AnonymBruker Skrevet 12. oktober #21 Skrevet 12. oktober Okey, lite plass, må gå forbi, skal flytte snart. Min anbefaling er å gå til en større byggevare butikk, slik som Coop Obs Bygg eller Bauhaus og si nettopp det, se hva de har. Høres ut som noen av minste og billigste Aduro ovn de har på lager, vil være bra nok for dere. Den https://www.obsbygg.no/varme/peisovn/2366472 eller den https://www.obsbygg.no/varme/peisovn/2281780 I og med det er fortsatt kjøkken / stue og ikke gang / soverom, ville jeg allikevel valgt en ovn der du kan se flammene godt, og flammene er litt oppi høyde. Hvis ikke, Dovre Sense 101 https://www.obsbygg.no/varme/peisovn/2367217?v=ObsBygg-541181435430 - relativt små, klassiske ovner, trygg valg, god kvalitet. https://www.obsbygg.no/varme/peisovn/2759988 - liten, moderne og fin, igjen, bra. Anonymkode: 36e9d...c4f 1
Sofie125 Skrevet 12. oktober #22 Skrevet 12. oktober (endret) Sjekk Nordpeis som har plasseffektive og moderne modeller som ikke er altfor dyre. Krever heller ikke enorm kapasitet på pipen som andre peiser kan gjøre. Vi har murt inn en peinnsats i glass derfra,q 34 ul, ble veldig fint. Vi bygget inn med brannplater og la flis oppå. I en leilighet er sikkert q24 ul nok. Syns ellers Odense er en fin modell i et hjørne, capri er fin og Salzburg. Disse kommer mer i en pakke enn innsatsene, altså med materialer rundt innsatsen. Men disse kan også mures/ flislegges og gjøres om til det du vil ha av uttrykk. Endret 12. oktober av Sofie125
DesmondMiles Skrevet 12. oktober #23 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): Som sagt. Jøtul 602. Anonymkode: f21c6...1d2 Hvorfor gjentar du bare deg selv? 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #24 Skrevet 12. oktober DesmondMiles skrev (1 minutt siden): Hvorfor gjentar du bare deg selv? Fordi jeg har ikke endret mening. Det er den beste ovnen mtp plassbehov, varmekapasitet, beredskap og kvalitet. Anonymkode: f21c6...1d2 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #25 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (På 11.10.2025 den 8.24): Mens mannen synes det er koselig med peis og synes det er så flott hos ene kompisen hans. Mens jeg synes det ofte er forferdelig varmt der, og vinduene står åpne😅 Anonymkode: 730bf...4ea Ikke går for kleber for kosens skyld. Tar lang tid å varme opp. Og når den først er varm tar det laaaaaang tid før varmen avtar. Ofte små vinduer på kleber så hvis synlige flammer er målet er det ikke det beste valget. Anonymkode: d593c...81a
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #26 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Fordi jeg har ikke endret mening. Det er den beste ovnen mtp plassbehov, varmekapasitet, beredskap og kvalitet. Anonymkode: f21c6...1d2 Men det er jo så åpenbart ikke en ovn som passer i kjøkken og stue i moderne hjem? Man har ovnene like mye for kos og utseendet, altså innsikt til flammer, som for varme? Faktisk så sier TS at hun bor i en leilighet, og trenger ikke ovnen for varme i det hele tatt. Denne ovnen kan du ha i gangen eller kjelleren i et veldig gammelt og trekkfult hus. Der du fyrer i ovnen daglig for varmen men du trenger ikke å se på den ovnen resten av dagen. det er ikke en ovn du fyrer opp på kvelden, setter deg foran (på huk da, eller?) og sitter og ser inn i det lille vinduet for å se på flammene 🥹😢 Anonymkode: 36e9d...c4f 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #27 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ikke går for kleber for kosens skyld. Tar lang tid å varme opp. Og når den først er varm tar det laaaaaang tid før varmen avtar. Ofte små vinduer på kleber så hvis synlige flammer er målet er det ikke det beste valget. Anonymkode: d593c...81a Moderne kleberstein peisovner, slik som denne fra Contura fra Varmefag, har godt innsyn til flammene og holder ikke varmen så lenge. Men, siden TS at barna på 5 og 6 år kommer til å løpe forbi ovnen for å komme fra stua til kjøkkenet, så kan det være kjekt med ovnen som ikke blir så varm på sidene, i tilfelle man krasjer i ovnen. Pluss at de er pen men som man ser, de er dyre. Så ja, etter å ha lest at TS skal flytte om ikke så lenge, ville jeg kanskje ikke brukt 30-40 tusen på en ovn (og det er uten montering) nå. Anonymkode: 36e9d...c4f 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #28 Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 11.05): Fordi jeg har ikke endret mening. Det er den beste ovnen mtp plassbehov, varmekapasitet, beredskap og kvalitet. Anonymkode: f21c6...1d2 Hadde en slik her når jeg flytta inn, glad den er ute! Enten varmet den bra, eller så slukte den ved og var like kaldt. Verden har gått fremover siden Jøtul kom med de ovnene ja🤣 Anonymkode: 001f9...e86
newman01 Skrevet 14. oktober #29 Skrevet 14. oktober Om man skal ha klebersteinsovn må man også huske at man må vurdere å hente inn en byggingeniør for å vurdere styrken på bjelkelaget i gulvet. Ikke alle hus som tåler 500-600kg vekt på en liten kvadrat.
Einus Skrevet 14. oktober #30 Skrevet 14. oktober Har en eldre Jøtul ovn som er kjent for å varme godt.(12.000kw) ish. Spurte noen kamerater i et klubblokale om jeg burde bytte ut til en såkalt moderne rentbrennende ovn, og fikk svar fra mange tilstede. Ikke gjør det!!! Behold den gamle!!! Ny og moderne ovn er ofte vanskeligere å tenne opp og dyre i innkjøp. Bor på ca 200 m2 ito etasjer og har varmepumpe i begge etasjene, men ved sprengkulde kan det være ønskelig med litt oppvarming fra ovnen. Har egenprodusert tilgang på ved så det er ikke noe problem. Hva sier folket her?
newman01 Skrevet 14. oktober #31 Skrevet 14. oktober (endret) Einus skrev (22 minutter siden): Har en eldre Jøtul ovn som er kjent for å varme godt.(12.000kw) ish. Spurte noen kamerater i et klubblokale om jeg burde bytte ut til en såkalt moderne rentbrennende ovn, og fikk svar fra mange tilstede. Ikke gjør det!!! Behold den gamle!!! Ny og moderne ovn er ofte vanskeligere å tenne opp og dyre i innkjøp. Bor på ca 200 m2 ito etasjer og har varmepumpe i begge etasjene, men ved sprengkulde kan det være ønskelig med litt oppvarming fra ovnen. Har egenprodusert tilgang på ved så det er ikke noe problem. Hva sier folket her? Det er i størrelsesordnen smeltekraftverk. Imponerende. Sitter dere med beskyttelsesdrakt i stua? Tipper det kanskje er 12kW effekt du tenker på. De fleste ville nok vært mer fornøyd med 5-7kW effekt, da blir det ikke bakeovnvarmt for fort. Gamle ovner er kanskje lettere å fyre opp, men de fyrer for kråka. Lite effektivitet, så det blir ganske dyrt å bruke. Nye ovner i nye tette hus kan være vanskelig, men da kan man bore et ekstra hull for friskluftinntak. Det er lurt, da slipper man at det blir undertrykk i huset når man fyrer i peisen. Vil tippe at mange som ikke anbefaler ny rentbrennende ovn også er ihugga motstandere av elbil Endret 14. oktober av newman01 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #32 Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hadde en slik her når jeg flytta inn, glad den er ute! Enten varmet den bra, eller så slukte den ved og var like kaldt. Verden har gått fremover siden Jøtul kom med de ovnene ja🤣 Anonymkode: 001f9...e86 Så varmen ovnen avga var rett og slett basert på humøret til den? På hvilken magisk måte har verden gått fremover fra at kw inn er kw ut i en statisk vedovn? Anonymkode: f21c6...1d2 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #33 Skrevet 14. oktober Einus skrev (7 timer siden): Har en eldre Jøtul ovn som er kjent for å varme godt.(12.000kw) ish. Spurte noen kamerater i et klubblokale om jeg burde bytte ut til en såkalt moderne rentbrennende ovn, og fikk svar fra mange tilstede. Ikke gjør det!!! Behold den gamle!!! Ny og moderne ovn er ofte vanskeligere å tenne opp og dyre i innkjøp. Bor på ca 200 m2 ito etasjer og har varmepumpe i begge etasjene, men ved sprengkulde kan det være ønskelig med litt oppvarming fra ovnen. Har egenprodusert tilgang på ved så det er ikke noe problem. Hva sier folket her? Da har du muligens en Jøtul 4, - den er ihvertfall kjent for å varme litt i meste laget. Anbefaler å fyre forsiktig og legge innpå lite ved av gangen. Anonymkode: 0ce8b...836
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #34 Skrevet 14. oktober TS skal jo sette inn en ovn, og da er det bare rentbrennende som er godkjent. De har jo eksistert i en årrekke, så ikke noe problem å finne en slik brukt på Finn. Tilogmed Jøtul 602 kommer som rentbrennende, og ser det er en ihuga fan her. Nyere ovner av de fungerer nok bedre, men den er jo ikke noe vakkert syn. Ofte man vil ha det med i bildet også. Anonymkode: 0ce8b...836
Pandis Skrevet 14. oktober #35 Skrevet 14. oktober Siden du vil ha vedovn som en sikkerhet i tilfelle strømmen er lenge borte. Hvorfor ikke tenke litt lenger og kjøpe en vedovn med kokemuligheter. Vet bakerovner.no har et utvalg av sånne.
moomino Skrevet 14. oktober #36 Skrevet 14. oktober Jeg hadde valgt ovn som en og kunne ha kokt litt mat på. Slik at en kan lage mat ved strømbrudd osv Vi fikk ovn i gave, jo den varmer fint, men glem å sett en kjelle på toppen for å varme. Gir kun varme ut i fremkant der vindu er og litt i ovn rører
Helene Skrevet 14. oktober #37 Skrevet 14. oktober PhilosopherSe7en skrev (På 11.10.2025 den 23.55): Skulle jeg byttet ovn nå hadde jeg valgt en hybrid der en kan fyre med ved og pallets. Da kan en ha automatisk fyring med pallets en time før en står opp eller kommer hjem fra jobb, så fylle på med ved etterhvert. https://www.aduro.no/aduro-hybrid/hybridovn/?gad_source=1&gad_campaignid=6941201208&gclid=Cj0KCQjwgKjHBhChARIsAPJR3xcXLYf_AHqiThHkm5yBBYa4lDFUsGKnLed_ClOxP9HxeE5mx8NNtZMaAqolEALw_wcB https://youtu.be/FVkNL6MyKHM Jeg overtok en bolig hvor der var åpen peis. Dvs, kunne ikke regulere varme eller ved. Skiftet denne ut med en lukket ovn.
newman01 Skrevet 14. oktober #38 Skrevet 14. oktober Koke mat kan man gjøre på en gassbrenner. Hadde aldri ødelagt en stue med en sak med kokemuligheter 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #39 Skrevet 14. oktober Einus skrev (9 timer siden): Har en eldre Jøtul ovn som er kjent for å varme godt.(12.000kw) ish. Spurte noen kamerater i et klubblokale om jeg burde bytte ut til en såkalt moderne rentbrennende ovn, og fikk svar fra mange tilstede. Ikke gjør det!!! Behold den gamle!!! Ny og moderne ovn er ofte vanskeligere å tenne opp og dyre i innkjøp. Bor på ca 200 m2 ito etasjer og har varmepumpe i begge etasjene, men ved sprengkulde kan det være ønskelig med litt oppvarming fra ovnen. Har egenprodusert tilgang på ved så det er ikke noe problem. Hva sier folket her? Det var jo litt av en gjeng, som ikke har peiling😂😂 Anonymkode: 001f9...e86
Einus Skrevet 14. oktober #40 Skrevet 14. oktober Mener du at de nye ovnene er bedre? Når de er vanskelige å tenne opp i osv? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå