AnonymBruker Skrevet 11. oktober #1 Skrevet 11. oktober Ved samlivsbrudd, hvor tidlig bør barna informeres? Barna er 3 og 9 år til opplysning Anonymkode: 01683...c68
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #2 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ved samlivsbrudd, hvor tidlig bør barna informeres? Barna er 3 og 9 år til opplysning Anonymkode: 01683...c68 Anpå kontekst? Tenker jo i utgangspunktet så fort som mulig. Hvorfor tenker du å eventuelt vente med det - pga bosituasjon eller? Anonymkode: 417bf...105 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #3 Skrevet 11. oktober Den ene parten vil ha fortgang i de praktiske tingene, hus, bil og båt, mens den andre parten vil at det skal skje gradvis. Anonymkode: 01683...c68
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #4 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den ene parten vil ha fortgang i de praktiske tingene, hus, bil og båt, mens den andre parten vil at det skal skje gradvis. Anonymkode: 01683...c68 Man må la barna få venne seg til tanken. Å brått rive opp livet deres på alle måter vil kunne gi sjokk og tillitsproblemer resten av deres liv. Det er også fint å se at mamma og pappa klarer å bo sammen og samarbeide på tross av at de skal gå fra hverandre. Så det burde man jobbe for begge to, men typisk at minst én forelder er en tufs og fucker opp samarbeidet slik at det blir traumatisk for barna den siste tiden... dessverre. Anonymkode: 9c188...0c9 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #5 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Den ene parten vil ha fortgang i de praktiske tingene, hus, bil og båt, mens den andre parten vil at det skal skje gradvis. Anonymkode: 01683...c68 Skjønner. Når du spør hvor fort "fortelle barna" så tenker jeg jo så raskt som mulig. Når det gjelder hvor fort gjennomføre alt det praktiske, flytte fra hverandre osv., så er det en annen sak. Her tenker jeg en mellomting. Barn trenger forberedelse og å vite og forstå hva som skal skje. At de voksne tar seg tid til å fortelle dem på forhånd hva som skal foregå, og tar seg tid til å lytte til barnas behov, tanker og spørsmål. (Dette er kanskje mest relevant for 9-åringen). Når det er sagt tror jeg noe fortgang er lurt. Barn har nok ikke godt av å stå i en evigvarende usikker fase for lenge heller. Så fort de har vendt seg til tanken tenker jeg det er fornuftig å ta steget videre å la dem tilvenne seg den nye hverdagen. Med andre ord blir det feil å sette noe konkret tidsestimat på dette, da det avhenger av barnet og kontekst. Men det viktigste tror jeg er at dere tar dere god tid til å snakke med barnet og lytte til dets tanker, følelser, spørsmål, meninger og behov. Anonymkode: 417bf...105
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #6 Skrevet 11. oktober Jeg og min ex ble vel enige om bruddet rundt februar, vi bestilte time til mekling og prøvde å avklare ganske mye før vi fortalte barna det på slutten av påskeferien. Men visste ikke hvor lang tid det ville ta før jeg fikk flyttet ut, siden jeg skulle kjøpe ny leilighet. Jeg tok med barna på ett par visninger i nabolaget ( de eneste jeg hadde råd til å kjøpe), og fikk kjøpt i begynnelsen av mai med overtakelse i juli. Felles sommerferie hadde vi bestilt før bruddet og den dro vi på sammen. Vi klarte å være venner og siviliserte med hverandre, og jeg involverte barna i prosessen med kjøp av bolig, møbler og hvilke rom de skulle få ( til en viss grad). Jeg tror det er lurt å gi barna tid til å bearbeide før ene parten flytter, men det kommer an på stemningen mellom dere. Anonymkode: 6bdff...b2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå