Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Måtte selvfølgelig komme slike svar. Legestudenter/leger er bare mennesker de også, med følelser og alt som hører med. 

Anonymkode: 39a4f...c90

Vel, det er en god del som hopper av studiet fordi de ikke kjenner seg egnet, og det er frafall fra yrket fordi en del ikke håndterer ansvar uten å få mye angst. Å melde seg syk av den grunnen TS skriver virker jo ikke akkurat robust. Jeg synes faktisk ikke det er greit i det hele tatt.

Anonymkode: bbc0c...b17

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint å komme inn på studiet. Her snakker jeg av egen erfaring som tok alle 23/5- og spes-fagene i løpet av et par år. Men du må jobbe med din oppfatning av legeyrket som "en drøm". Det høres infantilt ut når man ser på lengden av utdanningen for å bli ferdig utdannet spesialist, turnus, lange vakter og det faktumet at tusenvis av leger flykter fra sykehusene i Norge. Dessuten utdannes det flere og flere med årene, som fører til tøffere konkurranse om LIS-plassene, mens andre yrkesgrupper i helse overtar mer og mer av ansvaret som tidligere utelukkende tilhørte leger. 
Det er mye usikkerhet på veien inn i yrket - og enda mer usikkerhet man må stå i som ferdig utdannet lege. 

Anonymkode: a8827...f8c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, det er en god del som hopper av studiet fordi de ikke kjenner seg egnet, og det er frafall fra yrket fordi en del ikke håndterer ansvar uten å få mye angst. Å melde seg syk av den grunnen TS skriver virker jo ikke akkurat robust. Jeg synes faktisk ikke det er greit i det hele tatt.

Anonymkode: bbc0c...b17

Nå spurte ikke ts om hun passer til å være lege. Kanskje ts også mistrives i sin nåværende jobb på flere områder, og ingen her kan sitte her å trekke konklusjoner rundt ts sin sårbarhet og dømmekraft basert på et innlegg.

Hadde selv en utdanning og jobb som var helt feil for meg da jeg snart var 30. Kunne melde melde meg syk pga småting og orket nesten ikke vært der. Nå  snart 16 år etter med en helt annen utdanning og jobb er situasjonen helt annerledes. Brenner for jobben og bruker til og med av fritiden for å lære mer etter eget ønske.

Ps: Leger er heller kke overmennesker

Anonymkode: 217fe...3ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå spurte ikke ts om hun passer til å være lege. Kanskje ts også mistrives i sin nåværende jobb på flere områder, og ingen her kan sitte her å trekke konklusjoner rundt ts sin sårbarhet og dømmekraft basert på et innlegg.

Hadde selv en utdanning og jobb som var helt feil for meg da jeg snart var 30. Kunne melde melde meg syk pga småting og orket nesten ikke vært der. Nå  snart 16 år etter med en helt annen utdanning og jobb er situasjonen helt annerledes. Brenner for jobben og bruker til og med av fritiden for å lære mer etter eget ønske.

Ps: Leger er heller kke overmennesker

Beklager skrivefeil. Skrev litt fort.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For noen dager siden da jeg lå og sov drømte jeg at jeg var lege. Drømmen var så realistisk at da jeg våknet og innså at det kun var en drøm, ble jeg så skuffet at jeg lå i senga og gråt i en halvtime. Jeg ringte inn syk på jobben den dagen.

Det er åpenbart at jeg må skifte karriere. Og drømmen er å bli lege.

Jeg er snart 30 år, har mastergrad i et samfunnsfag og ingen realfag fra vgs.

Hvor hardt blir det å komme inn på medisinstudiet i Norge? Hva er mulighetene for medisinstudier i utlandet? Hva koster det i studiepenger?

Anonymkode: bd7b9...bc2

Du sykemeldte deg pga en drøm. Kanskje du må jobbe litt med deg selv, før du søker deg inn på en så tøff utdanning.

Anonymkode: 99ec0...0af

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet ditt er umulig å svare på.

For meg som var veldig skoleflink og har tatt et annet prestisjestudie ville det vært enkelt. Å ta vgs fag som voksen etter å ha studert er mye lettere enn når du er 17-18.

Men hvordan det blir for deg vet vel bare du. Hadde du gode karakterer fra vgs?

Anonymkode: 53730...b37

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan kan man få over 6 i snitt?  🙂 

Anonymkode: 2a5cf...b39

Du tar de fagene på VGS som gir deg ekstrapoeng, så bør du ha 6 i alle fagene . 

Anonymkode: c905a...76e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For noen dager siden da jeg lå og sov drømte jeg at jeg var lege. Drømmen var så realistisk at da jeg våknet og innså at det kun var en drøm, ble jeg så skuffet at jeg lå i senga og gråt i en halvtime. Jeg ringte inn syk på jobben den dagen.

Det er åpenbart at jeg må skifte karriere. Og drømmen er å bli lege.

Jeg er snart 30 år, har mastergrad i et samfunnsfag og ingen realfag fra vgs.

Hvor hardt blir det å komme inn på medisinstudiet i Norge? Hva er mulighetene for medisinstudier i utlandet? Hva koster det i studiepenger?

Anonymkode: bd7b9...bc2

Du kommer ikke inn på medisin studie uten at du har realfag. Og opptaksreglene endrer seg fra  opptak til studier 2027/2028. Så du har rimelig dårlig tid for å skulle klare dette. Og har du mastergrad har du studert min 5år, og du får ikke studielån mer enn 8 år fra lånekassen.

Men alt dette bør  du vite om du har studert tidligere. Høres jo fjern ut når du ligger og gråter pga en uoppnåelig drøm.

Fra studieåret 2027/2028 vil det gjelde et nytt regelverk for opptak til høyere utdanning, med flere endringer for søkere. Viktige endringer inkluderer fjerning av alderspoeng og krav om praksis for generell studiekompetanse gjennom 23/5-regelen. Noen tilleggspoeng beholdes, men med redusert verdi, som realfag og verneplikt. 

Anonymkode: c905a...76e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville satset på Ungarn for legestudier. Billig å bo og leve der. Og du slipper å kaste bort verdifull tid med å ta om igjen fag i Norge. 

Anonymkode: 95a7b...634

Hvis TS ikke klarer å dra på jobb fordi hen er så nedbrutt pga en DRØM, kan jeg love deg at hen vil ha nervesammenbrudd og sitter på flyet på vei hjem fra Budapest etter maks en måned. 

Anonymkode: a0ceb...198

• Liker 1
Skrevet

Du meldte deg syk pga. en drøm?? Jeg prøver ikke å være for krass, men ærlig talt... med den holdningen begynner jeg å stille spørsmål ved om du er egnet til legeyrket.

Anonymkode: 985d1...b6c

Dette! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...