AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:18 #1 Skrevet fredag kl. 18:18 Vi har flyttet inn i et rekkehus-område og vil gjerne bli litt bedre kjent med naboene. Vi kjenner ingen i området her og har et barn på 1,5 år. De fleste naboene her har litt eldre barn. Har hilst på mange og alle virker veldig trivelige. Men hvordan kommer man seg videre fra hei og litt småprat en gang i blant? Er litt redd for at alle murer seg inne om vinteren og at vi må vente til våren med å klare å bli kjent med noen. Anonymkode: f7eac...67b
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:11 #2 Skrevet fredag kl. 19:11 Mange har i dag nok med sitt. Jeg vil gjerne kunne gå ut i bilen og være utenfor huset uten å føle jeg må smaltalke med naboer. Siden dere har barn ville jeg først forsøkt å få kontakt med andre med barn på ca lik alder. Benytt felles lekeplass om det finnes. Dere kan også invitere på kaffe/kakao/gløgg (kanskje mot juletider) og bålkos (bålpanne) en ettermiddag? Da kan de som vil komme og bli kjent. Men ikke bli lei deg om få møter. Vi har ikke blitt så kjent med naboer, men har fått nye bekjentskaper via barnehagen. De bor nært oss, men ikke samme nabolag. Anonymkode: d3ae3...60f 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:38 #3 Skrevet fredag kl. 20:38 Jeg bor i et hyggelig nabolag, slår stadig av en prat med naboer jeg treffer. Nå har jeg de eldste barna i nabolaget, så mine tenåringer henger ikke med nabobarna, men jeg ser at de andre nabofamiliene har en del kontakt grunnet barna (på lekeplassen, i gata, i gårdsplassene og i hagene). Jeg møter folk som oftest når jeg går tur med hunden, vasker bilen, måker gårdsplassen, vanner blomstene osv. Om våren og sommeren er det helt klart mer aktivitet i nabolaget, om vinteren treffes vi naboer når vi måker snø (og her vi bor snør det sjelden). Ellers er det jo snart Halloween, da, og det er en stor greie her. Akkurat den dagen våkner hele nabolaget til liv, og både barn og voksne trekker ut i gata noen timer på ettermiddagen/kvelden. Om du vil bli litt populær i gata, ts, anbefaler jeg deg å pynte litt skikkelig på utsiden den dagen og passe på å ha nok godteri til alle som eventuelt kan ringe på;) Ta også gjerne en runde i nabolaget med barnet ditt også, og hils på folk når dere går Halloween-runden:) I tillegg er jula en fin tid, her går vi sammen om å kjøpe inn juletrær og belysning som festes til alle lyktestolpene. Så har vi førjulsfest i gata med nisse og sånt. Og så er det jo den faste dugnaden om våren - veldig sosialt. Oppå der igjen har vi FB-gruppe for nabolaget hvor beskjeder og sånt legges ut. Nå vet jeg ikke hvordan ditt nabolag er, ts, for kulturen i et nabolag forandrer seg med årene. Vi er den familien som har bodd her lengst, og vi har absolutt sett hvordan dynamikken har forandret seg npr noen har flyttet ut og andre har flyttet inn. Du har dem som absolutt ikke vil ha kontakt med naboene sine, men også dem som gjerne vil det. I et nabolag er det vel ofte en miks av begge deler, så da må du bare lete deg frem til dem som ønsker gode naboforhold. Bare vær åpen og "pp hils" så ofte du kan, så håper jeg det løsner litt etterhvert:) Anonymkode: 78b72...1e4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:53 #4 Skrevet fredag kl. 20:53 Vi har nylig fått nye naboer i 3 hus som har barn i nærheten av våre barns alder (små, under 3 år). Vi har møtt på døra til alle, sagt «velkommen til nabolaget», og åpnet dialogen om at vi gjerne vil møtes/sosialisere. Dette med stor suksess. Da vi flytta inn selv så hadde vi ikke barn. Vi snakka da med de nærmeste naboene som vi ser ute ila sommeren, men det var ingen som oppsøkte oss og presenterte seg. Vi har gode, om enn helt perifere, forhold til naboer som bodde her før oss, og man skal ikke lenger enn tre hus bortenfor vårt hus, hvor vi kanskje ikke har snakka med dem en gang. Det er veldig naturlig at man trekkes mot dem med barn på samme alder, opplever i allefall vi. Vi går ikke inn for å bli bestevenner med naboen akkurat, men har veldig lyst til at barna kan henge litt sammen etter hvert. Anonymkode: 1cf04...dd9
AnonymBruker Skrevet i går, 07:54 #5 Skrevet i går, 07:54 Støtter forslag om å henge på den lokale lekeplassen. Og om ungen deres har begynt i barnehage, snakk med foreldre der også. Spør rundt om hvordan Halloween bruker feires i nabolaget, og pynt masse, så får dere forhåpentligvis hilst på mange der. Og spør om det fins noen nabolagsgruppe på Facebook eller lignende. Om det arrangeres noe - loppemarked, dugnad, osv - sleng dere med 😊 Anonymkode: 8a8e3...9da
AnonymBruker Skrevet i går, 08:00 #6 Skrevet i går, 08:00 Kommer an på hvor du bor. Her på Sørlandet er regelen å ikke hilse på naboer og oppføre seg som om de ikke eksisterer. Kanskje med unntak av om man går på Philadelphia eller tilsvarende/passende menighet. Anonymkode: c9f10...7cd
AnonymBruker Skrevet i går, 08:00 #7 Skrevet i går, 08:00 Barnehagen er stedet. Start mammatreff/foreldretreff eller hva man kaller det. Nærmeste naboer er best på en armlengs avstand, tro meg😄 Anonymkode: 1e607...604
AnonymBruker Skrevet i går, 08:10 #8 Skrevet i går, 08:10 La naboene være i fred. I dag har alle nok med sitt. Full jobb (37,5 t i uka pluss transport), oppfølging av barn i barnehage og skole, fritidsaktiviteter, egentid, venner, husarbeid, annet forefallende i hus og hage, hobbyer, middag, handling… Hvor i døgnets kalender tenker du folk skal plassere «sosialisering med naboene»? Ingen ønsker eller har tid til å «bli kjent med naboene», med mindre de er uføre eller hjemmeværende av andre grunner. Så vær så snill, la de være i fred. La de gå til og fra bilen uten å måtte sosialisere med deg. Er du i det hele tatt i jobb selv? Anonymkode: 6b9c8...8f9
Daisy-love Skrevet i går, 10:03 #9 Skrevet i går, 10:03 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kommer an på hvor du bor. Her på Sørlandet er regelen å ikke hilse på naboer og oppføre seg som om de ikke eksisterer. Kanskje med unntak av om man går på Philadelphia eller tilsvarende/passende menighet. Anonymkode: c9f10...7cd Aldri hørt om noen som går i en smøreost-menighet 😆😉 Filadelfia som menighetsnavn derimot finnes veldig mange steder i landet. 4
Daisy-love Skrevet i går, 10:06 #10 Skrevet i går, 10:06 Har dere en nabolagsgruppe på Facebook? Inviter der til noe felles på lekeplassen. Still for all del opp på dugnad, da blir en også kjent. Jeg hadde også snakket med foreldre i barnehagen til barnet. Godt mulig noen ikke bor så langt unna, du bare vet ikke om det. Babysang, og babysvømming og lignende kan også være en anledning til å bli litt kjent.
AnonymBruker Skrevet i går, 10:07 #11 Skrevet i går, 10:07 Jeg har flyttet mye i mitt liv. Min erfaring er å bare å bare være på hils. Hei. Du kan spørre om det er noe du lurer på osv. men jeg har lært at å ha de på kaffe blir altfor mye. ☺️ Anonymkode: 4a5a3...bb2
AnonymBruker Skrevet i går, 10:08 #12 Skrevet i går, 10:08 Daisy-love skrev (5 minutter siden): Aldri hørt om noen som går i en smøreost-menighet 😆😉 Filadelfia som menighetsnavn derimot finnes veldig mange steder i landet. Potato poteito Anonymkode: c9f10...7cd
AnonymBruker Skrevet i går, 11:57 #13 Skrevet i går, 11:57 Ring på dører og be inn til nabokaffe 😀☕🍰 Anonymkode: 68dc8...845 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:03 #14 Skrevet i går, 13:03 AnonymBruker skrev (4 timer siden): La naboene være i fred. I dag har alle nok med sitt. Full jobb (37,5 t i uka pluss transport), oppfølging av barn i barnehage og skole, fritidsaktiviteter, egentid, venner, husarbeid, annet forefallende i hus og hage, hobbyer, middag, handling… Hvor i døgnets kalender tenker du folk skal plassere «sosialisering med naboene»? Ingen ønsker eller har tid til å «bli kjent med naboene», med mindre de er uføre eller hjemmeværende av andre grunner. Så vær så snill, la de være i fred. La de gå til og fra bilen uten å måtte sosialisere med deg. Er du i det hele tatt i jobb selv? Anonymkode: 6b9c8...8f9 Jeg er ufør og ønsker heller ikke bli kjent med naboene. Kan være på hils og si hei når jeg ser de hvis jeg er ute med søppel e.l, men har ingen behov for smalltalk. (bor i et strøk med eneboliger) Anonymkode: 72988...59d
AnonymBruker Skrevet i går, 17:07 #15 Skrevet i går, 17:07 De naboene som barn på samme alder som ditt vil du vel etterhvert bli kjent med i bhg, på lekeplassen, når dere er ute i gaten. De som ikke har barn på samme alder, hvorfor skal du egentlig påtvinge deg dem? Jeg vil helst slippe å bli bestiser med naboer jeg ikke har noe til felles med. Anonymkode: e202c...506 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:17 #16 Skrevet i går, 18:17 AnonymBruker skrev (10 timer siden): La naboene være i fred. I dag har alle nok med sitt. Full jobb (37,5 t i uka pluss transport), oppfølging av barn i barnehage og skole, fritidsaktiviteter, egentid, venner, husarbeid, annet forefallende i hus og hage, hobbyer, middag, handling… Hvor i døgnets kalender tenker du folk skal plassere «sosialisering med naboene»? Ingen ønsker eller har tid til å «bli kjent med naboene», med mindre de er uføre eller hjemmeværende av andre grunner. Så vær så snill, la de være i fred. La de gå til og fra bilen uten å måtte sosialisere med deg. Er du i det hele tatt i jobb selv? Anonymkode: 6b9c8...8f9 Vi har en sånn familie som deg i nabolaget og dere blir godt snakket ned av oss andre. Det er noe spesielt og sært med mennesker som haster av gårde, og ikke lar barna ta del i et koselig fellesskap. Vi andre bygger relasjoner og gode bånd, som forhåpentligvis vil vare livet ut for barna våre. Selvfølgelig har man tid på ettermiddag eller helger til å sosialisere litt. Felles kvelds foran bål f.eks. Skulle det oppstå en krise, vet jeg at jeg har mange mennesker som stiller opp på sekundet og som barna er trygge på. Naboen derimot, må ringe etter leid barnevakt for de kjenner ingen. Anonymkode: 06ecc...f35 2 2
Snabeltann Skrevet i går, 18:36 #17 Skrevet i går, 18:36 Christ for en negativ gjeng i denne tråden! Må være byfenomen… så takknemlig for at vi kjenner naboene, kan felle trær i samarbeid, hjelpe hverandre med ymse, ikke minst at jeg kan stole på at om ungdommene er alene og noe skjer, så kan de fort ringe eller springe over hagegjerdet i alle retninger å få hjelp! Det er ikke snakk om å renne ned dørene og bli bestevenner, men å kunne slå av en prat over gjerdet, ta en kaffe sammen på verandaen, eller hente posten inn til hverandre og mate dyr når man er bortreist 🤷♀️ Noen å skyte opp raketter med og sitte rundt bålpanna med på nyttårsaften. Kan ikke skjønne at det skal kreve noe som helst energi? Vi har en felles lekeplass som vedlikeholdes noen ganger i året - barna våre er store, men vi stiller likevel opp for de som har barn i målgruppen. Et godt nabolag er et gode! 2 1
Aryin Skrevet i går, 20:31 #18 Skrevet i går, 20:31 Nabolaget vårt har også vært helt fantastisk, og barna har leika sammen og vokst opp veldig tett og gått inn og ut av husene her. Nå er barna i gata ungdommer opp mot 20 år, og de ser fortsatt på hverandre som "søskenbarn" eller sånn. Vi var ute å leika hver da omtrent med kaffekoppen i handa når barna var små, så vi blei godt kjent for og si det sånn. Noen har også flytta, og vi er fortsatt gode venner😊 Så oppsøk leikeplassen, be de på aking og pølsegrilling etc... mange synes det er gull å ha noen å henge med ute i småbarnsperioden. Det er jo tross alt begrenset hvor gøy det er å leke i sandkassa med barna aleine hver dag 😝
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #19 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): La naboene være i fred. I dag har alle nok med sitt. Full jobb (37,5 t i uka pluss transport), oppfølging av barn i barnehage og skole, fritidsaktiviteter, egentid, venner, husarbeid, annet forefallende i hus og hage, hobbyer, middag, handling… Hvor i døgnets kalender tenker du folk skal plassere «sosialisering med naboene»? Ingen ønsker eller har tid til å «bli kjent med naboene», med mindre de er uføre eller hjemmeværende av andre grunner. Så vær så snill, la de være i fred. La de gå til og fra bilen uten å måtte sosialisere med deg. Er du i det hele tatt i jobb selv? Anonymkode: 6b9c8...8f9 For et negativt innlegg. Ikke alle er slik du beskriver! Anonymkode: 7ce01...8a3 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #20 Skrevet 19 timer siden Jeg er i samme båt selv. Skulle gjerne hatt meg noen nabovenner, men vil for all del ikke trenge meg på folk som føler de har venner nok med for lite tid. Jeg holder meg derfor tilbake og bare ser av hvem som vil smalltalke. Har blitt kjent med noen på den måten. Da kan man etterhvert høre om de vil ha en kaffe. Men OBS OBS. Jeg gjorde dette med yngre mann som var veldig ivrig på å smalltalke og sa rett ut at han var ensom og ønsket flere venner. Men etter én øl trodde han at vi hadde dating på gang. Ble bare underlig hele greia, så nå står jeg også og bare lusker bak gardinene. Anonymkode: fffc2...bf2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå