Gå til innhold

Hvor mye hjelper far/mannen til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han har aldri «hjulpet til» han har tatt sin del av oppgavene både med husarbeid og forefallende arbeid ute og inne på lik linje med meg. Han har selvfølgelig også tatt omtrent halvparten av ansvaret for ungene fra dag 1. 
Hadde aldri etablert familie med en slik man som din.

Anonymkode: 2a338...140

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Eh, hva mener du med at han ikke har kjøpt klær og utstyr til barna? Betaler du alt???

Anonymkode: 8c285...5cc

Akkurat det er da ikke unormalt 

Anonymkode: 57433...f64

Skrevet

Min har i alle år hatt ein times reisevei til jobb, så det har blitt min jobb å levere og hente i barnehage samt å lage middag. Men han er aktivt med på å rydde etter middag, vaske opp/sette inn og rydde ut av oppvaskmaskin. Han kan lage middag dersom eg er sein frå jobb. 

Han tek initiativ til å vaske huset. Han er super på grundig vask.

Han har ansvar for bilstell. Eg har hovedansvar for klesvask. Men han kan bidra med å legge sammen klesvask. 

Eg tørker oftere støv, eg vatner alt av blomster. Men han har hovedansvar for søppel.

Det er ikkje slik at han "hjelper til" med barna. Det er jo hans barn også!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke spørsmålet. Han hjelper ikke til. Vi har like mye ansvar og er like mye voksne begge to. Vi har valgt å etablere et liv sammen. Vi kan hjelpe hverandre på enkelte områder, men hverken han eller jeg «hjelper til». 

Anonymkode: 36a6e...8f6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han har aldri «hjulpet til» han har tatt sin del av oppgavene både med husarbeid og forefallende arbeid ute og inne på lik linje med meg. Han har selvfølgelig også tatt omtrent halvparten av ansvaret for ungene fra dag 1. 
Hadde aldri etablert familie med en slik man som din.

Så godt å høre 🥸 tror du jeg visste han kom til å bli så tafatt? Men karma is a bitch, så plutselig er det du som skriver et innlegg her inne om at mannen din var utro feks, selv om du aldri hadde etablert deg med en som viste seg å bli en sånn drittsekk!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i et forhold hvor mannen gjør mer enn meg. Det startet da jeg var gravid og nesten ikke klarte å gå - alt husarbeidet falt på han. Da babyen kom så gjorde jeg litt mer, men etter hvert ble jeg ganske syk av søvnmangel. Så etter at vi sluttet med nattamming har mannen tatt babyen på natt hvis han har våknet, og han står opp med babyen hver eneste morgen.

Jeg kompenserer med å gjøre andre ting og er litt mer sammen med babyen etter jobb, men totalt sett gjør mannen min mest. 

Vi var sammen ganske lenge før vi fikk barn, og da visste jeg veldig godt at han ville stille opp hvis jeg ikke klarte å fungere like godt i perioder. 

Egentlig trist at dette sikkert er unormalt, men jeg har vel vært veldig heldig.

Anonymkode: 9965c...42e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er i et forhold hvor mannen gjør mer enn meg. Det startet da jeg var gravid og nesten ikke klarte å gå - alt husarbeidet falt på han. Da babyen kom så gjorde jeg litt mer, men etter hvert ble jeg ganske syk av søvnmangel. Så etter at vi sluttet med nattamming har mannen tatt babyen på natt hvis han har våknet, og han står opp med babyen hver eneste morgen.

Jeg kompenserer med å gjøre andre ting og er litt mer sammen med babyen etter jobb, men totalt sett gjør mannen min mest. 

Vi var sammen ganske lenge før vi fikk barn, og da visste jeg veldig godt at han ville stille opp hvis jeg ikke klarte å fungere like godt i perioder. 

Egentlig trist at dette sikkert er unormalt, men jeg har vel vært veldig heldig.

Han både tar nettet og absolutt alle morgener? Stakkars mann, det bikket jo for mye andre veien 😣

Anonymkode: c6cc8...887

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han både tar nettet og absolutt alle morgener? Stakkars mann, det bikket jo for mye andre veien 😣

Sjelden det er oppvåkning på natt. Han tar alle morgener fordi jeg har ganske store søvnproblemer, og det gjør at jeg kan være tilstede og bidra resten av dagen. Skulle det blir for mye for han hadde jeg selvsagt trådt til, men det går veldig greit, han våkner tidlig uansett. 

Det er da haugevis av damer som alltid står opp med ungene? Hvorfor er det så mye verre for en mann?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe perfekt hverdag her.

Ett barn, før jeg ble syk delte vi på alt fra fødsel av. Våkenetter også.

Så fikk jeg en invalidiserende sykdom for noen år siden, det eneste jeg klarer er noe logistikk fra sengebunden form.

Så jeg bestiller endel mat, generelt kjøper jeg det meste av klær på nett, julegaver etc. Organiserte det praktiske rundt bursdager når vi feiret det, så tok han selve utføringen da jeg ikke kan delta. 

Tar med barnet alene på ferier. Og gjør slt for meg som har med matlaging, hente medisiner, følge til helseavtaler osv.

Han følger opp barnet alene mtp sportsaktivitet, er hjelpetrener på laget, med på alt.

Så han gjør jeg vil si 90% av alt i hverdagen, 50% før jeg ble syk. Han har så tungt omsorgsansvar for meg at han får omsorgslønn av kommunen oppå fulltidsjobben som vel er mer en 130% jobb året rundt. 

Veldig travel jobb med mye ansvar og avogtil korte frister til ting som skal i nasjonale medier/statsråder osv. 

Enebarn med ansvar for svært syk og dement forelder. Barnet vårt har autisme, noe som ikke krever mye sammenliknet med andre mer uttalte - men det medfører noe utover snittet. 

Dette er jo ikke en god og normal omsorgsbyrde, men han gjør det uten å ha klaget en eneste gang. 

Annet par jeg kjenner: 

Han høy stilling i stort privat selskap = masse jobb.

Hun jobbet fulltid før hun fikk kreft og langvarige skader = nå ufør.

6 barn, 1 hund, fem millioner aktiviteter på hver og begge foreldre deler på alt som finnes, ellers går ikke hverdagen rundt.

Men etter hun fikk skader og ble langvarig syk må han trå mer til enn før, og det var allerede mye. Liten til ingen hjelp sånn i hverdagen AS. De praktisk talt bor i en bil/på et venteværelse/på en dugnad eller aktivitet et sted og har gjort det i sikkert 20+ år eller noe. 

Ingen klaging på den andre der heller, selv om begge åpenbart er rimelig slitne. 

Så…….

Når du tar SÅ mye ekstra støyt alene når han er borte på jobb - og han kommer hjem for å gjøre minimalt så hadde jeg forlatt skuta hans forlengst. 

På den måten får du jo fri når han er hjemme i et par uker eller hva enn - og overskudd. Da kan du ta hensyn til egen helse, ha en hobby som gir glede, LIGGE MED ANDRE og jeg bare nevner det.

Bidraget via NAV gir deg også de pengene han burde betalt for lenge siden.

For en rass av en fyr 🤷‍♀️

Anonymkode: 79c38...012

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Sier du stakkars damer om alle som gjør mye mer enn mannen? 

Anonymkode: 36a6e...8f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 13 årig gutt som hjelper til mer enn mannen din. Jeg synes det sier sitt..

Anonymkode: 95545...83b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har alltid tatt alle netter og alle morgener. De fleste damer jeg vet om gjør også det. 

Men er det en mann, da er det plutselig synd på’n 🤷‍♀️

Anonymkode: 95545...83b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo, det er absolutt unormalt.

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min tar halvparten av husarbeidet, jeg tar den andre halvparten. Én av oss leverer i barnehagen og den andre henter (vi bytter på avhengig av jobb-forpliktelser). Han håndterer sin side av familien (f.eks. innkjøp av gaver), jeg håndterer min. Han håndterer én av fritidsaktivitetene til barna, jeg håndterer to. Han lager mat, jeg ordner med økonomien. Osv. osv.

Jeg ville aldri havnet i en slik situasjon som du beskriver, for jeg er flink til å sette grenser, stille krav, og kommunisere tydelig. Men når det nå engang har skjedd, hadde jeg nok i ditt tilfelle gått. Hva får du egentlig ut av dette forholdet? Han verken elsker eller respekterer deg, og han er ikke en god pappa, heller. Jeg hadde kun følt forakt mot mannen min hvis han oppførte seg slik du beskriver. Jeg synes det er uendelig trist og du fortjener så mye bedre.

Anonymkode: 2dc73...38a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

At mor betaler alt av klær og utstyr til barna er vel ikke normalt ? 

Anonymkode: 8c285...5cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi jobber 100 % begge to. Jeg er nokså streng med ham noen ganger, blant annet når han spør om han skal "hjelpe" meg med noe inne eller ute. Han skal ikke "hjelpe meg", han skal gjøre halvparten av arbeidet.

Når jeg kjefter på ham, er det bedring i noen uker, og så må jrg kjefte litt på nytt. Dette kan jeg leve helt greit med. Han har selvinnsikt på at han kan være litt lat og tiltaksløs, og jeg har selvinnsikt på at jeg kan være et skikkelig rivjern og kjeftesmelle.

Anonymkode: a354e...a0e

AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (På 10.10.2025 den 10.05):

Det er jo mange eksempler på menn som krever det selv om de har bidratt minimalt i hverdagen før bruddet. Da er de plutselig så gode fedre som vil være sammen med barna sine mest mulig (og slippe å betale bidrag).

Mulig df ser for seg at de får en ny dame som skal ta hovedansvaret for barna også.

Men det ser ikke ut som han har en jobb som er forenlig med annenhver uke barneansvar. Han kan jo ikke ha barna når han er på jobb på sjøen.

Ts, gå nå. Dette blir ikke bedre.

Anonymkode: 90764...6d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hønemoor skrev (21 timer siden):

Så godt å høre 🥸 tror du jeg visste han kom til å bli så tafatt? Men karma is a bitch, så plutselig er det du som skriver et innlegg her inne om at mannen din var utro feks, selv om du aldri hadde etablert deg med en som viste seg å bli en sånn drittsekk!

Dette har jeg sett før - dette behovet for å tenke at det vil treffe andre.

Sannheten er at man ser slikt tidlig - om man velger å se etter. 

Jeg visste at mannen var arbeidssom, omtenksom, satt sine nærmeste først. Du merker det i væremåte, holdninger, og ikke minst handlinger. Man endrer seg ikke drastisk gjennom livet, slikt ligger ganske latent. 

Det stemte for mine foreldre  i nærmere 50 år. Det har så langt stemt for meg i 25 år. 

Anonymkode: 7f7ba...17d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men det ser ikke ut som han har en jobb som er forenlig med annenhver uke barneansvar. Han kan jo ikke ha barna når han er på jobb på sjøen.

Ts, gå nå. Dette blir ikke bedre.

Anonymkode: 90764...6d6

Han kan få seg ny jobb, få seg ny dame som passer barna, tilpasse samværet etter når han er på sjøen...

Kanskje ikke, men man kan ikke ta det for gitt at hun får eneomsorg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Riv av plasteret å gå fra han, det kommer til å ende sånn. Da kan dere ha dem annenhver uke når han er hjemme fra sjøen, da får du litt avbrekk å kan hente deg inn. Pluss siden du kommer til å ha dem mest siden han jobber på sjøen så må han betale deg bidrag, og han tjener sikkert godt. Du kommer til å klare deg just fine og lure på hvorfor du drøyde det. 

Anonymkode: e6317...155

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...