AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #21 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): De beste legene jeg har hatt har vært lite sosialt kompetente med null empati. Norge trenger ikke kun en type leger. Anonymkode: c39fd...e71 Njaaa. Jeg ser hvor du vil hen, og du er ikke helt på jordet! Men her er det spørsmål om nyanser. En litt sjenert kirurg som er en mester til å operere, men ikke interessert i smalltalk? Ja takk. En som er så flink i jobben at han har blitt arrogant med tiden og ikke gidder å si hei til sykepleieren som kommer med kaffe? Ja takk. En kjepphøy medisinstudent som valgte legeyrket fordi det er status, men som har lite fagkunnskap og egentlig synes at folk kan takke seg selv for sykdommen sin? Nei takk. Og så er det ikke alltid noe en-til-en-forhold mellom hvor empatisk man er og hvor dyktig man er i faget. Jeg møtte en gang en lege som ikke var flink på noen av delene, og det er litt katastrofe. Anonymkode: 87c1d...0d1 5
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #22 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har vært den studenten som ikke var skikket, og jeg skulle så inderlig ønsket at noen, av omsorg for meg*, hadde sagt fra, eller i det minste spurt meg om det var dette jeg virkelig ville. Av alle merkelige ting man kan gjøre, brukte jeg nok en helt feil utdannelse for å straffe meg selv (jeg ble utsatt for grov mobbing, vold og overgrep i hele skoletiden og ble noe av det mest foraktelige man kan være i dag; innadvendt, introvert og stille) for den jeg var. Jeg var meget teoristerk, men kom meg så vidt gjennom praksisperiodene, antakelig fordi veilederne ville være "greie". Dette er mange år siden, og jeg regner med at kravene er strengere i dag. En medstudent ble for øvrig meldt inn som uskikket og sluttet på eget initiativ. * Grunnen til at jeg er opptatt av meg selv her, er at jeg selv tok konsekvensen av dette, og har aldri praktisert mitt yrke - selvfølgelig også av hensyn til brukergruppen. Det har medført at jeg har måttet velge ufaglærte stillinger, lavtlønnede, ofte små deltidsjobber og med lange arbeidsledige perioder uten krav på dagpenger. Alternativet? Jeg tror ikke jeg hadde vært i live i dag hvis jeg hadde måttet arbeide som det jeg er utdannet som. Anonymkode: 00f59...f48 Nå ble jeg jo litt nysgjerrig på hvilken studieretning dette her. Du har jo ikke blitt meldt inn som uskikket, så kanskje dette handler mest om din dårlige selvfølelse og ikke din faglige kompetanse? Anonymkode: 15fbb...9fc 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #23 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): De beste legene jeg har hatt har vært lite sosialt kompetente med null empati. Norge trenger ikke kun en type leger. Anonymkode: c39fd...e71 Hva slags stiling hadde disse legene? Er det kirurgi uten kontakt med pårørende så er det kanskje greit. Ulempen med å være lite sosialt kompetent, er at de risikerer å ikke få den informasjonen de trenger fra pasienten. Hvorfor skal man åpne seg for en arrogant lege som gir uttrykk for å se ned på deg? Manglende informasjon kan føre til et dårligere behandlingsløp.Det kan i verste fall bli fatalt. Anonymkode: 15fbb...9fc 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #24 Skrevet 11 timer siden Ja. Gikk i klasse med flere som ikke passer til yrket etter min mening, men kun en av dem var det man kan kalle uskikket. Veilederen hans nektet å godkjenne praksisperioden hans, heldigvis. Jeg tror han jobbet i noen år i underordnet stilling før han fortsatte på en utdanning som går i en annen retning. PS: Dette er ikke innenfor helse, men yrket har ansvar for sikkerheten til mange mennesker. Anonymkode: 9a05e...564
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #25 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): De beste legene jeg har hatt har vært lite sosialt kompetente med null empati. Norge trenger ikke kun en type leger. Anonymkode: c39fd...e71 Har en sånn fastlege. Men h*n har truffet på hver eneste diagnose og er rask med henvisning til spesialist. Så hva mer kan jeg be om? Anonymkode: ce6ce...039 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #26 Skrevet 10 timer siden Håper dere alle er klar over at dere som medstudenter er pliktig til å melde fra om bekymring. På lik linje med lærere eller veiledere. Anonymkode: 41675...e08
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #27 Skrevet 10 timer siden Rødvinsfilosofen skrev (13 timer siden): Ja. Sa ifra direkte til de det gjaldt. Noen av de kom seg igjennom studiet, men jobber i dag i en annen sektor. Har måttet varsle om andre til studiestedet. Har også sittet i skikkethetsnemnda. Vi mottok alt for få saker, ifht antallet studenter, og alt man hørte om underveis. Folk som fikk klager mot seg sluttet som regel av seg selv, uten noen behandling i nemnd. Samme gjaldt de som ikke bestod nødvendige praksiser, eksamener og arbeidskrav. Året før og etter meg dukket det opp noen svært alvorlige saker, som til slutt havnet i rettssystemet. Da endte det i utestengelser og fengselsstraffer. Hvis du har sittet i skikkethetsnemnd så syns jeg det er merkelig at du viser så liten forståelse for hva det vil si å melde skikkethetsvurdering, og ikke minst at det er ganske omstendelig og tungrodd prosess for å få ut folk som ikke er egnet. Det er uendelig mye enklere å stryke uegnete studenter i praksis enn å satse på at skikkethetsnemnda klarer jobben, ved stryk blir de ofte veiledet ut av studiet i samme seanse. Består man ikke praksis, eksamen og arbeidskrav så får man ikke forsette pga rekkefølgekrav i studiet, og dermed slutter studenten. Men når studenten består og det meldes tvil, så vil ofte studenten få fortsette likevel, det er svært få som må slutte som følge av skikkethetsvurdering. Derfor melder mange det ikke inn, men jobber for å få ut studenten på andre måter. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ikke meg, men en venninne som gikk på legestudiet (mange år siden) sa at det var flere på kullet hennes som hun ikke mente var skikket til å jobbe med mennesker. De var bokflinke og dyktige faglig, men ræva på medmenneskelighet og empati. Jeg vet ikke hva som skjedde videre med de, men så har vi heldigvis mange som min venninne som er både smarte og flinke med mennesker Anonymkode: 72089...b79 Heldigvis kan man være en svært dyktig lege uten å være medmenneskelig og empatisk, og det er også egenskaper som kan komme når man er eldre enn 23 år og medisinerstudent. Jeg vil heller ha en uempatisk, arrogant lege som fikser rett behandling og faktisk får meg frisk, en en superempatisk lege som ikke kommer i mål med behandlingen. Jeg har faktisk opplevd det, hadde en kjempeempatisk og omsorgsfull fastlege som var faglig helt på trynet og ikke ga rett behandling, hun fikk fem stjerner og rosende omtale på legelisten. Byttet til en fyr med tre stjerner og så dær vurderinger, han er dritflink, effektiv og treffer på alle diagnoser og behandlinger. Ikke alle med medisinerutdannelse jobber med pasienter heller, innen farmakologi, patologi, mikrobiologi, radiologi og forskning f.eks har man ofte lite pasientkontakt, men gjør en utrolig viktig jobb. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har startet på et studie nå nylig der det er skikkehetsvurdering, dvs første året. Jeg er noen få år eldre enn de andre studentene, men det er også flere på min alder, selv om vi er i mindretall. Ingen har vært i noe praksis ennå, men jeg mistenker at noen vil falle raskt fra når det kommer. Det er kun der man bør vurdere skikkehet, nemlig i praksis. Det at man vurderes fortløpende selv i forelesning og i gruppearbeid blir veldig ubalansert og subjektivt. Om du er uheldig og får et par stykker som ikke er helt fan av deg av en eller annen grunn, så kan man fort bli meldt inn og da mister man fokuset på studiet. Derfor føler jeg at studiet jeg har startet på har mange "skuespillere" og de passer på hele tiden på hva de skal si og hvordan de skal reagere i så stor grad de greier å kontrollere seg der og da. Hvis det gir noe mening? Jeg får ikke sagt alt jeg mener og jeg må passe på å ikke reagere hardt på noe. Tenker da spesielt da vi skulle fortelle om våre personlige erfaringer om diverse ting og syn på ulike saker. Det vil si i ytterste konsekvens at man finner ut først hvem man er som person når de har bestått studiet og enda verre, når de har blitt ansatt fast og organisert i fagforening, så har de sikker jobb. Først da faller maska av, da blir det gøy for sårbare mennesker, for det skal mye til for å bli sparket i et slikt tilfelle. Det gjelder dermed å komme over kneika under studiet ved å drive med åpenbart skuespill. Anonymkode: fd9be...ee8 Dette er også helt feil, og viser at du ikke forstår hva skikkethet er. Ingen vurderes uskikket fordi man har en annen mening enn foreleser, er mislikt av medstudenter eller reagerer på noe som blir fortalt. Man kan bestå praksis og likevel være uskikket for yrket. Man kan også ha handlinger og holdninger utenom praksis som gjør en uegnet for yrkesutøvelsen. Lurer veldig på hva du studerer som mener alle bedriver skuespill? Anonymkode: b86c1...751
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #28 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå ble jeg jo litt nysgjerrig på hvilken studieretning dette her. Du har jo ikke blitt meldt inn som uskikket, så kanskje dette handler mest om din dårlige selvfølelse og ikke din faglige kompetanse? Anonymkode: 15fbb...9fc Nei, jeg ble ikke meldt inn, men jeg burde så absolutt ha strøket i praksis (det er kanskje to forskjellige ting?) Jeg hatet hvert minutt og selvskadet ganske greit under hele studiet, men aldri seinere. Utdannelsen innebærer tett kontakt med mennesker. Anonymkode: 00f59...f48 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #29 Skrevet 9 timer siden Har opplevd å få medarbeidere som jeg ikke kan forstå kan ha kommet gjennom studie og praksis. Personene fungerte ikke i det hele tatt i jobben og klarte ikke utføre mange av arbeidsoppgavene sine. Anonymkode: dc861...416 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #30 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Heldigvis kan man være en svært dyktig lege uten å være medmenneskelig og empatisk, og det er også egenskaper som kan komme når man er eldre enn 23 år og medisinerstudent. Jeg vil heller ha en uempatisk, arrogant lege som fikser rett behandling og faktisk får meg frisk, en en superempatisk lege som ikke kommer i mål med behandlingen. Jeg har faktisk opplevd det, hadde en kjempeempatisk og omsorgsfull fastlege som var faglig helt på trynet og ikke ga rett behandling, hun fikk fem stjerner og rosende omtale på legelisten. Byttet til en fyr med tre stjerner og så dær vurderinger, han er dritflink, effektiv og treffer på alle diagnoser og behandlinger. Ikke alle med medisinerutdannelse jobber med pasienter heller, innen farmakologi, patologi, mikrobiologi, radiologi og forskning f.eks har man ofte lite pasientkontakt, men gjør en utrolig viktig jobb. Hvis legen mangler empati og medmenneskelighet så bør vedkommende for guds skyld utdanne seg til barnelege eller psykiater. Det er mange arenaer slike leger kan gjøre en god jobb, men det blir risikabelt når de skal jobbe tett på folk i kriser og kommunisere med barn. Anonymkode: 15fbb...9fc
Rødvinsfilosofen Skrevet 6 timer siden #31 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du har sittet i skikkethetsnemnd så syns jeg det er merkelig at du viser så liten forståelse for hva det vil si å melde skikkethetsvurdering, og ikke minst at det er ganske omstendelig og tungrodd prosess for å få ut folk som ikke er egnet. «Vi mottok alt for få saker, ifht antallet studenter, og alt man hørte om underveis.» ⬆️ Får bare gjenta meg selv 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #32 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): De beste legene jeg har hatt har vært lite sosialt kompetente med null empati. Norge trenger ikke kun en type leger. Anonymkode: c39fd...e71 Nå tror jeg at det var en god grunn til at min venninne reagerte på akkurat disse medstudentene og at det handlet om hvilke holdninger de viste underveis i studiet. Mangelende medmennskelighet oppfatter jeg forøvrig som noe mer enn bare «lite sosial kompetent». Anonymkode: 72089...b79 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #33 Skrevet 2 timer siden Jeg studerte selv spesialpedagogikk. Det er jo ikke et profesjonsstudium, og det var ikke snakk om en egen skikkethetsvurdering. Men jeg husker at jeg stusset på en medstudent. Hun gikk alltid med militærbukser og snakket på vegne av de evnerike og intelligente barna. Hun mente selv at hun var veldig smart og derfor hadde omsorg for de som ikke fikk nok utfordringer på skolen. Jeg forstår ikke hvorfor noen velger spesialpedagogikk av den grunn. Det virker jo litt rart. Det er jo nok av utfordringer man kan jobbe med i det feltet uten å nærmest åpne en egen klinikk for de smarte. Men forhåpentligvis var det andre ting hun ønsket å lære også, siden hun tross alt hadde meldt seg opp. Anonymkode: 15fbb...9fc
AnonymBruker Skrevet 58 minutter siden #34 Skrevet 58 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg studerte selv spesialpedagogikk. Det er jo ikke et profesjonsstudium, og det var ikke snakk om en egen skikkethetsvurdering. Men jeg husker at jeg stusset på en medstudent. Hun gikk alltid med militærbukser og snakket på vegne av de evnerike og intelligente barna. Hun mente selv at hun var veldig smart og derfor hadde omsorg for de som ikke fikk nok utfordringer på skolen. Jeg forstår ikke hvorfor noen velger spesialpedagogikk av den grunn. Det virker jo litt rart. Det er jo nok av utfordringer man kan jobbe med i det feltet uten å nærmest åpne en egen klinikk for de smarte. Men forhåpentligvis var det andre ting hun ønsket å lære også, siden hun tross alt hadde meldt seg opp. Anonymkode: 15fbb...9fc Høres ut som hun har meldt seg opp til feil studie, da det stort sett er læreren som tilrettelegger for evnerike elever, eventuelt diverse talentsenter. Spesialpedagoger arbeider jo stort sett med barn i motsatt evne av skalaen, i hvert fall på de skolene jeg har jobbet på. Anonymkode: 66dc4...299
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå