Gå til innhold

Økonomi og boligkjøp, er dette dumt av meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer kjøpe et hus til ca 1,5 mill. Godt mulig at jeg kan få det enda litt billigere. Huset er over hundre år gammelt og består av en tømmerkasse med kledning på utsiden. Huset er velholdt, men ikke renovert siden 90-tallet. Da ble det etablert kjøkken, bad og alt av rør. El-anlegget ble også totaltrehabilitert da. Både kjøkken og bad er i bra stand fortsatt, men må moderniseres. Innvendig ellers er det hovedsakelig overflatene som må oppusses. Utvendig er det en annen sak. Kledning på 3 av 4 vegger må nok byttes, og det må også legges vindsperre og etterisoleres. Taket består av eternittakstein, som er i ok stand, men også må byttes ut (og isoleres). Vinduene er gamle, men i bra stand, men må sikkert også byttes ut dersom de trekker (det vet jeg ikke enda). Det må også etableres grusvei eller lignende ca 20 meter inn til huset fra hovedveien (i dag er det bare gress).

Huset er lite, bare ca 40 kvm i grunnflate og to etasjer (ikke loft). Jeg liker gamle hus, og ønsker bevare historien og sjarmen huset har. Jeg har derfor ingen behov for å gjøre store endringer annet enn å gjøre det pent og behagelig å bo i året rundt. Jeg er heller ikke noen som trenger gå i tskjorte innendørs om vinteren, og strømmen er dessuten rimelig i dette området. Jeg er praktisk anlagt og har en del erfaring fra tidligere. Har også lyst på et hus som er et prosjekt slik at jeg hele tiden har noe å ordne med. Til de store prosjektene må jeg nok muligens ansette hjelp, dersom ikke familie og venner kan hjelpe til litt når de har mulighet.

Jeg har en årslønn på ca 630,000 med mulighet for å tjene mer. Kan i utgangspunktet få lån på opptil 3 mill i følge bankene jeg har oppsøkt. Har derimot ikke mer enn i overkant av 500,000 tilgjengelig på konto.

Det jeg lurer på er om jeg tar meg vann over hodet med å skulle kjøpe dette huset? Planen min er å pusse opp innvendig i løpet av vinteren (og få ordnet både bad og kjøkken), og forhåpentligvis kunne få en viss verdistigning og dermed låne mer til å kunne ta utsiden til neste år (og muligens året etter også). Det er mye som må gjøres, men ingenting som haster veldig, slik jeg forstår det. Fordelen er at huset er såpass lite at det forhåpentligvis hverken blir ekstremt dyrt eller tar lang tid. Jeg ser ikke for meg å bruke de dyreste løsningene, men ønsker at det skal være pent og ha grei funksjonalitet.

Dere som har peiling, hva vil dette prosjektet koste meg? Burde jeg gjøre dette? Huset og beliggenheten er noe jeg virkelig ønsker meg.

Anonymkode: ff540...ced

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere er sikkert drittlei slike tema som dette, men hadde absolutt satt pris på råd fra noen som har peiling.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere er sikkert drittlei slike tema som dette, men hadde absolutt satt pris på råd fra noen som har peiling.

Ts

Problemet her er at jeg tror det er ganske umulig for folk å beregne pris, klin umulig å estimere noe slik over en tråd på nett.
og vi vet jo at når du begynne på slike prosjekter så dukker det opp dit og datt som kan gjør at prisen skyter i været.

Jeg ville tatt med meg noen med kunnskap så kunne sett over boligen før kjøp, enten om du kjenner noen eller leie inn noen som kan være med å se over.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvor mye av de 500 000 kr må du bruke som egenandel? Hvor mye sitter du igjen med til oppussing? 

Eier du bolig i dag? 

Hvor mye kan en bolig på 1,5 mill. gå opp i verdi pga. innvendig, enkel oppussing? Høres ikke ut som du vil få lånt så mye mer til våren, dessverre. 

Anonymkode: 183bf...1a2

• Liker 2
Skrevet

Tror du får bedre svar og mer kvalifiserte svar på dette om du legger det ut i husbygge-grupper på Facebook o.l enn på Kvinneguiden. 

Anonymkode: 36aad...032

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt på meg et slikt prosjekt. Jeg tjener ca.70 tusen mer enn deg, men det ville likevel blitt for kostbart og tatt for mye tid.

Jeg kjøpte bolig for 4 år siden og kikket også på flere søte, gamle, små hus. Skikkelig koselige hus og jeg drømte meg bort. Men så måtte jeg bli realistisk utfra både tid, økonomi og levevilkår. Slo fra meg de søte gamle husene og kjøpte helt nytt. Innflytningsklart, godt isolert, ingen vedlikehold de neste årene, 5års garanti og full pakke. Huset er ikke lite søtt og fint som de andre, men er funksjonelt og enkelt å leve med. Angrer ikke en dag :)

Anonymkode: be061...79c

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvor mye av de 500 000 kr må du bruke som egenandel? Hvor mye sitter du igjen med til oppussing? 

Eier du bolig i dag? 

Hvor mye kan en bolig på 1,5 mill. gå opp i verdi pga. innvendig, enkel oppussing? Høres ikke ut som du vil få lånt så mye mer til våren, dessverre. 

Avhengig av hva jeg eventuelt får kjøpt huset for blir vel rundt 150-200 tusen gå til egenandel og omkostninger. Så da sitter jeg igjen med overkant av 300 tusen til innvendige oppgraderinger. Absolutt ikke mye penger, men løsninger jeg har sett på koster heller ikke allverden. Badet er f.eks. bare ca 3 kvm, og i bra stand, men utdatert. Tenkte legge på pent vinyl på gulv og vindyl eller baderomsplater på veggene, skifte servantskap, speil og sette inn dusjkabinett. Ingen flytting av rør etc.

Kjøkkenet er også lite, men i bra stand, og kan oppdateres med maling alene. Men mest sannsynligvis blir jeg å oppdatere det enda mer, pluss kjøpe nye hvitevarer osv. Ellers i huset er det maling og eventuelt tapet som gjelder. Gulvene er pene, gamle tregulv.

Huset er gammelt, men godt tatt vare på og egentlig mest brukt som sommerhus de siste årene, så lite slitasje. Aner ikke om det blir noe særlig verdiøkning, men håper selvfølgelig på noe. Har også mulighet til å spare minst ti tusen i måneden for oppgraderinger underveis. Taket holder nok uansett noen år lenger, og fasaden trenger mest sannsynligvis bare en god skraping og ny maling før den også kan vente noen år til med. Den har tross alt holdt ut i over hundre år allerede. 

Tømmeret er tykt så det gir sikkert noe isolasjon, men godt mulig det vil bli ganske så kaldt før jeg får lagt inn noe isolasjon etterhvert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Tror du får bedre svar og mer kvalifiserte svar på dette om du legger det ut i husbygge-grupper på Facebook o.l enn på Kvinneguiden. 

Anonymkode: 36aad...032

Takk for tipset!

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg hadde ikke tatt på meg et slikt prosjekt. Jeg tjener ca.70 tusen mer enn deg, men det ville likevel blitt for kostbart og tatt for mye tid.

Jeg kjøpte bolig for 4 år siden og kikket også på flere søte, gamle, små hus. Skikkelig koselige hus og jeg drømte meg bort. Men så måtte jeg bli realistisk utfra både tid, økonomi og levevilkår. Slo fra meg de søte gamle husene og kjøpte helt nytt. Innflytningsklart, godt isolert, ingen vedlikehold de neste årene, 5års garanti og full pakke. Huset er ikke lite søtt og fint som de andre, men er funksjonelt og enkelt å leve med. Angrer ikke en dag :)

Anonymkode: be061...79c

Takk for innspill! Interessant å høre fra noen som har tenkt samme tankene som meg.

Forskjellen er kanskje at jeg faktisk ønsker meg et prosjekt og noe å holde på med i fritiden. Ser for meg at det blir veldig slitsomt og utfordrende, og sikkert kaldt og til dels irriterende, men det å kunne jobbe med hendene og bevare et gammelt, historisk hus som bare er mitt, tror jeg vil være verdt det. Dessuten har jeg ingen barn eller partner, så tid har jeg nok av.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 6
Skrevet
Hololo skrev (20 timer siden):

Problemet her er at jeg tror det er ganske umulig for folk å beregne pris, klin umulig å estimere noe slik over en tråd på nett.
og vi vet jo at når du begynne på slike prosjekter så dukker det opp dit og datt som kan gjør at prisen skyter i været.

Jeg ville tatt med meg noen med kunnskap så kunne sett over boligen før kjøp, enten om du kjenner noen eller leie inn noen som kan være med å se over.

Takk for svar. Jeg ser absolutt poenget ditt.

Hadde med meg en som har renovert gamle hus tidligere, så fikk heldigvis en del input fra han.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Avhengig av hva jeg eventuelt får kjøpt huset for blir vel rundt 150-200 tusen gå til egenandel og omkostninger. Så da sitter jeg igjen med overkant av 300 tusen til innvendige oppgraderinger. Absolutt ikke mye penger, men løsninger jeg har sett på koster heller ikke allverden. Badet er f.eks. bare ca 3 kvm, og i bra stand, men utdatert. Tenkte legge på pent vinyl på gulv og vindyl eller baderomsplater på veggene, skifte servantskap, speil og sette inn dusjkabinett. Ingen flytting av rør etc.

Kjøkkenet er også lite, men i bra stand, og kan oppdateres med maling alene. Men mest sannsynligvis blir jeg å oppdatere det enda mer, pluss kjøpe nye hvitevarer osv. Ellers i huset er det maling og eventuelt tapet som gjelder. Gulvene er pene, gamle tregulv.

Huset er gammelt, men godt tatt vare på og egentlig mest brukt som sommerhus de siste årene, så lite slitasje. Aner ikke om det blir noe særlig verdiøkning, men håper selvfølgelig på noe. Har også mulighet til å spare minst ti tusen i måneden for oppgraderinger underveis. Taket holder nok uansett noen år lenger, og fasaden trenger mest sannsynligvis bare en god skraping og ny maling før den også kan vente noen år til med. Den har tross alt holdt ut i over hundre år allerede. 

Tømmeret er tykt så det gir sikkert noe isolasjon, men godt mulig det vil bli ganske så kaldt før jeg får lagt inn noe isolasjon etterhvert.

De oppussingstiltakene du forteller om her, gir ikke nok verdiøkning til at du kan låne mer når det er gjort. 

Anonymkode: 99e69...778

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De oppussingstiltakene du forteller om her, gir ikke nok verdiøkning til at du kan låne mer når det er gjort. 

Anonymkode: 99e69...778

Skjønner. Hvordan ville du prioritert i denne situasjonen? Hva er mest fornuftig å bruke pengene på for å få noe verdiøkning?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner. Hvordan ville du prioritert i denne situasjonen? Hva er mest fornuftig å bruke pengene på for å få noe verdiøkning?

Det er ingen bærekraftig idé å basere seg på verdiøkning i ditt tilfelle. Du må ha høyere inntekt eller rett og slett pusse opp saktere.

Du kan altså spare ca. 120 000 kr per år? Det er veldig lite. Vi har allerede pusset opp huset vårt i to omganger, og det kostet 750 000 kr per gang for relativt små jobber. Første gang: lite påbygg med gjestetoalett og yttergang, andre gang: kjøkken, stue, spisestue.

Du skal bytte tak, kledning og vinduer. Denne fagpersonen du hadde med deg, kan ikke hun gi deg noen fingeren i været-tall på hva det kan komme til å koste?

Skrevet

Det skal en hel del gjetting til for å vite om dette huset passer for deg. Du skriver for eksempel lite om din livssituasjon: alder, om du har tenkt å bli boende alene eller om det er en sjanse for at du øker familien og eventuelt trenger mer plass i løpet av noen år. 

Det jeg derimot kan si noe om er gamle tømmerhus da jeg bor i et selv. Mitt er noe større (grunnflate 100 kvm, to etasjer og en råkjeller som jeg valgte å fylle igjen), så mitt er jo større, og noe dyrere å renovere. Jeg har hatt mitt i nærmere 20 år og har nok brukt vel over 3 mill på renovering + fikse tomten. 

Nå har jeg jo gjort mye mer enn bare minimum, og mulig at du slipper lettere unna med en del ting fordi ditt hus ble renovert på 90-tallet, mens jeg blant annet måtte deale med råtten tømmer bak et bad som ble anlagt på 70-tallet, men jeg har ikke gjort noen luksus-valg her, kun prøvd å tenke ut løsninger som gjør huset med bærekraftig mtp. å slippe fremtidig vedlikehold. 

Tømmerhus kan fort bli kalde og «rotne» om de ikke er modernisert. Jeg måtte fornye grunnmur, drenere rundt huset og fikse nye vindu, dører (samt forbedre isolasjonen rundt disse) og bytte taket (som ikke var bare-bare da det var fylt med asbest og måtte fjernes veldig forsiktig). Dette var for meg utgifter på godt over millionen, og da hadde jeg ikke en gang begynt på det elektriske eller våtrommene i seg selv, som jo også koster penger. Noe av dette lot seg dessverre ikke gjøre «litt og litt» uten at det ble fordyrende. Har du først begynt å grave rundt huset så er det like greit å gjøre seg ferdig enn å ta en ny runde etter noen år, liksom. 

Når det er sagt så er jeg veldig glad i huset mitt og glad for at jeg har valgt å renovere. Det har ikke vært et økonomisk vinn-prosjekt, til tross for at tomten og området har steget mye mens det har vært i mitt eie. 

Jeg måtte tåle å bo der 5 litt kjipe år med spinking og sparing, 5 år med renovering på kaos-nivå og så fikk jeg 5 år med den «hyggelige» oppussingen når man kan gjøre litt mer kreative ting med innredning, maling og lirke frem lure løsninger i et hus som i utgangspunktet ikke hadde en «moderne» planløsning. 

Anonymkode: fd024...6c1

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ingen bærekraftig idé å basere seg på verdiøkning i ditt tilfelle. Du må ha høyere inntekt eller rett og slett pusse opp saktere.

Du kan altså spare ca. 120 000 kr per år? Det er veldig lite. Vi har allerede pusset opp huset vårt i to omganger, og det kostet 750 000 kr per gang for relativt små jobber. Første gang: lite påbygg med gjestetoalett og yttergang, andre gang: kjøkken, stue, spisestue.

Du skal bytte tak, kledning og vinduer. Denne fagpersonen du hadde med deg, kan ikke hun gi deg noen fingeren i været-tall på hva det kan komme til å koste?

Fagpersonen jeg hadde med har litt annen type stil og syn på gamle hus enn det jeg har, så vet ikke om det hjalp så ekstremt mye annet enn at personen kunne si noe om hva som er bra av husets elementer og hvor jeg burde bruke mest tid og penger. Vedkommende mente f.eks. at alle vinduene selvfølgelig må byttes, men jeg, som er forkjemper for gamle tradisjonsbygg, synes vinduene er fine. De er nok over hundre år gamle, men pusset opp av nåværende eier slik at de både ser pene og ut fungerer bra. Her snakker vi gammelt trevirke av kjerneved som sikkert holder i hundre år til. Eneste minuset er jo dersom vinduene trekker, det vet jeg neppe ordentlig før minusgradene kommer. Men da kan jeg kanskje heller oppdatere varevinduene eller etterisolere rundt karmene.

120 tusen per år er vel egentlig lite. Ti tusen per måned er et minimum når det gjelder sparing. Bare feriepengene i tillegg kommer på rundt 70,000 tusen+. I tillegg kan jeg jobbe mye ekstra og overtid ved behov.

Da dere pusset opp brukte dere kanskje fagfolk til alt? Jeg satser på å gjøre det aller meste selv, og bare fagfolk der det ikke er annet valg. Håper derfor kunne spare mye penger der.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skal en hel del gjetting til for å vite om dette huset passer for deg. Du skriver for eksempel lite om din livssituasjon: alder, om du har tenkt å bli boende alene eller om det er en sjanse for at du øker familien og eventuelt trenger mer plass i løpet av noen år. 

Det jeg derimot kan si noe om er gamle tømmerhus da jeg bor i et selv. Mitt er noe større (grunnflate 100 kvm, to etasjer og en råkjeller som jeg valgte å fylle igjen), så mitt er jo større, og noe dyrere å renovere. Jeg har hatt mitt i nærmere 20 år og har nok brukt vel over 3 mill på renovering + fikse tomten. 

Nå har jeg jo gjort mye mer enn bare minimum, og mulig at du slipper lettere unna med en del ting fordi ditt hus ble renovert på 90-tallet, mens jeg blant annet måtte deale med råtten tømmer bak et bad som ble anlagt på 70-tallet, men jeg har ikke gjort noen luksus-valg her, kun prøvd å tenke ut løsninger som gjør huset med bærekraftig mtp. å slippe fremtidig vedlikehold. 

Tømmerhus kan fort bli kalde og «rotne» om de ikke er modernisert. Jeg måtte fornye grunnmur, drenere rundt huset og fikse nye vindu, dører (samt forbedre isolasjonen rundt disse) og bytte taket (som ikke var bare-bare da det var fylt med asbest og måtte fjernes veldig forsiktig). Dette var for meg utgifter på godt over millionen, og da hadde jeg ikke en gang begynt på det elektriske eller våtrommene i seg selv, som jo også koster penger. Noe av dette lot seg dessverre ikke gjøre «litt og litt» uten at det ble fordyrende. Har du først begynt å grave rundt huset så er det like greit å gjøre seg ferdig enn å ta en ny runde etter noen år, liksom. 

Når det er sagt så er jeg veldig glad i huset mitt og glad for at jeg har valgt å renovere. Det har ikke vært et økonomisk vinn-prosjekt, til tross for at tomten og området har steget mye mens det har vært i mitt eie. 

Jeg måtte tåle å bo der 5 litt kjipe år med spinking og sparing, 5 år med renovering på kaos-nivå og så fikk jeg 5 år med den «hyggelige» oppussingen når man kan gjøre litt mer kreative ting med innredning, maling og lirke frem lure løsninger i et hus som i utgangspunktet ikke hadde en «moderne» planløsning. 

Anonymkode: fd024...6c1

Tusen takk for utfyllende svar og at du deler dine erfaringer! Ikke minst godt å høre at du er glad for at du tok sjansen.

Tomten er heldigvis slik at den naturlige dreneringen er veldig bra, så der slipper jeg heldigvis gjøre noe. Tre millioner er mye penger, men over 20 år er det kanskje mer overkommelig. Jeg håper prosjektet mitt ikke kommer på særlig mer enn millionen, men det er vel ofte slik at ting dukker opp og fordyrer prosessen underveis. Det er ikke målt noen fuktverdier i vegger, tak eller gulv, men akkurat slike ting (og råte man ikke har oppdaget) er slike ting jeg bekymrer meg for.

Var huset ditt isolert, eller har du gjort dette i ettertid? Var det veldig kaldt?

Har du andre tips må du gjerne dele mer.

Ts

Skrevet

Høres ut som du kjøper katta i sekken. 

Et bad koster fort 300 000,- å renovere.. 

Et kjøkken er fort 150 000,- selvom det ikke er et stort kjøkken… 

Vinduer og dører koster mye penger. 

Elektriker og rørlegger koster. 

Også er det taket, drenering, isolasjon, varme (gulvvarme, varmepumpe, vedovn?) , sikringsskap, nye rør kanskje.. Det baller på seg, og det blir alltid mer enn man hadde tenkt. 

Å male kjøkkenet og legge vinyl på badet er ikke akkurat noe som gir verdiøkning… 

Anonymkode: 58134...64a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De oppgraderingene du beskriver her vil sannsynligvis kun føre til en helt marginal verdistigning. Sannsynligvis lavere enn pengene du spytter inn. Jeg baserer det på den lave prisen i utgangspunktet + at det er billig strøm, dvs Nord-Norge evt kanskje Midt-Norge, men usentralt. Da er det sånn at for hver krone du legger i oppussing, får du som hovedregel langt mindre enn det igjen i form av verdistigning. 
Sier ikke at du ikke skal gjøre det hvis det er dette du brenner for, men ikke regn med at du kan låne deg opp pga verdiøkning. 

Anonymkode: 3448b...d8c

• Liker 1
Skrevet

Med ett gammelt bad, så holder det ikke legge vinyl på gulvet. Du må legge ny membran. 

Når du skal bytte hvitevarer, har du regnet med prisen for å oppgradere kurs på kjøkken? Og komfyrvakt? Waterguard? 

Da jeg pusset opp kjøkken så kostet det vel 130 000,- ikke inkludert hvitevarer eller innredning. Flyttet ingen rør. Å få oppgradert det elektriske til dagens krav, og standard, kostet vel nærmere 50 000,- for 5 år siden... 

Hvor gammelt er taket? Er det fra før eller etter forbudet mot asbest? 

Anonymkode: d7c36...05f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Med ett gammelt bad, så holder det ikke legge vinyl på gulvet. Du må legge ny membran. 

Når du skal bytte hvitevarer, har du regnet med prisen for å oppgradere kurs på kjøkken? Og komfyrvakt? Waterguard? 

Da jeg pusset opp kjøkken så kostet det vel 130 000,- ikke inkludert hvitevarer eller innredning. Flyttet ingen rør. Å få oppgradert det elektriske til dagens krav, og standard, kostet vel nærmere 50 000,- for 5 år siden... 

Hvor gammelt er taket? Er det fra før eller etter forbudet mot asbest? 

Anonymkode: d7c36...05f

Våtromsvinyl regnes som 100 % vanntett om den legges av fagfolk, så man trenger ikke membran. En av grunnene for at jeg tenker velge det framfor fliser (og alle ekstrakostnadene det fører med seg).

Kjøkkenet har allerede egne kurser for komfyr osv, så det trenger jeg ikke. Komfyrvakt er vel bare nødvendig dersom man skal endre kursene. Waterguard koster heldigvis ikke allverden.

Taket begynner bli gammelt og nå nok skiftes i løpet de av de neste årene. Det består av takplater av asbest, men det har jeg erfaring med å fjerne selv fra før av. Koster ikke så mye å kaste det heller her, så størsteparten av kostnaden vil være for nytt undertak, isolering og nye takstein.

Men ja, takk for innspill. Ting blir nok alltid dyrere enn hva man så for seg i begynnelsen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...