AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Skrevet 5 timer siden Var inne i nettbanken nå for å opprette en ny depositumkonto ifm et leieforhold. 1,05% rente.... Tittet samtidig på kontoen for en av mine andre leietagere som har hatt mer enn 60.000 stående på en depositumkonto i fire år. Det er jo nesten vondt å se hvor lite det har kastet av seg på disse årene… Men hvorfor er det slik? Dette er jo slik jeg ser det penger som er like stabile som en ordinær høyrentekonto. Bankene utnytter det av vi som er utleiere egentlig ikke bryr oss om rentesatsen, og at de som er leietagere langt på vei er låst av og prisgitt utleier og banken. Chat gpt anslår, på grunnlag av modeller basert på gjennomsnittspriser og antall utleieenheter at det til enhver tid står 14-25 milliarder kroner på depositumkontoer. Hvorfor stiller ikke leieboerforeninger, interesseorganisasjoner eller andre spørsmål ved denne praksisen fra bankene? Fordi det i det store og hele dreier seg om"småpenger"? Forvaltningskostnadene vil vel dessuten langt på vei dekkes av gebyret vi utleiere betaler for å opprette en slik konto. Anonymkode: c8023...931 1 2
Idar K. Skrevet 4 timer siden #2 Skrevet 4 timer siden Dette bør du poste på Reditt for oppmerksomhet rundt tema, slik at media plukker det opp og blir klar over det. 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Skrevet 4 timer siden De vet at det er noe du må ha så da får du dårligste betingelser. Hadde 37.000,- er i 10 år og fikk hele 800,- kr i renter når den ble avsluttet. Anonymkode: 85e33...645
Slarti Skrevet 4 timer siden #4 Skrevet 4 timer siden Bytte bank? Siste gangene jeg leide hadde depositumskonto samme rente som beste høyrentekonto. Men dette var i lokalbank. Og ikke en storbank som DNB eller Nordea.
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Skrevet 4 timer siden Ja, dette har vært et tema som har vært tatt opp fra tid til annen uten at det har skjedd noe. Både renten og kostnaden for opprettelsen av kontoen. Bankenes gjør det fordi dem kan. Anonymkode: fa9d6...705
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Skrevet 4 timer siden 1. Rentesats på depositumskonto drar ikke kunder. For få leietagere er villig til å skifte bank basert på depositumskonto 2. Depositumskonto er arbeidskrevende for banken, så det er et tapsprodukt for dem uansett om renten er 0. Gebyret )(ofte rundt 500 kr dekker ikke i nærheten kostnaden banken har for inngåelse og frigivelse av depositumskonto (enten IT-kostnad eller manuelt arbeid) Mvh Tidligere bankansatt Anonymkode: 718d5...21f 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Skrevet 4 timer siden ja, jeg satte inn 21000kr i des 2011 og har til idag tjent 661kr i renter. Helt sykt dårlige rentebetingelser. De siste 2 årene står for 400kr av de. Alle andre år har det vært 0-1 % rente. Anonymkode: b4416...dd2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå