AnonymBruker Skrevet 12. oktober #21 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (På 11.10.2025 den 10.10): La naboene være i fred. I dag har alle nok med sitt. Full jobb (37,5 t i uka pluss transport), oppfølging av barn i barnehage og skole, fritidsaktiviteter, egentid, venner, husarbeid, annet forefallende i hus og hage, hobbyer, middag, handling… Hvor i døgnets kalender tenker du folk skal plassere «sosialisering med naboene»? Ingen ønsker eller har tid til å «bli kjent med naboene», med mindre de er uføre eller hjemmeværende av andre grunner. Så vær så snill, la de være i fred. La de gå til og fra bilen uten å måtte sosialisere med deg. Er du i det hele tatt i jobb selv? Anonymkode: 6b9c8...8f9 Dette innlegget har jeg tenkt på. Og det er så veldig negativt! Da hjelper det ikke å prøve å være høflig selv når man får slike meninger tredd nedover hodet. For selvsagt skal vi prøve å være medmennesker og møte hverandre,ikke være avvisende! Et sånn samfunn som den skribenten skriver vil jeg ikke ha, slike holdninger er bånn og dårlig! Anonymkode: 68dc8...845 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #22 Skrevet 12. oktober Neste gang dere møtes, så si: "Kom gjerne innom på en kaffekopp en dag!😀 Er dere på Facebook for eksempel, så kan vi legge hverandre til der?" Anonymkode: 3fe80...844
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #23 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (På 11.10.2025 den 10.10): La naboene være i fred. I dag har alle nok med sitt. Full jobb (37,5 t i uka pluss transport), oppfølging av barn i barnehage og skole, fritidsaktiviteter, egentid, venner, husarbeid, annet forefallende i hus og hage, hobbyer, middag, handling… Hvor i døgnets kalender tenker du folk skal plassere «sosialisering med naboene»? Ingen ønsker eller har tid til å «bli kjent med naboene», med mindre de er uføre eller hjemmeværende av andre grunner. Så vær så snill, la de være i fred. La de gå til og fra bilen uten å måtte sosialisere med deg. Er du i det hele tatt i jobb selv? Anonymkode: 6b9c8...8f9 Hjelpes så bitter du høres ut. De fleste i vårt nabolag snakker sammen, og de få som aldri hilser tenker man sitt om. Har bodd i nabolag ingen snakker sammen eller har lyst til å bli kjent og i nabolag som er kjempesosiale. Jeg er introvert men velger glatt et nabolag der folk er vennlige og bryr seg. Kos deg i nabolaget ditt den dagen du virkelig trenger en av naboene, eller i en krisesituasjon. Da vil du være den siste folk hjelper. Anonymkode: c9f77...4a9 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #24 Skrevet 12. oktober Snabeltann skrev (22 timer siden): Christ for en negativ gjeng i denne tråden! Må være byfenomen… så takknemlig for at vi kjenner naboene, kan felle trær i samarbeid, hjelpe hverandre med ymse, ikke minst at jeg kan stole på at om ungdommene er alene og noe skjer, så kan de fort ringe eller springe over hagegjerdet i alle retninger å få hjelp! Det er ikke snakk om å renne ned dørene og bli bestevenner, men å kunne slå av en prat over gjerdet, ta en kaffe sammen på verandaen, eller hente posten inn til hverandre og mate dyr når man er bortreist 🤷♀️ Noen å skyte opp raketter med og sitte rundt bålpanna med på nyttårsaften. Kan ikke skjønne at det skal kreve noe som helst energi? Vi har en felles lekeplass som vedlikeholdes noen ganger i året - barna våre er store, men vi stiller likevel opp for de som har barn i målgruppen. Et godt nabolag er et gode! Dette. Mange har dessverre aldri opplevd et godt nabolag. Men folk går med nesa nedi mobil og er helt i sin egen verden om dagen, trist. Anonymkode: c9f77...4a9 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #25 Skrevet 12. oktober Snabeltann skrev (22 timer siden): Christ for en negativ gjeng i denne tråden! Må være byfenomen… så takknemlig for at vi kjenner naboene, kan felle trær i samarbeid, hjelpe hverandre med ymse, ikke minst at jeg kan stole på at om ungdommene er alene og noe skjer, så kan de fort ringe eller springe over hagegjerdet i alle retninger å få hjelp! Det er ikke snakk om å renne ned dørene og bli bestevenner, men å kunne slå av en prat over gjerdet, ta en kaffe sammen på verandaen, eller hente posten inn til hverandre og mate dyr når man er bortreist 🤷♀️ Noen å skyte opp raketter med og sitte rundt bålpanna med på nyttårsaften. Kan ikke skjønne at det skal kreve noe som helst energi? Vi har en felles lekeplass som vedlikeholdes noen ganger i året - barna våre er store, men vi stiller likevel opp for de som har barn i målgruppen. Et godt nabolag er et gode! Var det jeg og tenkte når jeg leste nedover. Vi flyttet for 10 år siden til nytt hus. Tja alt dag 2 kom naboen en tur innom å hilste på oss, og kan si nå 10 år etter er han bestevennen til mannen i huset. Hjelper hverandre og stiller opp. Andre naboen har 2 ungdom på alderen med våres, så de ble løpende opp og ned gata i mellom husene mens de vokste opp . På sommeren samles vi 15 husene som ligger i gata på 3 km sammen å griller å koser oss, julebord har vi. Mangler vi noe er det altid noen å låne av, eller for å spørre om hjelp. Jaggu glad jeg bor på bygda der vi stopper å prater med hverandre når vi møttes osv Anonymkode: d9e19...0db 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #26 Skrevet 13. oktober Ta tiden til litt hjelp. Om vinteren kommer det snø, om sommeren er det sykling og utelek. Heng på nærmeste lekeplass. Vi har små barn og bor i en fantastisk gate, men det tok fremdeles 1,5 år før di gode bekjentskapene blant barne begynte 🥰 Anonymkode: 83a0e...c26
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #27 Skrevet 13. oktober Naboene er ikke til for at du skal ha et sosialt liv. Digget de 5 årene vi kun sa "Hei" til naboen, da vi flyttet hit. Godt å ha nabo man kan treffe, men hadde fint levd uten det også. Anonymkode: 5e858...3b6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #28 Skrevet 13. oktober Hei, takk for masse svar og gode forslag! Tror jeg har antenner nok til å skjønne hvem som ikke er så interessert. Vi har en lekeplass rett ved her hvor jeg har kommet litt i snakk med flere og jeg merker jo at de stiller mange spørsmål og virker nysgjerrige, så tar det som et godt tegn. Anonymkode: f7eac...67b 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:04 #29 Skrevet tirsdag kl. 22:04 Daisy-love skrev (På 11.10.2025 den 12.06): Har dere en nabolagsgruppe på Facebook? Inviter der til noe felles på lekeplassen. Still for all del opp på dugnad, da blir en også kjent. Jeg hadde også snakket med foreldre i barnehagen til barnet. Godt mulig noen ikke bor så langt unna, du bare vet ikke om det. Babysang, og babysvømming og lignende kan også være en anledning til å bli litt kjent. FB-gruppe skulle være mitt forslag også. De fleste nabolag og vel har det nå, jeg adminer min lokale nabolagsgruppe. Og det hadde fått kjempefin respons der å poste "hei, vi er nye i nabolaget, kort presentasjon, vil noen bli kjent?". Anonymkode: e5709...d2b 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:15 #30 Skrevet tirsdag kl. 22:15 «Les rommet» og for all del ikke press dere på de som ikke er interessert. Ikke alle VIL småprate om alt mulig tull med en gang man går utenfor huset!! Noen vil rett og slett ikke ha kontakt med sine naboer annet enn å være på hils. Respekter det! Anonymkode: 9d613...c43
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 06:56 #31 Skrevet onsdag kl. 06:56 AnonymBruker skrev (8 timer siden): «Les rommet» og for all del ikke press dere på de som ikke er interessert. Ikke alle VIL småprate om alt mulig tull med en gang man går utenfor huset!! Noen vil rett og slett ikke ha kontakt med sine naboer annet enn å være på hils. Respekter det! Anonymkode: 9d613...c43 Hva slags samfunn er vi midt oppi? Man skal la være å snakke til folk ? Et slikt kaldt samfunn nekter jeg faktisk å være med på, jeg lar meg ikke diktere hvem jeg skal snakke til. Anonymkode: 68dc8...845
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå