AnonymBruker Skrevet 22. oktober #21 Skrevet 22. oktober Hun føler seg åpenbart ikke som bestemor til ungdommen og da er det neppe gjensidig heller. Dermed tror jeg egentlig ikke det er så problematisk for ungdommen. Har hen egne besteforeldre eller annen slekt å få gaver fra? Jeg hadde kanskje kompensert litt, men da for å sikre at ikke en fikk veldig mange flere presanger enn den andre. Anonymkode: 4cd09...9d8
Lillemy8 Skrevet 22. oktober #22 Skrevet 22. oktober (endret) AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hun føler seg åpenbart ikke som bestemor til ungdommen og da er det neppe gjensidig heller. Dermed tror jeg egentlig ikke det er så problematisk for ungdommen. Har hen egne besteforeldre eller annen slekt å få gaver fra? Jeg hadde kanskje kompensert litt, men da for å sikre at ikke en fikk veldig mange flere presanger enn den andre. Anonymkode: 4cd09...9d8 Godt poeng dette med om 19-åringen får tilsendt gaver fra morssiden sin. Regner med at «barna» har samme bestefar på farssiden og får like «store» gaver derfra, hvis ikke kan jo også det tas med i det totale bildet. Endret 22. oktober av Lillemy8
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #23 Skrevet 22. oktober Det er litt uklart hvem dette voksne barnet egentlig er i slekt med. TS skriver at det er en slektning av henne fra farssiden, altså en slektning av hennes far. Er foreldrene til TS skilt? Lever faren til TS fortsatt? Da har vel dette voksne barnet slektninger på den siden, som evt. bør bidra til gavehaugen? Hvis ikke TS sin mor er bestemor til dette barnet, og barnet i tillegg er voksent, så holder jeg med bestemoren her. Dersom det blir skjevhet i gavene er det opp til TS å evt. korrigere, ved å gi en ekstra gave. Anonymkode: 10fd2...a15
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #24 Skrevet 23. oktober Ts her. Tusen takk for mange fine svar. Jeg skjønner at dere lurer litt, da situasjonen vår er litt spesiell. Mine foreldre skilte seg da jeg var rundt 5 år gammel. Begge fikk etterhvert nye partnere. Bonusbarnet er mitt, mye yngre, halvsøsken. Vi har felles far, som døde for ca 10 år siden. Barnet har bodd hos meg siden da, og vi har vært nære siden hn ble født. Moren flyttet tilbake til sitt hjemland det året barnet fylte 18. Forskjellsbehandlingen var mindre synlig da moren til bonusbarnet fortsatt var til stede og barna var yngre. Da fikk han gaver og penger fra sin mor og hennes nettverk i tillegg. Og det utjevnet forskjellene. Nå vil ikke bonusbarnet motta noen gaver utenom fra oss. Min utvidede familie på farssiden har ikke gjort noen forskjell og begge barna har fått det samme fra onkler, tanter og søskenbarn/tremenninger. Dette fases ut nå når de er blitt myndige. Nå er det gaver stort sett fra nærmeste familie. Bonusbarnet har ingen besteforeldre. Jeg er veldig enig i at min mor ikke ser på bonusbarnet som sitt barnebarn. Og vice versa. Og muligens bryr ikke bonusbarnet seg om denne forskjellsbehandlingen. Vi har jo snakket mye om det opp igjennom, at det er en forskjell mellom de to. For det har vært vanskelig å navigere alt i den spesielle situasjonen vi har vært i, familiemessig. Der en av fått av sin mor og den andre av sin bestemor. Innad har vi ikke gjort noen forskjell på dem, og begge har fått akkurat det samme, stort sett. Ungdommen selv er lite gavmild, så det er et poeng i det også - hn vil nok neppe gå til innkjøp av noen gaver til noen, muligens til venner. Siden vedkommende er i en litt "vanskelig" alder er det jo ikke sånn at forholdet oss i mellom og i familielivet her hjemme går helt knirkefritt for tiden heller, men jeg tenker jo at det er alderen de er i og at det vil gå over når de modnes. Jeg tar til meg mange gode råd og kritikk her, og takker så mye for oppmerksomheten. Jeg synes det er vanskelig å ta det opp da jeg er ganske konfliktsky, så jeg føler jeg har fått flere gode tips til hvordan jeg kan ordlegge meg. 🙏 Anonymkode: 6977e...04e 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #25 Skrevet 23. oktober I og med at eldste er voksen, og sikkert glad i sitt "søsken", så hadde jeg faktisk involvert. Om du har gitt barnet en god og riktig oppdragelse, så vil det nok ta kontakt med sin bestemor og uttrykt ønske om å bli behandlet likt - og ikke få noen gave. Anonymkode: c834f...a17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå