Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 80 prosent sykemeldt og min arbeidsgiver ønsker at jeg kommer noen timer hver dag i den 20 prosenten jeg skal jobbe for å lære opp en ny vikar..

hva tenker dere? 
og… hvis jeg blir frisk neste uke hva skjer med vikaren? Er bare behov for en av oss.

Anonymkode: ceaa4...0d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er 80 prosent sykemeldt og min arbeidsgiver ønsker at jeg kommer noen timer hver dag i den 20 prosenten jeg skal jobbe for å lære opp en ny vikar..

hva tenker dere? 
og… hvis jeg blir frisk neste uke hva skjer med vikaren? Er bare behov for en av oss.

Jeg er foressten fast ansatt.

redd for å miste jobben min pga sykdom

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

hva tenker dere? 

Selvfølgelig, det ligger i arbeidsgivers styringsrett 

Anonymkode: cb113...9c0

Skrevet

Noen timer hver dag passer dårlig overens med 20 % tilstedeværelse, så alt bør ikke legges på deg, spesielt ikke hvis opplæring tar lang tid. 

Vikaren har vel et vikariat som tilsvarer sykemeldingen din? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen min ønsker at jeg jobber 08-09:30 hver dag ( man tirs ons tors og fre) 

i min 20 % 

Skrevet

Da jeg var lærer hadde jeg samme problemet. 30% fordelt på hver dag. Heldigvis tok den lokale kontakten fra Utdanningsforbundet opp dette og jeg fikk det på to dager i stedet. De har styringsrett, men bare til en viss grad. 

Skrevet (endret)

Arbeidsgiver har styringsrett, og den gjelder til et visst nivå på arbeidsplanen også. Å jobbe så lite hver dag gir jo ikke gode muligheter for å få så mye hvile som du sannsynligvis trenger når du er 80% sykmeldt. Her ville jeg koblet på legen så han kan spesifisere det på sykemeldingen under "hensyn på arbeidsplassen ".

Når det gjelder om du er pliktig til å lære opp vikar; ubetinget ja!

Endret av Summeer
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2025 den 18.20):

Jeg er foressten fast ansatt.

redd for å miste jobben min pga sykdom

De kan ikke si deg opp sålenge du er sykemeldt, slik er loven - men de kan nedbemanne selvom du er sykemeldt.

AnonymBruker
Skrevet
Båtsjåfør skrev (6 minutter siden):

De kan ikke si deg opp sålenge du er sykemeldt, slik er loven - men de kan nedbemanne selvom du er sykemeldt.

Feil. De kan si opp, men ikke begrunnet i sykemeldingen.

Anonymkode: 8b595...9e7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2025 den 18.30):

i min 20 % 

Det er vel ikke lov å få noen til å komme på jobb for mindre enn to timer ? Ville forhandlet om færre dager , å heller flere timer i gangen . Det kommer jo til å gå i din favør å ha en flink vikar , da blir det mindre press på deg den tiden du er ute av drift 

AnonymBruker
Skrevet

Sammen med legen din er det vurdert at du har 20% arbeidsevne. Snakket dere om hvordan det var best for din sykdom å jobbe 20%? Noen ganger er det en dag i uka, for andre er det slik som din arb.giver beskriver, eller det kan være fulle dager med 20% kapasitet. Dette er ikke opptil arbeidsgiver alene å bestemme. Tåler helsen din å jobbe slik som arbeidsgiver foreslår så er det flott, hvis ikke må du foreslå det du/din lege mener er det beste og dersom det ikke er mulig så må du kanskje ha full sykemelding?

Anonymkode: 47f98...57e

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Feil. De kan si opp, men ikke begrunnet i sykemeldingen.

Anonymkode: 8b595...9e7

Det er riktig. Jeg skrev de kan nedbemanne - som betyr at de kan si opp med en annen begrunnelse.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2025 den 18.19):

hva tenker dere? 

Vikar er vikar, det skjer ikke noe med den. Det er jo og fornuftig å bruke deg til opplæring.
Nei du mister ikke jobben, og du er vel heller ikke veldig syk om det er snakk om en uke. Det er ikke veldig sundt å krisemaksimere slik. 

Anonymkode: 40f1f...0f5

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig problemet? At du må stå opp hver dag for å gå på jobb, eller at du må lære opp noen?

Anonymkode: 3c2d0...387

• Liker 2
Skrevet

Kommer jo litt an på hvorfor du er sykemeldt og hvor lang reisevei du har. Blir du dårligere av å måtte møte hver dag, må du ta det opp med arbeidsgiver og evt lege.

AnonymBruker
Skrevet
  1. Ja, du må lære opp vikaren din. Dette er udiskutabelt.
  2. Dersom det å jobbe 1,5 timer hver dag ikke er forenelig med ditt sykdomsbilde, må du snakke med fastlegen og din leder og finne en ordning som fungerer for begge parter. Hvis dere ikke finner en slik ordning, kan du snakke med fastlegen om det bedre at du er 100 % sykmeldt.

Hvor langvarig ser du for deg at sykmeldingen blir?

Anonymkode: 94041...664

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2025 den 18.19):

hva tenker dere? 

Ja, du har plikt til det. Du har rett til å gå tilbake til jobben din(full stilling) når du er frisk igjen.

Anonymkode: da20b...74e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2025 den 18.24):

Selvfølgelig, det ligger i arbeidsgivers styringsrett 

Anonymkode: cb113...9c0

Feil

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2025 den 18.30):

i min 20 % 

Går det bra for deg helsemessig?

AnonymBruker
Skrevet
Båtsjåfør skrev (På 11.10.2025 den 21.54):

Da bør det være ganske mange andre enn den ene som er sykemeldt som blir nedbemannet, om det skulle holdt rettslig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...