Gå til innhold

Brukte 50 000 og tjente 23 000 i samme tastetrykk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Smarting, du. 

Jeg lar inflasjonen spise opp boliglånet mitt 👍🏼 

Anonymkode: 95654...34e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare fordi farmoren din ikke var stø i norsk betyr det ikke at det er korrekt å si det.

Anonymkode: 90e9b...b7d

Bare fordi du liker å være frekk, trenger ikke jeg å la være å gjøre et forsøk på å stoppe kverulering om bruken av et ord. Du forstår hva Ts mener, men ville bare være litt besserwisser. 

Min farmor var et hedersmenneske. Hun var dritgod i norsk og jobbet med regnskap. 

Anonymkode: 057e4...b8f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Uttrykket "penger spart er penger tjent" er noe dere burde lære dere her.

Anonymkode: 86b76...766

Det er fortsatt to ord med forskjellig betydning. 

Jeg kan f.eks si at jeg sparer flere tusen på å ikke kjøpe narkotika hver dag. Jeg tjener ikke flere tusen på det.

Endret av Knirke
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bare fordi du liker å være frekk, trenger ikke jeg å la være å gjøre et forsøk på å stoppe kverulering om bruken av et ord. Du forstår hva Ts mener, men ville bare være litt besserwisser. 

Min farmor var et hedersmenneske. Hun var dritgod i norsk og jobbet med regnskap. 

Slapp av. 

Kommenterte kun at det at din farmor ikke behersket norsk ikke betyr at det er korrekt å si 'tjente'.

• Liker 1
Skrevet
Knirke skrev (Akkurat nå):

Jeg sparer flere tusen på å ikke kjøpe narkotika hver dag. Jeg tjener ikke flere tusen på det.

Nydelig presisering. 

Å spare og tjene er ikke det samme. 

Anonymkode: 95654...34e

• Liker 2
Skrevet

Men for å ta en prat om økonomien i dette. Jeg personlig ville heller satt de 50k på 2-3 fond. Da vil de pengene være tilgjengelig om du skulle trenge det, pluss at det med stor sannsynlighet vil gi bedre avkastning enn 23k på samme tid som boliglånet er borte. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slapp av. 

Kommenterte kun at det at din farmor ikke behersket norsk ikke betyr at det er korrekt å si 'tjente'.

Slapp av.

I gamle dager var "tjente" et ord man brukte for å spare. For alt du vet er Ts 90 år. 

• Liker 2
Skrevet
Knirke skrev (9 minutter siden):

Jeg kan f.eks si at jeg sparer flere tusen på å ikke kjøpe narkotika hver dag. Jeg tjener ikke flere tusen på det.

Men kroppen din er ihvertfall tjent med at du ikke bruker flere tusen på å ikke kjøpe narkotika. 

Anonymkode: 7af7c...452

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men kroppen din er ihvertfall tjent med at du ikke bruker flere tusen på å ikke kjøpe narkotika. 

Anonymkode: 7af7c...452

Enig. Pluss at man generelt vil være mer tjent med å ha en god samtale om fornuft bruk av sparepenger enn å kverulere på ordbruk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg betalte ektra på boliglånet. 

Ts

Anonymkode: 0ab39...85b

Du betalte ned 50.000,- på et boliglån og tjente 23.000,-? 
Æh! Hørtes ut som høye renter, gitt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig. Pluss at man generelt vil være mer tjent med å ha en god samtale om fornuft bruk av sparepenger enn å kverulere på ordbruk. 

Hvis det var hensikten din burde du startet tråden på en helt annen måte og med en helt annen trådtittel.

Anonymkode: a495b...287

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvis du har 1000 kr og vurderer å kjøpe en vare til 500 kr, men ombestemmer deg og lar være, har du da fått 1500 kr på konto? Nei, du har fremdeles bare 1000 kr. Ergo har du ikke tjent 500 kr.

Anonymkode: e084e...66c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis det var hensikten din burde du startet tråden på en helt annen måte og med en helt annen trådtittel.

Anonymkode: a495b...287

Jeg har ikke startet denne tråden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jo, det var et flåsete eksempel, men poenget er at TS har forvaltet pengene sine på en særdeles lite lønnsom måte, mens hun tror hun tjener på det.

Enkelte velger å betale ned ekstra på lån, og jeg kan være enig i at det kan være tilfredsstillende, men fornuftig er det  definitivt ikke.

• Liker 1
Skrevet
Knirke skrev (1 minutt siden):

Jo, det var et flåsete eksempel, men poenget er at TS har forvaltet pengene sine på en særdeles lite lønnsom måte, mens hun tror hun tjener på det.

Enkelte velger å betale ned ekstra på lån, og jeg kan være enig i at det kan være tilfredsstillende, men fornuftig er det  definitivt ikke.

Tror vi to er enige. Min kommentar var helst til de som henger seg opp i ordvalget til ts. Det er ikke sikkert at det er en dame. 😉 Det finnes mange tåpelige mannfolk og, med dårlig økonomisk sans. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men her har du jo brukt penger? Så du har egentlig tapt penger her hvis en bruker tankegangen din.

Anonymkode: c1ad0...1d2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men for å ta en prat om økonomien i dette. Jeg personlig ville heller satt de 50k på 2-3 fond. Da vil de pengene være tilgjengelig om du skulle trenge det, pluss at det med stor sannsynlighet vil gi bedre avkastning enn 23k på samme tid som boliglånet er borte. 

Jeg trengte ikke de pengene, jeg har mer. Jeg vurderte fond, men valgte trygghet denne gangen. Men jeg har noen penger som absolutt burde vært investert bedre.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg trengte ikke de pengene, jeg har mer. Jeg vurderte fond, men valgte trygghet denne gangen. Men jeg har noen penger som absolutt burde vært investert bedre.

Ts

Ok, kul historie

Anonymkode: 2e34d...561

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

kommer jo veldig an på TS sin belåningsgrad da, det er faktisk veldig lurt å betale boliglån kontra fond ned til 60% belåningsgrad som vil gir deg god sikkerhet om noe skulle skje. og det er ikke lurt å ha penger i fond om du plutselig trenger de, penger du sette i fond må du vær sikker på at kan stå der en periode om du skal være tjent med det.

Rødvinsfilosofen skrev (5 timer siden):

Du betalte ned 50.000,- på et boliglån og tjente 23.000,-? 
Æh! Hørtes ut som høye renter, gitt. 

hvorfor mener du det? 5% av 50k er 2.5k i året, så det tilsier vel at TS har ca 10år nedbetalingstid.
så hva med dette får deg til å tenke at TS har høye renter?

selv om jeg ville brukt sparte i dette tilfelle  så kan jeg forstå at noen bruke tjente, f.eks om jeg reise tidlig hjem fra jobb så ville jeg sagt at jeg tjente 30min med å slippe kø, det blir litt det samme greia her

Skrevet
Hololo skrev (11 timer siden):

kommer jo veldig an på TS sin belåningsgrad da, det er faktisk veldig lurt å betale boliglån kontra fond ned til 60% belåningsgrad som vil gir deg god sikkerhet om noe skulle skje. og det er ikke lurt å ha penger i fond om du plutselig trenger de, penger du sette i fond må du vær sikker på at kan stå der en periode om du skal være tjent med det.

Ikke nødvendigvis. Om noe uforutsett skulle skje er det same same. Setter du inn 50k kan du ta ut 50k uten å betale noe. Ikke skatt heller. Det tar gjerne 5-6 dager før pengene er på konto. Om du velger ask fond vel og merke. Penger på fond er i utgangspunktet noe man gjør for en langtidsplan. Men plutselig skjer det store ting, og da er det fint med pengene tilgjengelig. Men som ts antyder er det mer på sparekonto og da er det jo like greit. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...