AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #41 Skrevet 8 timer siden Eric_B skrev (5 minutter siden): Spond er helt fantastisk den, det handler om å bruke den riktig for sin egen del. Alternativet før Spond kom var grupper på Facebook, det var helt fantastisk følelse å kunne deaktivere Facebook når siste gruppen var flyttet. Vi hadde ikke noe før spond vi, da bare kom vi. Så sa vi ifra om det ikke passet. Mail om det var noe viktig. Ts Anonymkode: ea44f...c68
Anonym90059005 Skrevet 7 timer siden #42 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vi hadde ikke noe før spond vi, da bare kom vi. Så sa vi ifra om det ikke passet. Mail om det var noe viktig. Ts Anonymkode: ea44f...c68 Tenker du noen gang på at det som regel er foreldretrenere som stiller opp frivillig på andre siden av "bordet", og som har ufattelig mye mer å forholde seg til enn deg? Trener selv kull på 30-40 barn, da er det veldig kjekt om foreldrene kan gidde noe så enkelt som å trykke kommer/kommer ikke på trening/kamp. Det er, tro det eller ei, litt forskjell på å planlegge en økt for 20 stk, kontra 40 stk. Og din beskrivelse av 60 varsler er hinsides, da må du faktisk lære deg å stille inn varsler i Spond og hvordan appen fungerer. Eventuelt må dere ha Spond-kurs blant administratorene. Du kan jo også, siden du selv beskriver at du er vimsete og glemmer lett, bare legge inn alarm på tlf din si kl. 17.00 hver dag, da vet du at du skal gå inn i Spond og sjekke over, og så legger du bort telefonen igjen. 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #43 Skrevet 7 timer siden Anonym90059005 skrev (11 minutter siden): Tenker du noen gang på at det som regel er foreldretrenere som stiller opp frivillig på andre siden av "bordet", og som har ufattelig mye mer å forholde seg til enn deg? Trener selv kull på 30-40 barn, da er det veldig kjekt om foreldrene kan gidde noe så enkelt som å trykke kommer/kommer ikke på trening/kamp. Det er, tro det eller ei, litt forskjell på å planlegge en økt for 20 stk, kontra 40 stk. Og din beskrivelse av 60 varsler er hinsides, da må du faktisk lære deg å stille inn varsler i Spond og hvordan appen fungerer. Eventuelt må dere ha Spond-kurs blant administratorene. Du kan jo også, siden du selv beskriver at du er vimsete og glemmer lett, bare legge inn alarm på tlf din si kl. 17.00 hver dag, da vet du at du skal gå inn i Spond og sjekke over, og så legger du bort telefonen igjen. Stiller jeg ikke opp eller bidrar? Hvor skrev jeg dette? Er på dugnader, stiller opp i hytt og pine. Så ro helt ned, jeg er en bidragsyter. Skal jeg ta vekk disse varslene så får jeg ikke varsler på det som gjelder barna mine. Disse varslene er ikke for de som melder av eller skriver kommentarer, det er meldinger til oss foreldre om informasjon, påmeldingsvarsel ol. Jeg fungerer mye bedre uten spond, men verden er ikke slik. Jeg savner verden slik. Behovet for påmelding kom etter 2020, og man bør da planlegge for hvordan man trener fotball for at hele laget kommer. Melde på kamp den kan jeg se. Når barn er meldt på en aktivitet er det meningen at de skal gå på den, dette behovet for informasjon, påmeldinger osv kom av kohort bruken, da forstod vi fleste av oss at vi bør melde på. Hvorfor så sint fordi jeg ikke liker en app? Og hvorfor mene at jeg ikke stiller opp og bidrar med noe fordi jeg ikke liker den enorme informasjonsbehovet vi har. Jeg får også ofte trippelt opp fordi jeg har tre barn i samme klubb. Ts Anonymkode: ea44f...c68 1 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #44 Skrevet 7 timer siden Spond kan bli mindre masete hvis man deler laget (eller hva nå hovedgruppen er) inn i fornuftige undergrupper og varsler bare relevante undergrupper når noe legges ut. I tillegg kan brukerne stille inn varsler pr undergruppe. Anonymkode: b1a54...e34 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #45 Skrevet 7 timer siden "går utfra at de kommer, gidder ikke melde på hver trening" Det er et eget sted i helvete med deres navn på bordplassen. Hilsen alle Trenere som sitter på den andre siden av Spond-appen. Anonymkode: ad42c...1c0 2 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #46 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Spond kan bli mindre masete hvis man deler laget (eller hva nå hovedgruppen er) inn i fornuftige undergrupper og varsler bare relevante undergrupper når noe legges ut. I tillegg kan brukerne stille inn varsler pr undergruppe. Anonymkode: b1a54...e34 Det tror jeg hadde hjulpet en del ja, f.eks fotballen så får jeg informasjon om både de på 12 og de på 13 år. Min spiller kun på 13 år så har ikke behov for 12 åringene sin informasjon. Det er ikke slik jeg kan stille inn, det må laget. Men det er kanskje enklest for de å gjøre det slik de gjør? Ts Anonymkode: ea44f...c68
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #47 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): "går utfra at de kommer, gidder ikke melde på hver trening" Det er et eget sted i helvete med deres navn på bordplassen. Hilsen alle Trenere som sitter på den andre siden av Spond-appen. Anonymkode: ad42c...1c0 Jeg melder på selv om jeg mener det burde være selvfølge at de kom om de ikke er syke. Så bør ikke sende meg til helvete for at jeg har en annen mening. Seriøst må gå å dele meninger uten å bli sendt til helvete av trenere som er uenige. Ts Anonymkode: ea44f...c68 1 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #48 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): "går utfra at de kommer, gidder ikke melde på hver trening" Det er et eget sted i helvete med deres navn på bordplassen. Hilsen alle Trenere som sitter på den andre siden av Spond-appen. Anonymkode: ad42c...1c0 Men hvorfor trenger dere å vite hvem som kommer på hver enkelt trening? Man tar vel bare utgangspunkt i at alle kommer? Litt overrasket over denne tråden at dette er en greie at man må melde seg på trening, har man ikke meldt seg på hvis man har meldt seg på aktiviteten? Har fått barn selv nå og tenker at det høres ut som unødvendig administrativt arbeid. Konkurranser og kamper forstår jeg, og samlinger der man må planlegge antall voksne, soveplasser, mat... men ikke trening. Jeg var selv trener i 4 år for barn i forskjellige aldersgrupper 5-10 år. Dette var tidlig 2000-tall. Aldri følte jeg behov for å vite akkurat hvem som kom på trening og ikke. Vi la opp trening basert på at alle kom og startet treningen når den skulle starte med de som var til stede. Som regel kom jo alle og et par barn fra eller til var ikke relevant. Anonymkode: 78cf4...dd6 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #49 Skrevet 7 timer siden Jeg er enig i at det burde være en selvfølge å stille på trening hvis man ikke er syk. Men, utrolig mange velger lett bort treninger og kampee til fordel for andre ting. Noe som i og for seg er greit, det er ingen Oppmøte plikt på det nivået de fleste barn er på. Men, om kun halve laget kommer på trening er det unektelig greit å vite på forhånd. Kanskje trenger man en trener mindre den dagen? Eller man bør kjøre et annet opplegg? I barneidretten er det i all hovedsak foreldre som stiller opp gratis, og legger flere timer hver uke. Det minste man burde kunne forvente er at andre foreldre gir beskjed om barnet kommer eller ei. Når det er sagt bør trenere/laget tenkt seg om mtp hva de legger ut, nettopp for å minimere støyen til resten av foreldrene. Jeg liker konseptet Spond, men synes samtidig det er et lite helvete. Jeg sliter med å få til rett nivå av varslinger (trolig en kombinasjon av brukerfeil fra min side, men også hvordan laget legger ut informasjon). Jeg ønsker jo varsling om f.eks. endring av tidspunkt ellee oppmøtested, men vil helst slippe å høre at Fredrik kun kan være med på cup hvis kampene er ferdig innen kl 14. Når jeg først vår varsel er det ikke alltid lett å finne ut hvor det var heller (eller å finne tilbake til det i ettertid). Et evig virvar mellom innlegg, endring av arrangementer og meldinger. Brukergrensesnittet er langt under hva man burde kunne forvente av en app som "alle" bruker. (ta forresten å gjett hvor mye trenere får i spond 🫣 min mann er trener, og det er et evig mas via Spond fra barna selv og foreldre (ofte spørsmål om ting som står tydelig i arrangementet). Fra klubben kommer det også fryktelig mye info som kommer stykkevis og delt, og som genererer mange varsler. Anonymkode: e1ea3...5e0 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #50 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor ikke ha utgangspunkt om at folk skal bli med og heller ha det slik at ein melder av hvis de liksom "husker" det? Anonymkode: 7a341...e03 Fordi vi melder på fotball lag til cuper...veldig dumt å melde på lag og så viser det seg at det ikke kommer nok spillere Anonymkode: 2a550...497 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #51 Skrevet 6 timer siden Bare på den tiden jeg har scroller gjennom denne tråden har det dukket opp 4 nye varsler i Spond. 🙄🤦♀️ For i tiden gikk man ut i fra at alle/de fleste kom på trening, uten noe mer om og men. Hvorfor fungerer ikke det i dag også? Foreldrene betaler jo for at barna skal delta på trening, så da er det jo rimelig å anta at barna møter opp på de fleste treningene, er det ikke? 🤷♀️ Anonymkode: 7d41c...06d 1 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #52 Skrevet 6 timer siden Sidenotat: 3 av de 4 varslene i Spond nevnt over, er foreldre som diskuterer at de skal gjøre noe annet enn trening, sammen. 🙃 Jeg kan heller ikke skru av varsler som ikke nevner oss direkte, for veldig mange beskjeder er generelle og da ville jeg ha gått glipp av nødvendige beskjeder. Anonymkode: 7d41c...06d 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #53 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Men foreldreinvolveringen generelt har jo tatt helt av. Husker da jeg vokste opp på åttitallet- det hendte bare helt unntaksvis at foreldre ble invitert med på klasseavslutninger og alle aktiviteters egne avslutninger. Vi fikk en flaske brus og pottis til siste skoledag, så hadde vi "kosetime". Ikke en foreldre i mils omkrets, og vi savnet det ikke heller Er foreldre med på skoleavslutning nå???? Anonymkode: b9b1b...f49
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #54 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): er det fordi du ikke gidder melde dem på, eller fordi treningen de går på ikke har deltar/avslått-funksjon? For hvis det er førstnevnte er du utrolig kjip. Anonymkode: ad42c...1c0 Ikke meg du spør. Men hvorfor kan ikke barn bare møte opp? Anonymkode: b9b1b...f49
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #55 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ble mor i 1996. Vi fikk en haug med tildels krøllete ark i meldingsmappen daglig, i barnehage og småskole 🙂. Det var en miks av viktige meldinger, uviktige meldinger og tegninger barnet hadde laget. Måtte alltid vrenge sengen i tilfelle et lite ark hadde ramlet ut. Fotballaget var det min mann og jeg som ledet, så da måtte vi sende SMS'er eller ringe rundt til alle foreldrene om det var noe. Der var kanskje ikke færre beskjeder, men mer tungvint . Anonymkode: e3b8b...485 Ikke enig at det var mer tungvint. En papirlapp hengte man på kjøleskapet og da så man den. En beskjed på mobil er lett å glemme. Så det er subjektivt hva som er enklest. Anonymkode: 7fae7...8f6
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #56 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Fordi vi melder på fotball lag til cuper...veldig dumt å melde på lag og så viser det seg at det ikke kommer nok spillere Anonymkode: 2a550...497 Det mener de fleste foreldre at man bør melde seg på vel? Snakk om hverdagstrening her. Ts Anonymkode: ea44f...c68
DesmondMiles Skrevet 5 timer siden #57 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): er det fordi du ikke gidder melde dem på, eller fordi treningen de går på ikke har deltar/avslått-funksjon? For hvis det er førstnevnte er du utrolig kjip. Anonymkode: ad42c...1c0 Ærlig talt, man skal ikke trenge å si fra at man kommer. Når man er påmeldt en idrett eller annen aktivitet som barn, så er utgangspunktet at man kommer. Å ikke komme er altså et avvik fra utgangspunktet, som åpenbart vil være nødvendig å si fra om. Så er det noe helt annet når man er voksen og styrer ting selv. På mitt lag så har folk kveldsjobbing og barn, så da er det logisk å ha kommer/kommer ikke for å kartlegge om det er nok til å spille kamper - vi møtes bare for moro skyld, ikke for å "bli bedre", slik hensikten naturlig nok er for barn.
Anonym90059005 Skrevet 5 timer siden #58 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Sidenotat: 3 av de 4 varslene i Spond nevnt over, er foreldre som diskuterer at de skal gjøre noe annet enn trening, sammen. 🙃 Jeg kan heller ikke skru av varsler som ikke nevner oss direkte, for veldig mange beskjeder er generelle og da ville jeg ha gått glipp av nødvendige beskjeder. Anonymkode: 7d41c...06d Dersom noen skriver et innlegg om at de skal bade på søndag, hvem er med, i en Spond gruppe for fotball, så kan du gå inn på innlegget og slå av pushvarsler der og dermed slipper du alle andre kommentarer i den tråden om hvem/hva/hvor osv. Trykk på de tre knappene øverst i høyre hjørne når du er inne på et innlegg/arrangement. Samtidig hadde jeg vel oppfordret til en samtale om hva Spond skal/skal ikke brukes til om dette er tilfellet. Kjøreregler på foreldremøtet. 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #59 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): De har spond selv også for med så mye varsler så klarer jeg ikke helt å følge opp. Anonymkode: ea44f...c68 Dette har du valgt selv, av egen fri vilje. Det er selvpåført stress. Forventer du sympati fordi du tar valg som påfører deg selv unødvendig hodebry? Anonymkode: 63fee...40d
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #60 Skrevet 5 timer siden Fint å være småbarnsmor på 90 talle☺️ lapper på kjøleskap sms om det var noe spesielt på skole og trening. Mere post i kassa og i sekken 😅 Anonymkode: b78e9...965 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå