Gå til innhold

Har noen tatt adhd-utredning privat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen erfaringer med å ta privat adhd- utredning på fokuserthelse..no?

Anonymkode: e2e23...197

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble sendt til en privat spesialist av dps. 

Anonymkode: f1133...f86

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har noen erfaringer med å ta privat adhd- utredning på fokuserthelse..no?

Ja, her får du garantert ønsket diagnose. Veldig greit at du kan gjøre alt over nett. Men det finnes kanskje enda billigere klinikker.

Anonymkode: 22fde...813

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ja, her får du garantert ønsket diagnose. Veldig greit at du kan gjøre alt over nett. Men det finnes kanskje enda billigere klinikker.

Kjenner du noe til fokusert helse? Mener du at de gir adhd-diagnosen altfor lett? 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp deg en diagnose. Gjør det skikkelig, hos ærlige aktører.

Anonymkode: 6d1cb...7a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kjenner du noe til fokusert helse? Mener du at de gir adhd-diagnosen altfor lett? 

Det blir et definisjonsspørsmål. Men forretningsmodellen deres er jo å gi ønsket diagnose til folk som ikke oppfyller kriteriene i det offentlige helsevesenet. Dem er det såpass mange av nå at dette er en av flere klinikker som livnærer seg av akkurat det. Hvis de er for tilbakeholdne med å sette diagnose vil de etter hvert slippe opp for kunder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du er ute etter diagnose, og deretter medisiner, er ikke privat veien å gå. 

Man får gjerne diagnosen, men må til det offentlige for en evnt utprøving av medisiner. Og det offentlige godtar ofte ikke privat utredning. 

Så i verste fall er det bortkastet tid og penger 

Anonymkode: 48fd7...e81

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke kjøp deg en diagnose. Gjør det skikkelig, hos ærlige aktører.

Anonymkode: 6d1cb...7a2

Det er umulig å komme inn til utredning om man er voksen og har jobb/familie. Da fungerer man for godt ifølge spesialistene.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om du er ute etter diagnose, og deretter medisiner, er ikke privat veien å gå. 

Man får gjerne diagnosen, men må til det offentlige for en evnt utprøving av medisiner. Og det offentlige godtar ofte ikke privat utredning. 

Så i verste fall er det bortkastet tid og penger 

Anonymkode: 48fd7...e81

Klinikken det er snakk om her, sier at de samarbeider med psykiatere som i likhet med klinikken tilbyr samtaler på video, så man kan regne med at de er skjønt enige om å tilby medisiner, som jo er grunnen til at folk går dit.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Kommer ikke på snakk om å bli utredet på noe slags vis her. Hadde aldri akseptert en slik diagnose uansett hvor den kom fra.

Anonymkode: 8564b...172

AnonymBruker
Skrevet

Er under utredning for privat, men den har strandet på grunn av mangel på komparentopplysninger :( Jeg trodde det var mulig å komme forbi kravet men nei. Men bra at de private har en standard. 

Samtidig skåret jeg for bra på konsentrasjon på tidligere utredninger. Jeg kan virkelig ikke fatte det. Jeg er et rotehue av dimensjoner. Har ikke styr på noen ting, har enorme problemer med struktur. Men testene fanger tydeligvis bare opp konsentrasjonsdelen. Det andre må komparentopplysninger gi info om. 

Anonymkode: 59ce0...2d9

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er under utredning for privat, men den har strandet på grunn av mangel på komparentopplysninger :( Jeg trodde det var mulig å komme forbi kravet men nei. Men bra at de private har en standard 

Klinikken som TS spør om ser ikke ut til å være så strenge.

https://www.fokuserthelse.no/services/#ADHD-utredning

Så ikke gi opp hvis diagnosen er viktig for deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er under utredning for privat, men den har strandet på grunn av mangel på komparentopplysninger :( Jeg trodde det var mulig å komme forbi kravet men nei. Men bra at de private har en standard. 

Samtidig skåret jeg for bra på konsentrasjon på tidligere utredninger. Jeg kan virkelig ikke fatte det. Jeg er et rotehue av dimensjoner. Har ikke styr på noen ting, har enorme problemer med struktur. Men testene fanger tydeligvis bare opp konsentrasjonsdelen. Det andre må komparentopplysninger gi info om. 

For det første så handler ADHD om så mye mer enn konsentrasjonsproblemer. For det andre så stilles diagnosen basert på en helhetsvurdering og kun hvis vanskene er så store at de skaper betydelige problemer for personens evne til å fungere i dagliglivet, både på skolen, hjemme eller på arbeid. så det å være et rotehode å ikke ha struktur er langt fra ensbetydende med at man har ADHD

Anonymkode: d5617...1ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

For det første så handler ADHD om så mye mer enn konsentrasjonsproblemer. For det andre så stilles diagnosen basert på en helhetsvurdering og kun hvis vanskene er så store at de skaper betydelige problemer for personens evne til å fungere i dagliglivet, både på skolen, hjemme eller på arbeid. så det å være et rotehode å ikke ha struktur er langt fra ensbetydende med at man har ADHD

Hvis alt handler om helhetsvurdering, så er det vel også stor usikkerhet om hvem som egentlig har ADHD. Er det da opp til utreder å bestemme det? Så en person kan ha fullført legestudiet på normert tid. Det er et studie som setter veldig store krav til hukommelse, konsentrasjon, fleksibilitet, stress. Den personen kan til tross for det hun har gjennomført få en slik diagnose. Mens en annen person som ikke klarer å konsentrere seg, hopper ut av studier, glemmer ting, ikke får store nok utfall på en test til at de velger å gå videre med en ADHD-utredning.  Jeg forstår ikke helt greia her.  Er det veldig tilfeldig hvem som får diagnosen?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvis alt handler om helhetsvurdering, så er det vel også stor usikkerhet om hvem som egentlig har ADHD. Er det da opp til utreder å bestemme det? Så en person kan ha fullført legestudiet på normert tid. Det er et studie som setter veldig store krav til hukommelse, konsentrasjon, fleksibilitet, stress. Den personen kan til tross for det hun har gjennomført få en slik diagnose. Mens en annen person som ikke klarer å konsentrere seg, hopper ut av studier, glemmer ting, ikke får store nok utfall på en test til at de velger å gå videre med en ADHD-utredning.  Jeg forstår ikke helt greia her.  Er det veldig tilfeldig hvem som får diagnosen?

Jepp. Her er en sak om en lege som fikk diagnosen etter at hun hadde fullført studiet. https://www.adhdnorge.no/uro/legen-som-fikk-adhd

Det fremgår ikke av saken om hun selvmedisinerte under studiet, men vi får legge til grunn at hun ikke gjorde det. Så fortvil ikke. Selv om du klarer å fullføre medisinstudiet og mestrer en ekstremt krevende jobb kan du fortsatt få diagnose.

Sitat

Er det da opp til utreder å bestemme det?

Ja, det er det som er så greit :)
Og du har selvsagt best sjanser hos en privat klinikk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva må faktisk lese hele innlegget før du kaster over tastaturet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...