AnonymBruker Skrevet 11. oktober #41 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva er verdien av hytta sett opp mot verdien av barndomshjemmet? Er det tilnærmet likt? Og kunne du tenke deg å overta hytta? Var barndomshjemmet høyt belånt? Er det årsaken til at hun ga det fra seg og heller ønsket å leie? Ellers er dette et merkelig valg, for hun må da ha tapt mye ved å være på leiemarkedet. Anonymkode: 517bb...dec Nei, barndomshjemmet ville vært verdt i alle fall 3 ganger verdien av hva hun eier nå. Og nei, var ikke belånt. Ja noen mennesker har bare ikke økonomi sans. Anonymkode: b8a1c...00d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #42 Skrevet 12. oktober Sett opp fakta/tidslinje. Dødsfallet til far, overføring av eiendom til søsken og nå gjennomføring av skifte fordi moren din skal gifte seg.. Dersom overføringen av eiendommen ansees som forskudd på arv etter arveloven som var i 1985 - så skal det tas hensyn til ved utdeling av farsarv.. Men som jeg har skrevet tidligere - om verdien på boet i dag - er på 1-1,5 mill, så er det ikke så veldig mye å dele. Minstearv som din mor skal ha - utgjør 560'. Er verdiene 1 mill - blir det ikke noe å arve på verken deg eller søsken. Er verdien ca 1,5 mill - blir det 190'. (felles eie /2 = andel som skal deles ut 750' -minstearv 560'). I og med at forskudd på arv ikke indeksreguleres - må kronebeløpet legges på dagens boverdi. Om det da var 200'. 200+1500 = 1700. Mors 50% 850'. Minstearv 560'., arv til fordeling 290'.. Fordeling på begge blir da 145' - da har du en fordring på den andre på 55'. Du/dere bør jo også spørre hva mor faktisk ønsker - det er ikke mulig å fraskrive ektefelles pliktarv, så dersom hun ønsker at dere skal arve henne, bør hun gi bort hytta med klausul om bruksrett og begrensinger for salg (type kan ikke selges før jeg er død). Anonymkode: 69966...685 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #43 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Sett opp fakta/tidslinje. Dødsfallet til far, overføring av eiendom til søsken og nå gjennomføring av skifte fordi moren din skal gifte seg.. Dersom overføringen av eiendommen ansees som forskudd på arv etter arveloven som var i 1985 - så skal det tas hensyn til ved utdeling av farsarv.. Men som jeg har skrevet tidligere - om verdien på boet i dag - er på 1-1,5 mill, så er det ikke så veldig mye å dele. Minstearv som din mor skal ha - utgjør 560'. Er verdiene 1 mill - blir det ikke noe å arve på verken deg eller søsken. Er verdien ca 1,5 mill - blir det 190'. (felles eie /2 = andel som skal deles ut 750' -minstearv 560'). I og med at forskudd på arv ikke indeksreguleres - må kronebeløpet legges på dagens boverdi. Om det da var 200'. 200+1500 = 1700. Mors 50% 850'. Minstearv 560'., arv til fordeling 290'.. Fordeling på begge blir da 145' - da har du en fordring på den andre på 55'. Du/dere bør jo også spørre hva mor faktisk ønsker - det er ikke mulig å fraskrive ektefelles pliktarv, så dersom hun ønsker at dere skal arve henne, bør hun gi bort hytta med klausul om bruksrett og begrensinger for salg (type kan ikke selges før jeg er død). Anonymkode: 69966...685 Når du snakker om ektefelles pliktarv, da mener du min mors første ektefelle ja? (min far). Der forstår jeg at hun har pliktarv som overgår barns arv. Men når det nå gjelder nytt ekteskap, så må det vel være mulig å komme seg unna ektefelle-arv? Ved å enten skrive testamente eller særeie både i live og død? For de begge ønsker ikke at de skal arve hverandre. Verken min mor, som jo er klar over at jeg er blitt forbisett veldig etter min far. Men egentlig spesielt han, som har lagt større verdier. Hans verdier skal gå til hans sønn etter hans død, ikke til min mor, om hun skulle bli lengstlevende. det er ikke sånn at hennes nye kjæreste ønsker at hun skal Anonymkode: b8a1c...00d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #44 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (På 11.10.2025 den 15.43): Hva er verdien av hytta sett opp mot verdien av barndomshjemmet? Er det tilnærmet likt? Og kunne du tenke deg å overta hytta? Var barndomshjemmet høyt belånt? Er det årsaken til at hun ga det fra seg og heller ønsket å leie? Ellers er dette et merkelig valg, for hun må da ha tapt mye ved å være på leiemarkedet. Anonymkode: 517bb...dec Og ja (glemte svare på denne) det har vært drøftet at jeg kanskje bare overtar hytta som en gave. For å utligne det som ble urettferdig da min søster overtok alt (både hele farsarven og endel gave fra da mors egne verdier). Men som jeg forstår det forutsetter det at søster sier ok.. Og mer ang årsaken for at hun gav fra seg alt var at hun ønsket å gi søster den økonomiske hjelpen det var å få et hus. Anonymkode: b8a1c...00d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #45 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Når du snakker om ektefelles pliktarv, da mener du min mors første ektefelle ja? (min far). Der forstår jeg at hun har pliktarv som overgår barns arv. Men når det nå gjelder nytt ekteskap, så må det vel være mulig å komme seg unna ektefelle-arv? Ved å enten skrive testamente eller særeie både i live og død? For de begge ønsker ikke at de skal arve hverandre. Verken min mor, som jo er klar over at jeg er blitt forbisett veldig etter min far. Men egentlig spesielt han, som har lagt større verdier. Hans verdier skal gå til hans sønn etter hans død, ikke til min mor, om hun skulle bli lengstlevende. det er ikke sånn at hennes nye kjæreste ønsker at hun skal Anonymkode: b8a1c...00d Han ønske så mye han vil - loven sier at gjenlevende ektefelle's minstearv er 4 G om avdøde hadde barn. Hvorfor gifte seg - dersom ingen av de ønsker at egne verdier skal gå til egne livsarvinger og at ikke loven skal følges? Anonymkode: 69966...685 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #46 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Han ønske så mye han vil - loven sier at gjenlevende ektefelle's minstearv er 4 G om avdøde hadde barn. Hvorfor gifte seg - dersom ingen av de ønsker at egne verdier skal gå til egne livsarvinger og at ikke loven skal følges? Anonymkode: 69966...685 Det er bare sånn at de vil være gifte. Og det er jo akkurat derfor det finnes særeie og testamenter, sånn at folk skal få bestemme slikt selv. Anonymkode: b8a1c...00d
Gidavmeg Skrevet 12. oktober #47 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (På 11.10.2025 den 17.01): Tusen takk! Dette var veldig nyttig info. Dog så komplisert at jeg må lese det flere ganger, før jeg forhåpentligvis forstår det Men svar på spørsmål: Ja jeg var under 18 da barndomshjem ble overført til søsken som var myndig. Dette med verge tror jeg at har forstått, for det har jeg hørt flere ganger som en unnskyldning for at "alt måtte jo være riktig, for det var da en verge der"... Men det jeg tror har skjedd er at vergen ikke visste ikke om alt som skjedde pga av at mor satt i uskifte. Jeg tror ikke verge har så mye med å blande seg inn i hva en person gjør i uskiftet bo, og jeg hadde jo ingen arve-rettigheter sånn sett så lenge mor satt i uskifte. Derfor skjedde det en feil som verge ikke fikk noen info om; mor gav bort større gave enn lovlig fra uskiftet bo. Hvis mor hadde mor gjort det riktige ved salget av eiendommen, å faktisk gjort skifte, så ville nok min verge fått info. Og antagelig sørget for at det ble utbetalt en farsarv også til meg. Det var viktig det du sa om minstearv til gjenlevende ektefelle. Dette må jeg lese mer om ser jeg. Men det er viktig at særeiet da gjelder både i live og ved død. Om jeg forstod riktig? Ellers så "forsvinner" kanskje det lille hun eier nå også til andre? Og om jeg forstår deg riktig så er det verdier i dag som gjelder om hun skal løse ut livsarvinger/gjøre skifte? Ikke de verdiene som var i barndomshjemmet for 40 år siden? Anonymkode: b8a1c...00d Hvor hadde du en annen verge enn din mor?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #48 Skrevet 12. oktober Gidavmeg skrev (6 minutter siden): Hvor hadde du en annen verge enn din mor? Jeg har aldri møtt noen, men mor har sagt at det ble utnevnt en verge, i tillegg til henne. Men det er alt jeg vet. Anonymkode: b8a1c...00d
Gidavmeg Skrevet 12. oktober #49 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har aldri møtt noen, men mor har sagt at det ble utnevnt en verge, i tillegg til henne. Men det er alt jeg vet. Anonymkode: b8a1c...00d Høres veldig merkelig ut. Bodde du hos din mor eller var i fosterhjem/institusjon? Jeg mistet også en forelder som barn, og den andre forelderen hadde da foreldreansvaret alene. Jeg fikk utbetalt en forsikringssum, som overformynderiet hadde ansvar fram til jeg ble 18 og fikk pengene inn på konto.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #50 Skrevet 12. oktober Gidavmeg skrev (Akkurat nå): Høres veldig merkelig ut. Bodde du hos din mor eller var i fosterhjem/institusjon? Jeg mistet også en forelder som barn, og den andre forelderen hadde da foreldreansvaret alene. Jeg fikk utbetalt en forsikringssum, som overformynderiet hadde ansvar fram til jeg ble 18 og fikk pengene inn på konto. Jeg har også stusset på dette og det kan godt hende at mor har misforstått alt. Har bodd med mor, ikke noe fosterhjem nei. Og iom det er noen jeg aldri har møtt eller hørt ifra, så godt mulig alt er vås. Eller så var det sånn på den tia. Anonymkode: b8a1c...00d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #51 Skrevet 12. oktober Gidavmeg skrev (4 minutter siden): Høres veldig merkelig ut. Bodde du hos din mor eller var i fosterhjem/institusjon? Jeg mistet også en forelder som barn, og den andre forelderen hadde da foreldreansvaret alene. Jeg fikk utbetalt en forsikringssum, som overformynderiet hadde ansvar fram til jeg ble 18 og fikk pengene inn på konto. Og dette er nok litt årsak for kjeder av feil som har skjedd.. For mor har sagt det sånn at jeg hadde en verge, og hvis noe var feil måtte jo denne vergen ha grepet inn.. Anonymkode: b8a1c...00d
Gidavmeg Skrevet 12. oktober #52 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har også stusset på dette og det kan godt hende at mor har misforstått alt. Har bodd med mor, ikke noe fosterhjem nei. Og iom det er noen jeg aldri har møtt eller hørt ifra, så godt mulig alt er vås. Eller så var det sånn på den tia. Anonymkode: b8a1c...00d Jeg hadde tatt den opplysningen med en klype salt. For meg høres det ut somdin mor som har gjort noe ugreit, og skyller på en person ingen har møtt🤷🏻♀️ min forelder døde i 92.
Gidavmeg Skrevet 12. oktober #53 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og dette er nok litt årsak for kjeder av feil som har skjedd.. For mor har sagt det sånn at jeg hadde en verge, og hvis noe var feil måtte jo denne vergen ha grepet inn.. Anonymkode: b8a1c...00d Du bør virkelig komme til bunns i den vergen. Hvem oppnevnte den? Aldri hørt om verge når man har en forelder som «virker»
Gidavmeg Skrevet 12. oktober #54 Skrevet 12. oktober Beklager. Min feil. Ser det skal oppnevne midlertidig verge under skifte. Men det vel ikke skiftet.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #55 Skrevet 12. oktober Mine barn mistet sin far og vi var skilt. Da fikk yngste barnet oppnevnt verge på sin farsarv. Det var ei dame i kommunen som hadde ansvaret og vi gikk til henne når ungen ville kjøpe noe og bruke av arven. Det gikk fint og da ungen var 18 fikk den råderett over resten av pengene. Så verge kan man ha selv om den andre forelder "virker". Anonymkode: fb0e1...f6b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #56 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mine barn mistet sin far og vi var skilt. Da fikk yngste barnet oppnevnt verge på sin farsarv. Det var ei dame i kommunen som hadde ansvaret og vi gikk til henne når ungen ville kjøpe noe og bruke av arven. Det gikk fint og da ungen var 18 fikk den råderett over resten av pengene. Så verge kan man ha selv om den andre forelder "virker". Anonymkode: fb0e1...f6b Gidavmeg skrev (6 minutter siden): Du bør virkelig komme til bunns i den vergen. Hvem oppnevnte den? Aldri hørt om verge når man har en forelder som «virker» Jeg tror det er en slik «verge» mor har misforstått med. Og iom det aldri ble gjort skifte fikk jeg ikke noen verdier som verge skulle passe på for meg. Anonymkode: b8a1c...00d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #57 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har også stusset på dette og det kan godt hende at mor har misforstått alt. Har bodd med mor, ikke noe fosterhjem nei. Og iom det er noen jeg aldri har møtt eller hørt ifra, så godt mulig alt er vås. Eller så var det sånn på den tia. Anonymkode: b8a1c...00d Sikker på at hun ikke bare blander med det som den gangen het Overformynderiet? Anonymkode: 517bb...dec 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #58 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sikker på at hun ikke bare blander med det som den gangen het Overformynderiet? Anonymkode: 517bb...dec Det er antagelig det hun blander med ja. Anonymkode: b8a1c...00d 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #59 Skrevet 13. oktober Hvorfor må din søster godkjenne at moren din gir deg hytta som gave? Kan ikke din mor gi den bort på samme måte som hun ga bort huset til søsteren din? Anonymkode: ebcde...cfc 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #60 Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor må din søster godkjenne at moren din gir deg hytta som gave? Kan ikke din mor gi den bort på samme måte som hun ga bort huset til søsteren din? Anonymkode: ebcde...cfc Det er fordi loven er sånn faktisk. Underlig nok. Det var ulovlig det som ble gjort da jeg var umyndig, fordi det var en gave ut fra uskiftet bo langt større enn de 10-20% som er kan gis bort. Og så var det opp til meg å gjøre noe med det ulovlige som ble gjort, det året fra jeg ble myndig til 19 år. Og siden jeg ikke gjorde det, er det nå foreldet. Og så er prinsippet at selv om noe ulovlig ble gjort før, så er det ikke greit å gjøre det igjen. MEN, det kan gjøres, og la det være opp til min søster å kontakte advokat og få det ugyldiggjort. Og her kommer jo det med rettferdighet og familie-forhold inn. Så det er nok sånn det blir faktisk. Anonymkode: b8a1c...00d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå