Eve Luna Skrevet 29. mars 2006 #1 Skrevet 29. mars 2006 Jeg har to små hamster som tygger / biter på buret ganske mye. Er det vanlig? Hvorfor gjør de det? Og hva kan jeg gjøre for at de ikke skal gjøre det?
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #2 Skrevet 29. mars 2006 Dette er helt vanlig, tror ikke du kan gjøre så mye for å forhindre det. Mulig dyrebutikker kan ha spray med stygg smak som du kan spraye på sprinklene.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #3 Skrevet 29. mars 2006 Hei , dett er jo dyr og dette er hamsterens naturlige måte å være på. De slipper og holder tennene ved like ved en slik adferd. La stakkaren få lov til å bite, og få en glad hamster!
monikabrx Skrevet 29. mars 2006 #4 Skrevet 29. mars 2006 Det er helt vanlig... Ville nesten vert lit rart om de ikke gjorde det... Mange tror at hamstere er lydløse... Om lyden plager deg, set dem inn på et annet rom når du vil ha fred. Gi dem noe annet de kan aktivisere seg med, så de ikke gjør det hele tiden...
Gjest Gjesta Skrevet 29. mars 2006 #5 Skrevet 29. mars 2006 (endret) Etter litt prøving og feiling har jeg oppdaget er hamstere ikke tygger på buret dersom de har nok å holde på med og blir aktivisert nok. Jeg har hatt mange hamstere, og alle som bodde i relativt små bur tygget på buret. De som fikk store bur (minst en meter bredt, og gjerne et sånt med flere etasjer) med mye leker o.l. inni, tygget ikke på buret i det hele tatt. Det kan også hjelpe å la dem gå endel løse. Jeg har også lest endel bøker om hamstere, og konklusjonen min blir iallefall at tygging på buret er et tegn på mistrivsel, en slags tvangshandling om du vil. Enten de har for små bur, for lite å finne på eller tilbringer for mye tid i buret sitt. Det er ikke bra for tennene deres heller å drive å bite på metallstenger. De skal ha gnagesteiner som de kan slipe ned tennene på. Men det er iallefall veldig lett å få dem til å slutte å bite på buret. Det er bare å gi dem bedre boforhold og mer å gjøre. Med mindre de har tygget på buret i lang tid. Da har dette ofte blitt en innarbeidet tvangsmessig atferd, og de slutter ikke med det selv om grunnen til at de først begynte med det forsvinner. Endret 29. mars 2006 av Fairy
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #6 Skrevet 29. mars 2006 min tygget på bursprinklene, og han hadde hjul, gnagestein, en trerot og pinner, tykt lag med spon å grave i, flere gjemmesteder pluss mye annet i et stort to etg bur, og han fikk komme ut og løpe på gulvet flere ganger om dagen/kvelden.
Gjest Gjesta Skrevet 29. mars 2006 #7 Skrevet 29. mars 2006 Jeg burde kanskje ikke vært så skråsikker på at dette med tygging på gitteret kunne løses som jeg var i mitt første innlegg. Jeg er mest vant til hamstere som kommer fra private oppdrettere, og jeg regner med at de fleste her kjøper sine på dyrebutikken. Etter min mening er dyrebutikken er svært dårlig utgangspunkt for en hamster. De bor i trange bur og blir stadig løftet og kikket på, uansett om de sover eller hva de gjør. Og ikke minst støynivået. Alle som har vært i en dyrebutikk, har hørt hvor mye lyd det er der, spesielt fra fuglene. Og hamstere er svært vare for lyder, og blir stressa av for mye lyd. Så dersom du allerede får en miljøskadd hamster fra dyrebutikken, så kan du risikere at den ikke slutter å bite på sprinklene uansett hva du gjør. Det kan kanskje lønne seg å kjøpe en unge, men dersom den kommer fra en stresset mor, så er det ikke sikkert at du får en harmonisk hamster uansett. Jeg har vært heldig med hamstere fra dyrebutikk, men jeg har også fått hamstere som er vært helt ødelagte. Men her tror jeg det er forskjell på dyrebutikkene også. Noen er flinkere å ivareta de forskjellige dyrenes behov enn andre, så det kan lønne seg å kikke litt rundt før du bestemmer deg for hvor du vil handle.
Gjest gjest1 Skrevet 29. mars 2006 #8 Skrevet 29. mars 2006 Jeg har merket at mitt hamster biter på buret hvis løpehjulet har kommet borti noe i buret og ikke går rundt, eller det ikke er mat i skålen som hun liker. Jeg har hatt andre hamstre som har bitt intenst på buret, selv om alt har vært i orden. Så jeg tror det er litt individuelt.. Jeg må si at den bite på buret lyden er noe av det verste jeg kan høre!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå