Gå til innhold

Hva skjer med enkelte folk når de blir ufør/sittende hjemme?

Fremhevede innlegg

Gjest Idar K.
Skrevet

Det er ingen forskning som tilsier at en blir konspiratorisk av å bli arbeidsufør. 

Men forskning viser at om en ikke oppnår det en mener en skulle ha oppnådd kan en ty til konspirasjon. Også mennesker med doktorgrad kan ende der, om det mener de skulle blitt til noe mer. 

Istedet for å legge skylden på seg selv finner en noe utenfor seg selv. De usynlige andre, de som - egentlig - styrer verden. 

Du sier dine venner har vært aktive på venstresiden. De har kanskje forholdt seg til en viss ideologi ukritisk? Da er det lett å ende i et nytt type tankesett helt ukritisk. 

Det er tøft å være 100% ufør og mange blir isolerte. Men generelt sett mister de ikke fornuft og forstand. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Min venninne lever livet. Er med barnebarn 4-5 ganger i uken. Er på malekurs, fjellet, pusser opp, babysvømming, har drivhus med minst 10 grønnsaker, trener, lager mat fra bunnen av, besøker eldre foreldre og reiser.

Hun gjør mer på en uke enn jeg på ett år. 

Anonymkode: 766b5...5fa

Og er ufør fordi hun har vondt i ryggen?

Anonymkode: c0967...c5c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er du som vil dem vondt. Og jeg mistenker at TS vil dem vondt også, dette føyer seg inn i rekken av "hate på uføre"-trådene på KG.

Anonymkode: d9ce5...0c8

Jada, om du leser Bibelen som fanden. Slik de fleste hetseklagerne gjør.

Må være slitsomt å se djevler overalt.

Anonymkode: e1cbe...110

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Min venninne lever livet. Er med barnebarn 4-5 ganger i uken. Er på malekurs, fjellet, pusser opp, babysvømming, har drivhus med minst 10 grønnsaker, trener, lager mat fra bunnen av, besøker eldre foreldre og reiser.

Men vi har jo godt tid? Her sykles det og lange turer på skogsveier. Bandøving og innebandy er også høyt på listen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, dette kommer til å bli et innlegg som inneholder generalisering, og man må innse at untak selvsagt finnes.

Jeg har to venner, begge har jobbet i mange år, vært aktive politisk(venstre siden), smarte, flinke, oppegående. Bistått andre mennesker. 

Nå har begge to dessverre vært ufør i noen år. Og nå går det i konspirasjonsteorier, anti vaksiner, Donald Trump, anti innvandring osv. Jeg synes dette er en skummel utvikling. Men jeg antar det har noe med å miste arbeidsmiljøet? Bare sitte hjemme og titte på tiktok og dårlige reality show. Innbille seg at amerikanske problemer også er gjeldende i Norge? 

Hvordan kan man forandre seg så totalt og ikke klare se det selv?

Anonymkode: 9b7f4...bb6

En ting er sikkert. Unødvendig å dra inn både intelligens ,politikk osv 😅 Det har ingenting med å være oppegående å gjøre å f.eks være politisk aktiv ( tvert i mot ser man ofte 😬).

Jeg er uføretrygdet, har aldri sett på reality show. Det har heller ingenting med å være hjemme eller uføretrygdet å gjøre. Kjenner ei som elsker reality,hun er i full jobb...Hun er sær, utenom henne kjenner jeg ingen i min alder som ser på søppeltv uansett om de jobber eller ikke.

Folk endrer som regel ikke personlighet når liver endrer seg, i det tilfellet du beskriver så er dine 2 venner tydeligvis 2 personer som ikke har så mye å bekymre seg for her i livet, de kjeder seg kanskje og dermed sitter de begge å prater med hverandre om ting og tang for å få dagene til å gå...Litt underlig at de orker dette så mye, antar de er 100% uføretrygdet grunnet sykdom?

Foruten dette synes jeg det er merkelig at du henger deg oppi dette. Hvorfor bryr du deg? Det snakker jo ikke stygt om deg eller gjør fæle ting? Kanskje du også har litt lite å gjøre på siden du gidder henge deg opp i ting de diskuterer om det er anti innvandring eller Trump...som what🥱

Anonymkode: 380fc...8e8

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke helt det samme siden det er midlertidig, men jeg har tre mammapermisjoner (x8 måneder) bak meg og selv om jeg er utrolig takknemlig for at vi har denne ordningen så var jeg veldig klar for å komme tilbake på jobb og bruke hjernen min og snakke med andre folk igjen. Jeg hadde gått på veggen om jeg bare skulle sittet inne år og og år inn

Anonymkode: d6960...d13

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvor gikk det galt for deg siden du begynte å generalisere en hel gruppe av befolkningen kun på grunnlag av at du kjenner to som har utviklet seg i en retning som mindretallet av befolkningen tror på?

Ser jo nå at du har en rekke fordommer mot uføretrygdede også, i tillegg til de to du bruker som eksempel. Hvorfor lot du dine fordommer få utvikle seg så ukritisk i deg selv, Ts? Kan det være at du er mottakelig for fordommer og konspirasjonsteorier selv..?

Anonymkode: 250b2...c96

Hva består denne "rekken av fordommer" av?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner tre personer som er blitt arbeidsuføre. En av dem er min mann, de andre er tidligere kolleger. Felles for disse er at de har høy utdanning og mange år bak seg i arbeidslivet. Ingen av dem er trumpister, konspirasjonsteoretikere, høyreekstreme eller antivaksere. Ikke sitter de hjemme og ser på tiktok eller såpeserier heller. Så min svogerforskning samsvarer ikke med din.

Anonymkode: 3c202...49b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fra en som jobbet fra jeg var 12 til jeg var 37 så hadde arbeidsmiljø og kolleger null å si. Savner ikke menneskene fra jobben. 

Har familie og noen venner igjen tross sykdom.

Mange mener at jobben gjør livet bra, lykkelig, positivt osv... Kan jeg ærlig si at det gjorde det aldri for meg. Jeg jobbet for å tjene penger. Gjorde meg bare sykere.

Jeg er nå 39 med ufør i fremtiden for kroppen er ødelagt. Jeg elsker livet hjemme. Jeg får nå gjort husarbeid uten å gråte meg gjennom dagen. 

De dagene jeg er frisk broderer jeg, leser bøker eller er på tur med familien min. 

At dine venner er blitt sånn er ikke pga at de mistet jobben pga sykdom. De var sånn fra før av. 

Anonymkode: e8ded...6b7

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mye handler om ensomhet og tap av fellesskap. Når folk mister jobb eller blir ufør mister de også rutiner, identitet og det sosiale. Da blir nettet det nye fellesskapet, og algoritmene dytter deg fort mot mer ekstremt innhold. Konspirasjoner gir en følelse av mening og kontroll når livet ellers føles kaotisk. Det er ikke nødvendigvis at de har blitt “dumme”, men at isolasjon og ekkokamre gjør folk mer sårbare for rare forklaringer.

Jeg tror ikke at dette gjelder de fleste uføre, heller motsatt. Jeg har vert ufør i ca 10 år og kjenner mange i samme båt og ingen av de er slik som du beskriver, TS. De fleste er oppegående mennesker med sunne interesser og mye kunnskap.

Anonymkode: d2987...be9

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og er ufør fordi hun har vondt i ryggen?

Anonymkode: c0967...c5c

Nakkesleng i bil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har barn og sitter absolutt ikke på ræva..! For en holdning! Tror du alle er sånn??

Mange stygge holdninger hos noen som jobber og, men vi skjærer jo ikke alle under samme kam gjør vi vel??

Anonymkode: 5e71d...9a0

Vi skjærer ikke alle over en kam mener du vel? 

jeg fatter ikke hvordan du ble krenka av det her, for det gjaldt jo åpenbart ikke deg. 
jeg er selv syk og ufør, har ikke lengre små barn og løpe etter og følge opp. Jeg har gode perioder som jeg er i jobb, og dårlige perioder hvor jeg primært sitter på rævva / ligger i fosterstilling. 
I periodene jeg jobber er jeg i kontakt med mange mennesker , kollegaer, kunder osv og får input og snakket om ulike saker med ulike folk. Det er viktig og lurt. I perioder hvor jeg er mest alene kan det lett bli liten påvirkning utenfra, men mye av det samme, det man oppsøker selv, eller telefonen / pc-en oppsøker for deg. Jeg er bevisst på dette, og prøver og komme meg ut innimellom eller i det minste ha telefonkontakt med folk i ulik situasjon. 
hvis du har barn er du sannsynlig i kontakt med folk via barna slik at du ikke har opplevd denne isolasjonen . 
for folk som bor alene blir det annerledes . Dette gjelder ikke bare uføre i arbeidsfør alder, det gjelder like mye pensjonister. De kan bli veldig sære med egne tanker og ideer om det ikke kommer seg ut eller møter folk.

Egentlig noe man bør tenke på om man er i utsatt situasjon og ikke vil bli sånn ensartet sær. Det er egentlig opp til vennene til ts om de ønsker og gjøre noe med det. 

Anonymkode: 45904...3f9

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror man har vært slik innerst inne men man har klart å holde det under kontroll når man har måttet forholde seg til samfunnet mer direkte. 

Er på mitt niende år eller noe slikt og er fortsatt like liberal og opplyst som før, muligens enda mer siden jeg her mer tid til å lese og sjekke opp ting jeg stusser på. Å sitte inne hver dag, ufør eller ikke er ikke sunt for noen og selvsagt kan det bli litt rotete oppi huet om man ikke for noe input utenom.  Kjenner mange uføre som er like liberale og engasjerte som meg selv og de har heller ikke endret seg etter at de måtte slutte i jobb. 

Kanskje de har vært mer på den siden før du har bare ikke registrert det før nå og så skjer det jo ting her i livet som gjør at man kanskje endrer standpunkt på visse ting. Selv så blir jeg bare mer og mer liberal når jeg ser hva som skjer i verden, vil heller ha gatene full av trans og regnbuer enn Listhaug og co med "La og gjøra Noreg grait og waithe igjen".

Vil bare legge til at jeg kan skrive korrekt engelsk men tenkte jeg måtte leve meg inn i det. :) 

Ellers så er det jo skummelt å lese både her på kg og ellers i kommentarfeltene om mennesker som sier de er oppegående og i full jobb som er like rødhatt som de er i USA. De som bor i u-landet USA kan i det minste skylde på manglende utdanning og en oppvekst der de er indoktrinert inn i religion. Er mer bekymret for de enn noen tullinger som ikke har annet å gjøre enn å tro at Trump er guds utvalgte og at vaksiner er mikrochip liksom.

Anonymkode: 476f7...99b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Føler jeg visner av å være sykemeldt.

men er desverre i en ganske kjip situasjon på jobb med en narsissistisk sjef som prøver å fryse meg ut.

Anonymkode: de8fe...6c7

Du må søke på andre jobber og komme deg vekk fra ett slikt giftig miljø❤️

Anonymkode: 5e776...26d

Skrevet

BRA! At i hvertfall noen ikke har det så råttent som man kan frykte. Men lukter masse missunnelse her siden du er så på detalj!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke det har noe med uførhet å gjøre det med konspi, Donald Trump osv. Jeg kjenner mange uføre og har selv helseproblemer nå. De fleste jeg kjenner er godt ute på venstresiden, anti-trump, antirasister, pro lbtq+, omtenksomme, varme, nysgjerrige og inkluderende. 

Jeg tror det handler me ro  andre faktorer enn inntektstatus (alene).

Anonymkode: d4c39...849

Jeg tror kanskje ikke TS mener inntektsaspektet ved det å være ufør, men det å være hjemme uten kolleger å forholde seg til, få eller ingen faste rammer man må holde seg innenfor osv. I et arbeidsmiljø må man lære å beherske seg, man blir "slipt" litt, for å kunne fungere i en gruppe med flere ulike mennesketyper, og har rammer man må forholde seg til.

Hvis man blir sittende hjemme alene og ingen stiller krav eller har forventninger til en, har det lett for at man blir lite fleksibel og henger seg opp i hva som helst som fenger på nettet.

Anonymkode: d1157...641

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke helt det samme siden det er midlertidig, men jeg har tre mammapermisjoner (x8 måneder) bak meg og selv om jeg er utrolig takknemlig for at vi har denne ordningen så var jeg veldig klar for å komme tilbake på jobb og bruke hjernen min og snakke med andre folk igjen. Jeg hadde gått på veggen om jeg bare skulle sittet inne år og og år inn

Anonymkode: d6960...d13

Men hvilket valg mener du vi har?

Da jeg og gikk hjemme i permisjon, så syntes jeg det var så deilig å komme tilbake til jobb. Og jeg elsket å jobbe. Nå er jeg så fysisk syk, at det er ikke mulig lenger. Men man må jo bare prøve å gjøre det beste t av det.

Anonymkode: eb3b9...973

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei, dette kommer til å bli et innlegg som inneholder generalisering, og man må innse at untak selvsagt finnes.

Jeg har to venner, begge har jobbet i mange år, vært aktive politisk(venstre siden), smarte, flinke, oppegående. Bistått andre mennesker. 

Nå har begge to dessverre vært ufør i noen år. Og nå går det i konspirasjonsteorier, anti vaksiner, Donald Trump, anti innvandring osv. Jeg synes dette er en skummel utvikling. Men jeg antar det har noe med å miste arbeidsmiljøet? Bare sitte hjemme og titte på tiktok og dårlige reality show. Innbille seg at amerikanske problemer også er gjeldende i Norge? 

Hvordan kan man forandre seg så totalt og ikke klare se det selv?

Anonymkode: 9b7f4...bb6

Kanskje det skyldes meg årsakene til at de er uføre mer enn at de ble uføre i seg selv?

Noen får sikkert forverret psykisk helse av å «falle helt utenfor»

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de uføre som sitter eller ligger hjemme alene i dag etter dag, uke etter uke og år etter år. Jeg er ute, men det kan gå uker i mellom og da har jeg stort sett ingen jeg kan møte så det blir stort sett bare å kjøre en tur eller gå på kafé alene. 

Jeg kjenner godt at det er usunt å ikke ha input fra andre mennesker og å ikke møte motstand. Jeg er definitivt ikke noen Trump-tilhenger eller på vei i den retningen, men jeg merker jo at mine to beste venn internett haler og drar i meg og ønsker meg i retninger jeg kanskje ikke ønsker selv. Det jeg gjør, er at jeg bevisst trosser algoritmene. Ikke alltid selvfølgelig, det er ofte algoritmene som fører meg til det dype og skikkelige innholdet på internett. Men det gjelder å stoppe før ting tar av. Derfor hopper jeg bevisst rundt. I to dager vil jeg kanskje bare ha fransk innhold - historie, politikk, oppskrifter, fransk musikk, franske filmer. Deretter bestemmer jeg meg for at pattedyr er neste tema. Fakta, truede dyrearter, seriøse dyrevideoer, søte og rare dyrevideoer, kaninhold, kroppsspråk hos hunder... Det kan være hva som helst. Så ser jeg bare krimserier i fire dager. Deretter leser jeg om Armenia en stund. Så prøver jeg å friske opp tysken min ei uke eller to. Bruker Duolingo kombinert med tyske barneprogrammer, tyskspråklig musikk og tyske filmer og serier. Så leser jeg om spiseforstyrrelser. Deretter om sikhismen. Så om det gamle Inkariket. Om borgerkrigen i Rwanda og forholdene der nå. Så blir det en runde med Michelangelo. Så trekkfugler. Så ser jeg Tiger King og annet lettvint innhold ei uke. Så anatomi. Epsteinsaken. Så tar jeg et par dager med finske spillefilmer. Med nigerianske spillefilmer. Downs syndrom. Pedagogikk. Utvandringen til Amerika. Queen og Freddy Mercury. Holocaust. Indonesisk mat. Noen dager med House og andre sykehusserier. 

Og sånn fortsetter jeg. Noen ganger går jeg tilbake til temaer senere. Noen ganger fortsetter jeg over til et beslektet tema istedenfor å hoppe til noe helt annet. Men dette "systemet" hindrer algoritmene i å tro den vet hvor jeg vil og dermed meg selv i å falle ned i et kaninhull fullt av konspirasjoner. Også hindrer det definitivt hjernen min i å stagnere og gjør at banken min av allmennkunnskap og rare fakta er uendelig stor. 

Anonymkode: e3e90...35a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Idar K. skrev (2 timer siden):

Det er ingen forskning som tilsier at en blir konspiratorisk av å bli arbeidsufør. 

Men forskning viser at om en ikke oppnår det en mener en skulle ha oppnådd kan en ty til konspirasjon. Også mennesker med doktorgrad kan ende der, om det mener de skulle blitt til noe mer. 

Istedet for å legge skylden på seg selv finner en noe utenfor seg selv. De usynlige andre, de som - egentlig - styrer verden. 

Du sier dine venner har vært aktive på venstresiden. De har kanskje forholdt seg til en viss ideologi ukritisk? Da er det lett å ende i et nytt type tankesett helt ukritisk. 

Det er tøft å være 100% ufør og mange blir isolerte. Men generelt sett mister de ikke fornuft og forstand. 

Det å bli konspiratotisk og ty til konspirasjon er å begynne å planlegge med en eller flere mennesker å gjøre noe ulovlig: https://snl.no/konspirasjon

Anonymkode: d9ce5...0c8

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...