Gå til innhold

Hvordan er det å ha fire barn kontra tre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

La meg gjette, dere har tre gutter? De fleste jeg kjenner som har fire har hatt et håp om at jenta kommer som nr fire 😅 

Anonymkode: 498a9...45d

Jeg ville ha 4 barn til jeg fikk min 3 gutt.. de to minste er så ekstremt aktive, at flere barn klarer jeg ikke.

Anonymkode: b16c2...6a5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har ikke flere enn to selv, men har en venninne med fem barn. Og det var fint - helt til hun og mannen gikk fra hverandre. Å håndtere en slik ungeflokk alene anbefales ikke. Det var jo aldri det som var planen hos dem, men det kan nok være lurt å tenke gjennom litt worst case før man får så mange barn. Hvis noe slikt skulle skje, er man i stand til å klare det - både økonomisk og praktisk? 

Anonymkode: 308de...027

Her er mannen mye bortreist, slik at jeg er alene med barna mesteparten av tiden. Jeg klarer 3, men ville ikke klart å følge opp flere alene. Tenker som deg at det ikke er lurt å få flere barn enn man klarer å følge opp alene. For livet skjer. Enten ved skilsmisse, sykdom eller død. Da er det dumt å ha flere barn enn man klarer å følge opp.

Anonymkode: b16c2...6a5

AnonymBruker
Skrevet

Som yngst i en søskenflokk på 5 vil jeg si at mange romantiserer store barneflokker. For mine foreldres del var 5 for mange. Vi ble ikke sett som individer, men som én flokk. Foreldrene våre var ganske utslitte, men greide likevel ikke gi oss alle det vi trengte. 

Anonymkode: c0283...3d8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vokst opp i en søskenflokk på 6. bare gode minner. MEN to av mine søsken har ikke opplevd barndommen som fin fordi de mener de fikk for lite oppfølging som barn og ungdom. Så det vil nok være individuelt for barna deres også hvordan det oppleves å være i en stor flokk. 

jeg har 3 barn. Ene av dem rømmer alltid opp på rommet når lydnivået øker feks. Han hadde nok likt godt p være enebarn😂 

Anonymkode: 35217...d33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi byttet bil - ikke minibuss, men til syvseters bil. På ferie valgte vi å bruke begge bilene, fremfor å leie en større bil. I det daglige gikk det greit med en "liten" syv-seter m/takboks.

Med 2 års aldersforskjell på de to yngste, så har de vært nogenlunde like. 

Vi har alltid delt oss; en hadde ansvar for barnehagebarn med levering/henting, den andre da med logistikk mot skole/sfo.

Jeg må innrømme at yngste har blitt "salderingsposten" i forhold til foreldremøter i barnehage/skole. Det er begrenset hvor mye felles info som er vesentlig, når det har vært tema xxx ganger før.

Noen ganger har jeg lurt på hvordan det hadde vært med færre barn, men jeg klarer ikke å se for meg hvordan det skulle ha vært. Alle har vel fått sin dose med at de har vært med på kjedelige ting. Eldste har kanskje vært for gammel til en aktivitet, yngste har vært tilskuer - fordi aldergrensen ikke er nådd. Videre er det nok lettere å skille på ulikhet/urettferdighet med flere enn om det er søskenpar. Det var ikke slik at hele gjengen fikk øvelseskjøre når eldste var gammel nok. Og de yngste har garantert observert både filmer & spill over sin alder. Vi kunne jo ikke akkurat si til eldste at ja du har lov til å se film med 12 års grense, men det må vi vente med til yngste er 12.

Selv om det er søsken ,er det ingen garanti for at de kjemi, ei heller at de er sammensveiset når de blir voksne

I bekjentskapskretsen - som jeg kommer på i farten - er det vel tre familier med flere kull, åtte-ni med fire helsøsken.  Altså mer vanlig med helsøsken enn halvsøsken. Men - som jeg alltid sier - ett svangerskap innebærer risiko for tvillinger. Flere av familene jeg kjenner - har tvillinger som barn nr tre & fire. Så tre kan da faktisk bety at det blir fem. 

Anonymkode: 72e74...78d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mange har en for romantisk syn på mange barn, det blir fort kaotisk og konfliktfylt.

Har du kapasitet hvis mannen og du går fra hverandre eller han dør, har du og dere  økonomi til så mange barn?

I dag forventes det mye, de skal ha regulering og briller, bunad og lappen.

Jeg kjenner en familie med fire barn som ikke har så god råd. De er derimot veldig flinke og engasjerte foreldre. Barna må selv spare til ting og faktisk bruke egne konfirmasjonspenger på kjøretimer på kjøreskolen.

Anonymkode: 1bf77...eed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...