Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gravid i uke 28, to barn fra før og jobber på sykehus som sykepleier. Går for øyeblikket i 70% stilling, og har en fantastisk sjef. Men jeg er så ufattelig sliten og lei. Sover dårlig, konstant trøtt, ukonsentrert, lavt blodtrykk, rastløse ben og flere «småplager». Føler jeg dum som klager, da jeg verken har bekkenløsning eller kvalme. 

At jeg er i jobb går på bekostning av alt. Jeg klarer ikke å ta meg av barn, hus eller mann, føler heller ikke at jeg gjør en god nok jobb, på jobb. 

Igjen så sitter det veldig langt inne å sykemelde seg, når jeg «bare» er sliten. Blodprøver og det som er ser fint ut, tar tilskudd av jern, dvitamin og magnesium! Legen nevner heller ikke sykemelding eller ser behovet.

Føler meg så liten, og så lei! 

Anonymkode: 83f17...a08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er sykepleier, da burde du vite at det er ikke du som sykemelder deg men legen. 

Snakk med legen din, så kan hxn ta en avgjørelse på hva som er best for deg.

Anonymkode: 15195...06d

• Liker 3
Skrevet

Test ut ei gradert sykemelding da?

Skrevet

Du skal ikke ta deg av hus, og i hvert fall ikke mann. Han skal handle mat, planlegge og lage middag, vaske klær og støvsuge. Barna kan du ikke neglisjere, men du skal ta Max halvparten av dem. Hvis mannen din er syk er det selvfølgelig annerledes😊 Føler med deg, gravidtrøtthet er noe av en annen verden!

Anonymkode: e3def...2aa

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt for å dra til legen som gravid. Men. Hva gjør mannen din? Hvorfor skal du ta vare på mannen?

Anonymkode: aec23...fb6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags problemer det mannen din har som gjør at du ikke klarer å følge han opp?

Om han er en normal mann så er det bedre løsning at han gjør mer en periode, ikke sykemelding. Han klarer litt mer i 10 uker, så må begge ta litt av byrden med graviditet.

Anonymkode: 1b8d2...0e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjære du, har følt det samme. Dro til legen og fortalte om hvordan alt føltes belastende, hvordan jeg var konstant på bristepunktet, gråt daglig, var psykisk og fysisk utmattet. Fikk 100% sykmelding i fem uker. Legen overbeviste meg om at det var nødvendig, fordi jeg var slik som deg, som stadig presset meg for hardt for å prøve å strekke til på alle områder. Gjør kroppen din en tjeneste og prioriter helsen. Og en ting til, jeg er også helsepersonell, og som helsepersonell er det spesielt vanskelig å skulle hjelpe andre når man ikke har det bra selv. Klem<3

Anonymkode: 908ba...d70

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det med mannen som gjør at du må ta deg av han? I denne tiden skal det være motsatt. Jag han til å gjøre mer så du ikke kjører deg i grøfta. Å så snakker du med lege. Jeg var utslitt når jeg gikk med sistemann. Var sykemeldt siste trimester fordi jeg faktisk ikke klarte å fungere. Hvis jeg måtte lage middag var det fjordland eller noe annet som bare kunne puttes i ovnen. Å tømme oppvaskmaskinen krevde at jeg sov i to timer etterpå. De som «bare» har vært slitne men fortsatt fungert fint aner ikke hvordan gravid utmattelse kan være. Jeg fikk knapt kjøre bil. 

Anonymkode: 78ab7...fb3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ts her! 

tar meg ikke av mannen på den måten, han er helt fantastisk! men han kan ikke stå helt alene med barn, handling, fritidsaktiviteter, klesvask, oppvask.. han jobber en del overtid, men er 100% på når han er hjemme. 

takk for alle svar 🫶🏼

AnonymBruker
Skrevet

Du skal bare ta deg av deg selv og jobben din. Mannen må tåle å ha hovedansvar hjemme de mnd du er gravid.

Anonymkode: 6e159...259

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

ts her! 

tar meg ikke av mannen på den måten, han er helt fantastisk! men han kan ikke stå helt alene med barn, handling, fritidsaktiviteter, klesvask, oppvask.. han jobber en del overtid, men er 100% på når han er hjemme. 

takk for alle svar 🫶🏼

Det er mye i mellom å bidra litt ekstra og å stå helt alene med alt.

Han bør kutte ut overtiden i stedet for at du sykemelder deg. Jo flere barn dere produserer jo flere hensyn må dere ta. Overtid bør ryke lenge før dine faste arbeidstimer.

Anonymkode: 1b8d2...0e7

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du skal ikke ta deg av hus, og i hvert fall ikke mann. Han skal handle mat, planlegge og lage middag, vaske klær og støvsuge. Barna kan du ikke neglisjere, men du skal ta Max halvparten av dem. Hvis mannen din er syk er det selvfølgelig annerledes😊 Føler med deg, gravidtrøtthet er noe av en annen verden!

Hvilken planet kommer du fra? 

De fleste ser logikken i det du skriver, men jeg tenker at det er få kvinner som opplever det. 

Anonymkode: a556b...b06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skal bare ta deg av deg selv og jobben din. Mannen må tåle å ha hovedansvar hjemme de mnd du er gravid.

Anonymkode: 6e159...259

Hvorfor skal jobben prioriteres ?

Anonymkode: ad38a...a12

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Gravid i uke 28, to barn fra før og jobber på sykehus som sykepleier. Går for øyeblikket i 70% stilling, og har en fantastisk sjef. Men jeg er så ufattelig sliten og lei. Sover dårlig, konstant trøtt, ukonsentrert, lavt blodtrykk, rastløse ben og flere «småplager». Føler jeg dum som klager, da jeg verken har bekkenløsning eller kvalme. 

At jeg er i jobb går på bekostning av alt. Jeg klarer ikke å ta meg av barn, hus eller mann, føler heller ikke at jeg gjør en god nok jobb, på jobb. 

Igjen så sitter det veldig langt inne å sykemelde seg, når jeg «bare» er sliten. Blodprøver og det som er ser fint ut, tar tilskudd av jern, dvitamin og magnesium! Legen nevner heller ikke sykemelding eller ser behovet.

Føler meg så liten, og så lei! 

Du må sykmeldes 100 %.
Det er den eneste måten du kan få hentet deg inn igjen på. Gå til en annen lege dersom den nåværende ikke forstår. 

• Liker 2
Skrevet

Syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for å bli sykemeldt. Å gå gravid er veldig tungt selv om man ikke er kvalm. Særlig når du har barn fra før må man se på helheten her. I tillegg har du en krevende jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Mannen din må slutte å jobbe overtid og prioritere familien din i den fasen dere er i nå. Det er første bud. 

Anonymkode: 6039a...5fe

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tilrettelegging på jobb? Svangerskapspenger? Snakk med jordmoren din om søknad! Om ikke så må du ta gradert sykemeldig, ingen tjener på at du er utbrent og ikke fungerer på noe plan,. Ta på din egen oksygenmaske før du hjelper noen andre!

Anonymkode: 28c2a...415

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste nå er ikke jobben, men:

1. Din egen helse

2. Barnet du bærer på

3. De to barna du har fra før. 

Gå til fastlegen og be om råd. For meg høres det ut som om det er på tide med en pause fra jobben, men det er en beslutning legen må ta. Og husk at det ikke er du som «sykemelder deg», det er fastlegen.

Anonymkode: 88f17...06a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilken planet kommer du fra? 

De fleste ser logikken i det du skriver, men jeg tenker at det er få kvinner som opplever det. 

Anonymkode: a556b...b06

Samme planet som alle andre. Jeg er høygravid, og mannen min har gjort alt det siden uke 7-8. Det er midlertidig, ikke akkurat noe han skal gjøre resten av livet. Skulle det ikke bare mangle? Jeg hadde gjort det samme om han var syk eller ikke kunne stille opp av andre grunner. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du er sykepleier, da burde du vite at det er ikke du som sykemelder deg men legen. 

Anonymkode: 15195...06d

Forstår virkelig ikke hvorfor mange er så utrolig opptatt av å presisere dette. Har det virkelig så mye å si for deg at noen skriver «jeg vil sykmelde meg» istedenfor «jeg vil be om sykmelding»? 🤦‍♀️  det er flisespikkeri og ikke det ts spør om

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...