Gå til innhold

Hvordan er det å ha fire barn kontra tre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tre barn og har både rom, økonomi og kapasitet til en til. Mannen holder litt igjen fordi han gjerne vil ha litt egentid (forståelig🤭). Jeg har alltid drømt om 4 og vil gjerne høre fra dere som har fire barn hvordan det er for dere? Hva er den største forskjellen fra å ha tre barn (åpenbart flere matpakker å smøre etc. men er det noen ting som man ikke tenker på før man sitter der med nummer fire?)? Hvilken overgang var størst? For meg var det hundre prosent 0-1 barn som var den største overgangen, synes ikke 2-3 var ille i det hele tatt! Fortell gjerne om aldersforskjell og situasjonen deres (får dere mye hjelp fra besteforeldre etc.?)

Anonymkode: 9218d...3fb

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De jeg kjenner som har fire barn er først og fremst folk med tvillinger, eller menn som har to sett med barnekull og to mødre.

Mitt inntrykk er at den største overgangen er å få barn. 
Å gå fra å kun være to voksne med en type liv til å plutselig være foreldre sammen, med en forpliktelse som skal vare resten av livet, og spesielt de neste 19 årene.

Deretter å få barn nr. to.

«Ett er ett. To er ti»

Med tre så er man mer «innkjørt» i rutinene, har jeg inntrykk av. 

Velger man å få fire barn så byr det jo på noen praktiske utfordringer.

Ikke bare med boligens størrelse, men biler. 
Hvis man skulle ha barnevakt så blir det mer logistikk og knot med fire. 

Man må jo nesten gå til innkjøp av en minibuss. 

Supert hvis besteforeldre er friske nok til å delta, da blir det gjerne at de «tar to hver seg», og bytter på fra gang til gang.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har 1 søsken min kone 3, vi landa på 3 barn selv, tenkte 2 var for lite og 4 for mange, å det sies alle gode ting er 3.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La meg gjette, dere har tre gutter? De fleste jeg kjenner som har fire har hatt et håp om at jenta kommer som nr fire 😅 

Anonymkode: 498a9...45d

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kom ikke egentlig noen overraskelser med nummer fire 🙂 Litt travlere, såklart, mer tøyvask, flere lekser og foreldremøter (og etterhvert Spondmeldinger :ler:), men alt dette visste vi jo på forhånd. Vi var innstilt på noen travle år, logistisk sett, så det gikk i grunnen veldig greit.

Nå har vi fire unge voksne / eldre tenåringer som ofte tilbringer tid med hverandre (og oss) helt frivillig. De går på kino eller fotballkamper sammen, hjelper hverandre med praktiske ting, har grillkvelder og deler på å besøke bestemor på sykehjemmet. Fin flokk som helt klart var verdt mindre egentid i noen år. I alle fall for oss.

Anonymkode: ae7b3...b0b

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

At det ikke lenger holder med en vanlig personbil! Det var skikkelig styrete! 
3 barn får plass i baksetet i vår og besteforeldrene sin bil. Men 4 gjør ikke det. Ellers så er det ikke så stor forskjell

Anonymkode: efee4...ff8

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (13 minutter siden):

De jeg kjenner som har fire barn er først og fremst folk med tvillinger, eller menn som har to sett med barnekull og to mødre.

Mitt inntrykk er at den største overgangen er å få barn. 
Å gå fra å kun være to voksne med en type liv til å plutselig være foreldre sammen, med en forpliktelse som skal vare resten av livet, og spesielt de neste 19 årene.

Deretter å få barn nr. to.

«Ett er ett. To er ti»

Med tre så er man mer «innkjørt» i rutinene, har jeg inntrykk av. 

Velger man å få fire barn så byr det jo på noen praktiske utfordringer.

Ikke bare med boligens størrelse, men biler. 
Hvis man skulle ha barnevakt så blir det mer logistikk og knot med fire. 

Man må jo nesten gå til innkjøp av en minibuss. 

Supert hvis besteforeldre er friske nok til å delta, da blir det gjerne at de «tar to hver seg», og bytter på fra gang til gang.

Ts her! Vi har allerede 7-seters id-buzz så har faktisk plass til 5 barn, om det «i verste fall» blir tvillinger🤭 besteforeldrene er veldig engasjerte på begge sider, og når det gjelder barnepass så passer de stort sett allerede bare to av gangen uansett (de tar jo alle tre om vi skal noe spesielt men stort sett sender vi to av gangen), så vi vil nok ikke merke barnepassdillemaet så mye i og med at vi allerede splitter dem.

Gladgutten79 skrev (8 minutter siden):

Jeg har 1 søsken min kone 3, vi landa på 3 barn selv, tenkte 2 var for lite og 4 for mange, å det sies alle gode ting er 3.

Tre er et veldig fint antall også🥰

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

La meg gjette, dere har tre gutter? De fleste jeg kjenner som har fire har hatt et håp om at jenta kommer som nr fire 😅 

Anonymkode: 498a9...45d

Hehe nei, vi har gutt - jente - jente :) hvis jeg får velge ville jeg hatt to av hver men en jente til er jo selvsagt også velkommen🤭

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At det ikke lenger holder med en vanlig personbil! Det var skikkelig styrete! 
3 barn får plass i baksetet i vår og besteforeldrene sin bil. Men 4 gjør ikke det. Ellers så er det ikke så stor forskjell

Anonymkode: efee4...ff8

Virkelig?😁 Gode nyheter for meg som allerede har 7-setersbil😂 ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det kom ikke egentlig noen overraskelser med nummer fire 🙂 Litt travlere, såklart, mer tøyvask, flere lekser og foreldremøter (og etterhvert Spondmeldinger :ler:), men alt dette visste vi jo på forhånd. Vi var innstilt på noen travle år, logistisk sett, så det gikk i grunnen veldig greit.

Nå har vi fire unge voksne / eldre tenåringer som ofte tilbringer tid med hverandre (og oss) helt frivillig. De går på kino eller fotballkamper sammen, hjelper hverandre med praktiske ting, har grillkvelder og deler på å besøke bestemor på sykehjemmet. Fin flokk som helt klart var verdt mindre egentid i noen år. I alle fall for oss.

Anonymkode: ae7b3...b0b

Åhh, det var noe sånn jeg hadde håpet på å høre🥰 er innstilt på at det blir ekstra med foreldremøter, dugnader og klesvask, synes egentlig ikke det høres ut som et problem selv om det blir litt mer hektisk i noen år, ja🥰 ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra en søskenflokk med fire barn, og ville egentlig bare si at jeg tror det kan være veldig bra for søskendynamikken å være et partall. Å gå fra tre til fire husker jeg i alle fall som positivt, bare fordi at man ikke ble en til overs på samme måte. 

Som forelder har jeg ikke egen erfaring med så mange, men ser at fire (eller flere!) tydelig bikker over i dynamikken at det fins en flokk med barn, det blir mindre én til én tid med foreldre og man kan ikke gi samme oppmerksomhet som om man har en eller to. Men med tre er man jo uansett overmannet, så jeg syns dere bare skal gå all in 😁

Anonymkode: 0ba72...064

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kommer fra en søskenflokk med fire barn, og ville egentlig bare si at jeg tror det kan være veldig bra for søskendynamikken å være et partall. Å gå fra tre til fire husker jeg i alle fall som positivt, bare fordi at man ikke ble en til overs på samme måte. 

Som forelder har jeg ikke egen erfaring med så mange, men ser at fire (eller flere!) tydelig bikker over i dynamikken at det fins en flokk med barn, det blir mindre én til én tid med foreldre og man kan ikke gi samme oppmerksomhet som om man har en eller to. Men med tre er man jo uansett overmannet, så jeg syns dere bare skal gå all in 😁

Anonymkode: 0ba72...064

Ja, har hørt flere si dette og det gir veldig mening! Dette med at det blir en til overs når man har tre. Men så blir det mindre en-til-en-tid også, ja. Jeg hadde selv kun ett søsken (som attpåtil var fire år eldre og alltid på et annet stadie enn meg), så jeg hadde mye en-til-en med foreldrene mine men ønsket meg alltid flere søsken. Kjenner faktisk enda mer på det nå som voksen. Man er jo selvfølgelig aldri garantert at barna går overens og blir venner i voksen alder men dette blir jo en annen diskusjon, jeg skal ikke spore av :) ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fire er hyggelig. Det blir selvsagt flere foreldremøter, mer dugnad, flere matpakker osv. Vår yngste har begynt på ungdomsskolen. Eldste flyttet hjemmefra for å studere, så vi er ferdig med fire barn-perioden. 

Overraskelsen var kanskje hvor mye klær og sko som er i gangen til enhver tid. Det skyldes kanskje store barn, og ikke mange barn. Men man trenger mye oppbevaringsplass.

Anonymkode: 3c7ee...f7f

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fire er hyggelig. Det blir selvsagt flere foreldremøter, mer dugnad, flere matpakker osv. Vår yngste har begynt på ungdomsskolen. Eldste flyttet hjemmefra for å studere, så vi er ferdig med fire barn-perioden. 

Overraskelsen var kanskje hvor mye klær og sko som er i gangen til enhver tid. Det skyldes kanskje store barn, og ikke mange barn. Men man trenger mye oppbevaringsplass.

Anonymkode: 3c7ee...f7f

Så koselig! Sko i gangen kan jeg tåle🤭 nå er det like før jeg viser tråden her til mannen min, kanskje han blir like overbevist😂 ts

Skrevet

For oss er fire perfekt. Ikke så stor forskjell fra tre, men vi er gode på å forenkle logistikk der det er mulig. 
De har stor glede av hverandre og er mitt livs store lykke. 💕

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har 6 og er fosterhjem i tillegg. Mange barn er mye arbeid, mye lyd og mye levende. Og så er det gøy. Nå som mange av dem har startet voksenlivet er det jo enda gøyere, for de har jo etterhvert kjærester og samboere, og så har det første barnebarnet kommet. Vi er alltid mange. Det lages mengder med mat og det er mye latter. Kan absolutt anbefale stor familie. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke 3 til 4 var noe big deal akkurat. Alt over 3 er litt sånn flokk anyway. Har vært fulltidsfosterhjem for familie tidligere hvor vi hadde en søskenflokk på først 2, også 3, full tid i noen år, da hadde vi først 4 før det ble 6 totalt, også 7 (men før det ble 7 hadde vi de 3 fosterbarna kun deltid som nå). Men fra 4 til 6 eller 7 var ikke egentlig noen stor overgang, de var en gjeng. Veldig fint. Do it! 

Anonymkode: 593ef...77b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke flere enn to selv, men har en venninne med fem barn. Og det var fint - helt til hun og mannen gikk fra hverandre. Å håndtere en slik ungeflokk alene anbefales ikke. Det var jo aldri det som var planen hos dem, men det kan nok være lurt å tenke gjennom litt worst case før man får så mange barn. Hvis noe slikt skulle skje, er man i stand til å klare det - både økonomisk og praktisk? 

Anonymkode: 308de...027

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe å tilføye annet enn at hvis det hadde kommet et barn til her.  (Jeg har et) så hadde jeg rømt langt inni jungelen i Vietnam. Jeg burde ikke fått det ene jeg har. Dødelig imponert over dere engasjerte foreldre. 

Anonymkode: 9d451...aed

Skrevet

Om dere har lyst, kapasitet og og økonomi er det vel bare å kjøre på? Hadde gjerne hatt fire, men vi har dessverre ikke kapasitet til flere enn tre kjente vi. Nærmer oss førti og kjenner vi drar litt på åra og må prioritere søvn, trening og kosthold for å opprettholde energi og helse i større grad enn for 3-4 år siden. Dersom dette ikke er et problem for dere vil jeg bare si kjør på! Fantastisk med barn:)

Overgangen kan ikke være stor, fra 2 til 3 barn er stor overgang rent praktisk grunnet bil, hotell, hus/soverom, og flere barn enn voksne. Men har man først tre er livet ganske bra kalibrert for en fjerde også tenker nå jeg da.  

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
HMK skrev (34 minutter siden):

Vi har 6 og er fosterhjem i tillegg. Mange barn er mye arbeid, mye lyd og mye levende. Og så er det gøy. Nå som mange av dem har startet voksenlivet er det jo enda gøyere, for de har jo etterhvert kjærester og samboere, og så har det første barnebarnet kommet. Vi er alltid mange. Det lages mengder med mat og det er mye latter. Kan absolutt anbefale stor familie. 

Tar av meg hatten 🎩 

All respekt for at dere orker! 👏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...