Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om dere ikke kjøper til alle 55 så stopper gavedrysset også andre veien. 

Anonymkode: e62c6...f4b

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir gave til mine barn (2 stk), foreldre og nevø (m/samboer). Hadde jeg hatt mange nieser og nevøer så hadde det også vært kuttet ut. Vi venninner sluttet med gaver til hverandre for flere år siden. 

Anonymkode: 2f556...731

Skrevet

Vi gir kun til nærmeste familie og de vi faktisk feirer jul med. 

Men gir dere skikkelige gaver? Hvis dere kun får ræl så hadde jeg virkelig bare gitt ræl tilbake, det kan dere spare mange tusen kroner på. 

Anonymkode: ebc52...485

• Nyttig 1
Skrevet

Helt enig. Har rundt 15 gaver og det er mer enn nok ! Kunne tenkt Meg å kutte det ned til Max 5..!!! 
Gir alltid størst og finest gave til min Bestemor og Mamma. De står meg nærmest og min bestemor er over 90 år og har ikke mange jule feiringer igjen i livet så syntes et menneske som har gitt til alle hele livet fortjener å bli satt ekstra pris på , både julaften og bursdag. 
Hun Fikk foreksempel ny mobil tlf i fjor og en lekker blomster vase fra gamle dager,

Droppa ut 5-6 stykker i fjor og det var mye herligere å bruke mer penger på bestemor enn på alle de andre. 

I år vurderer jeg kun 5 stykker totalt så får resten være. 

Kjenner meg igjen i dine følelser rundt tanken på andre som ikke har særlig og såvidt råd å feire med mat på bordet. 

Jeg selv har elendig inntekt men bruker som regel opp mye mer enn jeg har og sitter blakk med tomt kjøleskap hele Januar bare fordi jeg skal være så snill.

Kjedelig å aldri ha råd til noe på Januar salget heller. 

her må du bare være sterk å stå imot! Noen vil bli veldig snurte og sure og prøve å lempe masse dårlig samvittighet over på dere, men vær fornøyd !

Jula skal være en tid til ettertanke! 🕊🍒

Anonymkode: 1a96e...5d9

Skrevet

Legger du for mye innsats i det? Man kan jo gi hyggelige og praktiske gaver til de man ikke er så nære, uten å bruke så mye hjernekapasitet. 

Jeg netthandler alt. Orker virkelig ikke å bruke tid i butikkene.

Alle som ikke er nære får vin/god alkoholfri drikke/sjokolade. Om det skulle sendes, ville det nok blitt sjokolade og flakslodd eller gavekort på polet. 

Hele den nære familien bruker ønskelister (med ting i alle prisklasser).

Man kan kjøpe 1 diger diskrull med gavepapir på Lyreco, og tape-dispenser. 

Men ja, helt enig at det tar sykt mye tid å pakke inn. Det beste er å pakke inn etter hvert som ting kommer i hus. 

Og så kan man jo etter hvert gå gjennom listen sin med omtanke og kutte ut de som helt opplagt bare gir dere tøv dere ikke kan bruke og kanskje ta en samtale med akkurat dem om at dere skal innskrenke litt hvor mange dere gir til. Tøysegaver er ofte et tegn på at man ikke er så nære at det betyr all verden uansett.

Men at man skal kutte tante Turid fordi hun har barn som heller skal få, eller man plutselig bare skal gi til sine egne barn og foreldre, det kan jo bli litt trist. Sånn om noen sitter igjen og ikke får noe som helst til jul av noen. 

Hvem man har lyst til å glede med gave kan jo vektlegges litt i vurderingen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå som vi er kommet i oktober genynner den snikende følelsen å komme under huden: julegaver. Gud som jeg HATER alt det jævla stresset hvert eneste år. Vi (jeg og mannen) har begge stor familie. Barna er studenter og bor på hybel. Men likevel er det hvert år (hold dere fast!) 55 julegaver å kjøpe. 
Det er foreldre, barn, besteforeldre, grandtanter, søsken, stesøsken, nieser, nevøer, venner og et par naboer. Hvert eneste år bruker vi ca 25.000 på disse over 50 gavene. Og det verste er ikke pengene, vi har grei økonomi og klarer oss godt, men det er liksom bare… ALT. Planlegging, innkjøp, pakking, organisering med levering/sending… Bare å sørge for å kjøpe nok papir, bånd, teip og gavelapper er en stor operasjon i seg selv. Ofte blir det for lite, så må man ut å handle mer papir eller mer bånd. En enkelt gave tar opp mot 10 minutter fra man henter den fram til den er ferdig innpakket… Så skal alt pakkes i poser og esker til famile a, familie b, person c og person d, for et visst system må man ha slik at man ikke ender opp med å glemme noe…  I fjor forsøkte vi å skrive ned tidsbruken på alt fra planlegging/tenking, handling, pakking, organisering etc, og kom fram til at vi var sysselsatt over 35 timer begge to, til sammen to arbeidsuker for en person alene, for å få alle julegavene i boks… Da gjorde vi et forsiktig regnestykke, i realiteten tok det nok enda mer tid… 

Har forsøkt år etter år å snakke med familien om vi skal kutte ut dette gavetullet, uhvertfall mellom voksne som har alt. Men blir ikke hørt. «Vi må da gi hverandre julegaver!» 

Hvert år bruker vi altså 2 arbeidsuker, en halv månedslønn etter skatt, på å handle og organisere alt dette. Hva får vi så igjen selv? En haug med skrap og ræl som vi ikke bruker/trenger/vil ha. Som ender opp på avfallsanlegget når vårryddingen tas i slutten av april. 

Er det flere som opplever det slik? Jeg er så lei. Hvordan få slutt på denne vannvittige karusellen? Hvordan få voksne folk til å forstå at dette gidder vi ikke lengre? Tenker med gru på hvor mange som ikke engang har til julemat, langt mindre gaver. Jeg spyr nesten av tanken på at alle disse pengene kunne vært brukt til å gi flere barnefamilier en anstendig jul. Spart oss for enormt med arbeid og stress ville det også gjort. 

Beklager langt innlegg, måtte bare blåse ut gørra! 

Anonymkode: e7f02...4aa

Den karusellen du snakker om har du jo skapt selv.

Anonymkode: 04b84...a0c

Skrevet

Jeg syns det høres helt sjukt ut. Dette er jo en ypperlig tid for å bruke miljø som unnskyldning for å drite i det der. 55 gaver! 

Si ifra nå til de som skal kuttes ut. Si at heretter ønsker dere å roe ned jula kraftig og tenke på miljøet. Det er mye mer nyttig i fysiske møter enn noe dritt som ingen trenger. Og ingen trenger noe mer lengre. 

Skrevet

Jeg er en person som elsker julegavestyr, men dette høres helt vilt ut, ts. 55 gaver er alt for mye. Antallet bør kuttes kraftig ned 😬

Anonymkode: af22e...3a9

Skrevet

Si fra klart og tydelig og gjør det nå. 

«I år har vi bestemt oss for å kutte ut julegaver til alle over konfirmasjonsalder. Vi ønsker heller ingen gaver til oss. Hvis dere likevel ønsker å gi noe, setter vi stor pris på en donasjon til Enøyde kråker i Bulgaria. Eventuelt Kirkens Bymisjon. God jul!»

Og så må du stå i ubehaget det er å få gaver når du selv ikke har gitt noe. Det tar ett år eller to så gidder de ikke mer. 

Anonymkode: e652b...dd9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi gir 35-40 gaver, eneste vi kutter ut er venners barn når de fyller 18, helt uaktuelt å kutte søsken, foreldre, tantebarn og venner. Men jeg trives med å kjøpe gaver da, ingen ønskelister så jeg starter tidlig og bruker litt tid på å tenke på hva som treffer 

Anonymkode: 907d1...ec2

Skrevet

Jeg har begynt med fellesgaver. F.eks. felles gavekort til de familiene som er store. Da kan de bruke gavekortene i romjula på noe de liker istedenfor å prøve å bytte det de får av oss

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvorfor skulle man la være å tro på det? Du trodde vel ikke at gruppepress og kjøpepress bare var noe tenåringene drev på med ...?

Anonymkode: b43f6...01f

Jeg forstår ikke at godt voksne mennesker, som til og med har oppdratt barn, ikke bare skjærer igjennom og sier at dette gidder vi ikke, ferdig. Gruppepress?? Herregud, som om naboene rotter seg sammen med stesøsken, grandtanter, nieser og nevøer og forlanger gaver! Ellers blir de sure!! Bu-effing-hu hadde jeg svart. 

Anonymkode: e57e7...b9f

• Liker 3
Skrevet

Gi gavekort til Regnskogsfondet til ALLE over 25 år. Send det på melding, eller fiks kort, det blir mye mindre jobb uansett! 

• Nyttig 1
Skrevet
Lillemy8 skrev (12 minutter siden):

Gi gavekort til Regnskogsfondet til ALLE over 25 år. Send det på melding, eller fiks kort, det blir mye mindre jobb uansett! 

Dette var en god idé! Eller siden du skriver at du ville brukt pengene på å gi andre en verdig jul: gi dem en lapp som viser hva deres gave har gått til. 

55 gaver er faktisk helt sinnsykt. Jeg har ca 25 å kjøpe til, og hater det. Forsøkt mange mange ganger å si til de andre voksne at vi kan kutte gaver til hverandre. Men det er jo såå koselig! Nei, det er styr og mas og jeg bryr meg ikke om gaver. Ville mye heller brukt noen av de pengene på å kjøpe meg noe til meg selv som jeg ikke unner meg til vanlig. 

Anonymkode: 58e5b...ad3

Skrevet

Riv av plasteret. Gi beskjed at dere syns det har blitt for mye gavekaos, og at dere heller ikke forventer gaver. 

Vi kjøper til foreldre, søsken og søskenbarn under konfirmasjonsalder. Utover det et par vi står nær. 

Anonymkode: 1eb77...eb5

Skrevet

Tok opp dette med gaver for mange år siden, da jeg fikk barn. Det ble helt ko-ko når plutselig vi venninner skulle kjøpe gaver til hverandres barn osv 😄. Barn får mer enn nok gaver fra sine nærmeste.

Nå, når våre foreldre er døde, kjøper jeg bare gaver til 9 personer. 7 familie, og en liten ting til to bestevenninner som jeg har hatt hele livet. Barna er voksne her, så slipper å ordne noen gaver for dem.

Når man bare gir gaver til 9, så syns jeg det er fint å kunne bruke litt mer penger på disse gavene til de aller nærmeste. Da blir det ikke sånn at man gir bort masse ræl. I vår familie skriver vi ønskelister, og det syns jeg er flott. Følger ikke disse slavisk da, for noen overraskelser må det jo være 😄

Anonymkode: 429f6...efb

Skrevet

55 gaver hadde jeg ikke ordnet,det hadde jeg ikke hatt råd til. Her handler jeg kun gaver til mine aller nærmeste.

Anonymkode: bc23b...473

Skrevet (endret)

Dere kan begrense dere. Dere må ikke gi 55 gaver. Enkelte gaver dere føler dere må gi kan kanskje slås sammen. Feks en felles gave til tante og onkel, ikke en til hver. Hvis dere likevel vil gå for gave til alle, så ville jeg gjort det veldig enkelt.

Til voksne: En flaske vin og evt noe lite å bite i til. Eller noe alkoholfritt selvsagt.
Barn: kinobilletter til barn som er store nok for det, med en pose Haribo, Melkerull e.l til. Kjøpe ulike spill når Ark eller Norli har 40% rabatt på spill og puslespill. Så blir det en butikk dere trenger å handle på eller bestille på nettet. 

Og gaveposer framfor innpakking! Finnes både disse standard posene, så er det bare å ha de åpen eller stifte igjen. Finnes også papirposer med julemotiv eller helt enkle ensfargete i ulik størrelse som også kan stiftes igjen eller bruke en tapebit.

Endret av Luckiness
Skrevet

Vi har også stor familie og det blir mengder med gaver. Jeg tok en gjennomgang av vår liste på sensommeren, og fjernet hele ti mottakere. Mennesker vi ikke lengre har den kontakten med, barn over 18 år, noen naboer.

Å kutte ut gaver er vanskelig. Noen ganger sitter kanskje begge med samme tanke, men ingen tar opp tema? 
husker jeg var for noen gaver for noen år siden da vi var noen som snakket om tema, mens i dag skulle jeg ønske det ble slutt på akkurat de gavene. 

ville sagt til alle de som er mer fjerne at nå må dere bremse litt opp. Det har blitt for mye. Ønsker heller at en skriver et koselig julekort hvert år enn gave. Har den avtalen med noen selv. 

Anonymkode: 086a8...061

Skrevet (endret)

Det var jo vanvittig mye. Si det rett ut til de det er mest aktuelt å kutte ut,  at du har 55 gaver å kjøpe og at du ikke har kapasitet til andre enn nærmeste familie. Hadde også blitt megastressa. Men får du ikke pakket inn i butikken? Min erfaring er at Christiania Glassmagasin,  Ark og Kitchen hvor jeg oftest kjøper gaver, gjerne pakker de inn og spesielt nå som ikke julerushet har slått til. Sparer mye tid på det. De er effektive og får gaven til å se pen ut

Endret av Laraa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...