AnonymBruker Skrevet i går, 05:50 #1 Skrevet i går, 05:50 Bor i leilighet som er ca 110kvm. Det er 3 soverom, et bad og et vaskerom, på hver side av en lang gang. Og innerst i leil er det åpen kjøkken og stue. Det er en vegg på i underkant av 1,2 m høy mellom stua og rett bak noen kjøkkenskap/skuffer. Så det er akkurat plass til spisemøbler og å gå mellom stue og kjøkken der den veggen slutter. Muren er på veggen hvor den lave kjøkkenveggen starter, ca hvor gangen slutter. Hva er viktig å tenke på? Har en mann som bryr seg mer om hvordan en ovn ser ut enn hva som er mest praktisk/passer best for akkurat vår leilighet. Anonymkode: 730bf...4ea
LilleMakrell Skrevet i går, 05:59 #2 Skrevet i går, 05:59 (endret) X Endret i går, 06:00 av LilleMakrell
AnonymBruker Skrevet i går, 06:02 #3 Skrevet i går, 06:02 Ønsker dere element som holder på varmen ei stund? Finnes ulike materialer på markedet, de fungerer slik at de (vi har sandstein tror jeg) varmes opp når vi fyrer og så gir de fra seg varme ei stund etterpå. pass på å finne en peis som gir nok, men ikke for mye, varme. Kjedelig å såvidt fyre opp og få ordentlig fyr så må man lufte fordi det blir for varmt. Samtidig vil du jo ha en som varmer nok. Anonymkode: 75913...7c1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:05 #4 Skrevet i går, 06:05 Men hvor er pipa. Hvis veggen er 1,2 m høy, er jo ikke pipa i den? Hvis du kommer til butikken og sier at du trenger en ovn for å varme opp 110 kvm, så får du anbefalt en ganske stor ovn. Sannheten er nok at du bare trenger å varme opp 30-40 kvm, høres det ut som, altså arealet til åpent kjøkken og stua, og det er veldig lite ovn. Det er mange gode ovn og merker, gå rundt og se litt, din budsjett bestemmer hva slags merker du går får. Rais og Contura er f.eks dyrere designovner, jotul og Dovre er norske klassikere og er i midsiktet og Aduro og Nordpeis er billigere. Det mange gjør feil er nettopp å kjøpe for stor ovn, for det blir for varmt. Anonymkode: 36e9d...c4f 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:11 #5 Skrevet i går, 06:11 Mitt råd er å snakke med fagfolk. Finn en butikk som ikke bare selger ovener, men faktisk KAN ovner og som også har montører med erfaring og kunnskap. Anonymkode: d5fda...a7b 2
AnonymBruker Skrevet i går, 06:13 #6 Skrevet i går, 06:13 Hvis du tenker at man må gå forbi ovnen, er det du prøvde å forklare? Da er det en mulighet å kjøpe en klebersteinovm, de blir ikke så varme på utsiden der det er stein, men glass foran blir selvsagt varm. Kleberstein holder også på varmen lenger. Men ja, de ovnene er mye dyrere. Anonymkode: 36e9d...c4f
DesmondMiles Skrevet i går, 06:14 #7 Skrevet i går, 06:14 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mitt råd er å snakke med fagfolk. Finn en butikk som ikke bare selger ovener, men faktisk KAN ovner og som også har montører med erfaring og kunnskap. Anonymkode: d5fda...a7b Alle som selger ovn, tilbyr installasjon…
Gulline Skrevet i går, 06:23 #8 Skrevet i går, 06:23 Snakk med fagfolk. Vi fikk installert Rais peisovn da vi bygde hus for mange år siden og har veldig god erfaring med det merket. Men jeg er vokst opp med Jøtul og vet av erfaring at det er god kvalitet. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:24 #9 Skrevet i går, 06:24 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men hvor er pipa. Hvis veggen er 1,2 m høy, er jo ikke pipa i den? Hvis du kommer til butikken og sier at du trenger en ovn for å varme opp 110 kvm, så får du anbefalt en ganske stor ovn. Sannheten er nok at du bare trenger å varme opp 30-40 kvm, høres det ut som, altså arealet til åpent kjøkken og stua, og det er veldig lite ovn. Det er mange gode ovn og merker, gå rundt og se litt, din budsjett bestemmer hva slags merker du går får. Rais og Contura er f.eks dyrere designovner, jotul og Dovre er norske klassikere og er i midsiktet og Aduro og Nordpeis er billigere. Det mange gjør feil er nettopp å kjøpe for stor ovn, for det blir for varmt. Anonymkode: 36e9d...c4f Pipa er på enden av den veggen, mot kjøkkenveggen som møter enden av gangen. Jeg er ikke så god til å forklare. Jeg er også redd for at det blir for varmt. Vi har en elovn på kjøkkenet og i gangen, de varmer godt nok. Så eneste grunnen til at jeg mener vi trenger en ovn/peis er i tilfelle strømmen går i lenger tid enn et par timer som den gjorde forrige helg. Mens mannen synes det er koselig med peis og synes det er så flott hos ene kompisen hans. Mens jeg synes det ofte er forferdelig varmt der, og vinduene står åpne😅 Anonymkode: 730bf...4ea 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:32 #10 Skrevet i går, 06:32 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis du tenker at man må gå forbi ovnen, er det du prøvde å forklare? Da er det en mulighet å kjøpe en klebersteinovm, de blir ikke så varme på utsiden der det er stein, men glass foran blir selvsagt varm. Kleberstein holder også på varmen lenger. Men ja, de ovnene er mye dyrere. Anonymkode: 36e9d...c4f Ville bare forklare hvordan det ser ut her. Man vil gå forbi ovnen når man kommer fra et av de andre rommene og skal til stue eller kjøkken. En nabo med lik leilighet har ikke like åpen løsning, det er vegg helt opp der vi har den lave veggen. Og en peisinnsats midt i. Veldig fint, men det er jo ganske kostbart og endel styr å få til. Har to barn på 5 og 6 år. Er det noe vi bør tenke på som er mer barnevennlig enn annet? Anonymkode: 730bf...4ea 1
DesmondMiles Skrevet i går, 06:35 #11 Skrevet i går, 06:35 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har to barn på 5 og 6 år. Er det noe vi bør tenke på som er mer barnevennlig enn annet? Anonymkode: 730bf...4ea Barn i skolealder vet vel at varme gjør vondt?
AnonymBruker Skrevet i går, 06:40 #12 Skrevet i går, 06:40 DesmondMiles skrev (3 minutter siden): Barn i skolealder vet vel at varme gjør vondt? Jepp! Så trenger ikke å tenke på noe spesielt når de er så store? En annen ting jeg tenker på er at vi etterhvert vil kjøpe hus. Så en enkel, billig ovn duger. Forslag til en konkret som ikke er for svær? Anonymkode: 730bf...4ea
DesmondMiles Skrevet i går, 06:45 #13 Skrevet i går, 06:45 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jepp! Så trenger ikke å tenke på noe spesielt når de er så store? En annen ting jeg tenker på er at vi etterhvert vil kjøpe hus. Så en enkel, billig ovn duger. Forslag til en konkret som ikke er for svær? Anonymkode: 730bf...4ea Nei, det tenker ikke jeg. Det koster jo fort 10-20000 å få satt inn en peis. Er dette verdt det om dere skal flytte om ikke altfor lenge?
AnonymBruker Skrevet i går, 12:18 #14 Skrevet i går, 12:18 Jøtul 602. En klassiker. Anonymkode: f21c6...1d2
DesmondMiles Skrevet i går, 13:27 #15 Skrevet i går, 13:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jøtul 602. En klassiker. Anonymkode: f21c6...1d2 Lite pent annet enn på en klassisk hytte, eller bolig i eldre stil. Overpriset er den også.
AnonymBruker Skrevet i går, 21:47 #16 Skrevet i går, 21:47 Om jeg skulle hatt ny ovn, så hadde jeg gått for klebersteinsovn. De er dyre, men holder en jevn varme og holder lenge på varmen. De er ikke så varme å ta på og passer fint når man er borte på jobb på dagtid. Anonymkode: 0ce8b...836 1
AnonymBruker Skrevet i går, 21:50 #17 Skrevet i går, 21:50 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jepp! Så trenger ikke å tenke på noe spesielt når de er så store? En annen ting jeg tenker på er at vi etterhvert vil kjøpe hus. Så en enkel, billig ovn duger. Forslag til en konkret som ikke er for svær? Anonymkode: 730bf...4ea Om du vil ha en enkel og billig ovn, så ville jeg ha sjekket finn.no Anonymkode: 0ce8b...836
PhilosopherSe7en Skrevet i går, 21:55 #18 Skrevet i går, 21:55 (endret) Skulle jeg byttet ovn nå hadde jeg valgt en hybrid der en kan fyre med ved og pallets. Da kan en ha automatisk fyring med pallets en time før en står opp eller kommer hjem fra jobb, så fylle på med ved etterhvert. https://www.aduro.no/aduro-hybrid/hybridovn/?gad_source=1&gad_campaignid=6941201208&gclid=Cj0KCQjwgKjHBhChARIsAPJR3xcXLYf_AHqiThHkm5yBBYa4lDFUsGKnLed_ClOxP9HxeE5mx8NNtZMaAqolEALw_wcB https://youtu.be/FVkNL6MyKHM Endret i går, 22:00 av PhilosopherSe7en
AnonymBruker Skrevet i går, 21:56 #19 Skrevet i går, 21:56 DesmondMiles skrev (8 timer siden): Lite pent annet enn på en klassisk hytte, eller bolig i eldre stil. Overpriset er den også. Som sagt. Jøtul 602. Anonymkode: f21c6...1d2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #20 Skrevet 15 timer siden Jeg ville hatt noe i støpejern eller kleberstein siden de holder på varmen og en må fyre mindre for å holde tempen. På hytta har vi konveksjonsovn(?), tynnere plater i. det blir fort varmt, men så blir det kaldt med en gang veden er brent opp Anonymkode: aaf5a...f08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå