Gå til innhold

Har noen tatt adhd-utredning privat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ved alle diagnoser hvor det ikke finnes noen fysisk markør kan det selvsagt foregå feildiagnostisering, men å hevde at folk da får diagnoser basert på utreder sitt personlige skjønn og at en eventuelt diagnose er som å spille bingo er ganske drøyt pluss at man faktisk pisser på mennesker som har som jobb og utrede mennesker.

Og som jeg skrev i min forrige kommentar så er en del av utredningsprosessen og utelukke om det finnes noennevrologiske/somatiske som kan forklare symptomene. Det samme gjelder når det kommer til eventuelle andre psykiske lidelser/utfordringer som også kan minne om ADHD symptomer. Selv har jeg i tillegg til min ADHD diagnose kompleks PTSD og nettopp på grunn av den sistnevnte diagnosen ble det utført en grundigere utredning for å være sikker på at jeg i tillegg til min k-PTSD faktisk hadde ADHD.

Anonymkode: d5617...1ff

Dette med bingo er det ikke jeg som har uttalt. Det er bare å lese artikler om dette, så forstår du hvor mye debatt det er rundt dette.  Å sette en diagnose baserer seg på en helhetsvurdering. Når noen utredere hopper bukk over komparentopplysninger vil diagnostisering bli en usikker prosess.   Da baserer det seg i stor  grad på personlig skjønn og vedkommendes erfaring med feltet.

Nå vet jeg om flere som har ADHD som også har en del uavklarte somatiske symptomer. Utreder kan ikke vite helt sikkert om hva som påvirker hva.  Kanskje din utredning har vært grundig på dette og andre psykiske lidelser, men det trenger ikke være tilfelle for andre. Der kan fokuset ha vært på andre problemområder.

Konklusjonen er at jeg ikke har blitt så mye klokere på hva ADHD er og ikke er. Og siden det ikke er noen fysisk markør og ingen eksakt vitenskap vil ikke utredere være enig i hvem som får diagnosen og ikke. 

Anonymkode: 59ce0...2d9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Konklusjonen er at jeg ikke har blitt så mye klokere på hva ADHD er og ikke er. Og siden det ikke er noen fysisk markør og ingen eksakt vitenskap vil ikke utredere være enig i hvem som får diagnosen og ikke. 

Uansett hva du mener om dette fra et samfunnsmessig og medisinsk perspektiv, er det i praksis slik i dag at det er opp til deg selv om du vil ha diagnosen. Det er etter hvert mange klinikker som spesialiserer seg på å gi folk ønsket diagnose, og om du er litt usikker på hvilke symptomer du skal vektlegge i (video)samtalen, er det bare å søke litt på adhd her på forumet. Folk flest vil oppleve å bli mer konsentrert og effektiv når de bruker sentralstimulerende medisiner, og du må selvsagt selv vurdere om effekten er verdt bivirkningene.

En annen ting du bør huske på er å sjekke hvilke forsikringer du har i tilfelle du blir trenger det senere. Psykiatriske diagnoser kan redusere rettigheter hos forsikringsselskaper, for eksempel kan de nekte livsforsikring hvis du har bipolar lidelse. Så sjekk vilkår og dette med karenetid osv FØR du får diagnose.

Anonymkode: 22fde...813

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo dette som blir så vanskelig. Hva skiller konsentrasjon hos de med ADHD og konsentrasjonsvansker hos de uten? Og vet de som får diagnosen ADHD at konsentrasjonsvanskene skyldes en utviklingsforstyrrelse? Det er flere som har diagnosen og som har voksne opp med dårlige oppvekstvilkår og har opplevd traumatiske ting i barndommen.  Det kan også være traumer som skaper dårlig konsentrasjon og hukommelse. Flere med ADHD sliter med magesmerter. Man kan spørre seg selv om hva som er høna og egget her. Fører det ene til det andre?

Jeg vet da søren. Jeg blir mer usikker og jo mer jeg leser om dette på ulike steder. 

Hvorfor skulle jeg ikke ha behov for å forstå noe jeg blir utredet for? 

Grunnen til at du kansje ikke har behov for å forstå ABSOLUT ALT runt en diagnose du kansje har er vel at som du skrivet så er det et vanskelig tema. Det tar mange år og utdane utredere og skal man forstå ADHD godt nok til å utrede for det må man kunne veldig mye mer en bare ADHD, da snaker vi om grundig forståelse av både medesin og psykologi. Det blir veldig komplisert for hver enkelt ADHD pasient, kreft pasient, forkjøkelses pasient eller demens pasient om de skal forstå diagnosen sin i detalj før den i det helle tatt er satt. Derfor utdaner vi folk som er eksperter og kan gi oss medesinsk behabdling, men det forutsetter jo at du greier å stole på vitenskapen, systemet og meneskene som jobber med det. For det blir forvirende å besøke sykehuset om du krever å bli utdanet i alle diagnosene du kansje har. For det ER komplisert, urealistisk og unødvendig at en gjenomsnitlig person skal kunne forstå absolut alt, og kansje enda mindre realistisk at en som mistenker ADHD skal få det til.... 

Så er det helt sant at man kan ha dårlig konsentrasjon uten å ha ADHD, det høres jo ut som du er et eksempel på det? Når du har dårlig konsentrasjon i praksis men ikke skårer som dårlig konsemtrasjon på ADHD testen, så tyder jo det på at man med tester kan skille forskjelige former for dårlig konsentrasjon. For hadde konsentrasjonsproblemer bare vert konsentrasjonsproblemer, ville jo alle med konsentrasjonsproblemer skåret på den samme testen? 

Så et bedre spørsmål en hva du ikke forstår, er kansje hvorfor du ikke tror på leggene? Og hva kan du gjøre for å komme dit at du greier å stole på at vitenskapen virker? For hvor realistisk er det egentlig at du skal lesse så mye om psykologi at du ender opp som en psykolog som kan diagnostisere deg selv? Selv legget og psykologer må gå til andre leger og psykologer av og til.... Så uanset hvor mye du leser vil du måtte stolle på noen andre for å kunne få behandling.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo dette som blir så vanskelig. Hva skiller konsentrasjon hos de med ADHD og konsentrasjonsvansker hos de uten? Og vet de som får diagnosen ADHD at konsentrasjonsvanskene skyldes en utviklingsforstyrrelse? Det er flere som har diagnosen og som har voksne opp med dårlige oppvekstvilkår og har opplevd traumatiske ting i barndommen.  Det kan også være traumer som skaper dårlig konsentrasjon og hukommelse. Flere med ADHD sliter med magesmerter. Man kan spørre seg selv om hva som er høna og egget her. Fører det ene til det andre?

Jeg vet da søren. Jeg blir mer usikker og jo mer jeg leser om dette på ulike steder. 

Igjen så handler ADHD og mer enn konsentrasjonsproblemer. Takk og lov så er det ikke opp til deg og avgjøre hvem som oppfyller kriteriene for diagnosen og hvem som ikke gjør det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg vet veldig godt at ADHD handler om mer enn konsentrasjonsvansker. utfordringen er at alt dette ikke fanges opp av tester. Det må derfor skje gjennom komparentoppysninger. Da må utreder legge stor vekt på hva de pårørende sier hva de har fanget opp. Har man som meg pårørende som ikke har vært mentalt til stede i oppveksten og derfor ikke ønsker å snakke med utreder, så blir det veldig vanskelig å få en diagnose på dette. Når det er sagt så er ikke diagnosen i seg selv livsviktig for meg. jeg ønsker bare å få hjelp til det jeg sliter med. Og det å prøve medisiner er forbehold de som får diagnosen. Da må jeg satse på andre medisiner istedenfor.

Fastsettelse av diagnosen innbærer mer enn testing av konsentrasjon og innhenting av komparentopplysninger.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (2 timer siden):

Grunnen til at du kansje ikke har behov for å forstå ABSOLUT ALT runt en diagnose du kansje har er vel at som du skrivet så er det et vanskelig tema. Det tar mange år og utdane utredere og skal man forstå ADHD godt nok til å utrede for det må man kunne veldig mye mer en bare ADHD, da snaker vi om grundig forståelse av både medesin og psykologi. Det blir veldig komplisert for hver enkelt ADHD pasient, kreft pasient, forkjøkelses pasient eller demens pasient om de skal forstå diagnosen sin i detalj før den i det helle tatt er satt. Derfor utdaner vi folk som er eksperter og kan gi oss medesinsk behabdling, men det forutsetter jo at du greier å stole på vitenskapen, systemet og meneskene som jobber med det. For det blir forvirende å besøke sykehuset om du krever å bli utdanet i alle diagnosene du kansje har. For det ER komplisert, urealistisk og unødvendig at en gjenomsnitlig person skal kunne forstå absolut alt, og kansje enda mindre realistisk at en som mistenker ADHD skal få det til.... 

Så er det helt sant at man kan ha dårlig konsentrasjon uten å ha ADHD, det høres jo ut som du er et eksempel på det? Når du har dårlig konsentrasjon i praksis men ikke skårer som dårlig konsemtrasjon på ADHD testen, så tyder jo det på at man med tester kan skille forskjelige former for dårlig konsentrasjon. For hadde konsentrasjonsproblemer bare vert konsentrasjonsproblemer, ville jo alle med konsentrasjonsproblemer skåret på den samme testen? 

Så et bedre spørsmål en hva du ikke forstår, er kansje hvorfor du ikke tror på leggene? Og hva kan du gjøre for å komme dit at du greier å stole på at vitenskapen virker? For hvor realistisk er det egentlig at du skal lesse så mye om psykologi at du ender opp som en psykolog som kan diagnostisere deg selv? Selv legget og psykologer må gå til andre leger og psykologer av og til.... Så uanset hvor mye du leser vil du måtte stolle på noen andre for å kunne få behandling.

ok. Tror jeg gir meg med denne diskusjonen. Jeg kjenner bare at jeg blir mer og mer provosert og det orker jeg rett og slett ikke nå.  God debatt videre!

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ok. Tror jeg gir meg med denne diskusjonen. Jeg kjenner bare at jeg blir mer og mer provosert og det orker jeg rett og slett ikke nå.  God debatt videre!

Dumt at det er provoserende for deg, men KG er sjeldent beste stede for temaer man føler sterkt for. Om dette er noe du tenker mye på så anbefaler jeg deg å ta det opp med legen din heller.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fastsettelse av diagnosen innbærer mer enn testing av konsentrasjon og innhenting av komparentopplysninger.

Komparentopplysninger er ikke et krav.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Komparentopplysninger er ikke et krav.

Om man først skal legge igjen en kommentar så er det greit å ha konteksten klar før man kaster seg over tastaturet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Om man først skal legge igjen en kommentar så er det greit å ha konteksten klar før man kaster seg over tastaturet.

Usikker på hva du mener her, men det var ikke meningen å være nedlatende eller noe.

Ser at den du siterer sier det blir vanskelig å få diagnose uten kompartementopplysninger fra pårørende, men det stemmer altså ikke. Spesifikt så sier klinikken TS spør om, at pårørende er velkommen til å dele opplysninger, det vil i praksis si at de kan bekrefte at du har symptomer på adhd, men det er ikke et krav. Poenget er at det ikke er vanskelig å få diagnosen om man ønsker.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2025 den 20.32):

jeg har jo bestått konsentrasjonstesten ser det ut som. Derfor virker det veldig rart for meg at de som er i eliten, altså leger/advokater/ingeniører, kan skåre så dårlig på en slik test at de ender opp med en ADHD-diagnose. Hvordan er det mulig? Hvordan har de da klart seg igjennom studiene hvis konsentrasjonen har vært oppsiktsvekkende dårlig? Vi snakker om folk som har klart å gjennomføre en krevende utdanning med mye lesing og innleveringer.

Hei der! Nå er det ikke sånn at folk med ADHD ikke kan være intelligente og ha gode evner innen akademia. Dette lukter av gammeldagse holdninger og lite kunnskap. Jeg har seilet gjennom skolegangen fordi jeg tar ting veldig lett. Jeg har aldri gjort en lekse, aldri pugget til en eksamen og jeg skrev hele masteren min på 4 uker (bacheloren brukte jeg under 2 uker på), med toppkarakterer.

Mitt strev når det kommer til ADHD handler ikke om å klare en utdannelse. Mitt strev handler mest om eksekutive funksjoner, altså å håndtere en hverdag der ting må være strukturert og organisert. Å betale regninger til tiden er veldig vanskelig for meg. For å finne det rette tidspunktet der jeg får det til, når det er så mange andre ting jeg også må prioritere.. supervanskelig! Ting som skjer i rekkefølge med flere sekvenser , feks klesvask.. det tar så mye av min kapasitet! Jeg har 4 tørkestativ, men jeg må ofte vaske 2 ganger, fordi jeg ikke får til å henge opp i tide. Og om jeg har fått hengt opp, så bruker jeg tid før jeg får brettet og lagt på plass klærne. Det hoper seg opp. 

Ofte må jeg ringe noen som jeg kan snakke med, for å klare å gjennomføre en arbeidsoppgave. Jeg går rundt meg selv i en slags loop der jeg feks skal sortere klær, men kurvene er fulle av rene klær som må legges på plass i kommodene til barna, men skuffene er kaotiske og trenger å gjennomgås før jeg kan legge på plass flere klær, og da må alle klærne ut av skuffene, men det er for mye rot på rommene deres, så da må de ryddes først, men før jeg kan ta støvsugeren opp på soverommene må jeg støvsuge stua som jeg egentlig begynte på da jeg fjernet skitne sokker som noen hadde lagt fra seg i sofaen, og som jeg skulle legge til vask, da jeg oppdaget at alt skittentøyet måtte sorteres før jeg kunne sette på en ny vasker etter å ha hengt opp den forrige.. Har jeg noen å snakke med underveis er det av en eller annen grunn litt lettere å gjøre ting i sekvenser. 

Anonymkode: d34a6...3d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2025 den 18.53):

Er under utredning for privat, men den har strandet på grunn av mangel på komparentopplysninger :( Jeg trodde det var mulig å komme forbi kravet men nei. Men bra at de private har en standard. 

Samtidig skåret jeg for bra på konsentrasjon på tidligere utredninger. Jeg kan virkelig ikke fatte det. Jeg er et rotehue av dimensjoner. Har ikke styr på noen ting, har enorme problemer med struktur. Men testene fanger tydeligvis bare opp konsentrasjonsdelen. Det andre må komparentopplysninger gi info om. 

Hvordan var oppveksten din da? Jeg har f.eks. en fungering som skulle tilsi at jeg har ADHD, men det handler om komplekse traumer. Det er mye av grunnen til at komparentopplysningene er viktig i en ADHD utredning. Mange diagnoser kan gi like symptomer som ADHD, men det trenger nødvendigvis ikke være det. Man skal være rimelig sikker på å ha landet på riktig diagnose før man begynner f.eks. medisinering. Det er tross alt amfetamin.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 11.39):

Jeg ble avvist av DPS, psykologen fant ut etter 15 min at jeg ikke hadde ADHD. 

Jeg fikk tips om en psykolog i Sverige som er skikkelig dyktig. Hun snakket med meg på tlf og via mail i ca 6 mnd. Hun var aldri i tvil om at jeg hadde ADHD. Hun skrev så ett skriv til min fastlege og en annen DPS avdeling litt lengre vekk fra der jeg bor. Der fikk jeg innpass med en gang og denne psykologen var heller ikke i tvil om diagnose.

Nå er dette 3 år siden og jeg har vært medisinert siden og livet er så mye bedre nå.

Så med andre ord så hender det DPS godtar andre sine diagnoser selv om det er privat utredning.

Anonymkode: be76a...735

Kan jeg spørre hva psykologen i Sverige heter? 

Anonymkode: d2603...8e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Usikker på hva du mener her, men det var ikke meningen å være nedlatende eller noe.

Ser at den du siterer sier det blir vanskelig å få diagnose uten kompartementopplysninger fra pårørende, men det stemmer altså ikke. Spesifikt så sier klinikken TS spør om, at pårørende er velkommen til å dele opplysninger, det vil i praksis si at de kan bekrefte at du har symptomer på adhd, men det er ikke et krav. Poenget er at det ikke er vanskelig å få diagnosen om man ønsker.

Det jeg mener er at du må lese kommentaren som ble sitert og andre kommentarer i tråden for å kunne forstå hvorfor jeg svarte som jeg svarte. Og jeg responderte ikke på om noe var et krav eller ikke. Jeg responderte kun konkret på det vedkommende skrev.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...