Gå til innhold

Hva skjer med enkelte folk når de blir ufør/sittende hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, dette kommer til å bli et innlegg som inneholder generalisering, og man må innse at untak selvsagt finnes.

Jeg har to venner, begge har jobbet i mange år, vært aktive politisk(venstre siden), smarte, flinke, oppegående. Bistått andre mennesker. 

Nå har begge to dessverre vært ufør i noen år. Og nå går det i konspirasjonsteorier, anti vaksiner, Donald Trump, anti innvandring osv. Jeg synes dette er en skummel utvikling. Men jeg antar det har noe med å miste arbeidsmiljøet? Bare sitte hjemme og titte på tiktok og dårlige reality show. Innbille seg at amerikanske problemer også er gjeldende i Norge? 

Hvordan kan man forandre seg så totalt og ikke klare se det selv?

Anonymkode: 9b7f4...bb6

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uavhengig av om en blir ufør eller det er annet, så er det å være i et miljø der en ikke blir utfordret på tankesettet og møter ulike folk og meninger, noe som kan påvirke en veldig negativt. Det blir et ekkokammer, som bare forsterker og forsterker det en alt mener, og det får lov til å spinne videre på det. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

det er ikke bare dem som er uføre som har blitt sånn 

faren min er også sånn og vi har gitt opp og si han i mot så vi jatter bare med 

Anonymkode: 7a4c8...34e

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Skuffelser, frustrasjon og dårligere økonomi osv. fører mange den veien desverre… De uføre innbiler seg gjerne det at dersom man hadde fjernet feks alle utlendinger så hadde de fått mer å rutte med av staten, eller bedre helsetjenester, noe som er helt feil. Spes. Med høyrepolitikk hvor de uføre er neste i køen etter innvandrere, trans, homofile osv., høyresiden må starte med noen smågrupper også går de videre .. 

Anonymkode: 30051...584

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har vært ufør i mange år nå, men jeg er ikke tilhenger av noen av de teoriene eller sakene du nevner. Tror kanskje man fra begynnelsen av kanskje er litt kort for å kaste seg på så mange gale ideer.

Anonymkode: 9da25...196

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, dette kommer til å bli et innlegg som inneholder generalisering, og man må innse at untak selvsagt finnes.

Jeg har to venner, begge har jobbet i mange år, vært aktive politisk(venstre siden), smarte, flinke, oppegående. Bistått andre mennesker. 

Nå har begge to dessverre vært ufør i noen år. Og nå går det i konspirasjonsteorier, anti vaksiner, Donald Trump, anti innvandring osv. Jeg synes dette er en skummel utvikling. Men jeg antar det har noe med å miste arbeidsmiljøet? Bare sitte hjemme og titte på tiktok og dårlige reality show. Innbille seg at amerikanske problemer også er gjeldende i Norge? 

Har barn og sitter absolutt ikke på ræva..! For en holdning! Tror du alle er sånn??

Mange stygge holdninger hos noen som jobber og, men vi skjærer jo ikke alle under samme kam gjør vi vel??

Anonymkode: 5e71d...9a0

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror ikke det har noe med uførhet å gjøre det med konspi, Donald Trump osv. Jeg kjenner mange uføre og har selv helseproblemer nå. De fleste jeg kjenner er godt ute på venstresiden, anti-trump, antirasister, pro lbtq+, omtenksomme, varme, nysgjerrige og inkluderende. 

Jeg tror det handler me ro  andre faktorer enn inntektstatus (alene).

Anonymkode: d4c39...849

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har barn og sitter absolutt ikke på ræva..! For en holdning! Tror du alle er sånn??

Mange stygge holdninger hos noen som jobber og, men vi skjærer jo ikke alle under samme kam gjør vi vel??

Slik jeg forstod TS så var det disse to som "sittet på ræva", ikke alle uføre.

Anonymkode: d4c39...849

• Liker 3
Skrevet

Det er mye derfor trump kom til makten. Han har flest stemmer der arbeidsledigheten er høy og utdannelsen lav.  Fattige mennesker som mister jobb og helse søker enkle løsninger, oss mot dem, noen å føle seg bedre enn, eller, dvs, det gjør nok egentlig alle,  men folk i jobb har jo de uføre å se ned på. De uføre trenger noen andre. Da blir det desverre ofte utlendinger som får skylda. Og følelsen av maktesløshet og å ikke å delta i samfunnet kan gi grobunn for konspirasjonsteorier. Staten er ikke lenger oss, det er noe stort og skummelt som vil ta oss. Legen hører ikke etter, kan ikke hjelpe, gir bare fler piller, legemiddelindustrien blir fienden. Og algoritmer lager ekkokamre som bare gjør alt verre. 

Anonymkode: e67a6...cdd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har jeg og sett. Ønsker ikke noe hets av uføre eller noe sån. Men har til og med her inne stillet spørsmål om hvorfor enkelte av disse personene nærmest blir høyre-radikale over en lenger periode. Noe som er ironisk,da jo lenger ute på høyresiden folk generelt er,jo MER er de I MOT de uføre,og ønsker ikke engang at ufør skal ha noe ytelser. Jeg undrer meg veldig over dette.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det starter med isolasjon.

Anonymkode: 7ea62...728

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvordan i alle dager klarte du å bli krenket av innlegget til TS?

Leste du innlegget i det hele tatt?

Anonymkode: 4e5df...333

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Litt fascinerende da.

At uføre som blir generelt sett blir sett på... som, ja hva skal man si, "snyltere" av mange - også velger å ta til seg så ekstreme tanker og teorier at de IHVERTFALL blir sett på som idioter i tillegg.

Tenk å ville seg selv så mye vondt.

Inntrykket jeg sitter med er at mange tenker at UFØRE i mange henseender blir det samme som folka i USA som er av typen WHITE TRAILER TRASH;  fattige, uvitende og kunnskapsløse mennesker som gjerne er litt uflidde og har ikke mye å rutte med verken i hodet eller ellers, så det at de tar til seg alle mulige ting de finner i kaninhullet, vil jo da stemme bra med folks fordommer.

Uføre som faller i kaninhullet har da bare seg selv å skylde på.

Anonymkode: 3c732...343

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 56 år og ufør etter en trafikkulykke i 2003.

Jeg er så langt fra antivaksinering, Trump, 5G og tinnfoliehatter som det er mulig å komme.

Har et par naboer som er ufør/pensjonister og har tidligere slitt med rus, men som har kommet seg på beina etter behandling.

De gjør ikke på noe spesielt om dagene og de tror at alt skyldes stråling/ 5G, elsker Trump, er anti vaksiner/vestlig medisin og har falt ned i kaninhullet for lenge siden.

Det eneste vi kan snakke om uten at jeg mister besinnelsen er været, men selv været mener de at myndighetene påvirker med å spraye atmosfæren.

Tror det går på personligheten og tidligere livserfaringer 

Anonymkode: 7273a...5e9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er 49 år, og vært ufør i 4 år. Kjenner en god del som er uføre. Og ingen er sånn som du beskriver.

Kjenner bare en som har endret seg sånn med alderen, og det er en mann på min alder, i full jobb som sykepleier.

Anonymkode: eb3b9...973

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Litt fascinerende da.

At uføre som blir generelt sett blir sett på... som, ja hva skal man si, "snyltere" av mange - også velger å ta til seg så ekstreme tanker og teorier at de IHVERTFALL blir sett på som idioter i tillegg.

Tenk å ville seg selv så mye vondt.

Inntrykket jeg sitter med er at mange tenker at UFØRE i mange henseender blir det samme som folka i USA som er av typen WHITE TRAILER TRASH;  fattige, uvitende og kunnskapsløse mennesker som gjerne er litt uflidde og har ikke mye å rutte med verken i hodet eller ellers, så det at de tar til seg alle mulige ting de finner i kaninhullet, vil jo da stemme bra med folks fordommer.

Uføre som faller i kaninhullet har da bare seg selv å skylde på.

Det er du som vil dem vondt. Og jeg mistenker at TS vil dem vondt også, dette føyer seg inn i rekken av "hate på uføre"-trådene på KG.

Anonymkode: d9ce5...0c8

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er du som vil dem vondt. Og jeg mistenker at TS vil dem vondt også, dette føyer seg inn i rekken av "hate på uføre"-trådene på KG.

Anonymkode: d9ce5...0c8

Bla.bla hestesko. Har du noe nytt å komme med? 

Skrevet

Min venninne lever livet. Er med barnebarn 4-5 ganger i uken. Er på malekurs, fjellet, pusser opp, babysvømming, har drivhus med minst 10 grønnsaker, trener, lager mat fra bunnen av, besøker eldre foreldre og reiser.

Hun gjør mer på en uke enn jeg på ett år. 

Anonymkode: 766b5...5fa

• Liker 3
Skrevet

Det virkelig fascinerende er de som sitter på nettforum og skriver fordømmende og generaliserende innlegg om en stor gruppe mennesker på grunnlag av et par relativt ekstreme enkelteksempler, uten å se at det sier mest om at de kanskje ikke er så mye mer oppegående og opplyste selv...

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet

Føler jeg visner av å være sykemeldt.

men er desverre i en ganske kjip situasjon på jobb med en narsissistisk sjef som prøver å fryse meg ut.

Anonymkode: de8fe...6c7

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...