Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal være fadder i dåp snart, og lurer på hvordan dette foregår. Jeg har ikke hørt noe om å bære barnet, så jeg lurer på hva en fadders rolle ellers går i, i selve seremonien i kirka. Vi er fire faddere. Må vi bekrefte/si noe?

Har aldr vært i dåp før, bare navnefest. Gjerne beskriv hvordan delen med mitt fadderbarn foregår. 

Anonymkode: b50b1...46f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i dåp forleden, og var fadder. Nå var dette en ungdom som ble døpt, men var babyer der også. Jeg måtte tenne et lys for dåpsbarnet fremme i kirken. Den andre fadderen måtte henge opp et hjerte på et lite tre som sto der. Jeg så at det var foreldrene selv som bar babyene, og mener å huske at jeg gjorde det med mine egne to barn også, men det er 8 år siden siste så jeg husker faktisk ikke helt 😅 tror det varierer, av og til holder en av fadderne babyen. Lykke til 🥰

Anonymkode: 346a9...aee

AnonymBruker
Skrevet

Som fadder skal du kun være med opp når barnet døpes. Om du får en oppgave ut over det er det opp til foreldre eog de ghir da beskjed. Oppgaver kan da være å bære barnet, ta av lua eller bekrefte navnet. Utenom det kommer du som vanlig gjest og setter deg sammen med familien til dåpsbarnet.

Anonymkode: df324...a3f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skal være fadder i dåp snart, og lurer på hvordan dette foregår. Jeg har ikke hørt noe om å bære barnet, så jeg lurer på hva en fadders rolle ellers går i, i selve seremonien i kirka. Vi er fire faddere. Må vi bekrefte/si noe?

Har aldr vært i dåp før, bare navnefest. Gjerne beskriv hvordan delen med mitt fadderbarn foregår. 

I kirken er det ikke veldig mye arbeid. Når barnet skal døpes, blir fadderne med fram. Noen ganger er det én fadder som bærer og en annen som tar av lua, men det kan også være foreldrene selv som gjør dette. De andre fadderne står bare og ser på. Alle faddere må svare «ja» når presten spør om de vil at barnet skal oppfostres i den kristne tro. 

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (1 minutt siden):

I kirken er det ikke veldig mye arbeid. Når barnet skal døpes, blir fadderne med fram. Noen ganger er det én fadder som bærer og en annen som tar av lua, men det kan også være foreldrene selv som gjør dette. De andre fadderne står bare og ser på. Alle faddere må svare «ja» når presten spør om de vil at barnet skal oppfostres i den kristne tro. 

Det er det siste der som er litt stress. Ingen av de tidligere svarene nevnte dette, så betyr det at det er en utdatert sak eller glemte de det bare? De skriver at fadderne pynter eller bare står og ser på. Mens her kommer det jeg mente med å si noe, i HI. 

Skrevet

Det vanlige er at den som bærer barnet svarer, jeg har aldri opplevd at hver enkelt fadder må svare.

Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Det vanlige er at den som bærer barnet svarer, jeg har aldri opplevd at hver enkelt fadder må svare.

Jeg har det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er det siste der som er litt stress. Ingen av de tidligere svarene nevnte dette, så betyr det at det er en utdatert sak eller glemte de det bare? De skriver at fadderne pynter eller bare står og ser på. Mens her kommer det jeg mente med å si noe, i HI. 

Du skal bare si «ja».

AnonymBruker
Skrevet

Pynt deg som om du skal i konfirmasjon eller bryllup. Hadde du skulle bært barnet får du beskjed. ❤️

Anonymkode: 08b06...455

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som fadder skal du kun være med opp når barnet døpes. Om du får en oppgave ut over det er det opp til foreldre eog de ghir da beskjed. Oppgaver kan da være å bære barnet, ta av lua eller bekrefte navnet. Utenom det kommer du som vanlig gjest og setter deg sammen med familien til dåpsbarnet.

Anonymkode: df324...a3f

Dette. Og jeg måtte svare "ja". 

Daria skrev (1 time siden):

Den som bærer trenger ikke være kristen. Men de som er faddere påtar seg ansvaret for å oppdra barnet i den kristne tro, og må normalt være medlemmer av statskirka med mindre presten er romslig her. 

Anonymkode: f6fae...a9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...