Gå til innhold

Kaniner

Anbefalte innlegg

Gjest Olava
Skrevet

Vurderer å anskaffe en kanin, og har en del spørsmål:

- Hvilken kanin er minst? Dvergvedder, angorakanin eller hermelin?

- Hvilken kanin er mest hardfør og kan bo utendørs?

- Er det vanlig å kose med kaniner i fanget (eller tisser/bæsjer de over alt?)?

- Er det vanlig at kaninen går "løs" innendørs?

- Kan man oppdra en kanin til "å gå på do"?

- Hvis kaninen bor i bur ute, er det da problemer/stress forbundet med andre dyr som svinser rundt buret (katter, hunder, grevlinger, rotter (hjeeeeelp!!!) etc.)?

- Kan man ta kaninen med på biltur/besøk noen dager?

Håper det er noen kanineksperter der ute som kan svare!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vurderer å anskaffe en kanin, og har en del spørsmål:

Litt usikker men tror det er dvergvedderen.

- Hvilken kanin er mest hardfør og kan bo utendørs?

Alle 3 kan bo ute

Det kommer an på hvor tamme de blir. Jeg har hatt 2 overkosete kaniner (dvergveddere) og de satt på fanget så ofte de hunne. Tisset bare på meg når de var små.

- Er det vanlig at kaninen går "løs" innendørs?

Mine hadde et rom som var deres. Der var de alltid løse og brukte buret til å sove i eller å ligge å slappe av i.

- Kan man oppdra en kanin til "å gå på do"?

Jeg hadde en kattedo som de brukte og det havnet alt tisset. Det kom noen kuler her og det uttenfor men ca. 80% havnet i doen. Jeg trente de opp til å bruke den fra dag 1.

- Hvis kaninen bor i bur ute, er det da problemer/stress forbundet med andre dyr som svinser rundt buret (katter, hunder, grevlinger, rotter (hjeeeeelp!!!) etc.)?

Vet ikke men vil tro det hvis dyrene svinser rundt buret deres.

- Kan man ta kaninen med på biltur/besøk noen dager?

Jada. Ikke noe problem. Jeg hadde mine med på hytta hver helg (eller nesten hver helg).

Håper det er noen kanineksperter der ute som kan svare!

Jeg svarer på det jeg kan. Er ingen ekspert men har hatt 2 stk i mange år.

Gjest Olava
Skrevet

Takk for supre svar, Titti72!

1000-kronersspørsmålet er da: Hvordan oppdrar man en kanin til å gå på do???

Det er dattera som har et intenst ønske om kanin, men jeg skjønner at det er jeg som får hovedansvaret her. Faren sier klart ifra at han ikke vil bidra...

Er mest redd for dette med reiser og ferier, selv om den kan være med på en liten biltur.

Hvis situasjonen blir vanskelig, er det vel ikke så lett å få den omplassert heller?

Skrevet

Kaninene var i buret den første tiden og jeg samlet opp det som lå i dohjørnet og la i kattedoen. :rodme:

Jeg satt også inne kos kaninene 24/7 omtrent fordi jeg syns de var så søte og hver gang de gikk på do så løftet jeg dem opp i kattedoen.

Iherdig trening må til. Vet ikke om det er vanlig å styre så mye med kaniner men mine ble ihvertfall skikkelig kosete og kule.

Når vi reiste på tur lå de i buret. Jeg hadde også med seler så de kunne gå på tur på hytta... :sjenert: (for en tulling jeg var, 18 år og på tur med kaniner....)

Opplevde aldri at de ble bilsyke og når vi kom fram så ville de ut av buret for å utforske. De fant også kjapt ut hvor doen ble plassert så det var ingen (eller få) uhell der også.

Skrevet

Hermelin. Men den er også holdt for å være mest nervøs. Som kjælekanin anbefales vedder.

- Hvilken kanin er mest hardfør og kan bo utendørs? Det kan alle. Men angoraen er såpass håret at den klarer seg best.

Kaninen bestemmer seg for et sted den liker å gå på do, og det er ikke i fanget ditt!

- Er det vanlig at kaninen går "løs" innendørs? Ja, kaninen har det best hvis den går mest mulig løs i huset. Men det er viktig at den har tilgang til buret hele tiden så den kan bruke det som "fristed" fra unger etc.

- Kan man oppdra en kanin til "å gå på do"? Ja helt klart. Men jeg har tydeligvis ikke gjort oppdragelsen på riktig måte. Ifølge det som er skrevet om saken skal man utstyre hvert rom i huset med dokasse, slik at en do hele tiden er lett tilgjengelig. Resultatet her i huset har vært at kaninen går på do overalt. Venninnen min derimot har ikke brukt dokasse, og kaninene hun har hatt opp gjennom tidene har konsekvent gått på do i buret sitt! Ergo: sørg for tilgang til buret så kaninen kan gå der. ;)

Det er noe kaninen fort venner seg til.

- Kan man ta kaninen med på biltur/besøk noen dager? Ja, min erfaring er at kaniner elsker miljøforandring! De blir nervøse i begynnelsen, men kommer fort over det.

Ellers vil jeg anbefale at du kjøper ei jente fordi de stort sett har et hyggeligere gemytt.

Gjest Gjest
Skrevet

Bare en liten kommentar til angora og utendørs kaniner: Alle kaninraser kan stå ute hele året om de vennes til det, men angoraen MÅ klippes med tre måneders mellomrom, og når den er nyklipt kan den IKKE stå ute vinterstid. Angora er det mye mer pelsstell med enn de korthårede rasene, så jeg ville tenkte meg om før jeg anskaffet en slik. På den annen side kan man bruke ulla til mye fint.

Hvis man skal ha kaninen ute må man bygge et rovdyrsikkert bur; bruk revenetting og ikke hønsenetting.

Kaninen min (en rex) gjør fra seg på gulvet inne, men jeg tror det skyldes at vi har han inne såpass sjelden at han ikke har lagt seg til noen vaner. Hermelinen jeg hadde da jeg var liten gjorde aldri det. Dersom den får gå løs på gulvet til daglig vil den stort sett alltid finne seg et fast sted (bur/kasse) å gjøre fra seg.

Jeg går forøvrig av og til tur med kaninen min også, og jeg er langt over tjue (men det er ikke så mange som ser oss, da...).

Når det gjelder gemytt er vedderne roligere og mer kosete enn hermeliner sånn jevnt over. Kan ellers anbefale rex som er en pelsstrukturrase med kortere og mer fløyelsaktig pels enn andre kaniner. Det finnes nok noen med dårlig gemytt her også, men min erfaring er i hvert fall en energisk, morsom og vennlig kanin. Kjøp av oppdretter, så får du noen gode råd på kjøpet.

Skrevet

Flere som har gitt gode svar her, så jeg skal bare komme med noen få tips. Hvis du ønsker at din datter skal bidra med stellet, bør hun tas med på det helt fra starten. Min datter var fire år (åtte nå) og det er nok meg som må ta meg av stell av bur og slikt. Jeg synes det er endel jobb, men de er jo søte da. Har en ute og en inne. Det er mest kos og minst jobb med den vi har inne. Han er en wedder og veldig snill. Ute har vi en løvehode-hermelin-jente, men hun er mer nervøs og tilbøyelig til å bite. Vi har også hatt med inne-kaninen endel på helgeturer (ca. halvannen times vei) og det har gått fint.

Lykke til !

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil bare kommentere det med do:

Kaninen min, en liten hermelin, får gå løst i huset hele tiden, likevel bruker han dokassen som er i buret. Han har alltid tisset i buret, og da jeg satte inn doen brukte han den nesten med en gang. Jeg skiftet den ofte, men lot litt sagflis med urin ligge igjen slik at han luktet at det var do.

Aner ikke om det er sånn man egentlig skal gjøre det, men fungerte utmerket her.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vil bare kommentere det med do:

Kaninen min, en liten hermelin, får gå løst i huset hele tiden, likevel bruker han dokassen som er i buret. Han har alltid tisset i buret, og da jeg satte inn doen brukte han den nesten med en gang. Jeg skiftet den ofte, men lot litt sagflis med urin ligge igjen slik at han luktet at det var do.

Aner ikke om det er sånn man egentlig skal gjøre det, men fungerte utmerket her.

Vil legge til at selv om mange mener at hermeliner er mer nervøse og biter lettere, er det ikke alle som er sånn! Min er rolig og kjælen og har aldri bitt noen på de 4 årene jeg har hatt han.

Gjest Gjest
Skrevet
Vil legge til at selv om mange mener at hermeliner er mer nervøse og biter lettere, er det ikke alle som er sånn! Min er rolig og kjælen og har aldri bitt noen på de 4 årene jeg har hatt han.

Det er sant. Jeg hadde en hermelin som levde i omtrent ti år - og som såvidt jeg husker ALDRI var aggressiv, bare koselig. Men innen hermelinavlen er det nok sånn at det også avles på linjer som er, om ikke direkte aggressive (det er ingen tjent med..), så i hvert fall mer sky og mindre omgjengelige enn "typisk" dvergvedder. Uansett en god grunn til å kjøpe av oppdretter, som kjenner kaninene h*n avler på og kan forutsi mye om gemyttet til kaninen man skaffer seg. I dyrebutikken aner man jo stort sett ikke noe om bakgrunnen til kaninen. Gemytt er ofte arvelig, selv om mye kan forandres på om man er mye sammen med kaninen.

En grunn til gemyttforskjellen mellom dv.vedder og hermelin er kanskje at man i Norge har avlet hermelin mye for utseendets skyld, veddere mer som rene kjæledyr. Kanskje:-)

Ellers er det mange fine kaninraser utenom dvergrasene (angora er vel ikke dverg, forøvrig) som jeg ville sjekket ut om dere har "plass til" en større kanin. Hollendere går for eksempel for å være hyggelige og sosiale kaniner. Sjekk Norsk Kaninforum.

Skrevet

Et godt tips før du skaffer deg kanin er å titte innom og lese noe av informasjonen som står på noen av disse kanin-forumene:

Kanin-nett

Norsk kaninforum

Der får du svar på alt du måtte lure på! ;) Er lettere det, enn å få ti forskjellige svar ;)

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

ja hermeliner er vel kjent for sin skyhet osv, men seff det går jo ann å temme dem!! de små nurkene er sjønne å kosne:) tenker å skaffe meg en hermelin å en sånn dvergvedder! Håper å lære dem hopping!!

ps. lurer på om de to jentene kan være i samme bur!???????????

E-post adresse fjernet, om du vil være tilgjengelig, opprett en profil.

- lillesky (mod)

Endret av lillesky
Skrevet
ja hermeliner er vel kjent for sin skyhet osv, men seff det går jo ann å temme dem!! de små nurkene er sjønne å kosne:) tenker å skaffe meg en hermelin å en sånn dvergvedder! Håper å lære dem hopping!!

ps. lurer på om de to jentene kan være i samme bur!???????????

E-post adresse fjernet, om du vil være tilgjengelig, opprett en profil.

- lillesky (mod)

Kaniner er ikke flokkdyr og trives som regel best alene.

Og hvis det er hermeliner du mener er "lekne og kosne" må jeg desverre si meg uenig i det. Hermeliner er generelt mer hissige og aktive enn dvergvedder.

Sett deg forøvrig inn i hva kaniner trenger av fôr og stell før du skaffer deg dem. Det er mer enn bare "kos" ved kaninhold.

Skrevet

Jeg har en hermelingutt, og er helt enig i det la flaca sier. Min er ikke spesielt tam, men om det kommer av rasen eller av personligheten vet jeg ikke helt. Han er ikke redd for noe, men liker ikke å ligge stille i fanget og kose.

Mamma har også en hermelingutt, og han elsker å ligge i fanget. Han kan godt være med i senga og ligge på timesvis i halskroken og bare nyyyyte å kose... så det kommer vel an på personligheten til kaninen.

Ingen av dem har gjort fra seg noen andre steder enn i buret.

Skrevet

Og så må jeg tilføye at kaninen vår stadig vekk er med på bilturer i helgene. Han er som oftest i transportburet, men på sommerstid ligger han i dørken ved beina mine og sover hele turen. Da er det varmt ute og ikke vått i dørken etter snø... Det er omtrent to timers kjøretur, og det er null problem. Bare pass på at kaninen ikke får trekk på seg, det kan være skadelig.

Gjest mema
Skrevet

Jeg har drevet med kanin i rundt sju år nå. Har en blanding av california og hvit landkaning og en som er blanding mellom liten havanna og angora(men den har ikke angorapels - selvom moren og alle søsknene har det) Ville aldri hatt en med angora pels på grunn av allt ekstra stellet.

Kaninene mine elsker å dra på tur. Vi er meneing av Sarpsbrog kaninavslforening og er med på hoppekonkurranser. Kaninene elsker det. (jeg har store raser men de hopper og spretter som abre det) Mine står ute hele året og har adlri vært noe problem med det i hvertfall.

Selvom jeg er 20 år så går jeg tur med dem nesten hver dag og de er kjempe kosete herlige dyr!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...