Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser at de med norgesstrøm nå vil bruke mye mer strøm. 

Jeg har selv norgesstrøm,  men bruker jeg mye mer enn det jeg pleier vil vel nettleie gå opp i trinn?

Eller har jeg misforstått noe?

Anonymkode: 51abb...6ec

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nettleien er delt inn i 10 trinn, og hvert trinn har sin egen pris. Dette betyr at hvis du bruker mer strøm enn vanlig, kan nettleien din gå opp i trinn.

Anonymkode: cf6b1...538

Skrevet

Trinnene handler vel om hvor mye man bruker samtidig? Man får etter forbrukstoppene sine, de tre timene i måneden hvor man har brukt mest. (Hvilket jeg syns er rart, men sånn er det på min regning.) Jeg har klart å holde meg til trinn én ved å sjelden bruke mer enn en maskin av gangen, men det er ganske vanskelig. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Leser at de med norgesstrøm nå vil bruke mye mer strøm. 

Jeg har selv norgesstrøm,  men bruker jeg mye mer enn det jeg pleier vil vel nettleie gå opp i trinn?

Eller har jeg misforstått noe?

Ingenting motiverer folk til å spare strøm som at strømmen er dyr. Norgespris vil for mange gjøre strømmen billigere og man tror at mange nå kommer til å bruke mer strøm enn før fordi strømmen blir billigere og de blir dermed mindre motivert til å spare på den.

Norgespris endrer altså ikke direkte hvor mye strøm som brukes, men Norgespris kan endre folks motivasjon til å spare på strømmen.

Det er også riktig at effektdelen av din nettleie kan gå opp dersom du bruker mer effekt og kommer opp til et høyere effekttrinn, men det har ingenting med Norgespris å gjøre. 

Norgespris har faktisk ingenting å gjøre med hverken nettleie, strømavtale, strømpris eller strømforbruk. Norgespris er bare en ny strømstøtteordning hvor Staten betaler den delen av strømprisen som overskyter 50 øre/kwh. Alt annet vil være som før.

Endret av aksase
Skrevet (endret)
hvalstad45 skrev (24 minutter siden):

Trinnene handler vel om hvor mye man bruker samtidig? Man får etter forbrukstoppene sine, de tre timene i måneden hvor man har brukt mest. (Hvilket jeg syns er rart, men sånn er det på min regning.) Jeg har klart å holde meg til trinn én ved å sjelden bruke mer enn en maskin av gangen, men det er ganske vanskelig. 

Det er riktig. Grunnen til at det er slik, det er at høyt forbruk krever kraftigere strømnett. Det vil si at om du tar ut 50 000 watt i to minutter en dag i året, og ikke ellers, må allikevel strømnettet inn til deg være dimensjonert for 50 000 watt slik at det tåler de to minuttene med høyt forbruk. Av den grunn må du betale mer i nettleie selv om du bare sjelden bruker mye effekt/watt på kort tid, fordi nettselskapet da må forsterke strømnettet slik at det holder til ditt(og alle naboenes) maksforbruk uten å kollapse de få gangene forbruket er høyt.

En liten histore: Da jeg var liten opplevde vi hvert år strømbrudd på ettermiddagen på julaften. Det var fordi strømnettet ikke var dimensjonert for at alle i bygda slo på stekeovn og kokeplater for å lage julemiddagen samtidig. Slike topper er det nettselskapene må dimensjonere nettene sine for og derfor høyere nettleie selv om man sjelden bruker mye watt/effekt.

Endret av aksase
AnonymBruker
Skrevet

Noen vil bruke strøm mer ukritisk, andre vil fortsette med vanene de har tillagt seg med dyre strømpriser. 

Jeg lader bilen min oftere, dvs den lades hver natt nå. Før ladet jeg 2-3 ganger i uka, og da etter strømpriser. 
Jeg dusjer rett etter trening nå, i stedte for å vente på lavere strømpris. 

Jeg bruker ikke mer strøm enn før, jeg bare fordeler den mer ut over døgnet. Før brukte jeg mye på billige tidspunkt, og lite ellers. 

Anonymkode: 4c6ff...844

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg skjønt det riktig. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...