AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2025 #1 Skrevet 10. oktober 2025 Jeg har alltid vært redd for hakk og riper. Når jeg oppdager et hakk i gulvet eller ripe i bilen, så beskriver det best som om bevisstheten zoomer inn på ripe/hakk og alt annet rundt blir uvesentlig. Jeg blir utrolig lei meg, men prøver å holde det inne. Jeg synes det kan være vanskelig å holde blikkontakt med folk om jeg ikke kjenner de så godt eller blir litt usikker. Er en introvert person som har lært meg å være sosial. Er jeg en fot innenfor spekteret eller har jeg angst av noe slag? Anonymkode: 46e0c...4a6
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2025 #2 Skrevet 10. oktober 2025 Vi kan ikke diagnostisere deg. Ikke er vi fagpersonell og ikke kan noen gjøre det over nett basert på så lite informasjon. Gå til fastlegen og be om utredning. Anonymkode: 7fef7...163 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2025 #3 Skrevet 10. oktober 2025 Dette er ikke nok til å være noen som helst slags indikasjon på autisme. Absolutt alle har slike småting. Autisme er en gjennomgripende forstyrrelse som hovedsakelig påvirker de mellommenneskelige evnene. Anonymkode: 6946f...b43 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2025 #4 Skrevet 10. oktober 2025 Autisme er jo mer enn å være redd for hakk og riper. Blikkontakt kan være vanskelig for de med sosial angst. Som andre også har svart her, det er umulig å si ut fra noen få setninger. Selv om du hadde skrevet flere A4 ark og selv om vi som svarte her hadde vært helsepersonell så kan ikke noen utredes via KG. Det er nok mange som kan kjenne seg igjen i småtegn på autisme, men det handler om grad. Jeg har favorittbestikk og kan i perioder spise det samme måltidet flere dager på rad (typisk ting som blir dratt frem som autisme-tegn på sosiale medier), men har ikke autisme likevel (men jeg har faktisk angst!). Anonymkode: 48a69...100 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2025 #6 Skrevet 10. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har alltid vært redd for hakk og riper. Når jeg oppdager et hakk i gulvet eller ripe i bilen, så beskriver det best som om bevisstheten zoomer inn på ripe/hakk og alt annet rundt blir uvesentlig. Jeg blir utrolig lei meg, men prøver å holde det inne. Jeg synes det kan være vanskelig å holde blikkontakt med folk om jeg ikke kjenner de så godt eller blir litt usikker. Er en introvert person som har lært meg å være sosial. Er jeg en fot innenfor spekteret eller har jeg angst av noe slag? Anonymkode: 46e0c...4a6 Basert på det du skriver her så ville du verken fått diagnose autisme eller angst. Anonymkode: 39920...378 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2025 #7 Skrevet 10. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): OCD? Anonymkode: d12a5...3bb Vet du egentlig hva det OCD er? Anonymkode: 39920...378
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2025 #8 Skrevet 10. oktober 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette er ikke nok til å være noen som helst slags indikasjon på autisme. Absolutt alle har slike småting. Autisme er en gjennomgripende forstyrrelse som hovedsakelig påvirker de mellommenneskelige evnene. Anonymkode: 6946f...b43 Dette 👆🏻 Anonymkode: 21a46...3a6 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #9 Skrevet 11. oktober 2025 De aller fleste mennesker vil nok kunne kjenne seg igjen i et eller flere symptomer, fra en eller annen diagnose. Det betyr ikke automatisk at man har det ene eller det andre. Alvorlighetsgraden må være såpass høy at symptomene påvirker hvordan du fungerer i hverdagen; sosialt, akademisk/ jobb-messig, mentalt etc. Først da begynner man å mistenke diagnose. De fleste av oss har våre særegenheter, uten at det trenger å være bekymringsverdig:) Anonymkode: 08fe2...b93
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #10 Skrevet 11. oktober 2025 Tror nok ikke det trenger å være noen av delene. Men jeg har ikke peiling altså. Men jeg er som deg, bare at jeg har angst(eller hva man skal kalle det) for hull i tekstiler. Ihvertfall i laken, jeg kan ikke sove hvis jeg vet det er et lite hull i et laken eller sengetøy. Vet det høres helt sprøtt ut og jeg tør ikke si det til noen fordi jeg er redd de skal tro jeg er sprø... Hull i sokker får jeg også grøsninger av. Aner ikke hvorfor jeg er sånn... men må si jeg syns det er en trøst å lese hva du opplever. Er nok flere av oss, men de færreste er vel åpne om slike ting. Anonymkode: e2bb8...2aa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå