AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:58 #1 Skrevet fredag kl. 12:58 En litt spesiell situasjon hvor min gamle mor nå faktisk skal gifte seg, og blir nødt til å skifte boet. Tidligere har det skjedd en stor feil, som jeg alltid har vist om men ikke kunne gjort noe med; da jeg var mindreårig og min far gikk bort, ble barndomshjemmet i sin helhet gitt bort til min eldre søster. Dette var altså da juridisk en ulovlig gave, men som er foreldet fordi jeg ikke forstod dette de første årene etter jeg fylte 18. Barndomshjemmet var da verdt ca 1 mill. Hvordan løses dette nå så lenge etterpå, når mor er nødt til å gjøre skifte og betale ut min farsarv? Det ene er den juridiske løsningen, men hva er en rettferdig løsning? Anonymkode: b8a1c...00d 1 6
Idar K. Skrevet fredag kl. 13:09 #2 Skrevet fredag kl. 13:09 (endret) Du har nok juridisk krav på 500 000,- som var din del av eiendommen. Det må da trekkes fra de 17 G som du har krav på, hvis det er så mye penger i boet. Endret fredag kl. 13:27 av Idar K. 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:14 #3 Skrevet fredag kl. 13:14 Advokat… og lykke til! Anonymkode: e66cc...55e 14 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:50 #4 Skrevet fredag kl. 13:50 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Advokat… og lykke til! Anonymkode: e66cc...55e Enig med denne, om vanlige skal ordne opp så blir det ikke skikkelig gjort og for alltid gnisninger mellom dere som er igjen. Anonymkode: 6fff2...8ce 5 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:59 #5 Skrevet fredag kl. 13:59 Idar K. skrev (44 minutter siden): Du har nok juridisk krav på 500 000,- som var din del av eiendommen. Det må da trekkes fra de 17 G som du har krav på, hvis det er så mye penger i boet. Jeg forstod ikke helt hva du mente? Vi er jo to søsken, men med like mye arverett nå, ifht det juridiske. Iom det som skjedde da er foreldet. Boet nå er ikke mer enn 1,5 ca Anonymkode: b8a1c...00d
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:00 #6 Skrevet fredag kl. 14:00 Jeg støtter de som sier advokat. Det er lite trolig at dere får løst dette godt på egen hånd, med mindre alle parter er enige om at du skal kompenseres for tapet. Juridisk tror jeg ikke du har noen sak, med tanke på at saken er foreldet, men det er jo nettopp om dette en jurist bør uttale seg. Anonymkode: ea4a9...4ab 4 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:03 #7 Skrevet fredag kl. 14:03 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Enig med denne, om vanlige skal ordne opp så blir det ikke skikkelig gjort og for alltid gnisninger mellom dere som er igjen. Anonymkode: 6fff2...8ce "skikkelig gjort" vil mest sannsynlig føre til at jeg ikke har noe mer arverett enn min søster. Jeg vet ikke om barndomshjem blir hensynstatt i det hele tatt. Så vidt jeg vet nå er farsarv halvparten av boet nå, + 1/4 som er morsarv.. ? Sånn at halvpart av 1,5 + den fjerdedelen, og alt dette deles i to på søsken. Tror jeg? Samtidig er det litt rart at det ene søsken får utbetalt farsarv to ganger... Anonymkode: b8a1c...00d 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:06 #8 Skrevet fredag kl. 14:06 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg støtter de som sier advokat. Det er lite trolig at dere får løst dette godt på egen hånd, med mindre alle parter er enige om at du skal kompenseres for tapet. Juridisk tror jeg ikke du har noen sak, med tanke på at saken er foreldet, men det er jo nettopp om dette en jurist bør uttale seg. Anonymkode: ea4a9...4ab Jo, er nok sant det. Bare at det blir advokatregning i tillegg.. Derfor kanskje bare best å bruke arveloven, enn at en advokat skal ha titusener av det lille som blir. Anonymkode: b8a1c...00d 1
Apis Skrevet fredag kl. 14:06 #9 Skrevet fredag kl. 14:06 Bestille time hos en advokat, for rådføring. 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:15 #10 Skrevet fredag kl. 14:15 AnonymBruker skrev (1 time siden): ble barndomshjemmet i sin helhet gitt bort til min eldre søster. Anonymkode: b8a1c...00d Kan ikke mor nå påstå at det var forskudd på arv? Anonymkode: 9c7cb...1e0 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:22 #11 Skrevet fredag kl. 14:22 Din mor er vel nøkkelen her. Hun valgte å gi bort et hus i gave dengang, hun kan velge å gi bort en større sum til bare deg nå. Det kalles livsdisposisjoner, ikke dødsdisposisjoner (arv). Mennesker som lever kan gjøre med sine penger og ting som de vil, helt fritt. Anonymkode: 83c8d...bda 6 7
Amy71 Skrevet fredag kl. 14:41 #12 Skrevet fredag kl. 14:41 Din mor arvet 25% av boligen eller minimum 4 G. 4 G i 1985 var 25.900 kr. Så hennes minimums arv var 103.600. Hvis huset var verdt 1 mill i 1985 arvet hun 250.000. Resterende, 750.000 deles på deg og din søster. Din del er da 375.000 kr som din mor er skyldig deg ettersom hun ga bort din farsarv.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:49 #13 Skrevet fredag kl. 14:49 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jo, er nok sant det. Bare at det blir advokatregning i tillegg.. Derfor kanskje bare best å bruke arveloven, enn at en advokat skal ha titusener av det lille som blir. Anonymkode: b8a1c...00d Har du ikke advokatforsikring via LO? Arv er en av tingene denne dekker. Sjekk med fagforeningen din. Anonymkode: 4b558...5ec
Amy71 Skrevet fredag kl. 17:05 #14 Skrevet fredag kl. 17:05 AnonymBruker skrev (2 timer siden): "skikkelig gjort" vil mest sannsynlig føre til at jeg ikke har noe mer arverett enn min søster. Jeg vet ikke om barndomshjem blir hensynstatt i det hele tatt. Så vidt jeg vet nå er farsarv halvparten av boet nå, + 1/4 som er morsarv.. ? Sånn at halvpart av 1,5 + den fjerdedelen, og alt dette deles i to på søsken. Tror jeg? Samtidig er det litt rart at det ene søsken får utbetalt farsarv to ganger... Anonymkode: b8a1c...00d Hvorfor skal dere gjøre opp boet etter din mor nå? Hun kan jo erverve mere kapital før hun dør. Det beste er at hun skriver testamente om at den nye ektemannen ikke skal arve 25% etter henne. Særkullsbarn kan kreve boskifte når mor/far dør. Spørsmålet er om skiftet skal gjøres ut fra datidens eller nåtidens verdi. Din søster skal ikke ha ut en sum igjen. Du skal ha utbetalt halvparten av 75%. Hennes del har hun allerede fått. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:18 #15 Skrevet fredag kl. 17:18 Er det snakk om store verdier? 1 million i 1985 utgjør ca 3 millioner i dag. Hadde bedt om at søsterens andel ble trukket fra. Anonymkode: dac45...377 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:34 #16 Skrevet fredag kl. 17:34 Hva sier søsteren din om dette da? Anonymkode: ab4dc...418
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:42 #17 Skrevet fredag kl. 22:42 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kan ikke mor nå påstå at det var forskudd på arv? Anonymkode: 9c7cb...1e0 Jeg tror ikke hun kan påstå det i ettertid, iom ikke det ble gjort et skriv som sa at det var forskudd som skulle avkortes senere. Anonymkode: b8a1c...00d
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:45 #18 Skrevet fredag kl. 22:45 Amy71 skrev (8 timer siden): Din mor arvet 25% av boligen eller minimum 4 G. 4 G i 1985 var 25.900 kr. Så hennes minimums arv var 103.600. Hvis huset var verdt 1 mill i 1985 arvet hun 250.000. Resterende, 750.000 deles på deg og din søster. Din del er da 375.000 kr som din mor er skyldig deg ettersom hun ga bort din farsarv. Jeg tror du glemte av her at hun først og fremst eide halvparten, som gift og felles barn med min far (selv om han eide huset før møtte henne). Så det er bare halvparten av hele verdien som var fars eierandel, og som det skulle gå arv til barn fra. Anonymkode: b8a1c...00d
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:47 #19 Skrevet fredag kl. 22:47 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har du ikke advokatforsikring via LO? Arv er en av tingene denne dekker. Sjekk med fagforeningen din. Anonymkode: 4b558...5ec Takk for forslag men ser ut som min fagforening kun dekker arbeidsrelaterte saker med advokat. Ikke noe privat Anonymkode: b8a1c...00d
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:52 #20 Skrevet fredag kl. 22:52 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for forslag men ser ut som min fagforening kun dekker arbeidsrelaterte saker med advokat. Ikke noe privat Anonymkode: b8a1c...00d Hva er foreslått? Fra din mor og fra din søster? Anonymkode: dac45...377
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå