AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #41 Skrevet 11 timer siden Rødvinsfilosofen skrev (20 timer siden): «Vi mottok alt for få saker, ifht antallet studenter, og alt man hørte om underveis.» ⬆️ Får bare gjenta meg selv 🙂 Du viser du at du ikke forstod det jeg skrev. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er viktig at alle elever fanges opp og får tilpasset opplæring. Min innvending har heller vært omfanget av hjelpe og støtte til barn med stort læringspotensiale. Trenger det å løftes opp som en spesialpedagogisk oppgave? Her må jo lærer kunne se eleven og gi utfordringer ut fra dette. Skal dette få like stort fokus som dysleksi, dyskalkuli og sosiale, emosjonelle vansker? Anonymkode: 15fbb...9fc Litt pinlig at du henger ut en medstudent når du har så liten innsikt om evnerike barn. Disse barna kan kan ende opp med adferdsvansker, skolevegring, feile diagnoser og sosiale vansker fordi de ikke fpr rette utfordringer på skolen' og det er absolutt et spesialpedagogisk omrpde. Det handler ikke bare om å gi matteboken for klassetrinnet over så er det greit, det er mye mer komplekst. Og ja det skal få like stort fokus som dyskalskuli, og det er i alle høyeste grad en årsak til sosiale og emosjonelle vansker. Les deg opp. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ikke medstudent, men student jeg har vært veileder for. Desverre jobber skolen hardt for at de aller fleste skal bestå, syns jeg.. På en 8-ukers praksis, skal det godt gjøres at du klarer å ta deg sammen og jobbe deg såpass opp etter et varsel (som skal gis senest halvveis i praksis!), at du bør bestå praksisen. De ukene går forferdelig fort og burde vært minst 12 uker. Anonymkode: 4aca1...998 Jeg jobber i høyere utdanning, og vi jobber ikke hardt for at alle skal bestå uansett, men vi veileder for å hjelpe studentene fordi noen faktisk bare trenger korreksjon for å forstå hvordan de skal gå frem for å lære. Vi er helt avhengig av at praksis tar kontakt tidlig for å kunne ta grep hvis noe skurrer, det tidligste jeg er blitt kontaktet er etter en uke. Et varsel kan gis tidligere enn halvveis, jeg har gitt i uke to av åtte, fordi studenten da får noen rettigheter som faktisk kan bidra til å hjelpe den, men også få avklart om dette egentlig er noen studenten skal holde på med. Men her er det utrolig viktig å skille mellom prakiskrav og skikkethet, for man kan bestå praksis og ikke vare skikket, og man kan være skikket men ikke bestå praksis. For øvrig kan det gis varsel om ikke bestått etter halvtid også, f.eks ved graverende feil, det skal skolen ha kontoll på så du kan kontakte praksislærer om du kommer i den situasjonen. Da forlenges praksis for studenten, hvis ikke det er av en sånn karakter at det fører til direkte stryk. Anonymkode: b86c1...751 2
Rødvinsfilosofen Skrevet 10 timer siden #42 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Du viser du at du ikke forstod det jeg skrev. Anonymkode: b86c1...751 Ja, OK. 😅
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #43 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er en liten del av spesialpedagogikken som tar for seg dette. Elever med stort læringspotensiale heter det. Akkurat som om andre barn ikke skulle hatt like stort læringspotensiale. Evnerike barn – en pedagogisk og spesialpedagogisk utfordring Jeg forstår ikke behovet for at de skal få egen spesialpedagogisk hjelp. Er det ikke opp til lærer og foreldre å ordne det slik at de får mer utfordringer på skolen? Anonymkode: 15fbb...9fc Du tror at alle har ressurssterke foreldre som følger opp dette? Både på en liten bygdeskole i Finnmark og i velstående områder på Oslo vest? Svaret er nei. Det stemmer at lærere har en plikt på papiret til å gi alle elever utfordringer ut fra den enkeltes nivå. Men tror du at alle lærere har interesse for temaet og ressurser i en travel hverdag til å gjøre dette? Tror du det får konsekvenser for læreren om denne plikten forsømmes? Ting har sikkert blitt bedre de siste 20 årene, men da jeg selv tok kontakt med en lærer (godt utdannet lektor) og ba om flere utfordringer fikk jeg en sur beskjed om at hun ikke kunne lage spesialopplegg og at det fikk jeg bare tåle. Og det tålte jeg, og følte meg som en kravstor, frekk drittunge. Jeg visste ikke da at det faktisk var hennes plikt å ta meg seriøst, og hadde det skjedd i dag med mitt barn ville jeg laget bråk så det hørtes. Jeg selv hadde ikke foreldre med interesse for skolegang og ressurser til å ta kampen. Hva mener du forresten i det første avsnittet ditt? Svaret er definitivt at ikke alle elever har like stort læringspotensiale. Når det heter elever med stort læringspotensiale, er det fordi disse har større potensiale enn andre. Hvis de blir ignorert og tilsidesatt lenge nok kan de ende opp med å slite like mye som mange andre sårbare grupper i skolen. Jeg synes det er fantastisk at fagfolk viser interesse for dem! Anonymkode: 87c1d...0d1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #44 Skrevet 4 timer siden Jeg husker da jeg gikk barnehagelærerstudiet i Trondheim. Jeg var et par år eldre enn de fleste jeg studerte med, og jeg stusset veldig over manglende modenhet hos en del av de andre studentene. Det var mye skjult mobbing og utfrysing blant studentene i klassen og noen forsøkte å lage allianser og være en slags «leder» for en gruppe studenter osv. En av disse forsøkte å få meg vurdert som uskikket husker jeg, men foreleserne var absolutt ikke enige i det, og praksislærer var veldig fornøyd med meg. Denne studenten som prøvde å få meg kastet ut, endte selv med å ta et «friår» midt i studiet for å jobbe i klesbutikk og jobbe med egen psykisk helse… En jeg gikk i klasse med ble veiledet ut av studiet da hun var i praksis i barnehage. Husker en gang da vi hadde gruppefremlegg i en forelesning, satt hun bakerst i klasserommet og sa «hva er det hun har på seg?!» om en av jentene som holdt fremlegg. Tenker med skrekk og gru på at sånne folk vil utdanne seg til å jobbe med sårbare barn… Anonymkode: b5e8c...07a
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #45 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Du tror at alle har ressurssterke foreldre som følger opp dette? Både på en liten bygdeskole i Finnmark og i velstående områder på Oslo vest? Svaret er nei. Det stemmer at lærere har en plikt på papiret til å gi alle elever utfordringer ut fra den enkeltes nivå. Men tror du at alle lærere har interesse for temaet og ressurser i en travel hverdag til å gjøre dette? Tror du det får konsekvenser for læreren om denne plikten forsømmes? Ting har sikkert blitt bedre de siste 20 årene, men da jeg selv tok kontakt med en lærer (godt utdannet lektor) og ba om flere utfordringer fikk jeg en sur beskjed om at hun ikke kunne lage spesialopplegg og at det fikk jeg bare tåle. Og det tålte jeg, og følte meg som en kravstor, frekk drittunge. Jeg visste ikke da at det faktisk var hennes plikt å ta meg seriøst, og hadde det skjedd i dag med mitt barn ville jeg laget bråk så det hørtes. Jeg selv hadde ikke foreldre med interesse for skolegang og ressurser til å ta kampen. Hva mener du forresten i det første avsnittet ditt? Svaret er definitivt at ikke alle elever har like stort læringspotensiale. Når det heter elever med stort læringspotensiale, er det fordi disse har større potensiale enn andre. Hvis de blir ignorert og tilsidesatt lenge nok kan de ende opp med å slite like mye som mange andre sårbare grupper i skolen. Jeg synes det er fantastisk at fagfolk viser interesse for dem! Anonymkode: 87c1d...0d1 Det spørs hvordan man definerer potensiale og læring. Hvilket nivå starter vi på? Hva skal de lære? Alle har stort potensiale med riktig pedagogikk og tilrettelegging. Bare tenke på autister som skal lære helt grunnleggende ferdigheter som å prate og ta hånd om egen hygiene, eller en mulitifunksjonshemmet som skal lære å kommunisere med hjelp av en talehjelpemiddel. Du må jo minne deg på at du er veldig privilegert sammenliknet med elever som har lærevansker eller psykisk utviklingshemming. mange vil slite enormt med å fullføre videregående. En over gjennomsnittet smart person vil ikke oppleve dette. Det er synd at foreldre og lærere ikke viser nok interesse for begavede barn, men jeg forstår at fokuset først og fremst må være hos elever med større vansker. Og har du et veldig begavet barn som ikke får nok utfordringer, så er det jo mulighet for å melde barnet inn på privatskole med bedre muligheter, eller at barnet får lov til å gjøre oppgaver som er ment for barnet som går et klassetrinn eller flere over. Synd at dine foreldre ikke tok tak men med dine ressurser kan du sørge for at barnet får en annen opplevelse av skolegangen. Anonymkode: 15fbb...9fc
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #46 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det spørs hvordan man definerer potensiale og læring. Hvilket nivå starter vi på? Hva skal de lære? Alle har stort potensiale med riktig pedagogikk og tilrettelegging. Bare tenke på autister som skal lære helt grunnleggende ferdigheter som å prate og ta hånd om egen hygiene, eller en mulitifunksjonshemmet som skal lære å kommunisere med hjelp av en talehjelpemiddel. Du må jo minne deg på at du er veldig privilegert sammenliknet med elever som har lærevansker eller psykisk utviklingshemming. mange vil slite enormt med å fullføre videregående. En over gjennomsnittet smart person vil ikke oppleve dette. Det er synd at foreldre og lærere ikke viser nok interesse for begavede barn, men jeg forstår at fokuset først og fremst må være hos elever med større vansker. Og har du et veldig begavet barn som ikke får nok utfordringer, så er det jo mulighet for å melde barnet inn på privatskole med bedre muligheter, eller at barnet får lov til å gjøre oppgaver som er ment for barnet som går et klassetrinn eller flere over. Synd at dine foreldre ikke tok tak men med dine ressurser kan du sørge for at barnet får en annen opplevelse av skolegangen. Anonymkode: 15fbb...9fc Du leste åpenbart ikke det jeg svarte deg i ett annet innlegg, men her er litt du bør lese for å øke din egen kompetanse. Du viser bare hvor inkompetent du er her i svarene dine. https://utdanningsforskning.no/artikler/2014/evnerike-barn--en-pedagogisk-og-spesialpedagogisk-utfordring/ https://www.utdanningsnytt.no/evnerike-barn/her-er-lista-som-hjelper-deg-a-oppdage-de-evnerike-barna/350836 https://www.lykkeligebarn.no/evnerike-barn https://mensa.no/evnerike-barn/ siterer fra Mensa; Det er en myte at evnerike klarer seg selv på skolen. De er ikke alle høytpresterende eller skoleflinke, selv om deres potensial for læring er større enn deres jevnaldrende. Evnerike må som alle andre barn få utfordringer som er tilpasset deres utvikling, de må motiveres og de må lære å lære. Enkelte evnerike barn kan i tillegg til sine evner ha emosjonelle eller sosiale vansker, ha spesifikke lærevansker (dysleksi/dyskalkuli), ADHD, autismespekterforstyrrelser, eller fysiske funksjonshindringer (for eksempel relatert til syn eller hørsel). Anonymkode: b86c1...751
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #47 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du leste åpenbart ikke det jeg svarte deg i ett annet innlegg, men her er litt du bør lese for å øke din egen kompetanse. Du viser bare hvor inkompetent du er her i svarene dine. https://utdanningsforskning.no/artikler/2014/evnerike-barn--en-pedagogisk-og-spesialpedagogisk-utfordring/ https://www.utdanningsnytt.no/evnerike-barn/her-er-lista-som-hjelper-deg-a-oppdage-de-evnerike-barna/350836 https://www.lykkeligebarn.no/evnerike-barn https://mensa.no/evnerike-barn/ siterer fra Mensa; Det er en myte at evnerike klarer seg selv på skolen. De er ikke alle høytpresterende eller skoleflinke, selv om deres potensial for læring er større enn deres jevnaldrende. Evnerike må som alle andre barn få utfordringer som er tilpasset deres utvikling, de må motiveres og de må lære å lære. Enkelte evnerike barn kan i tillegg til sine evner ha emosjonelle eller sosiale vansker, ha spesifikke lærevansker (dysleksi/dyskalkuli), ADHD, autismespekterforstyrrelser, eller fysiske funksjonshindringer (for eksempel relatert til syn eller hørsel). Anonymkode: b86c1...751 Dette ble veldig generelt. Kan ikke du sine noe om hva slags behov du hadde i løpet av skolegangen og hvordan foreldre og lærere burde ha hjulpet deg? Da er det lettere for inkompetente folk å forstår hva du tenker er problemet. Anonymkode: 15fbb...9fc
AnonymBruker Skrevet 25 minutter siden #48 Skrevet 25 minutter siden Jeg, jeg meldte inn en sak for en del år siden på lærerstudiet. En student hadde et temmelig spenstig raseriutbrudd i forkant av en større praksis der hen fikk beskjed om at hen skulle ha noen timer på en forsterket enhet, og lirte av seg at hen "aldri skulle jobbe med sånne hemma unger" og var så sint for denne plasseringen at jeg har ikke sett maken verken før eller siden. Vedkommende hadde også generelt en atferd som gjorde at andre steilet i møte med hen. Tanken på hen alene i et klasserom med sårbare unger.. Grøss. Hen måtte til samtale med ledelsen, men utover det skjedde det ingenting og hen fikk fullføre. Jobber sikkert i skolen fortsatt, stakkars unger... Vet om en annen sak der en student (også på et lærerstudie) strøk i praksis, og skolen forsøkte å veilede vedkommende ut.. Det var ganske hårreisende at studenten fikk gå såpass langt i studiet før det til slutt ble stopp. Praksisskolen varslet på manglende kompetanse og ikke-eksisterende evne og vilje til å motta veiledning. Også dette var et voksent menneske med svært dårlige relasjonsevner. Hen hadde ingen forståelse for hvorfor praksisskolen varslet, og hen hatet (og snakket til alle som kom nær om dette) elevene, fagene og kravene som fulgte med yrket. Nå skal det sies at dette var et menneske som hadde jobbet som assistent i skolen fra før, og som nok ikke helt hadde satt seg inn i forskjellene på assistent og lærer og kanskje hadde tenkt at dette var en grei måte å få mer lønn for "tilsvarende" arbeid på... At det faktisk innebar å tilegne seg faglig, didaktisk, pedagogisk og relasjonell kompetanse og at man faktisk må yte var nok ikke en del av planen til vedkommende.. Anonymkode: 584d7...86f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå