Gå til innhold

Langtidssykemeldte og de som er sykemeldte hele tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor finner de seg ikke heller en jobb de klarer å stå i? 

Anonymkode: 589cc...22a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor finner de seg ikke heller en jobb de klarer å stå i? 

Mulig det ikke er ønskelig å jobbe hele tiden. Eller at de er syke.

Anonymkode: e21f6...ad7

• Liker 6
Skrevet

Så fint å kunne ha alle svarene! Fint for deg. 

For det første, å være syk er en ensom og utmattende prosess. Det tar ofte lang tid å innse at en må ta grep for å fungere optimalt. 

For det andre: Det er ikke bare å finne en annen jobb. Jeg leser i kommentarfelt at kronisk syke bare må skjerpe seg og skaffe seg jobb, men hvor er de arbeidsgiverne? Selv med hjelp fra NAV er det utrolig vanskelig å finne. 

• Liker 15
  • Nyttig 7
Skrevet

Vi fant den vel ikke, da. 

Supert om du sender noen linker til de fulltidsjobbene som står linet opp for uforutsigbare kronikere. 

Anonymkode: 5788d...634

• Liker 20
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi fant den vel ikke, da. 

Supert om du sender noen linker til de fulltidsjobbene som står linet opp for uforutsigbare kronikere. 

Anonymkode: 5788d...634

Det går ikke, da TS umulig kan vite hvilke jobber dette er snakk om og hvilke lidelser de syke har. Ei heller vet TS utdannelsen eller erfaringen deres. Og heller ikke hva de ønsker.

Slikt vet kun den syke selv, og det er rimelig åpenbart.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det går ikke, da TS umulig kan vite hvilke jobber dette er snakk om og hvilke lidelser de syke har. Ei heller vet TS utdannelsen eller erfaringen deres. Og heller ikke hva de ønsker.

Slikt vet kun den syke selv, og det er rimelig åpenbart.

Og du er ikke best på sarkasme, er du? 

Hva ER det med folk som skal blande seg i og styre andres liv, egentlig? 

• Liker 8
Skrevet
Kålrota skrev (Akkurat nå):

Og du er ikke best på sarkasme, er du? 

Hva ER det med folk som skal blande seg i og styre andres liv, egentlig? 

Sarkasme var ikke inne i bildet her.

• Nyttig 1
Skrevet

Meg? Sykemeldt stadig, ofte lange perioder. I alle jobber. Ble tilslutt ufør, uten at utallige leger fant ut noe.

Før jeg traff riktig menneske som gav meg riktig diagnose og riktige medisiner. Nå har jeg funnet meg en liten jobb😊

Anonymkode: 822ee...2f6

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet

De som er sykemeldte på grunn av muskel os sjelett plager, de kan jo finne seg en mindre fysisk krevende jobb, som kontor? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De som er sykemeldte på grunn av muskel os sjelett plager, de kan jo finne seg en mindre fysisk krevende jobb, som kontor? 

Hvem tar sjansen på å ansette?

Anonymkode: b01ed...718

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Modig av deg å anta at alt er så svart hvitt, antar det er trolling inne i bildet her men ... jeg personlig er tidlig i et forløp av revmatisme og noen dager klarer jeg såvidt å skrive på tastaturet på min utvalgte kontorjobb (genetisk arv tilsa at jeg kom til å være glad for at jeg valgte kontorjobb) men kan tenke meg at om 10 år er det enda verre. Er ikke alltid kontor engang er nok for å unngå sykmelding om man er syk nok.

Anonymkode: a66bd...5c1

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vel ikke sånn at jobbene står i kø hvis du har dårlig helse? 
Jeg har en kollega som er sykmeldt i 12 mnd, så er hen «på jobb» i seks måneder, og så er hen sykemeldt igjen. I de seks månedene hen «er på jobb» gjør hen i realiteten ingen ting, annet enn å skape problemer, drama og fyke i tottene på folk. Er sjelden på jobb, resten er «hjemmekontor». Tror ikke det er kjempelett for vedkommende å finne seg en annen jobb akkurat, med en årelang personalsak i mappa si. Dette er nok en person litt utenom det vanlige, for de fleste som er langtidssykemeldte i mange perioder oppfører seg neppe som en drittsekk i periodene de faktisk er på jobb. Men det finnes noen sånne som min kollega også. Har nok psykiatriske diagnoser som egentlig ikke er forenelige med arbeidslivet, men regner med det enten er vanskelig å få uføretrygd, eller at hen ikke har råd til å gå ned i stilling? 
I mellomtiden skygger jeg unna alt samarbeid med vedkommende, for jeg vet det ender i h*** uansett. Det hadde vært mye bedre for både arbeidsplassen og kollegene hvis hen bare hadde fått uføretrygd.

Anonymkode: 9c267...f12

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

er det bare å finne seg en jobb? for meg som helsefag arbeider, hvor lett er det å finne seg og ikke minst få en kontor jobb?? Sier ikke det er umulig, men det er ihvertfall ikke lett. 

Anonymkode: 91b7b...a45

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Nå jobber jeg i et yrke hvor man kan skrive sykemeldinger, og opplever sjeldent at man er langtidssykemeldt for samme ting hele veien. Man kan ha pådratt seg en kraftig skulderbetennelse etter å ha måtte brukt krykker grunnet fotskaden, eller så har partner valgt seprasjon midt i psykisk krise som ødela den gode fremgangen osv, "flink pike" syndromet som blir nedlesset i arbeid når de endelig er tilbake fordi sjefen ikke rar hensyn når sykemeldingen er over osv. 

Tenker det er viktig å ikke forhåndsdømme fordi man ikke har innsikt i andres liv og helse

• Liker 8
Skrevet

Det jeg synes er litt rart er dette: en kollega jobber 50% og er 50% ufør. Er sykemeldt i over 1 år pga en operasjon. Kommer tilbake på jobb og da jobber hen mye ekstra vakter pluss sin 50% faste stilling. Etter 6 måneder når karantene for å bruke egenmelding eller sykemelding er over, så blir hen dårlig igjen og borte mye igjen 

Anonymkode: 0a845...f4b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis de har en fysisk krevende jobb i utgangspunktet mangler de nok i mange tilfeller kompetansen og utdanningen som kreves for å få en slik kontorjobb. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Modig av deg å anta at alt er så svart hvitt, antar det er trolling inne i bildet her men ... jeg personlig er tidlig i et forløp av revmatisme og noen dager klarer jeg såvidt å skrive på tastaturet på min utvalgte kontorjobb (genetisk arv tilsa at jeg kom til å være glad for at jeg valgte kontorjobb) men kan tenke meg at om 10 år er det enda verre. Er ikke alltid kontor engang er nok for å unngå sykmelding om man er syk nok.

Det er et veldig godt poeng. Noen tror visst at man kan utføre kontorjobber uansett helse nesten, for de jobbene er jo ikke krevende… for det første kan det være krevende med oppgaver som du nevner, mye PC. Dessuten er det ikke alle som har helse til å sitte mye stille. Og i tillegg er det mange kontorjobber som innebærer mye stress, mange baller i lufta på én gang og høyt tempo. Noe som ikke alltid er så enkelt hvis man har dårlig helse, enten problemet er fysisk eller psykisk.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Oisan Ts her trør du ut i farlige meninger.

men eg er helt enig med deg. I helsesektoren her eg bor, er det 30% fravær. Regner med tallet er mye høyere da masse blir holdt utenom. Hadde det vert en eller to karensdager så hadde vi luket bort svært mange. Synd for de som virkelig er syke. Men kanskje de syke må begynne å stå opp for sine rettigheter, men og angi og være kritiske til alle som utnytter er svært bra system som vi har i Norge, men som dessverre er tillitsbasert, dette fungerer ikke lenger

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke trolling, jeg lurer oppriktug. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kontorjobb kan gi muskelplager selv om den ikke er fysisk krevende. Å sitte foran PC hele dagen, er ikke bra for skuldre og armer. 

Hilsen sykemeldt kontoransatt med senebetennelse i ene skuldra.

Anonymkode: 232d5...a28

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...