AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:42 #1 Skrevet fredag kl. 16:42 Jeg vet man ikke skal gjøre det. Men her er situasjonen: lillebror (3,5 år) har nettopp hatt ørebetennelse. Lege så så vidt på han før hun ga oss antibiotika som han akkurat er ferdig med (fem dager). Han fikk den "i tilfelle det var bakterielt". Storesøster (5 år) har nå fått ørebetennelse. Det er selvfølgelig helg nå og stengt legekontor. Hun har klaget over ørevondt i 2,5 dager, sover ekstremt dårlig og jeg lurer på hvor lite innafor det er å gi henne det som er igjen av antibiotikakuren til lillebror. Lillebror ble jo bedre etter bare 1-2 doser (vet at man likevel skal fullføre og det gjorde vi altså), og jeg hater å innrømme at jeg unner storesøster like rask bedring. Hvorfor er det eventuelt helt bak mål? Hva ville dere gjort? Anonymkode: d0c31...5c8
mommyaka Skrevet fredag kl. 16:45 #2 Skrevet fredag kl. 16:45 Nop.... ville ikke gitt. Om dette er virus vil ikke dette hjelpe. Så nei 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:46 #3 Skrevet fredag kl. 16:46 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet man ikke skal gjøre det. Men her er situasjonen: lillebror (3,5 år) har nettopp hatt ørebetennelse. Lege så så vidt på han før hun ga oss antibiotika som han akkurat er ferdig med (fem dager). Han fikk den "i tilfelle det var bakterielt". Storesøster (5 år) har nå fått ørebetennelse. Det er selvfølgelig helg nå og stengt legekontor. Hun har klaget over ørevondt i 2,5 dager, sover ekstremt dårlig og jeg lurer på hvor lite innafor det er å gi henne det som er igjen av antibiotikakuren til lillebror. Lillebror ble jo bedre etter bare 1-2 doser (vet at man likevel skal fullføre og det gjorde vi altså), og jeg hater å innrømme at jeg unner storesøster like rask bedring. Hvorfor er det eventuelt helt bak mål? Hva ville dere gjort? Anonymkode: d0c31...5c8 Kan du ringe din lokale legevakten? Forklar de situasjonen. Apotek er evt åpent i morgen Anonymkode: 26b9d...142 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:46 #4 Skrevet fredag kl. 16:46 Her sier de at en ska få lege til å se på ørene hvis en har gått i 3 dager, så hadde nok heler ringt legevakta, en å bare gi etter lillebror Anonymkode: 925b8...f0a 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:31 #5 Skrevet fredag kl. 17:31 Du ringer legevakten! Det er det eneste riktige når det gjelder medisinske spørsmål! Anonymkode: 16cff...f0f 1 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:34 #6 Skrevet fredag kl. 17:34 Ring legevakten. Anonymkode: 976d0...c2e 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:39 #7 Skrevet fredag kl. 17:39 Nei nei nei... i utgangspunktet gis jo ikke AB til ørebetennelse lenger. Det forkorter bare sykdomsbildet bittelitt. Men mange får det nok likevel. Man skal heller ikke gi medisiner til noen som er tiltenkt andre. Dette fordi man kan få en reaksjon, viktig å få riktig styrke og lengde på behandling osv. Samt loggført i journal. Så det eneste rette er å kontakte legevakt i morgen feks. hvis det ikke er bedring. Anonymkode: 15ae8...091 2 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:44 #8 Skrevet fredag kl. 17:44 Jeg kunne fint slurvet med medisin til meg selv og tatt noe fra mitt søsken om jeg var sikker på at jeg feilte det samme men ALDRI om jeg hadde tatt en slik sjanse med mine barn, tenk hvis det er noe annet og man gjør vondt verre, det er svikt det. Kom deg til lege med barnet ditt. Anonymkode: c78f4...775 2
Wilma89 Skrevet fredag kl. 17:57 #9 Skrevet fredag kl. 17:57 Jeg gjorde det, men drøftet det med en en kollega som er lege først. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:09 #10 Skrevet fredag kl. 18:09 Nei! Gi ungen nesespray, Paracet og med litt hevet overkropp. I dag gis sjelden antibiotika fordi det skal begrense bruk av det, vi er på full fart mot resistensutvikling! Anonymkode: ab4ec...25f 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:11 #11 Skrevet fredag kl. 18:11 Gi barnet smertestillende. Om det ikke hjelper tar du kontakt med legevakt. Å gi bare et par doser, om det så gjør henne frisk er slik som er med på dette øke forekomsten av antibiotikaresistens. Anonymkode: 09d80...d62
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:15 #12 Skrevet fredag kl. 18:15 Bruk nettlege da, mange slike tjenester nå. Så konsulterer du med dem, og sier at du har antibiotika liggende. Om de råder deg til å ikke bruke det så er det en grunn til det. Du har det sikkert videolege inkludert i forsikringen din om du har reiseforsikring/innboforsikring eller via mastercard. Dr.dropin o.l. Anonymkode: 84a4d...805 1
_popcorn_ Skrevet fredag kl. 18:29 #13 Skrevet fredag kl. 18:29 Kjære trådstarter, Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Med vennlig hilsen, _popcorn_, adm 2
Anbefalte innlegg