AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:31 #21 Skrevet lørdag kl. 19:31 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): De oppgraderingene du beskriver her vil sannsynligvis kun føre til en helt marginal verdistigning. Sannsynligvis lavere enn pengene du spytter inn. Jeg baserer det på den lave prisen i utgangspunktet + at det er billig strøm, dvs Nord-Norge evt kanskje Midt-Norge, men usentralt. Da er det sånn at for hver krone du legger i oppussing, får du som hovedregel langt mindre enn det igjen i form av verdistigning. Sier ikke at du ikke skal gjøre det hvis det er dette du brenner for, men ikke regn med at du kan låne deg opp pga verdiøkning. Anonymkode: 3448b...d8c Absolutt godt mulig. Siden jeg egentlig kan låne mye mer enn hva huset koster, får jeg kanskje heller høre med banken om mulighetene for å låne mer i utgangspunktet eller søke et oppussings/byggelån. Ts Anonymkode: ff540...ced
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:49 #22 Skrevet lørdag kl. 19:49 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Absolutt godt mulig. Siden jeg egentlig kan låne mye mer enn hva huset koster, får jeg kanskje heller høre med banken om mulighetene for å låne mer i utgangspunktet eller søke et oppussings/byggelån. Ts Anonymkode: ff540...ced Hvis ikke huset stiger betydelig i verdi ved oppussing, får du nok ikke låne mer. Sikkerheten er jo i boligen. Hele dette prosjektet ditt avhgenger hovedsaklig av beliggenhet og om boligen faktisk stiger i verdi eller ikke. Anonymkode: 76073...e00
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:59 #23 Skrevet lørdag kl. 19:59 Har du noe noe sparepenger utover egenkapitalen? For dette huset blir garantert dyrt. Og tusenlappene går veldig fort. I teorien burde du ha noen hundretusen ekstra i bakhånd til oppussingen. Hvor mye kan du gjøre selv? Har du verktøy til alt arbeidet? For her går det også mange tusen kroner. jeg hadde latt huset passere. For det kan koste over en million bare på å få det levelig. Ikke luksus. Anonymkode: a6382...ce2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:01 #24 Skrevet lørdag kl. 20:01 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis ikke huset stiger betydelig i verdi ved oppussing, får du nok ikke låne mer. Sikkerheten er jo i boligen. Hele dette prosjektet ditt avhgenger hovedsaklig av beliggenhet og om boligen faktisk stiger i verdi eller ikke. Anonymkode: 76073...e00 Området er attraktivt, men det er vel uansett begrenset hvor mange som er interesserte i såpass gamle hus, så vanskelig å si... Burde vel prøve få boligen til en enda lavere pris enn den nå ligger ute for for at det skal være verdt det (den har allerede gått ned mange hundre tusen siden den har ligget ute en stund). Er vel kanskje ikke et godt tegn i utgangspunktet. Ts Anonymkode: ff540...ced
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:04 #25 Skrevet lørdag kl. 20:04 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du noe noe sparepenger utover egenkapitalen? For dette huset blir garantert dyrt. Og tusenlappene går veldig fort. I teorien burde du ha noen hundretusen ekstra i bakhånd til oppussingen. Hvor mye kan du gjøre selv? Har du verktøy til alt arbeidet? For her går det også mange tusen kroner. jeg hadde latt huset passere. For det kan koste over en million bare på å få det levelig. Ikke luksus. Anonymkode: a6382...ce2 Huset er jo levelig allerede, så det er ikke problemet. Det er ingenting som MÅ endres for at man skulle kunne bo der. Men for å få en bedre komfort og endre utdaterte løsninger er det selvfølgelig mye kan gjøres. Jeg har litt over en halv million inkludert egenkapitalen. Som nevnt tidligere satser jeg på å gjøre alt selv, foruten der man må bruke rørlegger og elektriker. Jeg har mye verktøy selv, og nær familie har omtrent alt man skulle trenge og gitt meg mulighet til å låne det som trengs. Ts Anonymkode: ff540...ced
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:05 #26 Skrevet søndag kl. 17:05 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Absolutt godt mulig. Siden jeg egentlig kan låne mye mer enn hva huset koster, får jeg kanskje heller høre med banken om mulighetene for å låne mer i utgangspunktet eller søke et oppussings/byggelån. Ts Anonymkode: ff540...ced Selv om du har råd til å låne mer enn huset koster , så får du ikke låne mer enn 90 % av verdien på huset uten å stille tilleggssikkerhet. Anonymkode: 99e69...778 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:16 #27 Skrevet søndag kl. 17:16 Jeg er også svak for små og gamle hus med hage, og kjøpte et sånn (95 år gammelt) for fem år sida. Stortrives i mitt gamle og skjeve hus, og regner med å bo her til jeg dør (han som bodde her før meg bodde i huset til han døde, ca 90 år gammel). Små hus er billigere og enklere å pusse opp siden arealet og avstandene er kortere. Pussa opp for ca 600 000, nytt tak, nytt røropplegg, nytt bad og noe overflate jeg gjorde selv, og bare så fornøyd. Anonymkode: 5f1fd...a0e 3 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:39 #28 Skrevet søndag kl. 20:39 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er også svak for små og gamle hus med hage, og kjøpte et sånn (95 år gammelt) for fem år sida. Stortrives i mitt gamle og skjeve hus, og regner med å bo her til jeg dør (han som bodde her før meg bodde i huset til han døde, ca 90 år gammel). Små hus er billigere og enklere å pusse opp siden arealet og avstandene er kortere. Pussa opp for ca 600 000, nytt tak, nytt røropplegg, nytt bad og noe overflate jeg gjorde selv, og bare så fornøyd. Anonymkode: 5f1fd...a0e Tusen takk for fint og oppløftende svar fra noen som også elsker gamle, skakke hus! Håper dette går veien for meg også. Skal snakke med banken og flere fagfolk til uka, så får vi se. Ts Anonymkode: ff540...ced 1 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:49 #29 Skrevet mandag kl. 11:49 Jeg hadde gjort det! Om beliggenheten passet meg, og huset var av typen jeg ønsket meg. Jeg hadde godt tålt et lite funksjonelt og trekkfullt hus i et år eller to, og kunne spredt oppussingen litt utover, om det ikke er noe som MÅ gjøres raskt for å unngå at det blir dyrere i fremtiden. Jeg ville ikke regnet med noe særlig verdiøkning om jeg var deg, men om huset er et sted du ønsker å bo og du vil klare det med din nåværende økonomiske situasjon, så hadde jeg tatt sjansen om jeg var deg. Anonymkode: 53084...bf9 2 2
enkefru Skrevet mandag kl. 18:08 #30 Skrevet mandag kl. 18:08 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg hadde gjort det! Om beliggenheten passet meg, og huset var av typen jeg ønsket meg. Jeg hadde godt tålt et lite funksjonelt og trekkfullt hus i et år eller to, og kunne spredt oppussingen litt utover, om det ikke er noe som MÅ gjøres raskt for å unngå at det blir dyrere i fremtiden. Jeg ville ikke regnet med noe særlig verdiøkning om jeg var deg, men om huset er et sted du ønsker å bo og du vil klare det med din nåværende økonomiske situasjon, så hadde jeg tatt sjansen om jeg var deg. Anonymkode: 53084...bf9 Enig! Kjør på - følg drømmen! 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:02 #31 Skrevet mandag kl. 21:02 enkefru skrev (2 timer siden): Enig! Kjør på - følg drømmen! Tusen takk AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg hadde gjort det! Om beliggenheten passet meg, og huset var av typen jeg ønsket meg. Jeg hadde godt tålt et lite funksjonelt og trekkfullt hus i et år eller to, og kunne spredt oppussingen litt utover, om det ikke er noe som MÅ gjøres raskt for å unngå at det blir dyrere i fremtiden. Jeg ville ikke regnet med noe særlig verdiøkning om jeg var deg, men om huset er et sted du ønsker å bo og du vil klare det med din nåværende økonomiske situasjon, så hadde jeg tatt sjansen om jeg var deg. Anonymkode: 53084...bf9 enkefru skrev (2 timer siden): Enig! Kjør på - følg drømmen! Tusen takk for troen, dere! ❤️ Anonymkode: ff540...ced 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:35 #32 Skrevet tirsdag kl. 10:35 AnonymBruker skrev (På 11.10.2025 den 22.04): Huset er jo levelig allerede, så det er ikke problemet. Det er ingenting som MÅ endres for at man skulle kunne bo der. Men for å få en bedre komfort og endre utdaterte løsninger er det selvfølgelig mye kan gjøres. Jeg har litt over en halv million inkludert egenkapitalen. Som nevnt tidligere satser jeg på å gjøre alt selv, foruten der man må bruke rørlegger og elektriker. Jeg har mye verktøy selv, og nær familie har omtrent alt man skulle trenge og gitt meg mulighet til å låne det som trengs. Ts Anonymkode: ff540...ced Hva er da problemet? De bygde skikkelige hus før i tiden. Om du syns huset er fint og det er i bra stand hadde jeg kjøpt. Om du er handy og kan fikse det meste selv så har du jo ett hjem. Spiller vel ikke noen rolle hva folk her inne har å si om du tror du klarer det. Eg fikser bilen min når alle sier eg skal bosse den, den går ennå😁 eg e ikkje mekanker, bare handy 😉 Anonymkode: a744f...ece 1 3
Bil123 Skrevet tirsdag kl. 11:08 #33 Skrevet tirsdag kl. 11:08 AnonymBruker skrev (På 9.10.2025 den 23.06): Jeg vurderer kjøpe et hus til ca 1,5 mill. Godt mulig at jeg kan få det enda litt billigere. Huset er over hundre år gammelt og består av en tømmerkasse med kledning på utsiden. Huset er velholdt, men ikke renovert siden 90-tallet. Da ble det etablert kjøkken, bad og alt av rør. El-anlegget ble også totaltrehabilitert da. Både kjøkken og bad er i bra stand fortsatt, men må moderniseres. Innvendig ellers er det hovedsakelig overflatene som må oppusses. Utvendig er det en annen sak. Kledning på 3 av 4 vegger må nok byttes, og det må også legges vindsperre og etterisoleres. Taket består av eternittakstein, som er i ok stand, men også må byttes ut (og isoleres). Vinduene er gamle, men i bra stand, men må sikkert også byttes ut dersom de trekker (det vet jeg ikke enda). Det må også etableres grusvei eller lignende ca 20 meter inn til huset fra hovedveien (i dag er det bare gress). Huset er lite, bare ca 40 kvm i grunnflate og to etasjer (ikke loft). Jeg liker gamle hus, og ønsker bevare historien og sjarmen huset har. Jeg har derfor ingen behov for å gjøre store endringer annet enn å gjøre det pent og behagelig å bo i året rundt. Jeg er heller ikke noen som trenger gå i tskjorte innendørs om vinteren, og strømmen er dessuten rimelig i dette området. Jeg er praktisk anlagt og har en del erfaring fra tidligere. Har også lyst på et hus som er et prosjekt slik at jeg hele tiden har noe å ordne med. Til de store prosjektene må jeg nok muligens ansette hjelp, dersom ikke familie og venner kan hjelpe til litt når de har mulighet. Jeg har en årslønn på ca 630,000 med mulighet for å tjene mer. Kan i utgangspunktet få lån på opptil 3 mill i følge bankene jeg har oppsøkt. Har derimot ikke mer enn i overkant av 500,000 tilgjengelig på konto. Det jeg lurer på er om jeg tar meg vann over hodet med å skulle kjøpe dette huset? Planen min er å pusse opp innvendig i løpet av vinteren (og få ordnet både bad og kjøkken), og forhåpentligvis kunne få en viss verdistigning og dermed låne mer til å kunne ta utsiden til neste år (og muligens året etter også). Det er mye som må gjøres, men ingenting som haster veldig, slik jeg forstår det. Fordelen er at huset er såpass lite at det forhåpentligvis hverken blir ekstremt dyrt eller tar lang tid. Jeg ser ikke for meg å bruke de dyreste løsningene, men ønsker at det skal være pent og ha grei funksjonalitet. Dere som har peiling, hva vil dette prosjektet koste meg? Burde jeg gjøre dette? Huset og beliggenheten er noe jeg virkelig ønsker meg. Anonymkode: ff540...ced Ta alltid utsida først. Skallet er viktigast. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:55 #34 Skrevet tirsdag kl. 11:55 Om du føler at dette er stedet for deg, med tanke på beliggenhet og selve huset, så får du det sikkert til, men det blir nok hardt de første årene, og evt at du kommer til å støte på noen problemer som vil føre til noen ganske kjipe perioder for deg. Vi har selv et hus fra 1961, og det koster mye i både tid og penger, men det har også vært en del nervøse perioder hvor vi har vært redd for at vi måtte ta større renoveringsarbeider før vi visste om vi hadde nok midler til å ta det. I tillegg til at det er kjipt å måtte utsette andre ting vi ville bruke penger på. Jeg ville nok tatt opp maks lån på huset (90%*1,5mill = 1,35 mill), og brukt disse til å lage vei, skifte det elektriske og andre nødvendig ting, og minimum ta enten tak eller vegger. Med mindre det er påvist høy fukt eller råte i badet, så fungerer det fint å bare legge nytt vinylgulv og sette inn dusjkabinett + sikre at det er god ventilasjon. En ting er at det sikkert kan vente noen år med å skifte tak/ kledning/isolasjon, men det er også belastende å ikke helt vite når det må tas, eller hvor dyrt det blir. Det er derfor lurt å ta dette først, og så ta det mer kosmetiske senere. Å bare kunne spare 10k i måneden er dog noe lite. Med en årslønn på 630k, og uten barn antar jeg, så burde det være mulig å sette av litt mer. Selv har jeg 2mill i lån, og ca samme lønn + litt overtid, og klarer 15-20k per måned nå når vi ikke har noen prosjekter på huset. Noen av utgiftene blir jo litt høyere når man bare er 1, men om jeg var deg, så ville jeg prøvd å ha som mål å minst kunne sette av 15k. Dvs enten må du se om du kan redusere noen utgifter, jobbe/tjene mer, eller begge deler. Spesielt inntil du har klart å samle opp en buffer på ca 6 månedslønner. Ang verdistigning på huset, så får du nok ikke dette før tak og vegger/isolasjon er tatt. Om det er i distriktet, så er stigningen også begrenset. Så noe høyere lån vil du nok kunne ta opp på huset etter hvert, men jeg ville lagt meg på mer enn 50% av det du har brukt. Dvs bruker du 1,35 mill, så får du kanskje 675k til du kan låne opp på. I tillegg da, så får du et lån på totalt 2 mill, og jeg vil ikke anbefale å ha så veldig mye høyere lån enn det når man er alene med et hus som har begrenset med verdiøkning. Om du tenker økonomisk til pensjonsalder, så er det da bedre å sette pengene i fond. Anonymkode: 74538...810 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:12 #35 Skrevet tirsdag kl. 12:12 By lavt og se om du får presset prisen. Du kan jo fint håndtere et lån på 2 mill. Da har du 1 mill til oppussing. Antakelig kommer du i mål med det, og da er jo prisstigning garantert. Men det kan helt sikkert også gjøres billigere, ved å senke krav og gjøre mye selv. Om ingenting haster, tar du ett og ett rom og gjør det du klarer selv. Du kommer til å lære mye. Vi har gjort dette flere ganger. Mye moro. Folk skremmes av for lite. Anonymkode: 41d14...c81 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:14 #36 Skrevet tirsdag kl. 12:14 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): By lavt og se om du får presset prisen. Du kan jo fint håndtere et lån på 2 mill. Da har du 1 mill til oppussing. Antakelig kommer du i mål med det, og da er jo prisstigning garantert. Men det kan helt sikkert også gjøres billigere, ved å senke krav og gjøre mye selv. Om ingenting haster, tar du ett og ett rom og gjør det du klarer selv. Du kommer til å lære mye. Vi har gjort dette flere ganger. Mye moro. Folk skremmes av for lite. Anonymkode: 41d14...c81 Og huset er bittelite og mye er fra 90-tallet. Her kommer man langt med noen hundretusen og egeninnsats. Ikke hør på de som sier du må bytte alt av rør og el, om det er fra 90-tallet. Det er jo nytt ift hus mange andre bor i. Anonymkode: 41d14...c81 2
AnonymBruker Skrevet i går, 08:24 #37 Skrevet i går, 08:24 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Om du føler at dette er stedet for deg, med tanke på beliggenhet og selve huset, så får du det sikkert til, men det blir nok hardt de første årene, og evt at du kommer til å støte på noen problemer som vil føre til noen ganske kjipe perioder for deg. Vi har selv et hus fra 1961, og det koster mye i både tid og penger, men det har også vært en del nervøse perioder hvor vi har vært redd for at vi måtte ta større renoveringsarbeider før vi visste om vi hadde nok midler til å ta det. I tillegg til at det er kjipt å måtte utsette andre ting vi ville bruke penger på. Jeg ville nok tatt opp maks lån på huset (90%*1,5mill = 1,35 mill), og brukt disse til å lage vei, skifte det elektriske og andre nødvendig ting, og minimum ta enten tak eller vegger. Med mindre det er påvist høy fukt eller råte i badet, så fungerer det fint å bare legge nytt vinylgulv og sette inn dusjkabinett + sikre at det er god ventilasjon. En ting er at det sikkert kan vente noen år med å skifte tak/ kledning/isolasjon, men det er også belastende å ikke helt vite når det må tas, eller hvor dyrt det blir. Det er derfor lurt å ta dette først, og så ta det mer kosmetiske senere. Å bare kunne spare 10k i måneden er dog noe lite. Med en årslønn på 630k, og uten barn antar jeg, så burde det være mulig å sette av litt mer. Selv har jeg 2mill i lån, og ca samme lønn + litt overtid, og klarer 15-20k per måned nå når vi ikke har noen prosjekter på huset. Noen av utgiftene blir jo litt høyere når man bare er 1, men om jeg var deg, så ville jeg prøvd å ha som mål å minst kunne sette av 15k. Dvs enten må du se om du kan redusere noen utgifter, jobbe/tjene mer, eller begge deler. Spesielt inntil du har klart å samle opp en buffer på ca 6 månedslønner. Ang verdistigning på huset, så får du nok ikke dette før tak og vegger/isolasjon er tatt. Om det er i distriktet, så er stigningen også begrenset. Så noe høyere lån vil du nok kunne ta opp på huset etter hvert, men jeg ville lagt meg på mer enn 50% av det du har brukt. Dvs bruker du 1,35 mill, så får du kanskje 675k til du kan låne opp på. I tillegg da, så får du et lån på totalt 2 mill, og jeg vil ikke anbefale å ha så veldig mye høyere lån enn det når man er alene med et hus som har begrenset med verdiøkning. Om du tenker økonomisk til pensjonsalder, så er det da bedre å sette pengene i fond. Anonymkode: 74538...810 Takk for dine erfaringer og gode råd! Jeg tenker taket er det viktigste å få gjort noe med utvendig, spesielt siden varmetapet oppover er stort og jeg gjerne vil legge isolasjon under det nye taket. Har fått et prisanslag på ca 150 tusen fra en tømrer som vil ta jobben, og det tenker jeg er en grei pris. Så ting virker falle på plass! Du har nok også rett i at jeg burde prøve spare minst 15 tusen i måneden. Det burde nok gå bra, spesielt om jeg får jobbet litt overtid. Ts Anonymkode: ff540...ced 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:29 #38 Skrevet i går, 08:29 AnonymBruker skrev (20 timer siden): By lavt og se om du får presset prisen. Du kan jo fint håndtere et lån på 2 mill. Da har du 1 mill til oppussing. Antakelig kommer du i mål med det, og da er jo prisstigning garantert. Men det kan helt sikkert også gjøres billigere, ved å senke krav og gjøre mye selv. Om ingenting haster, tar du ett og ett rom og gjør det du klarer selv. Du kommer til å lære mye. Vi har gjort dette flere ganger. Mye moro. Folk skremmes av for lite. Anonymkode: 41d14...c81 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Og huset er bittelite og mye er fra 90-tallet. Her kommer man langt med noen hundretusen og egeninnsats. Ikke hør på de som sier du må bytte alt av rør og el, om det er fra 90-tallet. Det er jo nytt ift hus mange andre bor i. Anonymkode: 41d14...c81 Takk for tips! Ja, huset er bittelite, så prisene flere har gitt tidligere i tråden for ulike renovasjoner er mildt sagt mye høyere enn realiteten. Så håper jeg bare det ikke dukker opp altfor mange (skumle) overraskelser underveis. Angående prisen har jeg blitt rådet av noen for å starte på bare én million siden det har ligget ute så lenge uten bud og en del må gjøres. Men tenker det neppe godtas uansett, så tror jeg starter på 1,2 mill og håper det er nok til at eierne sier ja med en gang...? Ts Anonymkode: ff540...ced
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå