det sto igjen uten hus og hjem. Mennesker ikke har råd til helsehjelp . Et lite i kutt i benet kan ende i full amputasjon fordi de ikke har råd til å oppsøke lege.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk som ikke har kroniske sykdommer skulle bare visst hvor mye tid og krefter det tar å følge opp helseplager. 7- 8 timer på legevakten når fastlegen har stengt. Besøk hos fastlege kan ta flere timer når man både må vente på legen også laboratoriet, så kanskje legen igjen. Lange køer på apoteket. Når det endelig er din tur er det typisk at de ikke har det du trenger, eller at det er noe feil med datasystemet… Sykehusene og spesialistene har evighetslange ventetider. Om du er heldig og ikke får avslag. Når tiden endelig er inne må du vente på nye utredninger, undersøkelser med lang ventetid etc… For å ikke glemme reiseveien til og fra som ofte er lang. Særlig i rushen tar det tid. Å prøve å få tak i leger er en tålmodighetsprøve. «E- dialog» med sykehus fungerer ikke. Ingen leser det du sender. Hvis du spør om de kan sende et viktig dokument elektronisk vil de ikke. Så du må bruke en halv dag for å få tak i papiret til forsikringsselskapet. Ting forsvinner, finn blir ikke fulgt opp. Hvem som har ansvaret er et evig dilemma mellom fastlege, sykehus, spesialist og legevakt. Hva er greia med at urinprøver stadig forsvinner når man er innlagt på sykehus? Eller at det nesten er umulig å komme til en undersøkelse/ spesialist mens man har symptomene. Hvis man har symptomer som kommer i perioder skal du vedde på at de ikke er der akkurat den dagen du har fått undersøkelse av problemet, ørten måneder etter at du tok det opp med legen. Et par dager etter er de tilbake selvsagt. And so on… 

Hadde mere gått av seg selv, og vært mindre tid- og energikrevende hadde sikkert flere vært i jobb. I tillegg til at arbeidsplasser hadde vært bedre på å tilrettelegge, og være forståelsesfulle. Noen blir jo nærmest mobbet vekk fra arbeidsplassen ved sykdom. Eller mister jobben ved lengre tids sykefravær. 

Anonymkode: 0545d...f68

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei du tok fortsatt ikke poenget.

Det er jeg som står for poenget.

Anonymkode: e21f6...ad7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...