AnonymBruker Skrevet 10. oktober #41 Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men vi har jo godt tid? Her sykles det og lange turer på skogsveier. Bandøving og innebandy er også høyt på listen. Anonymkode: e1cbe...110 Nei men se der var enda en uførehater! Eller kanskje det er bare jeg som ser djevler over alt... Anonymkode: d9ce5...0c8
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #42 Skrevet 10. oktober Det tviler jeg på. Jeg var som de før, blitt ufør og sittet alene på et rom i 6 år. Mao gyllen mulighet til å klikke på alle vis. Men verdiene mine og meningene er de samme nå som før. Så…..her er det nok noe psykiatri inni bildet. Litt som når demente forandrer personlighet helt. Anonymkode: 2a6b3...25b 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #43 Skrevet 10. oktober De har 9 timer å lese seg opp på som hvermannsen ikke har. Gir mening at de forlot venstresiden. Anonymkode: 39e3a...257 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #44 Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min venninne lever livet. Er med barnebarn 4-5 ganger i uken. Er på malekurs, fjellet, pusser opp, babysvømming, har drivhus med minst 10 grønnsaker, trener, lager mat fra bunnen av, besøker eldre foreldre og reiser. Hun gjør mer på en uke enn jeg på ett år. Anonymkode: 766b5...5fa Hilsen h*n som absolutt ikke leste HI. Anonymkode: d9b6d...825
krishnaaa Skrevet 10. oktober #45 Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg er en av de uføre som sitter eller ligger hjemme alene i dag etter dag, uke etter uke og år etter år. Jeg er ute, men det kan gå uker i mellom og da har jeg stort sett ingen jeg kan møte så det blir stort sett bare å kjøre en tur eller gå på kafé alene. Jeg kjenner godt at det er usunt å ikke ha input fra andre mennesker og å ikke møte motstand. Jeg er definitivt ikke noen Trump-tilhenger eller på vei i den retningen, men jeg merker jo at mine to beste venn internett haler og drar i meg og ønsker meg i retninger jeg kanskje ikke ønsker selv. Det jeg gjør, er at jeg bevisst trosser algoritmene. Ikke alltid selvfølgelig, det er ofte algoritmene som fører meg til det dype og skikkelige innholdet på internett. Men det gjelder å stoppe før ting tar av. Derfor hopper jeg bevisst rundt. I to dager vil jeg kanskje bare ha fransk innhold - historie, politikk, oppskrifter, fransk musikk, franske filmer. Deretter bestemmer jeg meg for at pattedyr er neste tema. Fakta, truede dyrearter, seriøse dyrevideoer, søte og rare dyrevideoer, kaninhold, kroppsspråk hos hunder... Det kan være hva som helst. Så ser jeg bare krimserier i fire dager. Deretter leser jeg om Armenia en stund. Så prøver jeg å friske opp tysken min ei uke eller to. Bruker Duolingo kombinert med tyske barneprogrammer, tyskspråklig musikk og tyske filmer og serier. Så leser jeg om spiseforstyrrelser. Deretter om sikhismen. Så om det gamle Inkariket. Om borgerkrigen i Rwanda og forholdene der nå. Så blir det en runde med Michelangelo. Så trekkfugler. Så ser jeg Tiger King og annet lettvint innhold ei uke. Så anatomi. Epsteinsaken. Så tar jeg et par dager med finske spillefilmer. Med nigerianske spillefilmer. Downs syndrom. Pedagogikk. Utvandringen til Amerika. Queen og Freddy Mercury. Holocaust. Indonesisk mat. Noen dager med House og andre sykehusserier. Og sånn fortsetter jeg. Noen ganger går jeg tilbake til temaer senere. Noen ganger fortsetter jeg over til et beslektet tema istedenfor å hoppe til noe helt annet. Men dette "systemet" hindrer algoritmene i å tro den vet hvor jeg vil og dermed meg selv i å falle ned i et kaninhull fullt av konspirasjoner. Også hindrer det definitivt hjernen min i å stagnere og gjør at banken min av allmennkunnskap og rare fakta er uendelig stor. Anonymkode: e3e90...35a Du høres gøyal ut. Håper jeg havner ved siden av deg på bussen en gang og får diskutere Freddie Mercury og kroppsspråk hos bikkjer. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #46 Skrevet 10. oktober Det er for enkelt å få livslang uføreytelse i Norge. Det bør evalueres på nytt hvert 5. år. Men myndighetene bryr seg ikke fordi de er bare opptatt av arbeidsledighetsstatistikk som ikke inneholder folk som er på NAV og andre stønader. Hadde det vært et mål å få uføre til å fungere i samfunnet igjen, så hadde vi sett det, men det er ikke det. Anonymkode: f9608...a2d 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #47 Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er for enkelt å få livslang uføreytelse i Norge. Det bør evalueres på nytt hvert 5. år. Men myndighetene bryr seg ikke fordi de er bare opptatt av arbeidsledighetsstatistikk som ikke inneholder folk som er på NAV og andre stønader. Hadde det vært et mål å få uføre til å fungere i samfunnet igjen, så hadde vi sett det, men det er ikke det. Anonymkode: f9608...a2d Vi har ikke råd til å evaluere folks uføreytelse hvert 5. år. Hverken utgiftene til byråkrati, helsevesen eller de rent menneskelige omkostningene. Så enkelt er det. Anonymkode: e3e90...35a 3 4
Fant80 Skrevet 10. oktober #48 Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (48 minutter siden): De har 9 timer å lese seg opp på som hvermannsen ikke har. Gir mening at de forlot venstresiden. Anonymkode: 39e3a...257 Gir absolutt ikke mening i det hele tatt mener du vel. Men mange jøder var frivilig med på å slakte andre jøder,for så å bli slaktet selv - Så sån sett er jo dette intet nytt. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #49 Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei, dette kommer til å bli et innlegg som inneholder generalisering, og man må innse at untak selvsagt finnes. Jeg har to venner, begge har jobbet i mange år, vært aktive politisk(venstre siden), smarte, flinke, oppegående. Bistått andre mennesker. Nå har begge to dessverre vært ufør i noen år. Og nå går det i konspirasjonsteorier, anti vaksiner, Donald Trump, anti innvandring osv. Jeg synes dette er en skummel utvikling. Men jeg antar det har noe med å miste arbeidsmiljøet? Bare sitte hjemme og titte på tiktok og dårlige reality show. Innbille seg at amerikanske problemer også er gjeldende i Norge? Hvordan kan man forandre seg så totalt og ikke klare se det selv? Anonymkode: 9b7f4...bb6 Faller vel ned i algoritmenhullet i mangel på noe fornuftig å gjøre, og bruker all for mye tid på idioti. Lediggang er roten til alt vondt. Anonymkode: 7781d...20b 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #50 Skrevet 10. oktober Nylig ufør her. Jeg kan bare svare for meg selv. Jeg synes også det er lett å havne litt i et ekkokammer rundt disse tingene. Mye av det jeg er sosial er på nett, og jeg finner ting som interesserer meg. Konspirasjonsteorier har helt plutselig og merkelig nok blitt min nye hobby. Det er veldig rart, fordi jeg tidligere var anti-konspi, så hvordan har det skjedd nå? For mye tid på nett, tror jeg. Jeg tror også det handler kanskje litt om at det er noe å fordype seg i, konspirasjonsteorier gir meg en følelse av å oppdage noe viktig, å finne mønster, noe skjult. Så kanskje siden jeg mangler jobb og den type utfordring en får i jobb, at jeg tiltrekkes dette som har med konspirasjonsteorier? Det gir ikke samme utfordring å streve med å skape en rutine og å handtere smerter, liksom. Men jeg har ikke endret meninger politisk dog. Og så vil jeg si at de fleste som har blitt anti-innvandring og liker Trumpe er unge menn, de er ikke ufør. Så tror ikke det har med det å gjøre. Men det er jo virkelig en høyrevridd konservativ vind i verden for tiden, med fokus på nasjonen først, til dels kristendommen, og mindre makt til det akademia o.l. Anonymkode: f5ef1...abe 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #51 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei men se der var enda en uførehater! Eller kanskje det er bare jeg som ser djevler over alt... Anonymkode: d9ce5...0c8 Så jeg hater meg selv da som ufør😂😂? Ja, vil jaggu påstå du ser djevler. Anonymkode: e1cbe...110
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #52 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er for enkelt å få livslang uføreytelse i Norge. Det bør evalueres på nytt hvert 5. år. Men myndighetene bryr seg ikke fordi de er bare opptatt av arbeidsledighetsstatistikk som ikke inneholder folk som er på NAV og andre stønader. Hadde det vært et mål å få uføre til å fungere i samfunnet igjen, så hadde vi sett det, men det er ikke det. Anonymkode: f9608...a2d Nei dette trenger vi ikke. Iallefall ikke oss som er uføre og har vært det en stund. Om et nytt system kommer, bør det imidlertid være en del av det. Anonymkode: e1cbe...110
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #53 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi har ikke råd til å evaluere folks uføreytelse hvert 5. år. Hverken utgiftene til byråkrati, helsevesen eller de rent menneskelige omkostningene. Så enkelt er det. Anonymkode: e3e90...35a Pisspreik. Dette er det bare uføre som sier, for man har ikke kunnskap om noe annet. Behovsprøvd trygd ville såklart fått flere mennesker i jobb, og dermed hadde kostnadene med å gjøre dette jevnet seg ut. Slutt å spre dette tullete propaganden bare fordi du ønsker å beholde trygden. Anonymkode: 3c732...343
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #54 Skrevet 11. oktober Tror dette kan ramme alle som bruker for mye tid på å se all skit på nette . Komme seg ut i naturen og få seg en hobby aktivitet er Sundt . Anonymkode: c8ebd...1d9
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #55 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Pisspreik. Dette er det bare uføre som sier, for man har ikke kunnskap om noe annet. Behovsprøvd trygd ville såklart fått flere mennesker i jobb, og dermed hadde kostnadene med å gjøre dette jevnet seg ut. Slutt å spre dette tullete propaganden bare fordi du ønsker å beholde trygden. Anonymkode: 3c732...343 Jeg vil også beholde trygden. Anonymkode: e1cbe...110
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #56 Skrevet 12. oktober Mannen min er tannlege, han elsker å høre på Trump, er antivaxer og stemmer FRP. Men han holder kjeft om dette på jobb for han vet det ikke er politisk-korrekte meninger. Dette tror jeg mange kjenner på, særlig de med litt høytstående stillinger eller om man har et kjent navn på en eller annen arena. Er man ufør har man rett og slett mer frihet til å være seg selv, men det er uansett ikke sånn at alle uføre er sånn og sånn. De er vel forskjellige de som alle andre. Anonymkode: b8462...760 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #57 Skrevet 12. oktober On 10/10/2025 at 7:28 PM, AnonymBruker said: Jeg tror man har vært slik innerst inne men man har klart å holde det under kontroll når man har måttet forholde seg til samfunnet mer direkte. Er på mitt niende år eller noe slikt og er fortsatt like liberal og opplyst som før, muligens enda mer siden jeg her mer tid til å lese og sjekke opp ting jeg stusser på. Å sitte inne hver dag, ufør eller ikke er ikke sunt for noen og selvsagt kan det bli litt rotete oppi huet om man ikke for noe input utenom. Kjenner mange uføre som er like liberale og engasjerte som meg selv og de har heller ikke endret seg etter at de måtte slutte i jobb. Kanskje de har vært mer på den siden før du har bare ikke registrert det før nå og så skjer det jo ting her i livet som gjør at man kanskje endrer standpunkt på visse ting. Selv så blir jeg bare mer og mer liberal når jeg ser hva som skjer i verden, vil heller ha gatene full av trans og regnbuer enn Listhaug og co med "La og gjøra Noreg grait og waithe igjen". Vil bare legge til at jeg kan skrive korrekt engelsk men tenkte jeg måtte leve meg inn i det. Ellers så er det jo skummelt å lese både her på kg og ellers i kommentarfeltene om mennesker som sier de er oppegående og i full jobb som er like rødhatt som de er i USA. De som bor i u-landet USA kan i det minste skylde på manglende utdanning og en oppvekst der de er indoktrinert inn i religion. Er mer bekymret for de enn noen tullinger som ikke har annet å gjøre enn å tro at Trump er guds utvalgte og at vaksiner er mikrochip liksom. Anonymkode: 476f7...99b Hva får deg til å tro at de som ikke er like liberale som deg ikke har like mye kunnskap om verden som deg? Det er ikke sånn at man blir automatisk liberal av å ha fått en hvis mengde input. Du mener vel ikke at du vet er om verden en Trump? 2 personer kan ha like mye kunnskap, men likevel ha forskjellige verdier som gjør at de bevisst prioriterer forskjellig. Anonymkode: b8462...760 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #58 Skrevet 13. oktober Fordi mange blir fort sittende å sture med sine egen tanker og med sosiale medier. Da er verien kort til konspiratorisk tøv på 4chan, reddit, tiktok og andre steder. Har sett det med enkelte andre som eksempelvis har vært arbeidsledig over lang tid. Man blir fort sittende for seg selv siden de fleste andre har jobb og forpliktelser, med mindre man er dyktig til å sysselsette seg selv med egen bedrift, hobbyer e.l. Og det er mange ikke. Anonymkode: 5eba4...010
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #59 Skrevet 13. oktober De har jo ikke noe å tape på å mene akkurat det de vil. Behøver ikke å holde maska lenger opp mot jobben. tror det er noe der. vi hadde. En vaksinemotstander som kollega under pandemien, men han «sa opp» på merkelig vis og jeg tror alle disse offentlige meningene gjorde at han ble sagt opp. Anonymkode: ebace...c0c 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #60 Skrevet 16. oktober AnonymBruker skrev (På 10.10.2025 den 18.43): Min venninne lever livet. Er med barnebarn 4-5 ganger i uken. Er på malekurs, fjellet, pusser opp, babysvømming, har drivhus med minst 10 grønnsaker, trener, lager mat fra bunnen av, besøker eldre foreldre og reiser. Hun gjør mer på en uke enn jeg på ett år. Anonymkode: 766b5...5fa Da gjør du lite. Ufør er ikke ensbetydende med dum. Heller ikke lat. Så at noen kaster seg på teorier etc, betyr ikke at alle gjør det. Det derimot de uføre burde ha fått, er en arena for å møte andre mennesker. Isolasjonen er ødelæggende, og man kan bli sittende med mange mørke tanker. Alene. Å være fra i full jobb til en situasjon hvor man går hjemme hver dag som ufør, er deprimerende, isolerende og gjør at man blir apatisk. Så bra for venninna di som klarer å gjøre de små ting i livet og nyte det. Ikke alle kan. Uavhengig om man jobber eller er ufør. Anonymkode: a49ab...297
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå