Buffelo Skrevet 10. oktober #1 Skrevet 10. oktober (endret) https://www.samtiden.no/scenekunst/nationaltheatret-har-brukt-250-millioner-kroner-pa-utredning/1193182 Statsbygg har lagd frem eit prisforslag på renovering av natioanalteateret til kostnadsregnet til 10 milliar, og det er allerede brukt 250 milliorner på div. udredninger, konulenthonorarer. Stadt skipstunnel er det forlengst brukt 300 millioner, og flere har forlengst måttet flyttet fra hus, og gård for å frigjøre areal til prosjektet. https://www.nrk.no/norge/store-har-bestemt-seg_-vraker-stad-skipstunnel-1.17604633 Endret 10. oktober av Buffelo 2
newman01 Skrevet lørdag kl. 05:54 #2 Skrevet lørdag kl. 05:54 (endret) Selv om det er idiotisk å bruke 10 milliarder på Nasjonalteateret betyr ikke det nødvendigvis at det er lurt å bruke 10 milliarder på en skipstunnel Endret lørdag kl. 06:00 av newman01 15
Pawn Hearts Skrevet lørdag kl. 06:43 #3 Skrevet lørdag kl. 06:43 Nationaltheatret. Den tunnelen er jeg ikke sikker på at er noe lurt påfunn. 11 1
Perine Skrevet lørdag kl. 09:02 #4 Skrevet lørdag kl. 09:02 (endret) Jeg vet ikke nok om hvilke konsekvenser det får om disse oppgavene løses på en rimeligere måte. Er det nødvendig å bygge så dyrt? Kan det gjøres på en sikker måte med firkantede/enkle løsninger, uten fordyrende effekter? Sammenlign med en butikk med varene på paller midt i butikken, i forhold til flott innredning i hyller og skap som er kunstnerisk utformet av de dyreste designere.. Mitt inntrykk er at den visuelle wow-effekten og berømmelsen er viktigere enn funksjonen. Så jeg ser ofte at det er enten slott eller ingenting. Vanskelig å forklare hva jeg mener, men det er jo slik man må gjøre ellers. I privatøkonomien må man jo prøve å strekke pengene og få mest mulig igjen for dem. Endret lørdag kl. 09:14 av Perine 2
Buffelo Skrevet lørdag kl. 09:08 Forfatter #5 Skrevet lørdag kl. 09:08 (endret) newman01 skrev (3 timer siden): Selv om det er idiotisk å bruke 10 milliarder på Nasjonalteateret betyr ikke det nødvendigvis at det er lurt å bruke 10 milliarder på en skipstunnel Det å overføre mer av transport-og vareflyten fra vei til sjø har utvilsamt store forebyggende effekt på både klima-og miljøet. Dei nye hurtigrutene er langt mer miljø-og kilmavennlige en det meste av el.bilparken i Norge, og det skal mange busser, el.biler etc. til å transportere tilsvarende mengde passasjerer fra nord til sør. Norge supsidiere m.a. el. bilparken med drøyt 60 milliarder i året, og kunne bygd både Stadt skipstunnel og rustet opp vegnettet for den summen. Norge skal liksom vera eit utstillingsvindu for grønn omstilling, og det landet som importerer flest el. biler. Dette samtidig som det er stort underskudd på kraft, og verre vil det bli. Strømmen i Norge er ekstremt rimleg samanlignet med mange andre land, men det er nettleigen, og overføringslinjene som koster. Stadt skips tunnel er kostnadsregnet til omlag 7 milliarder, og kan bygge både Stadt skipstunnel, og mye vegsikring for vel 60 milliarder, Når nå Stadt skipstunnel er vraket bør det selvsagt også Nationalteatert også skrotes, og jevnes bort. Endret lørdag kl. 09:36 av Buffelo 3 1
Johan uten land Skrevet lørdag kl. 09:10 #6 Skrevet lørdag kl. 09:10 (endret) Kultur er selvsagt viktig for en nasjon. Det bygger nasjonen, det skaper samhold og det løfter opp enkeltmennesker. En skipstunnell uten nytteverdi er selvsagt ikke samfunnsyttig. Endret lørdag kl. 09:11 av Johan uten land 5 3
Jingjang Skrevet lørdag kl. 09:22 #7 Skrevet lørdag kl. 09:22 Stadt skipstunnel ligg for langt unna Oslo og makta. 7 2
Pawn Hearts Skrevet lørdag kl. 09:22 #8 Skrevet lørdag kl. 09:22 Perine skrev (16 minutter siden): Jeg vet ikke nok om hvilke konsekvenser det får om disse oppgavene løses på en rimeligere måte. Er det nødvendig å bygge så dyrt? Kan det gjøres på en sikker måte med firkantede/enkle løsninger, uten fordyrende effekter? Sammenlign med en butikk med varene på paller midt i butikken, i forhold til flott innredning i hyller og skap som er kunstnerisk utformet av de dyreste designere.. Mitt inntrykk er at den visuelle wow-effekten og berømmelsen er viktigere enn funksjonen. Så jeg ser ofte at det er enten slott eller ingenting. Vanskelig å forklare hva jeg mener, men det er jo slik man må gjøre ellers. I privatøkonomien må man jo prøve å strekke pengene og få mest mulig igjen for dem. Regjeringen har gått inn for et såkalt minimumsalternativ. Jeg finner ikke noe kostnadsoverslag, men vi kan regne med at det koster betydelig mindre enn 10 milliarder. Nå er det ennå ikke fattet noe vedtak, så vi får se hva som skjer.
Vma Skrevet lørdag kl. 09:30 #9 Skrevet lørdag kl. 09:30 Helt utrolig at man har brukt så lang tid på å finne ut at skipstunnel er en idiotisk plan 2
Vetikkebedre Skrevet lørdag kl. 09:34 #10 Skrevet lørdag kl. 09:34 Det er jo helt umulig å sette slikt opp mot hverandre, da kan du jo like gjerne spørre om det er viktigere med skipstunnel eller å forsterke barnevernstjenesten f. eks. For meg er bevaring av Nationaltheatret viktig, siden vi ikke er et u-land og bør klare å ta vare på kulturen vår med tilhørende bygninger. Skipstunnel har jeg ikke noe forhold til. 9 1
Buffelo Skrevet lørdag kl. 09:40 Forfatter #11 Skrevet lørdag kl. 09:40 Johan uten land skrev (27 minutter siden): Kultur er selvsagt viktig for en nasjon. Det bygger nasjonen, det skaper samhold og det løfter opp enkeltmennesker. En skipstunnell uten nytteverdi er selvsagt ikke samfunnsyttig. Så du ønsker å prioritere kultur foran sikkerhet til sjøs, miljø-og klima. ? ?😰 2 1
Soft mann Skrevet lørdag kl. 09:41 #12 Skrevet lørdag kl. 09:41 Nasjonalteater er noe ingen trenger. Tunellen vil redde liv. så å sette tull opp mot noe som redder liv er galskap. Å bruke penger i det hele på nasjonalteater er galskap. Det må lages en ordning at nasjonalteater dekker sine egne utgifter 2 1 2
Fru Uperfekt Skrevet lørdag kl. 10:01 #13 Skrevet lørdag kl. 10:01 Buffelo skrev (21 timer siden): https://www.samtiden.no/scenekunst/nationaltheatret-har-brukt-250-millioner-kroner-pa-utredning/1193182 Statsbygg har lagd frem eit prisforslag på renovering av natioanalteateret til kostnadsregnet til 10 milliar, og det er allerede brukt 250 milliorner på div. udredninger, konulenthonorarer. Stadt skipstunnel er det forlengst brukt 300 millioner, og flere har forlengst måttet flyttet fra hus, og gård for å frigjøre areal til prosjektet. https://www.nrk.no/norge/store-har-bestemt-seg_-vraker-stad-skipstunnel-1.17604633 Stad er mest samfunnsøkonomisk nyttig 2 2
Buffelo Skrevet lørdag kl. 10:05 Forfatter #14 Skrevet lørdag kl. 10:05 (endret) Vma skrev (37 minutter siden): Helt utrolig at man har brukt så lang tid på å finne ut at skipstunnel er en idiotisk plan Når ein person fra Stadlandet, og ein person fra østlandet /Oslo diskuterer veret så snakker de om 2 forskjellige ting, og slik er det blitt også idenne saken. Det meste av verdiskapning i Norge skjer på vestlandet,og langs vår langstrakte kystlinje, og det fraktes langt flere passajerer langs vår langstrakte kystlinje en på veinettet. Skipstunnelen hadde m.a. åpnet for hurtigbåtforbindelse Stavanger- Molde. Eneste kommunikasjonsåre mellom Nordvestlandet og Bergen idag er "geitaråsa " E 39, og hurtigruta. Bergen er vestlandets hovudstad, og verftindustrien langs vestlandet er det som har stått for det meste av verdiskapningen i tilknyttningen oljeutvinningen. Endret lørdag kl. 10:16 av Buffelo 6 5
Pawn Hearts Skrevet lørdag kl. 10:26 #15 Skrevet lørdag kl. 10:26 Soft mann skrev (42 minutter siden): Nasjonalteater er noe ingen trenger. Tunellen vil redde liv. så å sette tull opp mot noe som redder liv er galskap. Å bruke penger i det hele på nasjonalteater er galskap. Det må lages en ordning at nasjonalteater dekker sine egne utgifter Det er typisk at kulturløse mennesker (gjerne FrP-ere) mener at kultur er tull. For øvrig stemmer ikke HI, i juli gikk regjeringen inn for et billigere alternativ. 4 3
Vetikkebedre Skrevet lørdag kl. 10:31 #16 Skrevet lørdag kl. 10:31 Buffelo skrev (48 minutter siden): Så du ønsker å prioritere kultur foran sikkerhet til sjøs, miljø-og klima. ? ?😰 Så du vil prioritere miljø og klima fremfor barn som trenger hjelp? 😪 Ser du ikke hvor dårlig den type argumentasjon er? Og som ellers er det en fordel å diskutere ting på riktig grunnlag. Mesteparten av verdiskapningen i Norge skjer i Oslo: https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/artikler-og-publikasjoner/oslo-har-hoyest-bruttoprodukt-per-sysselsatt 1 2
Soft mann Skrevet lørdag kl. 10:46 #17 Skrevet lørdag kl. 10:46 Pawn Hearts skrev (15 minutter siden): Det er typisk at kulturløse mennesker (gjerne FrP-ere) mener at kultur er tull. For øvrig stemmer ikke HI, i juli gikk regjeringen inn for et billigere alternativ. De som er så glad i kultur får betale for det sel tenker eg. Har vel ingenting med hvilket parti en stemmer på. Mange medesiner i Norge er ikke på blå resept, kanskje det hadde vert viktigere. Stort sett alt er viktigere en kultur. Men de har sv ere vanskelig med å forstå😉 2 1
Buffelo Skrevet lørdag kl. 10:50 Forfatter #18 Skrevet lørdag kl. 10:50 Vetikkebedre skrev (44 minutter siden): Det er jo helt umulig å sette slikt opp mot hverandre, da kan du jo like gjerne spørre om det er viktigere med skipstunnel eller å forsterke barnevernstjenesten f. eks. For meg er bevaring av Nationaltheatret viktig, siden vi ikke er et u-land og bør klare å ta vare på kulturen vår med tilhørende bygninger. Skipstunnel har jeg ikke noe forhold til. Sett fra ditt ståsted er Nationalteateret viktigere en skipstunnelen, men vert å minne om at det er industrien og verdiskapningen vi alle lever av, og som finansierer velferden. Det hadde åpenbart kunne vert veldi samfunnsnyttig å flyttet mange tusen arbeidsplasser utav Oslo. I Norge brukes det dessuten slik det brukes eit ikkje ubetydeleg beløp på byråkratisk rot, og mer penger på "planlegging" en igjennomføring,av prosjekter. Dessuten er det oppsiktsvekkende at når det idag planlegges ny infrastruktur så er det underdimensjonert etter 20 år. 2 2
Pawn Hearts Skrevet lørdag kl. 11:00 #19 Skrevet lørdag kl. 11:00 Soft mann skrev (7 minutter siden): De som er så glad i kultur får betale for det sel tenker eg. Har vel ingenting med hvilket parti en stemmer på. Mange medesiner i Norge er ikke på blå resept, kanskje det hadde vert viktigere. Stort sett alt er viktigere en kultur. Men de har sv ere vanskelig med å forstå😉 Siviliserte samfunn har til alle tider skjønt at kultur er viktig og at det ikke er gratis. Nå ser jeg at også FrP mener det er en selvfølge at Nationaltheatret renoveres, men at en prislapp på 10 milliarder er hinsides. Så jeg vet ikke hvilket parti du skal stemme på hvis du synes det beste er å legge ned hele greia. 5
Buffelo Skrevet lørdag kl. 11:02 Forfatter #20 Skrevet lørdag kl. 11:02 Vetikkebedre skrev (22 minutter siden): Så du vil prioritere miljø og klima fremfor barn som trenger hjelp? 😪 Ser du ikke hvor dårlig den type argumentasjon er? Og som ellers er det en fordel å diskutere ting på riktig grunnlag. Mesteparten av verdiskapningen i Norge skjer i Oslo: https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/artikler-og-publikasjoner/oslo-har-hoyest-bruttoprodukt-per-sysselsatt Du legg her frem en artikkel fra 2017. Miljø-og klima har selvsagt også innfytelse på barn-og ungdomer og det har også måten ein planlegger og igjennomfører utbygging av vår fremtidige infrastruktur som er blitt sterkt nedprioritert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå