Kålrota Skrevet 11. oktober #21 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (27 minutter siden): De som er sykemeldte på grunn av muskel os sjelett plager, de kan jo finne seg en mindre fysisk krevende jobb, som kontor? Anonymkode: 589cc...22a Inaktivitet er jo det verste med slike plager? 1
Daria Skrevet 11. oktober #22 Skrevet 11. oktober (endret) Fordi det ikke bare er å finne seg en ny jobb? Fordi det er kroppen og helsa, ikke jobben, som er problemet og utfordringen? Fordi det kan ta tid å bli frisk, og enda lenger tid å lande diagnoser, behandling og ufør? Fordi stabilitet, forutsigbart og trygghet kan være viktige faktorer for å fungere best mulig? Jeg var helt og delvis sykemeldt og på aap i over fem år, i en på mange måter "lett" jobb. Underveis endret både form og kapasitet, diagnoser prognoser og tro på friskmelding seg, men det var hele veien en aktiv og pågående prosess på flere plan. Er det noe son virkelig ikke ville gjort ting bedre eller prosessen raskere, så er det et jobbskifte - selv om jeg innimellom hadde ønsket meg det. Endret 11. oktober av Daria 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #23 Skrevet 11. oktober Enig. Jobber på sykehjem. Noen er jevnlig sykemeldt, og gjerne flere måneder av gangen grunnet f.eks dårlig rygg og nakke. De har ikke den fysiske helsen til å stå i en slik jobb. Noen har slitt omtrent hele livet, andre får problemer etterhvert. En annen ting jeg legger merke til og som virker som er felles for de fleste, er kraftig overvekt og usunt kosthold. Det hjelper ikke på. Vet også flere er veldig lite fysisk aktiv. Vi har en tung jobb, og det krever at man har noenlunde grei fysikk og tar vare på kroppen. Jeg syns det er todelt. 1. Arbeidstakere som ikke tar tak i problemene.det kan være å ikke holde seg i form, overvekt osv. Eller ikke ta vare på psykisk helse. Noen "sliter" jo over tid, men velger f.eks å ikke motta hjelp som oppfølging hos psykolog. Noen kan ha det bedre av å faktisk ha noe å gå til og bør heller være gradert sykemeldt, men noen er aldri villig til å prøve. Noen liker kanskje ikke jobben, men de gjør ikke noe med det. De forsøker ikke å ta en annen deltudsutdanning på siden, videreutdanne seg eller finne en jobb som passer de (selv om det kanskje er en "dårligere" jobb. Når noen er sykemeldt ofte og overtid går det utover kolleger. Vi får ikke ansatte noe i vikariat da legene ikke kan sykemelde for måneder av gangen. Og når man ikke vet, kan man ikke utlyse et 6mnd vikariat. Ender med at ufaglærte får ta vaktene eller vi går underbemannet. Dette sliter igjen ut de som er på vei til å måtte få sykemelding, og de som aldri før har slitt med noe, får kjenne det på kroppen også. Altså, ikke noe bra over tid for noen. 2. Arbeidsgivere tar ikke tak i problemene. Er det noe med arbeidsmiljøet som gjør at det kan være lettere å bli sykemeldt (gjerne i kombinasjon av at en allerede har andre plager)? Det er ikke alltid mulig med tilrettelegging, og det kan være mer belastende for kolleger å ha en som trenger tilrettelegging enn å klare seg uten kollegaen. Det er også alt for høyt arbeidspress flere steder, dårlig bemanning som ikke samsvarer med tyngden og oppgavene. Anonymkode: 7b756...6a3 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #24 Skrevet 11. oktober Har noen på vår jobb som er sykemeldte jevnt og trutt, "jobber" litt og så er det ut igjen. De bør veiledes over i andre stillinger eller bare ut av jobben. De sitter og holder på faste jobber, bidrar ingenting og er bare et irritasjonsmoment med tanke på at vi andre må jobbe mer, vi må hele tiden omrokkere og vi vet aldri om de vil stille når de skal. Anonymkode: dde8c...3f6 3 3
Vetikkebedre Skrevet 11. oktober #25 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): De som er sykemeldte på grunn av muskel os sjelett plager, de kan jo finne seg en mindre fysisk krevende jobb, som kontor? Anonymkode: 589cc...22a «Kontor» er ikke et yrke. For å få en kontorjobb kreves en viss kompetanse, og gjerne en bestemt utdannelse også (litt avhengig av hva slags type kontorjobb det er). Ville du foreslått det motsatte, at de som ikke lenger kan stå i en kontorjobb kan søke seg jobb som sykepleier eller tømrer? Jeg jobber på kontor, i et profesjonsyrke. Vi har ikke lenger noen stillinger hos oss som ikke krever lang utdannelse, og da vi hadde resepsjonist før var det mange hundre søkere til stillingen da den ble lyst ut. Alle uten erfaring ble silt ut med en gang. Det er ikke unikt at det er sånn, så å faktisk få denne type administrative stillinger er veldig vanskelig. For mange er det også vanskelig å ta en ny utdanning. Det koster penger, det er vanskelig å tjene til livets opphold underveis, og folk har ulike forutsetninger for hva de egner seg til. Det er vanskelig å forstå at noen tror det er så enkle svar på kompliserte spørsmål synes jeg. Ikke minst er det fullt mulig å være for syk til å jobbe på kontor også. De som tror noe annet har neppe prøvd, og i alle fall ikke hatt en sykdom eller plage som setter en så ut av spill at det ikke er mulig å tenke engang. 5 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #26 Skrevet 11. oktober Min kollega var utdannet vernepleier. Var MYE sykemeldt. Flere ganger over 1 år. Nav tipset henne om omskolering. Hun bestemte seg for å utdanne seg til vernepleier. Har jobbet som det i noen år nå, men er like mye borte fra jobb i lange perioder Anonymkode: 0a845...f4b 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #27 Skrevet 11. oktober Hvis du trenger tilrettelegging eller deltid eller annen type tilpasning så er det jo ikke flust av jobber og hard konkurranse om de få jobbene som er. Anonymkode: 596ec...b30
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #28 Skrevet 11. oktober Fordi hver 2 uke måtte jeg reise 12t unna til behandling, som gjerne varte 1-2 uker. Gikk på sterke medisiner som gjorde meg fullstendig utmattet. En uke må jeg reise nord, en annen uke sør, fordi helsetjenestene her jeg bor er lagt ned. Nå er jeg tilbake i full jobb, men går fortsatt på kraftige medisiner som går utover både søvn, energi, prestasjonsevne. Jeg må fortsatt reise bort til behandling i ny og ned. Hva fan skal jeg gjøre liksom?? Jeg har mange ganger vurderte å skifte jobb, men det er ikke 5000 ulike jobber å velge om her jeg bor. Jeg har rett og slett ikke råd til å bytte til en 24% vikarstilling på lindex. Eller ta ny utdannelse så jeg kan jobbe i x, y, z. Og jeg tror ikke egentlig at jeg ville fått det så mye bedre heller. Ville bare byttet ut ett problem med et nytt. Og jeg må jo fortsatt til behandling. 🤷♀️ Det er DRITT å være sykemeldt, bare så dere vet det! Det er ikke gøy i det hele tatt. Livet er skikkelig, skikkelig dritt. Ts framstiller det som om det er lett å bare fikse og endre på ting, men du vet ikke en dritt om hvordan det er å være syk. Still deg gjerne om mine sko og se om du finner en lett løsning på ting når det eneste du prøver er å overleve dag til dag. Anonymkode: c38a5...6bb 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #29 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): De som er sykemeldte på grunn av muskel os sjelett plager, de kan jo finne seg en mindre fysisk krevende jobb, som kontor? Anonymkode: 589cc...22a De med muskel- og skjelettplager bør ikke jobbe på kontor. Vonde skuldre, armer, rygg og nakke i en kontorjobb? Blir ikke bedre i hvert fall. Anonymkode: b311e...6fd 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #30 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvem tar sjansen på å ansette? Anonymkode: b01ed...718 Hvem opplyser? Anonymkode: 95626...1c9
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #31 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor finner de seg ikke heller en jobb de klarer å stå i? Anonymkode: 589cc...22a Hvorfor tenker du at det automatisk finnes en slik jobb? Du må vel være FrP-tilhenger eller lignende. Siden du tror på lettvinte løsninger på komplekse problemer. Anonymkode: 25e89...66f 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #32 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor finner de seg ikke heller en jobb de klarer å stå i? Anonymkode: 589cc...22a Hvorfor tenker du at det automatisk finnes en slik jobb? Du må vel være FrP-tilhenger eller lignende. Siden du tror på lettvinte løsninger på komplekse problemer. Anonymkode: 25e89...66f
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #33 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor finner de seg ikke heller en jobb de klarer å stå i? Anonymkode: 589cc...22a Hvorfor tenker du at det automatisk finnes en slik jobb? Du må vel være FrP-tilhenger eller lignende. Siden du tror på lettvinte løsninger på komplekse problemer. Anonymkode: 25e89...66f
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #34 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor finner de seg ikke heller en jobb de klarer å stå i? Anonymkode: 589cc...22a Det er ikke så lett for alle bare å omskolere seg til en ny bransje og stadig flere blir SM av psykiske årsaker og da kan det være vanskelig å være stabil uansett jobb. Anonymkode: 7963c...fdf
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #35 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvis du trenger tilrettelegging eller deltid eller annen type tilpasning så er det jo ikke flust av jobber og hard konkurranse om de få jobbene som er. Anonymkode: 596ec...b30 Hvordan er det mangel på akkurat disse jobbene en omskolerer seg til? Anonymkode: e21f6...ad7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #36 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor finner de seg ikke heller en jobb de klarer å stå i? Anonymkode: 589cc...22a Fordi det ikke er tida å begynne med noe helt nytt når helsa krangler. Anonymkode: 4cfa9...e74 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #37 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Min kollega var utdannet vernepleier. Var MYE sykemeldt. Flere ganger over 1 år. Nav tipset henne om omskolering. Hun bestemte seg for å utdanne seg til vernepleier. Har jobbet som det i noen år nå, men er like mye borte fra jobb i lange perioder Anonymkode: 0a845...f4b Nå kjenner jeg at jeg er litt nysgjerrig på hva hun egentlig utdannet seg til? Anonymkode: 8fa66...4cc 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #38 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nå kjenner jeg at jeg er litt nysgjerrig på hva hun egentlig utdannet seg til? Anonymkode: 8fa66...4cc Vernepleier. Anonymkode: e21f6...ad7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #39 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Vernepleier. Anonymkode: e21f6...ad7 Men hun var allerede utdannet vernepleier? Anonymkode: 8fa66...4cc 3 5
Regndrops Skrevet 11. oktober #40 Skrevet 11. oktober Jeg har kollegaer som har vært langtidssyke og som har kommet tilbake og så blitt sykemeldte igjen. Det har noe med at de har ventet på operasjon og det har vært lang ventetid på operasjonen. Det er bare sånn det er. Jeg har også kollegaer som sykemelder seg i tide og utide og det påvirker jo oss andre, men vi vet jo ikke hele historikken og det er lett å dømme et menneske, men vi skal ikke dømme andre. Det er verre hvis de kommer, men ikke gjør jobben sin. Da er det bedre at de faktisk er sykemeldte fordi da vet vi i alle fall hva vi går til hver dag på jobben. Men til spørsmålet ditt. Hvis du har en fast jobb så vil du klamre deg til den jobben istedenfor å finne deg en jobb du kanskje vil klare å stå i. Fordi det er bare et kanskje. Jeg har nok erfaring både i jobb og i livet til å forstå at det ikke er så lett å bare tro at en annen jobb blir enklere. Alle jobber tar energi og hvis man er ofte sykemeldt, så vil ikke en annen type jobb blir mindre krevende uansett om det er fysisk eller psykisk du sliter med fordi du bruker masse energi på å klare å stå i en jobb hver dag når enten kroppen ikke fungerer som den skal eller du sliter psykisk. Det er nok årsaken til at folk ofte blir sykemelde, men ikke finner seg en ny jobb. Og selvfølgelig når alt er dyrt i dette landet så er også en fast jobb der man kjenner rutiner og kollegaene bedre enn en ny jobb der man ikke en gang vet om arbeidsmiljøet er bra. Særlig hvis arbeidsmiljøet er bra der du allerede jobber. Så svaret er at bruk heller tiden din på det du skal gjøre og ikke bruk tiden på de som ofte er sykemeldte eller er langtidssykemeldte fordi du vet ikke hvorfor de er sykemeldte. Du har ingen rett til å vite hvorfor heller. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå